Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Har du inte hästen i näringsverksamheten så är det ju en försäljning som privatperson. Köplagen är dispositiv och inte särskilt förmånlig för köparen, så där kan du mycket väl ha avtalat bort både det ena och det andra.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Har du inte hästen i näringsverksamheten så är det ju en försäljning som privatperson. Köplagen är dispositiv och inte särskilt förmånlig för köparen, så där kan du mycket väl ha avtalat bort både det ena och det andra.

Då var de så det var. Jag aktar mig för att jag skall komma i knipa även om hästen stod i firman.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Har en av mina hästar ute på försäljning.
En tjej har varit jätteintresserad och hon verkade kanon. Gick t o m ner i priset rejält, för jag tyckte det var värt det.
Men då börjades det pratas om att ska höra med sambon...Ok, helt ok för min del.
Sen får jag ett mail där hon vill komma och titta, och säger vilken dag. Men ska som sagt höra med sambon först.
Ja sen dess har jag inget hört..

Jättretrevlig tjej, och tycker det är helt ok att man vill diskutera med sambo osv. Men om man backar ur, kan man väl bara skriva det tycker jag.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Det finns seriösa säljare, jag har köpt häst helt strulfritt ett flertal gånger i mitt liv och alltid fått bra med information, trevligt bemötande vid frågor och "mötts på halva vägen" om det var några tveksamheter.

Iofs har det aldrig rört sig om speciellt dyra hästar, affären har gjorts upp och avslutats inom ett par dagar och vi har ännu aldrig stött på några problem som säljaren kan lastas för.

Så visst finns det ärliga säljare!

Har bra erfarenhet av köpare också, även om vi köpte tillbaka hästen igen efter tre år (ägaren ville byta upp sig).

Har självklart stött på oseriösa spekulanter och säljare, men har då valt att inte gå vidare med affär.

/Migo
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

kl

Har varit på en gårdsaktion där säljaren stod och bjöd på sina egna hästar tills de iaf var uppe i slakt värdet..
h*n var nog mindre intresserad av var de hamnade..:crazy:

Visste heller inte ålder på ett par, inga pass, inga vaccinations intyg.
En av hästarna kunde h*n inte riktigt redogöra vart den kom ifrån heller.

Får nog tillhöra den lite mindre seriösa kategorin!
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Säljer du flera hästar som ett försäljnings stall så bryr du dig nog mindre om vart hästen hamnar än priset, vinst > hästen för alla försäljnings stall.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Ja, tänkt så enkelt det varit för alla! Med besked!!! Sadeln jag hade på annons skulle ju en av tjejerna diskutera med sin sambo, idag hade hästen skadat sig och behövde ingen sadel, så jag fick iaf besked även om man undrar lite över sanningshalten, men bättre så än inget!
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?Fortsättning men inte avlutningen

Hur många trodde på en försäljning?;) Skulle kanske haft en omröstning, nåja, skämt åsido, tjejen fick naturligtvis inget lån, så häst och handpenning är kvar! Tjejen har hela tiden hört av sig och jag tror hon gärna vill ha hästen fortfarande, vi får se om de får sålt huset de har till salu, eller om någon annan hör av sig! Tyckte synd om henne också denna gången för hon lät riktigt ledsen, till skillnad från de som gick upp i rök!

Ponnyn då, jo, nu är hon här lilla tösen! Naturligtvis inte helt ua, hon markerar lite fortfarande på sömsticket men är ju nu undersökt av två vet, varav den ene är vår älskade vet sedan 17 år tillbaka som vi har fullt förtroende för så delvis i samråd, beslutade vi att köpa henne ändå, men prutade lite till först:)[
Nu ska jag försöka lära känna den lilla tösen tillsammans med barnen i lugn och ro :)och lämna unghästaffären tills någon hör av sig:(
Lycka till allihopa med era pållar, och hästadffärer, och tack för er stöd!

Skulle lagt in en bild men lyckas tyvärr inte, men russet och dottern är sååå söta ihop!:love:
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Vad härligt att det bidde pålle till jänta... GRATULERAR både dig och tös... :D
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Jag har oxå dålig erfarenhet av försäljning & köp.
Efter 20 års frånvaro från häst branchen ville jag ta upp ridningen igen. Letade efter en triangelmärkt häst som var lugn & bara behövde gå några dagar i veckan, då jag kan må dåligt i perioder pg.av värk.
Vad får jag ?! en häst som slängt av sina senaste ägare i 8 år & haft 12 ägare på 12 år !!! Han var lugn vid provridningen & stod på en ridskola, trodde jag kunde lita på dom då jag nämnde att jag måste ha en trygg häst pg.av min wiplash & ledvärk.´
Efter 3 år gav jag upp & sålde honom, efter 8 månader av annonseringar & 100 tals idioter som svarade på honom. Var ärlig hela tiden om hans olater att bocka av folk. Letade efter en erfaren ryttare som skulle rida honom mer regebundet än mig, då jag trodde det var lösningen. Efter 1½ år är han på annons hos en ung tjej som hade ännu värre problem med honom, nu stegrade han sig oxå !! Så nu hade han bytt hem 2ggr efter oss, trotts att jag krävde att han inte skulle säljas vidare, utan att vi skulle köpa tillbaks honom. Det hette att han varit en gammal tävlingshäst, installad på fina stall (inga namn nämnda), helt frisk osv.............
Vi beslöt för att köpa tillbaka honom då jag kände ett viss ansvar & att jag nu samlat på mig mer kunskaper. Nu har han stått sedan Dec-08 fått behandling av fysioterapet, som tror han har KS. Skrittat honom ett tag men jag tror aldrig han blir bra.

Våran unghäst har varit till salu under vår/sommaren då han blivit för stor & växt ur både mig & stallet. Trotts att man skriver i annonsen att jag vill att man ska ringa, då det är en unghäst man ska beskriva. Så ringer INGEN !!! Alla mailar. Standard frågan är om hästen är inriden ? Måste alla 3 åringar vara inridna för att kunna säljas ? Han har växt som ogräs ( 1.72) & inte varit redo för inridning förrän NU, då han även varit valpig väldigt länge.
Har haft 2 köpare på honom som varit & tittat, men dom har haft problemet att dom först måste sälja sin egna häst INNAN dom kan köpa honom. En ville att jag skulle hålla honom i 6 månader mot en liten handpenning. En av köparna var det så nära att en affär blev av att jag tog bort annonsen i 1½ månad, för vad..............inget ! Tycker inte det är rimligt. Sedan har jag haft flertalet som mailat att dom är intresserade om dom får loss sin egna häst först. det tycks som att många "köper häst för luftpengar !!!
Sedan måste man uppdatera dessa annonser överallt var & varannan vecka, för att ens häst inte ska hamna på sidan 50 & framåt. för vem orkar blädra igenom allt ?

Nu har jag gett upp om att sälja min vackra Fredriksborgare & påbörjat inridningen, som går som smort.Ska naturligtvis lämnas in för den riktiga utbildningen . Förstår inte varför det är ett måste för att han ska kunna gå att sälja.Är ju så förtjust i honom så det blir svårt att försöka sälja honom nästa vår igen då jag börjat rida honom & fäst mig ännu mer. Har ju haft honom sedan han var ett...............
Sedan vet jag inte om jag vill ge mig in i sälj träsket igen för alla konstiga människor utan pengar som hör av sig.
Upplevde inte att det var så här för 25 år sedan
Det känns som det enda alternativet att få sålt honom är via försäljnings stall som kan prata "för" honom, men då får framtida köpare betala mer för honom.

Är ju kattuppfödare så jag borde vara van, men jag har inte sådana köpare. Jag kan mina katter, men när det gäller att beskriva min unghäst framtida kapacitet så står jag mig slätt. Så det är svårt när man inte kan "snacka" för varan. Hoppas verkligen inte jag behöver köpa/sälja allt för många häst i framtiden, för hästmarknadern gillar jag då inte.
Vi kan ju inte alla vara proffs för det man säljer. Ibland måste man ju sälja för sin skull & djuret skull, så det kommer till sin rätt.

Kan någon ge bra tips på hur man når fram till rätt typ av köpare. Har annonserat på Buke, Hästnet, Blocket Horselink. Finns det bättre ställen att annonsera på ??
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?Forts+Ny fråga!

Hej igen!
Detta har nog ingen ände alls med den här hästaffären. Som jag berättade tidigare så var det ett par tjejer som var intresserade och den ena betalade tom in en liten handpenning men fick sedan inget lån. Hon ville att jag skulle hålla henne underrättad då hon hade en gård till salu och ju skulle få loss pengar med tiden, men "handpenningsdatumet hade gått ut"..
Nåja fick kontakt med en kille som kom ner och hämtade hästen två dagar senare och betalade kontant. Verkade vara en snäll och trevlig familj. Jag meddelade tjejen att det fanns en annan intresserad köpare (det var innan hästen var såld!)och fick till svar(SMS) att jag kunde sätta in hennes handpenning på kontonummer. Blev riktigt besviken då jag tyckte hon var så himla trevlig. Hon har bett om ursäkt senare på telefonsvararen. Jag vet att det juridiskt är mina pengar samtidigt har jag trots allt detta jag varit med om dåligt samvete och tycker att hon borde få pengarna. Vad hade ni gjort?:confused:
Sedan ringer de nya köparna och säger att min häst inte går riktigt rent utan verkar stel i ena bakbenet :cry: så nu ska de åka till klinik med honom imorgon. Han fick en spark på skinkan i somras, har aldrig varit halt eller sjuk under hela sitt liv, inte ens efter den smällen-jag vet snart inte vart jag ska ta vägen.....
Den enda ljusningen är att den lilla russflickan nu heter Mollie, verkar gå helt rent och är fantastiskt snäll. Lillflickan har ridit lite grann och jag och sonen körde en runda igår-hon var lugn som en filbunke och så kelig! Barnen kan själva hämta henne och leda henne osv :love:
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Jag har oxå dålig erfarenhet av försäljning & köp.
Känner med dig...

Våran unghäst har varit till salu under vår/sommaren då han blivit för stor & växt ur både mig & stallet. Trotts att man skriver i annonsen att jag vill att man ska ringa, då det är en unghäst man ska beskriva. Så ringer INGEN !!! Jag tycker man ska respektera om det står ringa alt maila, själv föredrar jag en viss kontakt via mail förrst för då kan man "sålla lite" och svara när man har tid och inte är stressad, men jag är inte förvånad över din erfarenhet, tyvärr!

Standard frågan är om hästen är inriden ? Måste alla 3 åringar vara inridna för att kunna säljas ?
Ja, jag tror de flesta vill det när de är tre. Vill man ha en helt oriden häst skaffar man den ännu tidigare så man skapar relation innan inridning. Jag tror många gör så iaf. De som ringt på min unghäst har ju velat påbörja markarbetet snart och han är f -08.
Har haft 2 köpare på honom som varit & tittat, men dom har haft problemet att dom först måste sälja sin egna häst INNAN dom kan köpa honom. En ville att jag skulle hålla honom i 6 månader mot en liten handpenning. En av köparna var det så nära att en affär blev av att jag tog bort annonsen i 1½ månad, för vad..............inget ! Tycker inte det är rimligt.
Håller med Förstår inte heller riktigt varför folk hör av sig innan de är "färdiga" och har pengarna, det hade varit enklare för alla!
Sedan har jag haft flertalet som mailat att dom är intresserade om dom får loss sin egna häst först. det tycks som att många "köper häst för luftpengar !!!
Tror jag med-jag har tom haft sådana pengar på kontot;)
Sedan måste man uppdatera dessa annonser överallt var & varannan vecka, för att ens häst inte ska hamna på sidan 50 & framåt
Det är tråkigt, jag vet:crazy:

Nu har jag gett upp om att sälja min vackra Fredriksborgare & påbörjat inridningen, som går som smort.
Lycka till!:)

Kan någon ge bra tips på hur man når fram till rätt typ av köpare. Har annonserat på Buke, Hästnet, Blocket Horselink. Finns det bättre ställen att annonsera på ?
Nej, tror inte det. De köpare som till sist köpt två av de hästar jag sålt det senaste året var via Hästnet (innan dess var det 12 år sedan och det känns som om det var skillnad även om det fanns oärliga köpare redan då)
 
Slutet.....?

Jag är nog för snäll eller bara schysst eller dum, ja, inte vet jag, men hon fick tillbaka pengarna, hon som satt in handpenning.
Min unghäst är kollad av vet och visar idag ingen markering någonstans, köpet genomfört och numera även försäkring överflyttad så nu hoppas jag det är slutet på en affär och att det dröjer myyycket länge innan jag behöver in i den branschen igen! För gott om ärligt hästfolk tycker jag ändå det verkar ont om, men här har det funnits stöd iaf! Tack än en gång!
Russet är ohalt vad jag kan se och dottern är lycklig. Igår hörde jag henne sjunga på toaletten: "Mollie, Måålllie, Mååålllie är den bästa häst vi haft"
Ungar och djur, finns det något bättre??Knappast!:love:
 
Sv: Slutet.....?

Vad skönt att det löst sig, speciellt för dottern :D
För visst "Ungar och djur" är ju bara :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 702
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 275
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 551
Senast: cirkus
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 577
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp