Är det för tidigt att starta 130?

I

iiidaa

Jag har en storhäst som är 13 år, jag har haft i ca 9 månader. Innan jag fick honom så tävlade han nationella 140 och var startklar för 150. Nu när jag har haft honom har jag mest ridit 110 och har även den senaste månaden startat 4 120, både regionalt och nationellt med hyffsat bra resultat. Så min fråga är om ni tycker att det är för tidigt att starta 130?

Sv: Är det för tidigt att starta 130?

Om du känner att du vill och är redo så tycker inte jag att det är för tidigt! :)

Det kan aldrig vi svara på, bara du.

Jag har en storhäst som är 13 år, jag har haft i ca 9 månader. Innan jag fick honom så tävlade han nationella 140 och var startklar för 150. Nu när jag har haft honom har jag mest ridit 110 och har även den senaste månaden startat 4 120, både regionalt och nationellt med hyffsat bra resultat. Så min fråga är om ni tycker att det är för tidigt att starta 130?

Kvalificeringsregler gäller numera till 130 du måste ha startat två 120 med max 4 fel i var för att få starta 130. (Bara ett litet inlägg om du missat det)
För övrigt är det ju omöjligt för någon som inte sett er att avgöra om ni är klara för 130 debut eller inte. Fråga din tränare istället.

Är hästen bara tillräckligt stark, och det måste den ju vara om den gick 140 för 9 månader sedan och har gått hela tiden sedan dess.
Tränar du på den höjden?

Vad säger din tränare?

Precis som gylle skriver gäller kvalificering. Jag tycker att har man kvalat kan man gott och väl försöka på den "nya" höjden.

Precis, för det med kvalandet fixade jag på de två första tävlingarna. På träningarna så hoppar jag ändå banor mellan 120-145 så det borde ju inte vara ngra problem.

Men är det inte bara i grunden man behöver ha max 4 fel? Två ggr. För hur blir det annars om det är en A:0?

Men är det inte bara i grunden man behöver ha max 4 fel? Två ggr. För hur blir det annars om det är en A:0?
Ja, det är bara i grunden. I omhoppningen kan du ha 10000000000000 fel, typ och ändå kvalat till 1.30.

eg inte ;) man är ju numera utesluten med mer än 20 (?) fel..
Jo precis det vet jag, men överdrivier LITE :angel: för att förklara. har fö aldrig sett någon med 100000000000000 fel heller genom alla år :D

Jo, det är väl om man har 20 hinderfel, tidsfel kan man ha många.

Jag tycker att har man kvalat kan man gott och väl försöka på den "nya" höjden.
Jag tycker inte att man ska gå vidare bara för att man har kvalat. Känns det däremot bra att hoppa 1.20 på tävling och bra att träna 1.30, då kan det vara läge att prova att tävla 1.30 också. Men man måste känna att man som ekipage är redo att gå vidare och det behöver man inte vara för att man har kvalat...

Jo, så tycker jag med. För annars blir det kanske bara hoppar 2 120, och 2 130, och 2 140 och sen ska man hoppa 150. Jag tycker att man ska känna sig säker på höjden, och det gör jag eftersom jag brukar träna på höjden och ännu högre.

kl
Känn efter hur dagsformen på hästen är också. för den är ju dagsfärsk.
Känns det bra i 120:n så starta 130 men du måste vara helt säker. sen kanske det inte går och starta 130 nästa gång om hästen inte är med på noterna.
Sitter i det dilemmat att gå upp på 120.
Hästen går just nu superduper men det vet man inte förrns tävlingsdagen om man är redo tillsammans. Lyssna till hästen så talar H*n om när ni är redo;)

Jag tycker inte att man ska gå vidare bara för att man har kvalat. Känns det däremot bra att hoppa 1.20 på tävling och bra att träna 1.30, då kan det vara läge att prova att tävla 1.30 också. Men man måste känna att man som ekipage är redo att gå vidare och det behöver man inte vara för att man har kvalat...
Jo, det fattar man väl (förhoppningsvis) och känner själv när det är dags att gå upp ett snäpp när man är kvalad.
Tävlar jag 1.20, tränar jag på 1.30 hemma. Tävlar jag 1.30 tränar jag 1.40 hemma osv. Fixar man inte det skulle jag inte heller gå upp en klass trots att jag kvalat. MEN jag fattade det som att TS ville prova för att hon kände sig relativt "säker", då tycker jag hon ska göra det också, dels för erfarenheten och dels för att prova.

Ja, det blir nog så att jag kommer att anmäla mig till 120 och om det går bra så efteranmäler man sig bara till 130. För om det går dåligt i första klassen så blir man kanske osäker i den man debuterar en ny höjd i.

Det är bättre att anmäla nu till 130 och inte efteranmäla.
Det är bra att inte starta allra först i och med att du inte har lika lång tid på dig att gå banan då och det lätt kan bli stressigt! bättre att avanmäla då! Vilken tävlingspats hade du tänkt att debutera på? Förresten börjar din häst namn på Cam... och är typ 7 bokstäver långt? ;)

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 210
Senast: Flixon
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka