Är det för sent?

P

ponnypulka

Hej.

Jag går naturvetenskapliga linjen åk 3 och är väldigt intresserad av hästar.

Problemet är då att jag vill jobba med hästar efter skolan, eller utbilda mig till något inom hästverksamheten.

Då vet inte jag hur jag ska göra. Jag kommer väl inte ha en chans att komma in någonstans eller få något jobb när jag bara gått natur? Alla som gått hästlinjen är ju mycket mer utbildade än vad jag är.

Det är först nu som jag insett att jag valt fel linje :cry:

Vad ska jag göra? Är det för sent för mitt hästliv? Måste jag utbilda mig till att jobba med tråkiga molekyler? :confused:

Sv: Är det för sent?

Hej.

Jag går naturvetenskapliga linjen åk 3 och är väldigt intresserad av hästar.

Problemet är då att jag vill jobba med hästar efter skolan, eller utbilda mig till något inom hästverksamheten.

Då vet inte jag hur jag ska göra. Jag kommer väl inte ha en chans att komma in någonstans eller få något jobb när jag bara gått natur? Alla som gått hästlinjen är ju mycket mer utbildade än vad jag är.

Det är först nu som jag insett att jag valt fel linje :cry:

Vad ska jag göra? Är det för sent för mitt hästliv? Måste jag utbilda mig till att jobba med tråkiga molekyler? :confused:

Du är inte för gammal. Kommer inte riktigt ihåg hur gammal man är när man går i trean:o, men typ 18-19 va? Du ska jobba tills du är 65 år, vet ja :idea:. Om du lägger ett par extra år på utbildning i din ålder spelar ju ingen roll i längden.

Mitt råd, som gammal mamma :) är att du går klart trean och skaffar dig så bra betyg det bara går. Sen tar du ett sabbatsår och försöker hitta något hästjobb. Sen bestämmer du om det är detta du vill göra hela livet. Att ha pluggat natur är aldrig bortkastat! Du kommer att ha nytta av det hela livet!

Lycka till!

Sök Hippologprogrammet eller liknande efter gymnasiet!

"Fel linje"?! Nej nej, natur är något av det bästa du kan ha som bas att stå på. Skaffa dig bra betyg där så har du halva jobbet klart!

Linas_ kommer med bra råd, lyssna på den kloka gamla damen. :angel:

Efter gymnasiet finns olika alternativ om du vill plugga vidare inom häst, ettåriga PU-utbildingar är ett av dem. ( PU = eftergymnasial påbyggnadsutbildning)
Ditt hästliv har knappt börjat vännen! :D

Om du bara ser de närmsta tre år så kommer det att innebär att du antagligen måste läsa lite mer hästämnen och kommer att ligga typ ett år efter dina jämnåriga kamrater. Men på längre sikt har du en betydligt bättre grund att stå på och har möjlighet att göra något annat om du efter 10 år inom hästbranchen känner att hästskötar yrket inte går att utveckla så mycket mer...

Själv gick jag Naturbruk och läste visserligen till en del ämnen men saknar trots det en hel del, vilket gör att när jag nu i dagsläget inte kan jobba med hästar något mer så måste jag sätta mig på skolbänken för att först läsa upp så jag får söka till högskolan och sedan plugga på högskolan...

Jag gick ut Natur/Samhäll inriktning naturvetenskap innan sommaren. Nu har jag klar med min första termin på 2-årig utbildning till ridinstruktör :D Så nej, det är inte försent. Finns en mängd utbildningar.

Klart att det inte är för sent! Jag gick ekonomisk på gymnasiet och har en fil.kand i pedagogik (3 år på universitet) och nu jobbar jag som stallchef istället:rofl:

du har absolut inte gått fel linje. så här i efterhand ångrar jag att jag själv inte sökte till natur, jag gick handel istället. du har ju i stort sett alla ämnen som behövs för att söka till vad som helst. kommer du på efter något år att det inte var hästar som var drömjobbet utan bara en hobby så har du fortfarande en mycket bättre grund att stå på än de som gått hästlinje. du behöver då inte hålla på att kompletera massa kurser för att vara behörig att söka till universitetet.

:eek: självklart är det inte för sent!!
efter gymnasiet kan du ju söka hästjobb (som är HYN-godkända) och på så sätt få praktik o erfarenhet. Dessutom tror jag att du kan gå olika kurser (bla ta hästskötarexamen) om du går in på Strömsholm's hemsida.

Det är absolut inte för sent, det är bara att kämpa på! :banana:

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 241
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar