Är det för sent?

Varför skulle det vara för sent? Betäckningssäsongen har ju knappt börjat! Jag vet att den brukar vara mars-juli för halvblod, men jag vet inte hur det är med andra raser :)

Okej, va bra :) Nu är det en kallblodstravare som jag ska avla på, men det kanske inte är lika "trångt" som halvblodsaveln..? Man kan ju alltid hoppas :)

Varför ska du betäcka när du i en annan tråd klagar på att du varken har tid eller får det att gå runt? :confused:

Klart det inte är för sent, men är det realistiskt?

Fem månader är väl inte trångt :confused:

Man vill väl att fölet ska komma på våren så att det kan få vara ute så mycket som möjligt sin första tid!

Betäckningen ska jag bara göra om jag lyckas lösa det ekonomiska på något sätt... Men jag tyckte att det kunde vara lite kul att höra runt lite och få lite idéer om det blir av... Mest önsketänkande, men det kan kanske bli av :crazy:

När jag sa trångt menade jag att det finns fler halvblod än kallblod som är aktiva inom avel.... Kanske uttryckte det lite klumpigt.

Du kan inte låna ut henne till avel då åt någon av dina travkontakter som tjatat på dig att betäcka henne? Så får du lättare att komma på fötter och hon blir betäckt i alla fall, även om det inte blir ditt föl? :idea:

Ifall du hade tänkt boka Järvsöfax eller Elding så är det kört, men andra hingstar har nog platser kvar.

Mitt tips är att du tar en ordentlig funderare först.
Vaför ska du skaffa föl?
Ifall du inte kan sälja det hur ska du då göra?

Har du räknat på kostnaderna, det rinner fort iväg....

Transporter, uppstallning, semin, bokning, veterinärkostnader, stora mängder foder och sen levande fölavgiften, vaccinationer.

I dag kan det vara svårt att sälja kbl. travare -föl, som inte är "toppstammade". Kolla så att du inte har hovbrosk i "familjen"...
Sleipner har avelsrådgivare som kan en hel del om stam.

För att kolla stamtavlor så finns "Kalla versionen" av www.blodbanken.nu

Jo, det skulle ju vara en idé.... Tack så mycket :) Tyvärr är min främsta travkontakt, min hästs förra ägare, död sedan ett halvår tillbaka. :( Men jag kanske kan hitta någon annan... Kan ju höra mig för om jag inte kan lösa det på nåt annat sätt. Kommer ju sakna henne, min lilla gulleplutt :love:

Jo, jag har ju tänkt på det... Funderat fram och tillbaka i två år nu, och bestämt mig för att det ska bli av ifall pengasituationen blir bättre... Har väldigt gott stöd från personer som kan iaf :)

Pål Best /Troll Jahn?

Har hon gått ner i vikt eller ser hon ut som på bilderna? Det är inte bra att betäcka för tjocka ston.

Ston i något överhull har lättare för att bli dräktiga...

Det beror på vilka bilder du sett. Men hon är ju också nordsvensk, och nuförtiden är hon inte fet. Hon är precis lagom i hullet. När jag fick henne var hon tjock som en tunna, men det har vi bantat bort! :p Hon är som sagt helt lagom nu, fastän hon ser grov ut bredvid ett halvblod/smäckrare häst, men det är bara för att hon har en kallblodskropp och är väldigt kraftig byggd.

Ja vet, eftersom jag har en mullig en själv :)
Men nu menar jag inte överhull utan _mer_ än det...

Men hon är ju också nordsvensk,
Jag trodde att hon var en kallblodstravare... :D

Säkert sett gamla bilder. Hon är slående lik mitt sto som har TrolJahn som farfar... :)

överhull har hon iafinte längre :D hehe, ja, man blir ju påverkad av sin omgivning... många av de jag känner säger "nordsvensk travare" och jag blir påverkad... brukar oftast säga kallblodstravare dock, men jag tror du förstår vad jag menar ändå. :P hon är matglad, helt enkelt. och krafigt byggd. jaha, så det finns fler ättlingar till Troll Jahn som ser ut så? har mest sett bruna ättlingar!

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Tjatter Några dagar för sent men vi kör väl i år igen?! Det går ut på att man ska undvika att höra WHAMs Last Christmas i original under...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
3 269
Senast: MJLee
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka