Är det för dyrt?

StinaMolina

Trådstartare
Hej alla:)Jag behöver lite hjälp här, det är nämligen så att jag är medryttare till en islandshäst som inte är så utbildad:angel: cirka 2 ggr i veckan och jag betalar 1000 kr i månaden. Och sedan är jag ju med på träningar varannan vecka så då blir det väldigt dyrt. Så frågan är tycker ni att 1000kr i månaden är för dyrt? Hälsningar Stina

Sv: Är det för dyrt?

Jag tycker de är för dyrt.Min kompis betalar 500/månaden ,rider ca 2ggr iveckan.En välutbildad islandhäst,tycker du ska prata med
ägaren,och säga att du betalar för tränare ,du gör ju henne tjänst genom att träna hästen för tränare ,då lär sig hästen mer och samtidigt du hjälper till att utbilda ,iaf ja skulle aldrig betala såna pengar för en outbildad häst,för en läromästare helt okej,lycka till:)

Det finns inget generellt svar, det beror på vad du får göra, hur mycket du kan, var hästen står, vilken arbetsinsats det är från din sida förutom att rida, utbudet av hästar på orten, vad stallhyran är, hur mycket hästen är värd, kvaliteten på stallet mm. 1000 kronor låter dock inte som något reapris direkt.

Det är ju väldigt svårt att säga när man inte vet stallhyra etc. Hade du betalat mig de pengarna hade du sponsrat nästan hela min stallhyra men för någon med dyr hyra så hade det bara varit en mindre del av hyran.

Det är ju inte alls självklart att man får använda en medryttarhäst till träningar så det ger ju ett plus i kanten. Får du dessutom tävla är även det ett plus.

Går jag till mig själv hade jag antagligen inte varit intresserad av att rida en islandshäst och är det en ung, outbildad häst hade jag snarare velat ha betalt (eller åtminstone rida gratis) om det faktiskt är jag som utbildar hästen.

Kolla dig omkring och se om det finns något bättre bud och vad en medryttare brukar betala i dina krokar och så tar du en diskussion med ägaren.

Hästen jag rider är dåligt utbildad och jag kan säga att mycket av det han kan nu har han lärt sig av mig och min tränare men han har mycket, mycket kvar att lära sigändå. Förutom att rida så tränar jag även horsemanship och har lagt ned mycket jobb med det och fått en mycket trevligare häst:)stallet är litet men fint ordning och den som har hand om stallet hyr det av en gubbe men jag vet inte vad ägaren betalar till hon som hyr stallet. Sedan så känner jag ju ägaren hon är ju min storasysters typ bästa kompis.

Hästen jag rider är dåligt utbildad och jag kan säga att mycket av det han kan nu har han lärt sig av mig och min tränare men han har mycket, mycket kvar att lära sigändå. Förutom att rida så tränar jag även horsemanship och har lagt ned mycket jobb med det och fått en mycket trevligare häst:)stallet är litet men fint ordning och den som har hand om stallet hyr det av en gubbe men jag vet inte vad ägaren betalar till hon som hyr stallet. Sedan så känner jag ju ägaren hon är ju min storasysters typ bästa kompis.

Hur mkt av stallskötseln är du inblandad i? Har du utsläpp, insläpp, fodringar, täckesbyten, mockning, vattenbärning och så vidare och så vidare, eller behöver du bara sköta och motionera hästen? Och får du låna transport gratis eller måste du hyra, för att ta dig till och från träning? finns ridbana/ridhus på gården?

1000 kronor kan vara dyrt ibland, för att få sköta/motionera/rida en häst två gånger i veckan, men andra gånger i stort sett gratis.

Det är inte gratis att äga en häst heller. :)

Mvh

IngelaH

Jadu allt är ju relativt..

Min islännig kostar mig ca 5-6000kr/mån + 2-3000kr för träningar + transporten osv som kostar...

Så då är inte 1000kr + träningar speciellt mycket för att få låna en häst om man ser till verklig kostnad.
För verklig kostnad är ju allt som oftast betydligt mer än bara stallhyra.

Men det beror så mycket på om din medryttarhäst är dyr eller ej.

ja jösses, jag tycker det låtet väldigt dyrt!!
så mkt kostar min häst mig varje månad, jag har visserligen ingen stallhyra utan har hästen hos en kompis.

Men jag vet att det varierar extremt mkt i kostnad beroende på var i landet man bor, jag har min häst flera mil utanför en liten stad.

jag skulle faktiskt aldrig betala så mkt för att vara medryttare, jag skulle nog faktiskt inte kunna tänka mig att betala alls, men som sagt beror nog mkt på var man bor, här kan man gå in i vilket stall som helst och fråga om någon behöver ridhjälp och få ett jaa i princip.

Vad har det för betydelse om hästen är dyr eller ej?
Man betalar väl inte utefter hästens ekonomiska värde?

Det har väl mer att göra med alla omkostnader, hästens utb.ståndpunkt och vad man själv kan tillföra/inte kan tillföra?

Hur mkt av stallskötseln är du inblandad i? Har du utsläpp, insläpp, fodringar, täckesbyten, mockning, vattenbärning och så vidare och så vidare, eller behöver du bara sköta och motionera hästen? Och får du låna transport gratis eller måste du hyra, för att ta dig till och från träning? finns ridbana/ridhus på gården?
Jag har mockning och vattenhämtning men inte utsläpp/insläpp själv, täcken har vi inte. Transport använder vi inte utan tränar på gång avstånd i en paddock(tillhör inte stallet eller ägaren) som det kostar 30 kr per gång i vilket jag tycker är billigt. Sedan vet jag att det är mycket mycket dyrare att själv vara ägaren och sedan kan det ju mycket väl vara så att de betalar mycket i boxhyra det vet jag inte.

varför frågar du inte henne om vad hon betalr i stallhyra osv=)

Det har väl mer att göra med alla omkostnader, hästens utb.ståndpunkt och vad man själv kan tillföra/inte kan tillföra?

Dyra hästar har normalt dyrare försäkring samt större kapitalkostnad, den är oftast en bättre ridhäst också, men inte alltid, men annars har du rätt.

kl

Tycker det låter ganska saftigt faktiskt. Min häst står i ett stall med ridhus, nära en stor stad med bra bussförbindelser. En tusenlapp hade varit en tredjedel av min totalkostnad. Jag har en medryttare som mest betalar en symbolisk summa, 300 spänn i månaden för 1-2 dagar i veckan (det varierar) och då får hon träna/tävla om hon vill det. Hon mockar och fixar mat på sina dagar, thats it. Jag är antagligen billig, men hästen är inte spec utbildad och jag vinner ju på det själv, då jag får lediga dagar.

Jag skulle inte betala så mycket för att utbilda någon annans häst. Men jag kan ju bara utgå från mig själv och mina referensramar. Det som är dyrt för mig kanske någon annan tycker är världens kap! Det handlar ju om vad man kan i relation till hästen, vad man gör runt omkring hästen de dagar man har som sina, vad man själv får ut av ridningen på just den hästen osv...
Precis som om du köper en tröja för 500 kr. Du kanske tycker att den är i jättefint material, passar jättebra till dina byxor och det är en "normal" summa för dig att lägga på en tröja. Medan jag kanske köper en tröja för 150 kr i ett billigare material men som passar jättebra till mina byxor och det är ungefär vad som är normalt för mig att lägga på en tröja. Både du och jag har betalat vad vi tyckte det var värt men fått olika saker, men vi tycker båda att våran tröja är snyggast och bäst ;)

Men hur många som är just medryttare är alltid så fenomenala att de faktiskt gör en bra utbildning av hästen? Jag tycker det där är världens konstigaste utgångspunkt. medryttare får rida o ha en häst som sin egen 2 dagar/vecka istället för att dela med jag vet inte hur många.
tror inte alla ska utgå från att de gör ägarna en regelrätt tjänst.

TS: räkna ut dagskostnaden för hästen och ta det gånger dagar du har hand om den så kanske det inte blir så "dyrt" ändå.
stallplats + skoning + ev. mat som inte ingår + försäkring + o.s.v. o.s.v. o.s.v. delat på ex 31 dagar och gånger antal dagar du rider/månad.
har för mig att det är så på ett ungefär man gör.

Tack så mycket för alla bra och kloka svar:) Ska absolut kolla upp hur mycket stallplatsen kostar och räkna på det du föreslog. Man vet ju faktiskt inte hur dyrt det egentligen är innan man kollat upp helt och hållet. Sedan glömde jag en liten detalj till att det är en till som är vuxen som har honom två dagar i veckan också och hon betalar samma som jag. så då kanske man kan tycka att hon får ihop en del pengar ändå men givetvis inte tillräckligt för att det på långa vägar skule betala hela hästen per månad som ägaren betalar.

Lite veligt inlägg men hoppas det går att urskilja vad jag vill få fram;)

För mig är 1000:- i månaden för att få rida 2 ggr i veckan väääääldigt dyrt. 1000:-/mån täcker kostnaden för både hyra och grovfoder till min häst. :D

Det har väl redan funnits en hel del trådar om medryttare och betalningens vara eller icke vara innan men personligen skulle jag inte betala som medryttare och heller inte kräva betalt av medryttare om det inte innebar några extra kostnader för mig. I mina ögon betalar medryttaren ridningen med att göra stall- och hästjobbet den dagen och ge ägaren ledigt. Skulle däremot medryttaren bara rida och inte göra något annat i skötselväg ja, då skulle den få betala.

Jag menade såklart inte hästens värde så utan om hästen är dyr att hålla eller ej.
Tyckte inte jag behövde skriva så övertydligt men då blev det visst missförstånd.

Det är för att ALLA hästar är lika värda, oavsett om de kostade 5000 eller 500'000 ;) visste du inte det? :D

Jag förstår inte riktigt såna här frågor? Det spelar ju ingen roll om jättemånga människor tycker det är för dyrt eller inte. Ägaren till hästen har sagt ett pris, det är ju det som gäller eller att hitta en annan medishäst.

Skillnaden är förstås om ägaren frågat vad ett vettigt pris kan vara och sagt ett förslag.

Diskussioner om betala eller inte betala förstår jag inte heller, ägaren till hästen bestämmer, acceptera eller låt bli lixom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025