Är det för dyrt, passligt eller på tok för billigt?

Sv: Är det för dyrt, passligt eller på tok för billigt?

För att ge dig lite perspektiv på din hyra.

Jag har haft ponny uppstallad ca 4 mil utanför stockholm. då betalade jag ca4500 kr/månad (det har gått upp ett par hundralappar efter det). Det som då ingick var fodring 4ggr/dag samt ut och insläpp på vardagar, 12 kg foder (hö och/eller havre), strö samt utnyttjande av ridhus/ridbana. Man fick själv förbereda maten i påse/hink till hästen varje dag samt mocka box+hage och fylla vatten. På helgerna samt röda dagar hade inackoreringarna rullande schema med fodringar och in och utsläpp. Täcke sattes på på morgonen och togs av vid insläpp. Om hästen gick på bete så kostade det 1000kr mindre i månaden, förutsatt att hästen inte behövde hö, och eftersom betet var så dåligt så var man tvungen att ha hö för ca 500kr/månad ändå.

För helservice och motionering av min ponny så hade ju 1800 kännts löjligt lite i jämförelse, jag hade nog räknat med att få betala minst 6000-7000. Men det beror ju lite på var man bor oxå såklart och hur konkurrensen i området ser ut, samt om man tycker det är kul så kan man ju ha lite lägre pris pga. att man heldre har en som betalar lite mindre än att ha boxen tom.

Kl Du får räkna på vad ponnyerna faktiskt kostar dig varje månad, sen lägger du till de du vill ha för ditt arbete :-)
Tycker det är jättesvårt att bara jämföra hyror.
Jag betalar 2000 kr i månaden för att ha mitt stora halvblod uppstallad. Allt ingår. Jag kommer bara ut o rider. Modernt bra stall, gummimatta, stor box, stor hage, spolplats, ridhus, ridbana, ridvägar, halm, hö, krafft grund, mockning, ja allt :-)

Som de flesta andra tycker jag att det verkar billigt. Sen är ju priserna väldigt beroende på var man bor. Det kan säkert skilja minst 3-4 gånger på priset ifall man bor i Stockholm eller på landet i någon avfolkningsbygd.

Enda anledningen att ha dessa låga priser skulle vara ifall du inte har egna hästar och vill ha dessa som dina 'egna' ridhästar. Då kan det ju bli lite win-win situation ifall du jämför vad det skulle kosta att skaffa egan hästar istället för att få rida på hyresgästens.

Nej,nej,nej,ta mer betalt,annars blir du ju utnyttjad! :eek:

Jag betalar 1500:- för lösdrift,fri tillgång på hö,saltsten,träckprov/ev avmaskning,jag behöver inte göra något alls igentligen,behöver inte ens åka dit om jag inte vill! Han går med andra "småglin" som är födda -10 och -11.

Nästa år när pållen är större ska han i i stallet,då kommer jag betala ca 1500:- då med, (då räknar jag med 12 kg hö som man får köpa på gården),träckprov/avmaskning,utsläpp,lunch,insläpp,saltsten,spån,täckesbyten,samt ser till att det finns vatten i hagarna. Allt i boxen får man fixa själv,dvs fylla vatten,mockning,göra i ordning maten. På helgerna delas passen upp,vilket innebär ett pass i månaden.

Ridbana finns på gården. Ej någon spolspilta eller liknande.

Vet att min stallägare tar 3000:- för helinakodering för stor häst, plus 50:- per "träning" om du vill ha hästen riden.

Kl Du får räkna på vad ponnyerna faktiskt kostar dig varje månad, sen lägger du till de du vill ha för ditt arbete :-)
Tycker det är jättesvårt att bara jämföra hyror.
Jag betalar 2000 kr i månaden för att ha mitt stora halvblod uppstallad. Allt ingår. Jag kommer bara ut o rider. Modernt bra stall, gummimatta, stor box, stor hage, spolplats, ridhus, ridbana, ridvägar, halm, hö, krafft grund, mockning, ja allt :-)

Oj vad billigt! :d

Du är ju rent galen... 1800 räcker ju bara till en ponny.

Se till att ta minst 4000 per månad om det är för båda ponnyerna.

Personligen hade jag nog velat ha bortåt 7-8000 om det var någon utomstående och i vart fall 4000 om det var en god vän som ville hyra.

På 1800 tar vi bort momsen - då har du 1400 kvar. sen tar du bort kostnader för slitage på boxar, el m.m och då har du sådär 400 kr kvar som ska räcka till foder, strö, gödselhantering m.m. för två ponnyer :eek:

Med ditt pris så kommer du att gå rejält back, vilket inte verkar vettigt.

Det är dyrt med häst, det borde folk ha börjat förstå vid det här laget :grin:

Håller med Lahsd. Du måste börja med att reda ut om du tar emot ponnyhästarna för att du själv vill ha hästar att rida. I så fall är det ju ngn form av fodervärdkonstruktion snarar än en ren inackordering. Och så kan det väl vara rimligt om ägaren ersätter dig för "rena" kostnader för hästarna och du står för arbetstimmarna. I det fallet kan 900 kr per häst och månad vara ok.
Om det däremot är så att du sköter och rider och hästarna enbart för att ägaren vill det, så ska du givetvis ha betalt även för arbetet.
Det spelar det givetivs roll om du tänkter dig att skattar på pengarna eller inte ... samt hur lättfödda hästarna är. Runt 2000 kr per månad och häst om de är hyfsat lättfödda och du har rymligt samvete avseende skatt .... mer om de är svårfödda och du ska göra allt vitt ....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 955
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka