Är det för dyrt, passligt eller på tok för billigt?

Scarry

Trådstartare
Vad skulle ni ta i stallhyra för två ponnyer som ska ha helpension samt motionering 3-4 gånger/veckan? Det är inget lyxstall (privatstall), men stallet är funktionellt. Är 1800kr för dyrt, en passlig hyra eller på tok för lite för detta?
Tänk er som både hästägaren och stallägaren, vad tycker ni?
Och om ni tycker det är för dyrt/på tok för lite, vad skulle ni säga är en passlig hyra?

Sv: Är det för dyrt, passligt eller på tok för billigt?

Det beror väl på vad som menas med motion. Är det dressyrpass och hoppass eller bara lunka i skogen?

Rent spontant känner jag att det är på tok för billigt.

Det är blandad kompott. Vissa dagar lunkar man runt i skogen, andra dagar är det lite mera jobb på ridplanen.

Räkna på hur många timmar du kommer lägga på hästarna. Tänk på att lägga på täcke, hänga upp dem blöta osv. också tar några minuter så att du inte missar sådant. Sedan räknar du på foder och strö och transport och lastning av detsamma. Hagmaterial räknar du på avskrivningstid på kanske 10 år, el, vatten, stallets avskrivning, boxarnas avskrivning osv. Du ska ju få en vettig timpeng.
Jag tycker att 1800 kr är på tok för billigt om det inte är så att du rider bara för att det är kul. Då kan det ju gå runt om man ser det så för då gör du ju ridningen gratis.

Mina boxar kostar 500 kr/styck bara i avbetalning på lånet. Sedan tillkommer slitaget så runt 700 kr i månaden skulle jag behöva ta bara för en box i kallhyra om jag skulle gå runt. Då är inte hagens material inräknat, inte heller mockning av hage eller vatten.
Jag hyr inte ut, det går inte att ta sådan kallhyra här utan jag låter hellre den lediga boxen förbli ledig.

För mej kostar grovfodret runt 400 kr/månad, då har jag ca 150 cm höga lättfödda hästar. Strö runt 250 kr/månad. Så då är jag uppe i 650 kr bara för det. Sedan kallhyra på 700 kr så blir det 1350 kr. Mockning, av på med täcke, in och utsläpp och fyra fodringar ca 1 timmes jobb om dagen + mockning av hagen ca 15 minuter/dag. Ridning 4 gånger i veckan en timmes ridning och skötsel före och efter ca 3 timmars arbete. Väga hö 1 timme i veckan.
1800 kr räcker inte särskilt långt...

Senast ändrad:

Hobbyridning i princip?

Då beror det väl lite på var stallet ligger samt hur rutinerna ser ut och liknande. Tycker dock fortfarande att du kan ta ut mer eftersom det finns stall häromkring som tar ut samma hyra UTAN att hästen blir motionerad. Bor du i Stockholm är det på tok för billigt men bor du ute i skogen med 10 mil till närmaste storstad är det kanske fortfarande för billigt men det kanske inte krävs en lika stor höjning.

Vad skulle du själv kunna tänka dig att betala om det var ombytta roller?

Det som skulle ingå i helpenison är box, fri tillgång på hö i hagen samt hö i boxen till natten, spån, in/utsläpp varje dag, täcken på/av enligt väder, mockning, motionering 3-4 gånger/veckan, ryktning varje dag, heldagsutevistelse, saltsten i boxen, tvättar alla vatten/foderhinkar varje dag, daglig tillsyn. Eventuellt kraftfoder ges i boxen morgon och kväll. Kraftfodret får ägarna köpa själva och föra till stallet. I stallet finns det tillgång till duschspilta, wc samt varm sadelkammare. Ridplan finns bredvid stallet och ridvägar i oändlighet bara runt stallsknuten. Hagarna är ordentliga så de kan springa och busa ordentligt, inga små frimärkshagar med andra ord. Hovslagare kommer regelbundet till stallet, så ägarna behöver inte jaga efter sådan själv, men avgiften för hovslagare får de betala för. Vi bor ca 3-4 mil från närmaste storstad.
Vad skulle ni kunna tänka er att betala för det?

Senast ändrad:

Jag tycker det är på tok för billigt! Det är mycket jobb du kommer lägga ner... Skulle jag ha erbjudit samma tjänst skulle jag som minst ha tagit 1500:-/ponny. Då skulle 500:- varit enbart för boxen, resten för helpensionen. 1800 för två ponnys är ju bara 900:-/ponny, det lär du ju ska gå back på. Om jag nu inte misstolkat din text och du egentligen menar 1800:-/ponny för det skulle vara ett mer normalt pris...

Nej, menar nog 1800kr för båda. Okej, kanske man vågar höja priset lite grann då ;) Men hur mycket skulle vara passligt att höja? Det är första gången jag ska hyra ut boxplats till någon så jag har ingen aning om hur mycket som är rimligt. Och själv har jag bara hyrt boxplats på jättestora stall, typ ridskolor, som hade allehanda lyxutrustning i stallet och maneger och grejer. Lika mycket som dom tar kan ju inte en privatperson ta för en boxplats i litet privatstall.
Vi har ju som sagt ingen direkt lyx i vårt stall. Duschspiltan är väl den enda "lyxen" vi har :D Boxarna har vi byggt själva och de är bara av trä. Har inga skjutdörrar eller liknande som större stall oftast har.

Jag tycker att ca 2000kr per ponny och månad är ett lågt men rimligt pris för boxhyra med full skötsel. Motionsbiten förvirrar mig: för den delen borde man ta timpenning tycker jag. Men då skulle det bli dyrt: säg en låg timpenning på 100kr/tim, fyra ggr per vecka. Ger ca 1600kr ytterligare hyra per månad och då blir det plötsligt mycket pengar.

Nyfiken som jag är, funderar jag på vad som är skälet till att ponnyägaren vill att ponnyerna ska motioneras av stallägaren/TS.

Jag har en ponny inhyrd i mitt stall nu. Det är en c ponny. Jag har ca 1,5 mil in till stan (borås) 15 min skrittväg till ridhus. Paddock och hinderpark hemma. Ok hagar dock lite leriga nu när det regnar mycket. Ingen spolspilta utan man får ta med slangen ut. Uppvärmd sadelkammare finns.

Dom betalar 1000kr i månaden och då ingår fodringar och in/utsläpp. Mockning och sånt får dom sköta själva. Dom köper hö och spån av mig och skriver upp på en lista hur mycket dom tar varje dag.

Jag tycker att 1800 per ponny verkligen är minimum för allt jobb du gör.

På tok för billigt! Ujuj!
Jag betalde 2250kr för för min stallplats (box) med hö, strö, in-utsläpp på vardagar, löpande schema på inackorderade på helger med in-ut, fodringar och täckesbyten.
Då fick jag köpa kraftfoder själv, ordna dit hovslagaren själv, motionera och sköta hästen själv varje dag.
På anläggningen jag stod fanns hagar i bra storlek, bra flock i hagen, ridhus, spolspilta, oändliga ridvägar precis runt knuten och träningar relativt ofta i ridhuset.
Då bor jag i ett område i ett län som inte är särskilt hästtätt så och hästverksamheter är svåra att dra runt.

Våga ta i, ta betalt för tjänsten. Kunskapen du har skaffat dig för att kunna erbjuda tjänsten har kostat dig pengar att skaffa, varför då inte ta ut för det?

Jag hjälper några i deras stall när de behöver det, och jag tar 100kr/timme för det. Kunskapen jag har har kostat mig pengar att skaffa, vi är i regel alldeles för rädda för att ta ut vad vi egentligen skulle kunna göra.

Om du inte tar mer pengar än det kommer du få betala stor del av hästarnas uppehälle själv.

Din stallhyra per ponny är ett par hundra kr billigare än min kallhyra.. och då står jag så skruttigt man kan stå i princip... :P

Om ridning ska ingå tycker jag att 3000 kr/ponny är en lämplig kostnad ifall du bor ute på landet typ, och själv skulle ha glädje av ridningen av ponnysarna...

Gör du det som jobb, och dessutom ska gå plus på det, så tycker jag att allt mellan 3500 - 5500 kr är rimligt.

Våga ta ut pengar! Hade någon erbjudit mig fullpension + motion vid behov för 1800 kr hade jag kissat på mig av lycka.

Räkna på vad allt kostar, och lägg sen till nån tusenlapp/häst för ditt jobb så får du nog fram en perfekt summa:laugh:

Jag håller helt med föregående.

Tänker du ha de som hobby så är en lämplig summa 2500kr/PONNY.

Passlig? Det var ett nytt ord :D Du tänker nog på passande. :p

2000 + moms/ ponny. Skulle jag tycka vore en mycket prisvärd hyra. Jag kan då ha en ponny som kommer att vara i kondition när jag nu vill rida. Sedan varför jag ska hen en ponny när jag inte vill vara där är ju en annan femma...

1500 + moms/ ponny skulle vara billig hyra för fullpension med bra hagar utan motion...

900/ ponny ink moms för fullpension och motion3-4 ggr i veckan??? Jag skulle nog tänka att personen hade inte alla hästar i stallet hemma...Vem ska reparera slitage i stallet, ström till hagarna, rensa hagar, köpa hö och strö, el och vatten osv...

I ett stall där ja stod kortade lösdriften 1800kr per häst och då ingick fri tillgång till hö, varm sadelkammare, dusch, dass (duschen och dasset ville man absolut inte gå in i då de va vidrigt), varmt kök, spolspilta, stallägaren fyllde på vatten och kollade till hästarna två till tre gånger per dag. Det fanns även stallplatser och även vi på lösdriften fick ha stalltjänst 3 till 4 gånger i veckan.

Detta stall har bra bussförbindelser och 10 min från norrköpings centrum.

Ett annat stall där ja hade min praktik tog dom 2800kr för box och då va helgerna schema lagda, hö, strö, havre/korn och mineraler ingick. Det fanns caféteria, varm sadelkammare, spolspilta, fållor, inte så jätte stora hagar, ridhus, ridbana, hindermaterial och så kom även duktiga tränare dit regelbundet samt tävlingar i alla dess slag. Skrittmaskin finns med men kostar extra om man vill använda den.

Det stallet finns ingen bussförbindelse och ligger en kvart från norrköpings centrum.

I samma stall kan man även få helpension, dock ej ridning inräknat, för 4500kr om ja inte minns fel.

Jag tycker att du ska ta minst 1800kr för själva. Inakorderingen (box, strö, hö, in och ut släpp, fodringar). Ta sedan 100kr per rid tillfälle och minst 1000kr för mockning och allt annat du får göra.

Ja skulle lätt kunna både ge och ta 4000kr för att stå i ditt stall med all den service som du erbjuder.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 955
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka