Jag ser att tråden håller på att urarta, men jag skriver vad jag tycker i alla fall. :smirk:
Jag tror inte att det är farligt för ett sto att rida henne under högdräktighet. Jag har inte hört talas om något specifikt medicinskt skäl till att inte göra det, annat än att inte anstränga henne för mycket om hon är tung och trött.
Jag har också ett 4-årssto som jag rider. Hon är inriden, men inte grundriden ordentligt ännu, eftersom jag skyndar långsamt och också har varit gravid. Hon ska föla vid midsommar och jag rider henne ca tre gånger i veckan. Har hoppat henne uppsuttet två gånger (länge sedan), så nu är hon färdighoppad för säsongen. Hon orkade bocka av mig häromdagen, så hon ska ridas ett tag till. Bockningen berodde inte på sadeltvång osv utan var glada unghästskutt. När hon säger till att hon inte orkar längre/sadeln inte passar så ska vi promenera i stället, men jag tror att jag kan rida henne någon månad till. Jag tar det lugnare än om hon inte hade varit dräktig, och tar också hänsyn till hennes ringa ålder.
Så, min slutsats är att det finns olika åsikter om man rider dräktiga ston eller inte. Jag anser att man kan göra det förutsatt att man tar det lugnt, givetvis. Jag tycker inte att man hoppar under slutet, men som ALLTID är det indiviuellt, man måste titta på sin häst och avgöra själv. Nu är egentligen största anledningen att sluta rida att hon tappar skor på löpande band.
Sedan verkar ju din häst vara inriden, hon ska väl bara vidareskolas? Inridning anser jag är när man sadelvänjer, sitter upp och rider dem i skritt, trav och galopp själv. Det kanske är dumt att ta under högdräktigheten, men det är väl redan gjort på din häst?
Jag tror att du kan fortsätta rida lite till, men lita på din egen känsla!