Är det farligt...

stoet är fyra år och blev inriden i somras, sedan kunde jag inte rida mer p.g.a min graviditet men återupptog ridningen när jag "fölat". Nu rids hon två gånger i veckan utomhus ( det var tre gånger/v men vi har minskat ner nu), i skritt. Inte för att motionera henne utan för att aktivera hjärnan litegrann. Hon har så mycket energi att om hon inte har något alls att göra så mobbar hon sin hagkamrat (dräktigt sto) och rejsar runt som en tok och har rodeoshow.

Den andra tråden heter "sadeltvång på dräktigt sto"

Vilken är den andra tråden?

Jag tycker att det är omdömeslöst att hålla på med INridning på ett dräktigt sto; hon har ju redan så mycket på gång i kroppen och i huvudet! Ridning och motion anpassad efter hästens utbildningsgrad och gångna månader är ju dock bara bra.

Nu har jag läst där och säger därmed följande:

Du verkar ha väldigt lite respekt för både ditt sto och fölet i hennes mage.

jag orkar liksom inte bry mig, i ett flertal trådar skrivna av olika människor så verkar de flesta bara vara intresserade av att klanka ner på folk och vara spydig mot dem som inte har samma åsikt som de har... :smirk:
Flera trådar har ju på senare tid totalt spårat ur och börjat handla om helt andra saker än originalinläggen, vilka konstigt nog nästan ingen verkar vilja svar på.

Mhm. Och därför bryr du dig inte när du får ett svar? Jag är till exempel inte intresserad av att klanka ned på dig, men jag tycker att du handlar omdömeslöst och oansvarigt vad ditt sto beträffar. Att det sedan är bra med motion för ett dräktigt sto står redan konstaterat och det är inte så att du inte har andra alternativ än att rida henne.

Tar du det som att jag a) är spydig, b) klankar ned på dig och c) får tråden att spåra ur så får det stå för dig och den låga toleransnivån jag då skulle anse dig ha.

jag menar inte dig uatn alla (som känner sig träffade?). Tyvärr har man fått så mycket otrevliga svar så man till slut inte orkar brys ig om någon annan heller.
Ditt svar t ex "du bryr sig inte om ditt sto/föl" eller hur det nu var säger mig inte mer än att det var ett spydigt svar.

Jag har dessutom förklarat HUR allt ligger till men de flesta vill INTE se det utan vill bara missförstå och hänger kvar vid ett inlägg, de vill inte läsa förklaringarna.

Du kan väl citera mig korrekt åtminstone? För om du gjorde det skulle det kanske inneburit att du läst det och då skulle du inte likställa det med att jag skrev att du inte BRYR dig, för det tror jag att du gör. Såvida inte 'att ha respekt' och 'att bry sig' är samma sak för dig. Jag skrev dessutom ett inlägg innan dess.

Nu ska jag citera dig, tidigare skrev jag "hur det nu var" (innebär att det kanske INTE var JUST SÅ du skrivit)eftersom jag inte hade ditt inlägg uppe och orkade inte leta fram just det inlägget (seg uppkoppling) :

Jag tycker att det är omdömeslöst att hålla på med INridning på ett dräktigt sto; hon har ju redan så mycket på gång i kroppen och i huvudet! Ridning och motion anpassad efter hästens utbildningsgrad och gångna månader är ju dock bara bra.

Varför har jag då lite respekt mot min häst när jag rider henne? Du skriver ju själv att ridning/motion är bra? Jag påpekar IGEN att det inte handlar om INridning, däremot är ju hästen ung så därför vill jag inte stressa henne genom att göra FÖR jobbiga saker därav skrittar vi henne bara.

Jag skrev dessutom ett inlägg innan dess.

Jepp, och hade du läst svaret jag refererade till i mitt svar till dig ahde du sett attd et inte handlar om INridning, om det nu var det du menade...

Jag ser att tråden håller på att urarta, men jag skriver vad jag tycker i alla fall. :smirk:
Jag tror inte att det är farligt för ett sto att rida henne under högdräktighet. Jag har inte hört talas om något specifikt medicinskt skäl till att inte göra det, annat än att inte anstränga henne för mycket om hon är tung och trött.
Jag har också ett 4-årssto som jag rider. Hon är inriden, men inte grundriden ordentligt ännu, eftersom jag skyndar långsamt och också har varit gravid. Hon ska föla vid midsommar och jag rider henne ca tre gånger i veckan. Har hoppat henne uppsuttet två gånger (länge sedan), så nu är hon färdighoppad för säsongen. Hon orkade bocka av mig häromdagen, så hon ska ridas ett tag till. Bockningen berodde inte på sadeltvång osv utan var glada unghästskutt. När hon säger till att hon inte orkar längre/sadeln inte passar så ska vi promenera i stället, men jag tror att jag kan rida henne någon månad till. Jag tar det lugnare än om hon inte hade varit dräktig, och tar också hänsyn till hennes ringa ålder.
Så, min slutsats är att det finns olika åsikter om man rider dräktiga ston eller inte. Jag anser att man kan göra det förutsatt att man tar det lugnt, givetvis. Jag tycker inte att man hoppar under slutet, men som ALLTID är det indiviuellt, man måste titta på sin häst och avgöra själv. Nu är egentligen största anledningen att sluta rida att hon tappar skor på löpande band.
Sedan verkar ju din häst vara inriden, hon ska väl bara vidareskolas? Inridning anser jag är när man sadelvänjer, sitter upp och rider dem i skritt, trav och galopp själv. Det kanske är dumt att ta under högdräktigheten, men det är väl redan gjort på din häst?

Jag tror att du kan fortsätta rida lite till, men lita på din egen känsla! :)

och du är tydligen en av dem som inte intresserad av en förklaring? :smirk: Ja, eftersom jag redan förklarat det där med inridning...

tack för ditt svar :)
Jag tror att vi är ungefär på samma nivå, min häst är beräknad till 12 juni och är precis som din INriden men inte färdig-grundriden (vilket jag också förklarat på annat ställe). Jag "red in" henne förra sommaren men slutade utbilda från ryggen när jag själv blev för stor och otymplig, tyckte det var dumt att riskera min bebis genom att rida en sprallig unghäst. Hon skrittas bara (nu) två gånger i veckan för att få lite psykisk stimulans men det verkar som att jag enligt de flesta här plågar min häst genom att göra det. :crazy: :confused:

Äsch, skit i vad alla tycker, jag tror inte att det är några problem. Du kan nog till och med trava på henne! :o

Jag red min fram till treårstestet förra året och då var jag i femte månaden. Hon var väldigt cool hela tiden, och jag hade inte ridit om hon varit spralligare.

Här i Sverige verkar det finnas ett enormt stort behov av att oja sig över hästarna och tycka att svenska hästar plågas så enormt. Det finns givetvis många hästar i Sverige som har det mycket dåligt, och det är inte bra, men tittar man utomlands så ser man att vi klemar med våra hästar alldeles väldigt med flera täcken, stå inne vid lite regn osv. Det är bra att man är mån om sina djur, det ska vi vara, men det måste finnas lite rim och reson i det hela!

Lycka till med ridning och fölis!

Liknande trådar

Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 905
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 493
Senast: Rina
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 342
Senast: Bewelinn
·
Hästvård på grund av avsaknad av utevistelse för hästarna. Jag har fått höra av min sambo att det kl 10.00 idag på Sveriges Radio P1 kommer...
2
Svar
27
· Visningar
2 687
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar