Sv: Lyssna på Radio P1 idag kl 10.00 - Nedläggningshotade ridskolor...
kopparberg skrev:
Fö så är det ju inte konstigt att Tolling är emot en sådan lag. Han jobbar ju i Ridsportförbundet, Ridsportförbundet driver Strömsholm. Och hur ser hagsituationen ut på Strömsholm?
Bara en off- spin:
Nej, Strömsholm drivs av en stiftelse, Stiftelsen Ridskolan Strömshom, i samarbete med Hästsportens Folkhögskola. Däremot utformas utbildningar så som hippologen, RIK etc i samråd med Ridsportförbundet, och förbundet har numera även sitt kansli beläget på Strömsholm, eftersom det är en av ridsportens riksanläggningar och dessutom ligger vettigt geografiskt till. Huruvida RS lyfter bidrag från Sv RF vet jag inte, men det är definitivt inte så att Sv RF DRIVER Strömsholm.
Desstom är hagsituationen bättre på S-holm numera, även om den fortfarande är långt i från bra.
Vad det gäller hagdebatten är jag belägen att hålla med, eftersom djurens väl trots allt måste komma i första rummet. Jag har dock förståelse för problematiken, för det blir en jätteförlust för ridsportsverige om 150 ridskolar verkligen skulle behöva klappa igen. Man får hoppas att det går att finna vettiga lösningar!
Spiltdebatten så: Jämfört med hagdiskussionen tycker jag den är liten, och frågan är väl om det verkligen är rimligt att alla ridskolestallar skulle måsta bygga om? FÖRUTSATT att hästen får rejäl hagvistelse, foder av god kvalité, motion och i även övrigt bra skötsel och att spiltan är tillräckligt stor tycker jag, efter att ha jobbat på både box- och spiltridskolor, inte att det är så himla hemskt. Hästen ska ju då egentligen mest äta och vila i spiktan, och i en tillräckligt stor spilta ska de kunna ligga och sova gott.
Och, även om boxar på många sätt är att föredra, så är fördelarna med spilta att hästarna är uppbundna, vilket inte är att förrakta om man tänker ridskola med yngre barn, det är lättmockat - kräver mindre personal och tar mindre plats, kräver mindre yta. Tycker alltså personligen inte att det är i närhrtrn så viktigt att lagstifta emot som att lagstifta för daglig utevistelse.