Lyssna på Radio P1 idag kl 10.00 - Nedläggningshotade ridskolor...

Sv: Lyssna på Radio P1 idag kl 10.00 - Nedläggningshotade ridskolor...

Det är verkligen på tiden att det blir en lagändring!!

Hoppas verkligen en viss ridskola i Sthlm antingen tvingas lägga ner eller tvingas bygga ordentliga hagar. De stackars hästarna har mått dåligt alldeles för länge! :cry:

Kanske borde finnas en lag om viss yta hage per hästplats i stallet...

Personligen tror jag att hästar får betydligt mindre fysiska skador av att gå i hage, än vad de får psykiska besvär av att ständigt stå inne. De kan röra sig fritt, och använder de muskler som de själva vill, i stället för att enbart använda dem vi kräver under ridning.

Ska lyssna på det där programmet nu.

/Ida

Skall detta gälla endast ridskolor eller gäller det all hästhållning?

Undrar hur de ska lösa den beridna högvakten då? De stackars hästarna får sällan gå i hagen, endast på sommaren! Men antagligen så får de väl dispens.........

kopparberg skrev:
Fö så är det ju inte konstigt att Tolling är emot en sådan lag. Han jobbar ju i Ridsportförbundet, Ridsportförbundet driver Strömsholm. Och hur ser hagsituationen ut på Strömsholm? ;)

Bara en off- spin:

Nej, Strömsholm drivs av en stiftelse, Stiftelsen Ridskolan Strömshom, i samarbete med Hästsportens Folkhögskola. Däremot utformas utbildningar så som hippologen, RIK etc i samråd med Ridsportförbundet, och förbundet har numera även sitt kansli beläget på Strömsholm, eftersom det är en av ridsportens riksanläggningar och dessutom ligger vettigt geografiskt till. Huruvida RS lyfter bidrag från Sv RF vet jag inte, men det är definitivt inte så att Sv RF DRIVER Strömsholm.

Desstom är hagsituationen bättre på S-holm numera, även om den fortfarande är långt i från bra.

Vad det gäller hagdebatten är jag belägen att hålla med, eftersom djurens väl trots allt måste komma i första rummet. Jag har dock förståelse för problematiken, för det blir en jätteförlust för ridsportsverige om 150 ridskolar verkligen skulle behöva klappa igen. Man får hoppas att det går att finna vettiga lösningar!

Spiltdebatten så: Jämfört med hagdiskussionen tycker jag den är liten, och frågan är väl om det verkligen är rimligt att alla ridskolestallar skulle måsta bygga om? FÖRUTSATT att hästen får rejäl hagvistelse, foder av god kvalité, motion och i även övrigt bra skötsel och att spiltan är tillräckligt stor tycker jag, efter att ha jobbat på både box- och spiltridskolor, inte att det är så himla hemskt. Hästen ska ju då egentligen mest äta och vila i spiktan, och i en tillräckligt stor spilta ska de kunna ligga och sova gott.

Och, även om boxar på många sätt är att föredra, så är fördelarna med spilta att hästarna är uppbundna, vilket inte är att förrakta om man tänker ridskola med yngre barn, det är lättmockat - kräver mindre personal och tar mindre plats, kräver mindre yta. Tycker alltså personligen inte att det är i närhrtrn så viktigt att lagstifta emot som att lagstifta för daglig utevistelse.

Flundran skrev:
Skall detta gälla endast ridskolor eller gäller det all hästhållning?

Undrar hur de ska lösa den beridna högvakten då? De stackars hästarna får sällan gå i hagen, endast på sommaren! Men antagligen så får de väl dispens.........

All hästhållning som jag har förstått det.

Sedan antar jag att man kan få dispens mot veterinärintyg, t ex om hästen behöver boxvila p g a skada en begränsad tid.

finns det ingen här i forumet som har sin häst inne dygnet runt som kan berätta en anledning till varför dom har det så? alltså personens egna åsikt.. jag får dåligt samvete om mina hästar är ute mindre än 8 timmar per dygn...

Fille skrev:
finns det ingen här i forumet som har sin häst inne dygnet runt som kan berätta en anledning till varför dom har det så? alltså personens egna åsikt.. jag får dåligt samvete om mina hästar är ute mindre än 8 timmar per dygn...

Det känner jag igen. Ibland när vi är på kurs och det är meningen att de ska stå i box under dagen brukar jag få kval. Brukar försöka tigga till mig en hage.

OlleAtlas

Hej!

Jag har inte min häst inne, snarare tvärt om, men min syster skötte en häst som stog inne hela dygnet. Ägaren var dressyrryttare (men jag vet även hoppryttare och westernryttare som gör likadant, så det är inget bara dressyrare gör) och hade den "underbara" synen på hästen att han skulle bara ha roligt den timmen han blev riden, för då skulle han jobba mycket bättre. Helt sjuk inställning, från början fick min syster inte ens gå ut och beta med hästen, men det blev bättre när han bytte ägare..

Annars känner jag en annan som bor i stan, jobbar femtielva timmar om dygnet och för att hinna med hästen måste ha honom nära. Dessutom måste hon jobba så mycket för att ha råd att stalla upp hästen i stan, hon betalar runt 11.000 i månaden för honom.. När jag tipsade henne om att ställa sej utanför stan = billigare = behöver inte jobba lika mycket, visade det sej att där kunde man inte träna för alla de bra tränarna och vad ska man då ha häst för??

Annars tror jag mest det är just bekvämligheten, att ha hästen nära hemma, dom bra ridvägarna, tränarna och det är ju rätt skönt att inte komma till stallet till en lerhög som spelar in mest..

Jag ville stalla upp min häst så när jag var liten, men insåg att det inte var hästvänligt, dom kanske inte kommit så långt i sin utveckling att de anser att hästen är en levande, kännande varelse??

/ Lavinia, spånar som vanligt

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar