är det farligt att klippa en gammal häst

vinkelina

Trådstartare
talade med min ridlärare (som oxå är ägare till min häst) då jag skulle vilja ha henne klippt, åtminstone halsen, magen där hon alltid blir svettig.

men min ridlärare hävdar att det inte går att klippa mer i vinter. att jag inte skall klippa henne då hon är så gammal (16 år i vår) för då blir hon sjuk då hon aldrig har blivit klippt

ville ju redan i höstas att de skulle börja täcka in henne så att hon inte skulle bli så lurvig (tänk er en shettispäls på en stor häst, massor med päls som aldrig torkar) med det har inte funkat. frågade med det samma varför de inte satt täcke på henne. har inte ens täcke på sig om det regnar

"hon har ju aldrig haft täcke, så det skulle bara bli en massa problem och då är det jag som får stå för veterinär"

men tycker ju så otroligt synd om henne, så fort man jobbar lite mer så blir hon genomvåt.

"dessutom är hon ju finnhäst, så de skall ju klara sig" att en anna finnhäst är helklipt i stallet och en tredje går med täcke på var ju en annan sak, för de har de ju alltid gjort

Sv: är det farligt att klippa en gammal häst

Jag tycker inte att 16 år är någon ålder att tala om, jag skulle klippa om det är så att hon lider av att ha lång päls i t.ex ridningen.

Äsch, min herre är 17 år och är helklippt från topp till tå året runt. :)Tycker defenitivt att ni ska klippa henne om hon blir mkt svettig vid ridning.

om ni kollar min profilbild så har ni en aning om hur hon kan se ut (på denna är det sommarpäls och så tror jag att hon är "avsvamad" inte svettig) men ser annars lika ut. lägg sen till vinterpäls på detta

haha vad dumt. jag klippte min 26 år gammla häst förra veckan och har så gjort vartenda år. vilka konstiga ideer folk har.

frågar du mig så låter det mest som hon inte orkar besväret med att klippa och täcke. knappast för hästens skuld att hon inte vill göra det. :smirk:

dessutom skulle jag ha tagit det en utomstående som skulle ha klippt hästen. var dessutom en baktanke så att de MÅST lägga täcke på hästen

är ju inte så kul att hitta sin häst genomvåt efter en dag ute i regn med leriga hagar. ½ timmes gnuggande med handuk hjälper inte nått, leder till att ridningen blir lidande, vill inte lägga sadel på en våt häst

inget illa menat nu men.. din ridlärare borde nog gå en kurs i hästkunskap för det där var det dummaste jag har hört :rofl:

klipp hästen!!! du behöver ju inte göra en helklippning utan gör en av det mindre formatet, oc klipp mer nästa gång i stället. om du klipper och lägger på täcke så blir det + - noll i omställning för hästen.

lycka till och stå på dig

Utan att mena att låta så otrevlig som jag ändå vet att jag låter: Hur mycket utbildning och hästkunskap har din s k ridlärare?

16 år är ingen ålder och päls kan ersättas med täcke. Mycket bättre att hästen slipper stå med svettfuktig päls i flera timmar - DET är däremot inte nyttigt.

Lycka till :)!

Min 18-åring är som piggast efter vinterns första klippning (helklippt dessutom), det är så skönt att bli av med all varm och äcklig päls som aldrig vill torka!
Trots att hon haft korsförlamning två gånger så har jag inte tvekat att klippa henne, hon har täcke på sig när det behövs och man slipper fukteksem som hon annars får och hon torkar på en halvtimme (med fleece eller ylletäcke på förstås).

Det finns kanske andra anledningar till att hästens ägen inte vill att hästen ska täckas och klippas. Eftersom hästen aldrig har haft täcke på sig så kan det vara svårt att lära den det. En häst som aldrig varit klippt är troligen rädd för klippmaskinen.

Jag tycker att det är fult av din ridlärare att inte ge dig en ordentlig anledning till varför du inte får klippa hästen. Om h*n ska kunna svara ärligt så måste du också kunna ta svaret på ett respektfullt sätt. H*n ska inte behöva ursäkta sig för dig iochmed att det är inte är din häst. Om ni inte kan komma överrens om hur hästen ska ridas och skötas, så är det nog bättre att du hittar en annan häst att rida och sköta.

Klipper min pappas 26-åring, vill ju inte att häststackarn ska få värmeslag och dö när han arbetar och vill absolut inte ställa av en 26-åring hela vintern, då kommer han aldrig komma igång igen, hans gamla kropp kräver regelbunden motion för att hållas fräsch.

Eftersom ridläraren äger hästen är det dock hennes beslut och tyvärr får du acceptera och göra det bästa av situationen, men som sagt, jag kan inte se någon som helst anledning till att inte klippa en häst bara för att den är gammal. Om den aldrig har blivit klippt eller täckad förut är det ju bara att vänja den långsamt, precis som man gör med en ung häst som ska klippas eller täckas för första gången. Ska hästen arbeta hårt under vintern anser jag att den mår mycket bättre av att klippas och täckas efter behov. Vore intressant om du kunde få henne att motivera på vilket sätt en gammal häst skulle lida av att klippas.

klipp hästen!!! du behöver ju inte göra en helklippning utan gör en av det mindre formatet, oc klipp mer nästa gång i stället. om du klipper och lägger på täcke så blir det + - noll i omställning för hästen.

Fast eftersom hon inte äger hästen (det gör ju ridläraren om du inte såg det) så får hon absolut inte klippa den. Hästägaren måste ändå ha sista ordet, även om hon har fel. Skulle jag säga till min medryttare att hon inte får göra något med min häst och hon skulle göra det ändå skulle hon åka ut direkt, utan minsta tvekan. Jag skulle bli helt rosenrasande. Som medryttare/skötare/fodervärd måste man respektera hästägarens önskningar (så länge det inte blir tal om ren misskötsel av hästen givetvis) även om man inte håller med alltid.

Jag har precis klippt min ponny (hals och mage) för första gången! Hon är 19 år. Verkar tycka det var JÄTTEskönt att bli av med all päls:D

hon motiverade att man inte kan klippa en så gammal häst för första gången för den kommer då att bara bli sjuk hela tiden, jag måste ha halsskydd på hela tiden (skulle vilja klippa hals-sidorna)

hon har nog täcka på om det är rikgtigt kallt, så hon är inte ovan på de sättet, men har aldrig haft täcke på hela tiden, och då skulle de tydligen inte gå (?) motiveringen va samma som ovan.

känns surt bara, slipper ju inte att jobba ordentligt nu. funkar kanske då hon var på ridskolan, men man jobbar nog hårdare med henne som privat, eller kräver mer så hon blir svettig

är dessutom en sån häst som kan bli genomsvettig på sommaren av en ½ skrittur

Ska klippa min 22-åriga dam nu efter nyår. Har lite samma problem som du, hon har päls som skulle få ett utegångs får på Gotland att bli avundsjuk. Hon blir svettig av en halvtimmes lätt ridtur i skogen. Jag har inget val, fram med klippmaskinen o klippa.

Ber om ursäkt, men din ridlärare verkar inte riktigt veta vad hon pratar om. Varför måste hästen ha halstäcke hela tiden? Hur motiverar hon det? Enda gången jag har halstäcke på min dam är om vi varit och tränat och hon blivit svettig och ska åka transport hem. Å då endast om det är kallt ute.

Har hästen aldrig haft täcke på sig? I så fall kan du börja med att lägga på täcket och se hur hon reagerar. Låta henne ha det på sig en stund i boxen för att sedan släppa ut henne i hagen och övervaka en stund.

Jag tycker du ska prata med din ridlärare igen. Förklara hur du tänker och be henne om ett ordentligt svar.

Mvh Jordgubba :)

din ridlärare verkar inte särskilt klipsk...

är mkt större risk att hästen blir sjuk om den går omkring och är dyblöt av svett hela tiden...!!!

Jag klippte min ponny när hon var 24 för första gången, för hon hade så lång päls så hon svettades.
Men då måste du sätta på varamre täcke efter du klippt.
16 år gammalt?:eek: det tycker jag verkligen inte

så vaddå, om du klipper halsen och magen eller vad det bu är du har tänkt dig så kommer hästen, enligt din ridlärare att bli sjuk hela tiden?? det verkar vara en mkt märklig människa det där...Hästar fryser ju faktiskt inte om halsen, även om de är klippta! det är ryggenoch korset som är de delar av hästen som är mest känsliga för kyla, och där skulle ju hästen ifråga ändå ha sin päls kvar? hästar med lång päls som arbetar/blir svettiga elleer regnvåta löper ju mkt stor risk att bli förkylda/ få lunginflammation när de sedan oundvikligen blir kalla!
klipp och lägg på täcke säger jag.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 085
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka