Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Men förstår du inte att det inte alls handlar om prioriteringar. Det finns människor som precis får vardagen att gå ihop. Det finns liksom inga andra sätt att få till mer pengar.

Då kan man ju lika gärna säga att du kan typ bo i en husvagn så behöver du inte bidrag till att åka till hästen. Eller att du kan cykla till hästen. Visst, det låter bisarrt men lika bisarrt är det när du inte förstår att det inte alltid går ihop.

Jag vet inget om din sjukdom, men du verkar veta allt om alla andra. Jag vet iaf så mycket att du är kapabel till att ta ansvar för en levande varelse och att utöva ditt intresse. I och med det så vet jag att det finns många andra som har det värre.

Och att ett värdigt liv skulle ha någonting att göra med att äga en häst, nu får du ge dig. Då är det ju så att alla som är friska och jobbar och INTE har råd med att ha häst lever ett ovärdigt liv. Eller just det, ALLA som är friska och jobbar har ju råd med häst bara de prioriterar annorlunda. NOT. Du får nog försöka att kliva ut ur din lilla glasbubbla faktiskt!

Du vill att alla ska förstå din situation men du verkar inte ha det minsta intresse av att sätta dig in i andras situation.

Det spelar ingen roll vad du skriver, jag anser fortfarande inte att det är en rättighet att äga en häst och få bidrag till det. Sen spelar det ingen roll om man är frisk eller sjuk.

Senast ändrad:

Men förstår du inte att det inte alls handlar om prioriteringar. Det finns människor som precis får vardagen att gå ihop. Det finns liksom inga andra sätt att få till mer pengar.
Men det går oftast, vet många faktiskt fattiga som offrar det mesta för hästen. Det har som sagt igen med vart man har hästen och hur man bor att göra.
Då kan man ju lika gärna säga att du kan typ bo i en husvagn så behöver du inte bidrag till att åka till hästen. Eller att du kan cykla till hästen. Visst, det låter bisarrt men lika bisarrt är det när du inte förstår att det inte alltid går ihop.
Är det bissart att cykla till sin häst och bo billigt? Vill man ha häst ibland så får man som sagt offra en hel del. Och klart det inte alltid i precis alla fall fungerar att prioritera bort precis allting.
Jag vet inget om din sjukdom, men du verkar veta allt om alla andra. Jag vet iaf så mycket att du är kapabel till att ta ansvar för en levande varelse och att utöva ditt intresse. I och med det så vet jag att det finns många andra som har det värre.
Vilka vet jag mycket om nu då? Och som sagt, uttala dig ingenting om mig för du vet ingenting om mig. Och du ska ge fan i att uttala dig om mig och mina problem för du har ingen aning.

Tycker det är helt fantastiskt annars att du vet så mycket om mig, ring genast handläggare och läkare och psykologen och berätta att jag är minsann inte alls sjuk. För jag kan ta hand om en häst, Sådeså! Hurra för dig. Du kanske borde ta jobb på fk eller Lss? Du som har denna förmåga att bedömma människor utan år av utredningar.

Eller just det, ALLA som är friska och jobbar har ju råd med häst bara de prioriterar annorlunda. NOT. Du får nog försöka att kliva ut ur din lilla glasbubbla faktiskt!
Jag tänker inte svara på det där en gång till.
Du vill att alla ska förstå din situation men du verkar inte ha det minsta intresse av att sätta dig in i andras situation.
Exakt vart har jag begärt att alla ska förstå min situation? Ingen kan förstå min situation om dom inte är i den. Jag förstår mer än väl många andras situation, med tanke på att jag är som jag är och alltid har varit så har jag även mycket kontakt med andra i liknande situationer.
Det spelar ingen roll vad du skriver, jag anser fortfarande inte att det är en rättighet att äga en häst och få bidrag till det. Sen spelar det ingen roll om man är frisk eller sjuk.
Nej det brukar vara så med avundsjuka, det man själv inte har får ingen annan heller ha oavsett. Dom sjuka får aldrig ha ett öre mera än den som har lägst lön, för då är det fusk.

Det jag tycker är sorgligt är att du verkar tro att din situation är den enda som inte kan ändras, bara man är frisk kan man ändra och påverka sin situation.
Du svarade heller inte på den frågan, exakt hur vet du att jag inte förändrar mitt liv? Eftersom du skriver så så antar jag att du vet om vad jag sysslar med eller? Annars skriver man inte så.

Senast ändrad av en moderator:

Ett värdigt liv behöver inte innebära att äga en häst. Jag kan faktiskt inte se att värdighet har ett dugg med hästägande att göra.
För mig och säkert många andra är inte livet mycket värt utan djuren. Inget konstigt med det.
Det är närmast en förolämpning tycker jag, så många lever utan stöd alls - ett VERKLIGT ovärdigt liv med så lite pengar att de inte har råd att äta. DET är ovärdigt. Att inte kunna bo drägligt är ovärdigt. Att inte kunna sköta sin hygien är ovärdigt.
Har jag påstått att dom inte ska få hjälp dom som har det så?
Att få avstå från att äga häst p g a ekonomi kan jag inte se någonsin är ovärdigt. I så fall är det många som lever ovärdigt, tänk alla som inte själva kan bestämma om häst-/bil-/MC-ägande eller inte har råd med fritidssysselsättning alls.
Ovärdigt? Folk har olika saker som är värdefulla i sina liv, för mig är det hästar, mitt liv är inte värt att leva utan min häst. Det är bara så. Jag ersätter inte honom med någonting annat för ingenting är mer värt än vad han är för mig.

Så återgår vi till frågan: vad ska du göra den dagen hästen tar slut? De har trots allt en lägre livslängd än människan? Lägger du dig ner och dör då?

Så återgår vi till frågan: vad ska du göra den dagen hästen tar slut? De har trots allt en lägre livslängd än människan? Lägger du dig ner och dör då?

Om svaret är jakande här nu, om Whortless planerar att avsluta sitt liv när hästen är borta, hur har du tänkt att gå vidare då?

Jag tror bestämt hon(?) flera gånger sagt att det är hästen som ger livet en mening och det är hästen som gör att hon kommer ut.
Hästen är allt.

Självmord är inget ovanligt och många som väljer den utgången har inget att leva för, ser ingen mening och inget hopp, även om du tycker en häst är en banal sak och dumt leva för eftersom deras livslängd är kortare, så betyder det inte att andra människor resonerar så.
Det finns många som avslutat sina liv pga av förlorad partner, barn etc och förmodligen ännu fler som faktiskt haft en hel del saker i sina liv, men fortsatt inte sett meningen med livet.

Jag är uppriktigt intresserad av svaret på frågan. Du får gärna spinna vidare på det du är intresserad av (liv/död-frågan uppenbarligen), men jag ställer frågan för att jag är intresserad av svaret.

Och att ett värdigt liv skulle ha någonting att göra med att äga en häst, nu får du ge dig. Då är det ju så att alla som är friska och jobbar och INTE har råd med att ha häst lever ett ovärdigt liv. Eller just det, ALLA som är friska och jobbar har ju råd med häst bara de prioriterar annorlunda. NOT. Du får nog försöka att kliva ut ur din lilla glasbubbla faktiskt!

:bow: :bow: :bow:

Jag är uppriktigt intresserad av svaret på frågan. Du får gärna spinna vidare på det du är intresserad av (liv/död-frågan uppenbarligen), men jag ställer frågan för att jag är intresserad av svaret.

Av vilken anledning tror du jag frågade dig då, om jag inte var intresserad av ditt svar?
Hur tänker du gå vidare här om svaret är jakande?

Vadå gå vidare? Vad måste jag gå vidare med? Är det helt otänkbart att jag nöjer mig med svaret?

Vadå gå vidare? Vad måste jag gå vidare med? Är det helt otänkbart att jag nöjer mig med svaret?

Känns ju tveksamt när hon sagt upprepat att hon lever för hästen och du vill då veta om hon tänkt lägga sig och dö(?) när hästen går bort...
Känns ju mer som du vill poängtera återigen hur kort livstid hästen har o hur dumt det är att hänga upp sitt liv på en häst..

Nu vat jag ju inte hur gammal hästen i fråga är, men hästar kan ju bli runt 30 år, så är hästen 5 år nu, så undrar du alltså om Whortless tänkt ta livet av sig om ca 20-25 år? :idea:

Självmord är inget ovanligt och många som väljer den utgången har inget att leva för, ser ingen mening och inget hopp, även om du tycker en häst är en banal sak och dumt leva för eftersom deras livslängd är kortare, så betyder det inte att andra människor resonerar så.
Det finns många som avslutat sina liv pga av förlorad partner, barn etc och förmodligen ännu fler som faktiskt haft en hel del saker i sina liv, men fortsatt inte sett meningen med livet.

Men det betyder väl inte att det är sunt och något man inte ska ifrågasätta? Tvärtom diskuterade jag nyligen saken med en god vän till mig som är sjuksköterska och som faktiskt ingrep då en anhörig till en döende patient berättade att hen skulle ta sitt eget liv då partner avlidit, trots att detta skedde i förtroende. Personen ifråga fick stöd och hjälp och har kommit över sina självmordstankar.

Din tolkning får stå för dig, ställ du de frågor du vill ha svar på från Worthless.

Jag står för mina, men inte dina tolkningar.

Men det betyder väl inte att det är sunt och något man inte ska ifrågasätta? Tvärtom diskuterade jag nyligen saken med en god vän till mig som är sjuksköterska och som faktiskt ingrep då en anhörig till en döende patient berättade att hen skulle ta sitt eget liv då partner avlidit, trots att detta skedde i förtroende. Personen ifråga fick stöd och hjälp och har kommit över sina självmordstankar.

Grejjen här är väl att Whortless stöd och hjälp just nu i livet är bla. hästen..

Annars har jag svårt att se stödet och hjälpen till henne i just denna tråden faktiskt, vart hjälper det att påpeka hästens kortare livslängd, jag är övertygad om att hon vet att hästar har kortare livslängd och fråga om hon tänkt lägga sig o dö när hästen går bort?

Fast en sjuksyster ska väl ingripa i ett sådant fall, det finns väl något som står över förtroenden o tystnadsplikt, när det gäller fara för någons liv?
Verkar ju märkligt om man i vården skulle nonchalera någon som uttrycker självmordstankar? Där faller ju en stor del av psyk då?

Din tolkning får stå för dig, ställ du de frågor du vill ha svar på från Worthless.

Jag står för mina, men inte dina tolkningar.

Topp, då hoppas jag hon besvarar din fråga.

Men har jag frågat om jag får fråga eller varför ger du din tillåtelse?
Och varför skulle du behöva stå för mina tolkningar o inlägg, verkar ju jätte märkligt??

Jag läser det hon skriver och hoppas hästen lever länge och att hon får ordning och mår bättre snart, gärna med hjälp av hästen.

Annars har jag svårt att se stödet och hjälpen till henne i just denna tråden faktiskt, vart hjälper det att påpeka hästens kortare livslängd, jag är övertygad om att hon vet att hästar har kortare livslängd och fråga om hon tänkt lägga sig o dö när hästen går bort?

Fast en sjuksyster ska väl ingripa i ett sådant fall, det finns väl något som står över förtroenden o tystnadsplikt, när det gäller fara för någons liv?
Verkar ju märkligt om man i vården skulle nonchalera någon som uttrycker självmordstankar? Där faller ju en stor del av psyk då?

Diskussionen handlar väl inte bara om worthless? Dessutom hoppas jag att hon kommer att hitta något mer som gör att livet känns värt att leva än sin häst.

Vårdpersonal ska absolut ingripa när det gäller patienter, i det här fallet var det dock en anhörig till en patient. Min vän gjorde verkligen inget fel, däremot var det ett personligt, etiskt dilemma eftersom självmordsplanerna yppades i förtroende.

Du lilla vän, du har ingen aning om vad jag jobbar med eller har jobbar med. Jag vet vad jag pratar om. Nej jag vet inte något om just din situation, men du har själv berättat att du kan äga en häst och ta hand om den. Utifrån det uttalandet VET jag utifrån erfarenhet att de finns de som har de mycket värre än vad du har det. Därmed har jag inte sagt att du är frisk, men det finns de som har det värre än du anar...

Jag menade inte att det var fel att cykla till sin häst, men jag har fått för mig att du har rätt långt till din häst eftersom du får dina resor dit betalda. Men fine, cykla för fan då, så slipper du ju ta emot bidrag. För du vill väl inte ha bidrag, eller.....

Du vägrar fortfarande att inse att det finns folk som inte har råd även om dom skulle bo i en skokartong på motorvägen, du måste faktiskt börja inse att det inte är så.

Varför ska en frisk människa inte ha samma rättigheter som en sjuk människa?

Det är du själv som har outat dig i tråden så tagga ner när folk börjar ifrågasätta dig.

Vi kan inte bygga ett samhälle runt en individ, tyvärr, det måste vara lika för alla. Det handlar inte om avundsjuka alls faktiskt, det handlar om rättvisa och ett demokratiskt land där alla ska ha samma förutsättningar. Häst hör inte till de förutsättningarna. Antingen har man råd att ha häst eller så har man det inte. Punkt!

Men detta blir ju lite löjligt, ska vi fördela skattepengarna efter hot? Får jag inte äga en häst tar jag livet av mig?

Har man det så illa att man tar livet av sig om man inte får ha kvar sin häst då är det ju rentav livsfarligt att äga en häst. För hästen kan ju behöva avlivas när som helst och då är det kört. Är man så skör så tycker jag att det är till att äventyra behandlingen av en patient att hänga upp allt på ett djur.

Det finns mycket vettigare och säkrare hjälp att få.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv:) Stå på dig!

Du lilla vän, du har ingen aning om vad jag jobbar med eller har jobbar med. Jag vet vad jag pratar om. Nej jag vet inte något om just din situation, men du har själv berättat att du kan äga en häst och ta hand om den. Utifrån det uttalandet VET jag utifrån erfarenhet att de finns de som har de mycket värre än vad du har det. Därmed har jag inte sagt att du är frisk, men det finns de som har det värre än du anar...
Ja du själv lille vän, jag skiter i vad du jobbar med faktiskt. Du vet ju som sagt igen fortfarande ingenting om min situation och bör inte uttala dig om det.

Jag menade inte att det var fel att cykla till sin häst, men jag har fått för mig att du har rätt långt till din häst eftersom du får dina resor dit betalda. Men fine, cykla för fan då, så slipper du ju ta emot bidrag. För du vill väl inte ha bidrag, eller.....
Du har fått för dig det ja, vad sägs om att ta reda på fakta innan du uttalar dig och tycker saker om folk du inte har en aning om?

Du vägrar fortfarande att inse att det finns folk som inte har råd även om dom skulle bo i en skokartong på motorvägen, du måste faktiskt börja inse att det inte är så.
Nej nej, vi säger väl så då.

Varför ska en frisk människa inte ha samma rättigheter som en sjuk människa?
Ja, det känns inte som att det spelar någon roll vad man säger till sånna som dig. Tyvärr, men jag tänker inte lägga tid igen på att förklara någonting sådant. Inte på dig iallafall lille vän.

Det är du själv som har outat dig i tråden så tagga ner när folk börjar ifrågasätta dig.
Vad är det jag outat om? När folk börjar påstå att du klarar det och det för det vet jag minsann att du inte är såpass sjuk att du behöver allt du får. Ja, då blir jag ganska upprörd, så nej, jag tänker inte tagga ner. Man uttalar sig inte som du gör, det är bara så.
Vi kan inte bygga ett samhälle runt en individ, tyvärr, det måste vara lika för alla. Det handlar inte om avundsjuka alls faktiskt, det handlar om rättvisa och ett demokratiskt land där alla ska ha samma förutsättningar. Häst hör inte till de förutsättningarna. Antingen har man råd att ha häst eller så har man det inte. Punkt!
Som tur är så är dom som jobbar med det här såpass vettiga att dom ser till människors bästa, dom ser vad dom kan hjälpa med och gör sitt bästa för att hitta rätt hjälp så folk kommer ut i samhället igen så fort det går. Det är en otroligt tur dom flesta inte har synen du har på människor.

Jag lägger ner det här nu och lämnar tråden. Och tack gode gud att det finns människor som förstår.

Senast ändrad av en moderator:

Diskussionen handlar väl inte bara om worthless? Dessutom hoppas jag att hon kommer att hitta något mer som gör att livet känns värt att leva än sin häst.

Vårdpersonal ska absolut ingripa när det gäller patienter, i det här fallet var det dock en anhörig till en patient. Min vän gjorde verkligen inget fel, däremot var det ett personligt, etiskt dilemma eftersom självmordsplanerna yppades i förtroende.

Nej, det gör den inte, men det jag svarat på har handlat om Worthless.

Verkligen?
Så om en mamma på akuten med sitt barn säger att hon tar livet av sig om barnet dör, så blir det ett etiskt dilemma?
Nej, din vän gjorde väl sitt jobb?
Absolut inget föringande i frågan, men befinner du dig på ett sjukhus eller med en sjukutbildad och yppar självmordstankar, så begår de väl tjänstefel om de inte ingriper?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 406
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka