Är det en myt?

Sv: Är det en myt?

nej manen ligger ju åt den svaga sidan har jag hört iaf. Välutvecklade muskler på den starka sidan ger väl röttera "ett lyft" vilket gör att hela manen tilltas åt andra sidan. Det är vad jag hört iaf.

Vad händer då om man som ryttare påverkar häsen som så att den svaga sidan blir den starka sidan?
Lyfter musklerna i halsen håren på motsvarande sida så att manen läggs åt andra hållet?

När vi pratar om hästens starka/svaga sidor brukar vi mena bakdelen. Manens koppling till bakdelen har jag svårt att se.
Min häst har manen på vänster sida och är starkare i höger bak. Tidigare häst hade manen på höger sida och var starkare i höger bak. Hästen innan hade man på vänster sida och var starkare i vänster bak. Ytterligare en häst jag haft hade man på vänster sida och var stark i perioder. ibland var det vänster och sen blev det höger ett par månader. Inte ändrade sig manen för det.
När det gäller manen tror jag det är en ren myt.
När det gäller svansen däremot så är den en förlängning av ryggraden och hålls inte svansen rakt tyder det på att något är fel/snett i ryggen.

så var det med min ena också, halva maten låg på fel sida. men kammade över den så många ggr så nu ligger den rätt. :p

tror knappast att detta var ett tecken på att han var delvis svagare i ena sidan.. :p

De blev en väldigt fin bild på hur maten var delad på tallriken när jag började läsa de här :rofl:

Nä jag tror det kan vara svårt. Vet inte om jag tror på teorin överhuvudtaget faktiskt, kanske att det påverkar hos vissa hästar. När manen väl ligger på ena sidan är det svårt att ändra på det också eftersom hårrötterna vant sig/riktats.

min häst är jätte ojämt musklad , en fd travare , på honom ligger manen på hans musklade sida, o faller över mer o mer ju bättre musklerna byggs upp på den andra sidan.. så ja vet inte.. slumpen kanske?

jag har hört att om manen är på båda sidor så motionerar man den bra och allsidigt och att den är lika tränad på båda sidor :)

Men vänta nu.. Var det inte KG som sa en gång att den sidan av halsen som manen låg på ofta var mindre musklad, men det berodde inte på manen i sej utan det att ryttaren alltid ställde hästen mindre i det varvet. Anledningen till att ryttaren ställde hästen mindre på 'man' sidan var väl att manen lurar ögat lite.. Är det någon som hänger med :cool:

Att jag inte kan komma ihåg... Undrar om det var från DVDn Rörelser utan Gränser eller något liknande jag hörde detta...

detta måste jag få hålla med om för jag som ryttare är svagare i min vänstersida och jobbar välldigt lite med den sidan och vilken sida tror ni min häst har sin man på :confused:

det är en myt, annars skulle ju typ 90% av alla hästar vara ojämt musklade:p

och hur ska manen ligga om den är jämt musklad då ska den stå rakt upp så eller:idea:

jag har iaf aldrig vart me om att manen ändrar sig vart efter hästen musklar sig och blir jämnstark.

Min ponny tex var starkare i höger sida när jag började utbilda henne och inte sjutton ändrade sig manen när hon blev starkare har heler aldrig hört nån annan som vart me om att mansidan har nån betydelse.

Min stora häst jag har nu har manen på båda sidor och åt alla håll hn måste ju va supersvag:p

Min häst hade hela manen åt vänster länge, men sen helt plötsligt började den lägga sej åt andra hållet o nu är den halva åt höger o halva åt vänster.
Kan det kanske påverkas lite av att längden varierar lite hela tiden?...

Tja, om det med manen stämmer skulle jag bli orolig, för från manken och till havla halsen ligger min hästs man på höger sida, från mitten och uppåt ligger den på vänster sida :D Då borde hans hals alltså se ut som ett s uppifrån? ;)

haha, min häst har en man där halva står upp och andra halvan ligger ner åt en massa olika håll...undra vad det betyder..:rofl:

Att hästen bär svansen snett är ett tecken på att nånting i kroppen inte är rätt. (undantag när hästen är böjd, då svansen ska vara böjd på samma sätt som resten av hästen)

Alltså: bär hästen svansen snett så har den ont/obehag!

Ang. manen vet jag inte.

det är en myt, annars skulle ju typ 90% av alla hästar vara ojämt musklade:p

Vad är det som säger att alla dessa hästar inte är ojämnt musklade?Alla människor har oxå en starkare & svagare sida varför man tenderar ha lättare att bygga muskler med den sida som man jobbar mest med, med det inte sagt att ojämnt musklat behöver vara en hälsofara, det kan ju vara så obetydligt att det inte märks.

Det stämmer, men bara för att en häst är jämnt musklad så delar ju sig inte manen i 2 delar & ligger jämnt på båda sidor.
Jag hade en sköthäst när jag gick hästhållning som ändrade man-sida under utbildningens gång, han blev jämnare i muskulaturen.

Det stämmer, vad jag vet iaf. Det har alltid varit så med alla mina hästar och alla hästar vi har haft i stallet och det är många.
Är hästen starkare i hö sidan så har den ju ngt. mer muskler på den sidan och mindre på vänster sida av halsen. Då blir det ju lättare för manen att ligga åt vänster.

Sen beror det ju på vad det är för man också, en tjock man är ju svårare att få och ligga på en sida och en lång man ligger ju där den ligger liksom.
Men ofta om manen inte vill ligga ner och bara lägger sig på två sidor hela tiden är det för att den ligger på "fel" sida och vill byta. Om man flätar över den till den svagare sidan brukar den ligga där sen :)

Är hästen starkare i hö sidan så har den ju ngt. mer muskler på den sidan och mindre på vänster sida av halsen. Då blir det ju lättare för manen att ligga åt vänster.

Men om hästen är starkare i höger sida /bär mera vikt på höger bak, så har den inte nödvändigtvis mera muskler på halsens högra sida.

Jag tror att det är en myt och inget annat. Pratade med min kiropraktor om det och han sa att en häst ska inte ha någon "dålig" sida. Hästen ska fungera nästan lika bra i båda sidorna, det ska inte vara någon stora skillnader, annars är det något som är fel.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023