Är det en juridisk skillnad om man skriver betalplan eller avbetalning i ett kontrakt

valvis

Trådstartare
Någon som kan lite mom detta?
Vi har disk här hemma (företag) om det är skilnad ren juridisk i begreppen avbetalningsplan eller betalplan.
Några tro att avbetalningsplan mer är bunden till lagen- mer reglerat medans man typ kan skriva kontrakt lite hur som när man skriver en betalplan.

För mig verka båda begreppen lika inför lagen men jag kanske har fel.
Det gäller då försäljning av häst på del/avbetalning.

Sv: Är det en juridisk skillnad om man skriver betalplan eller avbetalning i ett kont

För mig innebär en betalplan te x mellan en hantverkare och en person te x, vilket kan innebära att jag betalar hantverkaren i takt med att denne gör klart sina åtagande som vi kommit överens om. Betalplanen omfattar då när full betalning ska ske som när hantverkaren är helt klar med sina uppgifter, där mellan kanske man kan betala en viss summa för att kunna täcka ev utgifter för material som hantverkaren kan få i samband med arbetet.

En avbetalning innebär att den totala summan styckas upp i x antal delar, i dessa delar så har man avtalat om ränta ska ingå eller inte och hur många delar avbetalningen ska omfatta. När slutbetalning ska ske och med hur mycket.

Jag kan ha missuppfattat det, men det här är min syn på dessa två. Betalplan har vi tillämpat vid ombyggnad av vår tvättstuga.

Sv: Är det en juridisk skillnad om man skriver betalplan eller avbetalning i ett kont

För mig innebär en betalplan te x mellan en hantverkare och en person te x, vilket kan innebära att jag betalar hantverkaren i takt med att denne gör klart sina åtagande som vi kommit överens om. Betalplanen omfattar då när full betalning ska ske som när hantverkaren är helt klar med sina uppgifter, där mellan kanske man kan betala en viss summa för att kunna täcka ev utgifter för material som hantverkaren kan få i samband med arbetet.

En avbetalning innebär att den totala summan styckas upp i x antal delar, i dessa delar så har man avtalat om ränta ska ingå eller inte och hur många delar avbetalningen ska omfatta. När slutbetalning ska ske och med hur mycket.

Jag kan ha missuppfattat det, men det här är min syn på dessa två. Betalplan har vi tillämpat vid ombyggnad av vår tvättstuga.

Jag håller med Boj så tar jag också skillnaden som h*n beskrivit .

Mia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 035
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 379
Senast: fejko
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 660
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II