Är det en fördel om den väljer tölt framför trav eller vice verca?

Sv: Är det en fördel om den väljer tölt framför trav eller vice verca?

Men jag är rätt säker på att fuxen töltar, såpasst hästöga har jag. :D

Hästöga har du säkerligen, men att bedöma en flergångares gångarter kräver mycket övning, och att man ser väldigt mycket hästar som rör sig med olika taktskillnader och rena gångarter.
Jag har övat mycket och suttit mycket som domarsekreterare och tycker ibland det är jättesvårt att se när en riden tränad häst går i något passtaktig tölt.

Det är en svår vetenskap.

Nej, inga töltbilder. Träffar honom sällan och det har inte varit bra fotoförhållanden senaste gångarna.

Visst kan vissa tölta, dock är en lateral gångart INTE alltid tölt trots att många ägare vill se det så.Det går helt enkelt i grisepass och ägaren bedömer det som tölt, det handlar helt enkelt om takten inte att gångarten är lateral.

Visst kan vissa tölta, dock är en lateral gångart INTE alltid tölt trots att många ägare vill se det så.Det går helt enkelt i grisepass och ägaren bedömer det som tölt, det handlar helt enkelt om takten inte att gångarten är lateral.

Kan du vara så snäll och upplysa en totalt okunnig vad skillnaden är:o
Det är inte jag som bedömt att hon töltar utan sådana som kan, men jag har ingen kontakt med dem (träffade på islandsfolk på klinik när hon skulle trava så töltade hon enligt dem, vad jag förstod så kunde de iallafall men jag kan ju inte veta säkert, de kanske lurade mej totalt:o.) Fast även en viss sadelutprovare ansåg att hon töltade, men som sagt jag är helt okunnig och låter henne inte gå i en gångart jag inte vet är ren vid ridning.

Senast ändrad:

Skillnaden är takten, ren tölt är fyrtaktig och ju mer taktfel mot passtakt du får så hamnar det hela till slut i två takt. Och är det riktigt mycket grisepass så vaggar hästen som en gravid anka.

Här kan du se lite av vad som är vad och vad som sker.

http://www.landsbergaislandshastar.se/

Klicka på gångartskola, scrolla ner sidan och välj tölt. Här har du tölt med de olika taktfelen det är bara att läsa och begrunda.

Skillnaden är takten, ren tölt är fyrtaktig och ju mer taktfel mot passtakt du får så hamnar det hela till slut i två takt. Och är det riktigt mycket grisepass så vaggar hästen som en gravid anka.

Här kan du se lite av vad som är vad och vad som sker.

http://www.landsbergaislandshastar.se/

Klicka på gångartskola, scrolla ner sidan och välj tölt. Här har du tölt med de olika taktfelen det är bara att läsa och begrunda.

Tack så mycket:bow:
Nu är det bara att filma henne och se vad det egentligen är hon gör, eller, försöka se vad hon gör;)

Verkar inte som någon riktigt har svarat på din fråga så jag gör det.

Jag föredrar en häst som hellre töltar än travar och jobbar därifrån övningar som med travbommar på marken töltar hästen över dom snubblar den bara och måste helt enkelt trava=)

Jag fick tips av min tränare som töltsatte Jorunn (min islandshäst) att stå lite i sadeln och luta sig en avnings frammåt och släppa efter på tygelln om man ville trava.
Viktigt tycker jag som jag tycker många islänningar har problem med är att de tror de ska tölta så fort man samlar upp och kortar tyglarna i skritt.
Så vill inte jag ha utan jag vill kunna samla och jobba i alla gångarter utan att hästen ska börja tro att nu ska vi tölta!

Men om jag nu måste välja en häst som hellre töltar än hellre travar så väljer jag töltmoppen för jag akn leva utan trav men tölten vette fan:D

Att stå i sadeln är det sämsta man kan göra, det närmaste att stå skulle väl vara att lätta på aktern för att frigöra bakre delen av ryggen men inget mer. Att lära en häst komma i trav hänger samman med balans, då vill man att ryttaren är så stabil som möjligt och konsekvent bibehåller sin lodräta sits. Därefter stör man balansen med andra saker, och då vill man inte ha en instabil och obalanserad ryttare också.

Mitt sto idag 6 år har haft en otroligt stark trav. Hon har gärna blivit passaktig i galoppen.Tölten har inte funnits alls.
Under hela hösten har vi jobbat med balans och styrka vilket har gjort att vi nu har lyckats bra i töltsättningen.
Inte lätt att hålla reda på sina ben när balansen inte finns där.
Min har inte haft sin tölt narturlig och det lilla hon visade var ren grisepass från början.

Man får lägga energi på gångarterna när dom blivit ridbara och fått balans,styrka och kondition.
Men det är länge kvar för dessa två som bara är 2 år.

Jag föredrar en häst som hellre töltar än travar och jobbar därifrån övningar som med travbommar på marken töltar hästen över dom snubblar den bara och måste helt enkelt trava=)

Jag fick tips av min tränare som töltsatte Jorunn (min islandshäst) att stå lite i sadeln och luta sig en avnings frammåt och släppa efter på tygelln om man ville trava.

Fast det finns ju många "tölthästar" som knappt travar trots att man använder travbommar och lutar sig framåt och lättar ur sadeln och allt möjligt sådant.
Vi har ett sto med väldigt svårt för traven och jag kämpade länge i markarbetet med att trava över bommar, efter ett tag fattade hon (efter mkt snubbling, hopp över bommarna, mm.). Men travbommarna förbättrade aldrig hennes trav eftersom hon kom på att man faktiskt kan trava de där få stegen över bommarna, och sedan byter man bara till tölt igen direkt efter:angel: Att stå upp i sadeln testa jag också, det resulterade i grisepass.

Jajo det budskapet har gått hem, att inget går att göra innan de kan börja ridas. Jag tänkte kanske det fanns något tips som man använder för att leka fram gångarterna hos en unghäst. Men det var ju inte som var det viktiga utan jag var rent nyfiken på hur det bedöms.

Den ena här töltar/grisepassar/passar hela tiden och den andre bara travar.... båda kan ju skritt och galopp men där emelan skiljer det sig otroligt! Ändå har de 75% samma "gener". Deras mammor har olika pappor det är allt som skilljer.

Jag har två helsyskon som är helt olika den ena en ren fyrgångare som travat genom hela sin uppväxt. Nu som iriden har hon en riktigt bra tölt också. Den andra är bara två år och kör alla varianter/tempo av tölt till pass mest på hösten när hon blir lite väl rund om magen. Kan ibland visa att det finns lite trav någonstans långt inne. Lillan är mer lik sin pappa som körde samma gångarter under sin uppväxt. Direkt han fick skor på och började tränas så visade han vilken fin trav han hade även om han inte visat den innan.

Så vilken gångart de väljer som unghäst behöver inte spela så stor roll. Inget man behöver "bry sig om" att försöka påverka på det stadiet. Vilket man föredrar som vuxen är ju väldigt olika.

Jag har två helsyskon som är helt olika den ena en ren fyrgångare som travat genom hela sin uppväxt. Nu som iriden har hon en riktigt bra tölt också. Den andra är bara två år och kör alla varianter/tempo av tölt till pass mest på hösten när hon blir lite väl rund om magen. Kan ibland visa att det finns lite trav någonstans långt inne. Lillan är mer lik sin pappa som körde samma gångarter under sin uppväxt. Direkt han fick skor på och började tränas så visade han vilken fin trav han hade även om han inte visat den innan.

Så vilken gångart de väljer som unghäst behöver inte spela så stor roll. Inget man behöver "bry sig om" att försöka påverka på det stadiet. Vilket man föredrar som vuxen är ju väldigt olika.

Vad kul att höra att de också var så olika och ändå helsyskon. Jag fick veta av en välkänd islandsverksam tjej att deras morfädrar nog har ett finger med i spelet då den ena nedärvde hästar som töltade hej vilt tidigt i sin ålder men med en kanske sämre aktion. Och det gör ju Skorpan, hon visar fem gångarter har jag sett nu medans den andre Teista travar på så fint och balanserat. Teista har en bättre galopp än Skorpan dock har jag sett men det är nog för att hon är lugnare och mer välbalanserad.

Kanske inte har med saken att göra men min häst visar aldrig tölt i hagen, bara trav.. har alltid varit så. Under ryttare töltar och travar hon på fint och har lika lätt för båda.

Kanske inte har med saken att göra men min häst visar aldrig tölt i hagen, bara trav.. har alltid varit så. Under ryttare töltar och travar hon på fint och har lika lätt för båda.

Hej, det tycker jag hör till sakfrågan :D

Jag känner nu mer och mer att båda är lika bra fast på olika sätt. De blir nog åda bra ridhästar sen som tillför islandsrasen något.

Jag har haft lite kontakt med min förra lärare Åse Ericsson (islandskribent i Ridsport bl.a.) och hon skrev om det som skiljde dem åt dessa ston, deras morfädrar. Den ena nedärvde töltmaskiner typ fast kanske med sämre aktion och den andre var väldigt tuff av sig.... gissa vem som har vem som morfar?;)

Förklarade en massa för mig om deras beteende faktiskt! Vill ni veta mer om det så kan jag efter frågan försöka skriva det hon skrev. Kan ju inte bara kopiera in hennes text rakt av.... den är ju lite personlig just för mig. :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! När jag red en islandshäst som hade lite svårt att tölta rent och bytte konstant från tölt till tölt med trav infuenser - fast...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: foxyfire
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka