Är det dax att kolla masken nu???

Jag är inne på första året med egen häst och har snackat ihop mig med stallets visaste hästkvinna och hon kollarmasken i april, så masken hinner komma ut före betet.. Det verkade logiskt så det svalde jag direkt :up:

jag kollade masken nu men bara för att hästen inte gick upp i vikt så jag ville veta om hon hade onormalt högt maskangrepp. Annars brukar jag vänta till lite mer framåt våren, april, ibland början av maj. Kollar efter betet sen igen, typ när hästarna ska byta tillbaka till vinterhagar.

Om ni har gräs i vinterhagen så när gräset börjar växa ordentligt. Byter ni från icke-gräs till gräshage så någon vecka innan bytet. Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna.

Det har ju börjat komma lite "småplock" i vinterhagarna. Är det någon "idé" att avmaska nu? Det är väl någon maskart som ligger i vila under vintern och vaknar till framåt våren? Eller har jag fel?

Det har ju börjat komma lite "småplock" i vinterhagarna. Är det någon "idé" att avmaska nu? Det är väl någon maskart som ligger i vila under vintern och vaknar till framåt våren? Eller har jag fel?
Lilla blodmasken ligger och väntar men det krävs minst 12 grader för att den ska börja utvecklas och det tar 25 dagar innan ägget är en smittduglig larv när det är så pass kallt. Se till att få koll på vilka hästar som är smittspridare, de flesta borde ha gjort flertalet träckprover nu både vår och höst och hittat var just den egna hästen brukar ligga. Mocka vinterhagarna om möjligt, det är klart mycket bättre att förebygga än att behandla!

Jag kollar någon gång i maj, 2 hade ganska höga värden första gången och efter det alltid nollat och 1 brukar nolla eller ligga på 100.

Tänker att behöver ingen avmaskas så blir det bara i maj jag kollar och behöver jag avmaska blir det fler testar för alla i hagen under sommaren.

Det är 3 hästar och dom går ihop alltid. Nu går dom i vinterhagen men ska över till sommarhagen om 2 veckor var det tänkt, när svaret från stora blodmasken kommit. Vinterhagen mockas varje dag så gott det går.
Den äldre hästen hade 0, hästen som är 7 år hade 100 och unghästen 150.
Det är alltså lilla blodmasken vi talar om. Svar på stora dröjer ca 14 dagar.

Hur stor är sommarhagen? Är den rejält tilltagen och det inte finns stor blodmask skulle jag inte avmaska utan göra nytt prov framåt juni om du inte har tidigare flera prov som brukar ligga lågt så det här är normalvärden för hästarna.

@Madick

Sommarhagarna är stora, varje ca 4 ha. Jag har 2 som jag alternerar emellan.
Unghästen har haft problem med lilla blodmask. I höstas hade han över 1000 EPG.
Aldrig haft problem med stor blodmask *peppar peppar*

@Madick

Då gör jag så.
För säkerhets skull gör jag nya träckprov i juni då.

Tack så jättemycket för att du tagit dig tid att hjälpa mig:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025