MagicaDeHex
Trådstartare
Eller när kollar ni? Hur ofta per år?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om ni har gräs i vinterhagen så när gräset börjar växa ordentligt. Byter ni från icke-gräs till gräshage så någon vecka innan bytet. Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna.
Lilla blodmasken ligger och väntar men det krävs minst 12 grader för att den ska börja utvecklas och det tar 25 dagar innan ägget är en smittduglig larv när det är så pass kallt. Se till att få koll på vilka hästar som är smittspridare, de flesta borde ha gjort flertalet träckprover nu både vår och höst och hittat var just den egna hästen brukar ligga. Mocka vinterhagarna om möjligt, det är klart mycket bättre att förebygga än att behandla!Det har ju börjat komma lite "småplock" i vinterhagarna. Är det någon "idé" att avmaska nu? Det är väl någon maskart som ligger i vila under vintern och vaknar till framåt våren? Eller har jag fel?
Hur ser hagarna ut? Hur många går tillsammans av hästarna och hur många hade ägg? När byter du till sommarhage?@Madick
Fick svar på träckprov idag. hästarna låg mellan 0-150 EPG. De som visade ägg, ska jag avmaska dom trots att det var ganska lågt?
Då skulle jag avmaska unghästen innan du byter hage.@Madick
Sommarhagarna är stora, varje ca 4 ha. Jag har 2 som jag alternerar emellan.
Unghästen har haft problem med lilla blodmask. I höstas hade han över 1000 EPG.
Aldrig haft problem med stor blodmask *peppar peppar*