Är det då helt kört?!

Jag känner flera hästar som har råkat ut för fång men kommit tillbaka och blivit helt "brukbara" igen. Två av dem hade hovbensrotation och enligt veterinärer så fanns det inget att göra. Man kanske skulle kunna stoppa rotationen, men det skulle aldrig gå att återställa.

Som tur var hade veterinärerna fel. Den ena hästen är helt återställd, rotationen har gått tillbaka. Den andra hästen är också brukbar, men jag vet inte om hennes hovbensrotation gick tillbaka helt, men den var på väg tillbaka då jag senast hade kontakt med hennes ägare. Dessa tjejer rider för samma tränare och de fick stränga order att träna för att avlasta framdelen och få igång cirkulationen i kropp och hovar.

Jag hoppas verkligen att det går lika bra för dig!! Det är inte kört!!

Orsaken till att dessa två hästar fick fång var troligen för mycket mat i förhållande till motion. De levde båda två på ensilage och var ganska runda.

Intressant och lärorik tråd! :bow:

någon som vet var mer Fruktos finns?

Frukotos är fruktsocker och finns i princip 'överallt' i färska växter, frukter, bär etc. Men HALTEN varierar. Därför gräs är (ur fruktossynpunkt) olika 'farligt' olika tid på dygnet. Halten fruktos är störst på morgonen som sagt.

Och ett äpple innehåller också fruktos, men inte i sådan mängd att det rä farligt. Hur många äpplen de kan proppa i sig innan det är klippt är ju en bra fråga dock men det torde vara ganska många.

Men det är nästan omöjligt att HELT undvika fruktos.

Om det är en ponny tycker jag inte att den ska gå på bete, särskillt inte om det är kulturbete, magert naturbete eventuellt men jag hade inte släppt en fånghäst på bete.

Nu har hovslagaren varit här idag och fångverkat lilla Damen. Tårna på framhovarna är kapade nästan innan för lamellranden. Damen fick MYCKET ont efteråt :cry: och tog sej knappt in från hagen. Nu står hon på bädd med tjugo cm spån, och det verkar underlätta lite, lite grann.

Jag ringde distriktaren, och han sa att det inte var något allvarligt att oroa sej för än, då hon är så pass nyverkad, men blir hon inte bättre så får jag höra av mej igen. Jag tycker så synd om henne. Hon får fortfarande full ranson finadyn, skulle egentligen börja trappa ner i mrogon, men ser det lika illa ut då så får hon fortsätta gå på full dos några dagar till.

Jag har inte råd att köpa någon mag/tamr kur till henne nu, så jag tänkte köpa en liter filmjölk till henne i morgon. Hur mycket filmjölk måste dom ha i sej för att det ska ha någon effekt? Gissar på att jag får "handmata" i henne den med spruta, kan ju bli intressant... :smirk:

Jenny-som börjar få panik över situationen igen.

Hua, det är min fasa.. Men jag håller tummarna för dig och din lilla ponny..

Min åsikt är att fång orsakas av en kombination av faktorer och inte av en ensam betingelse.
Fruktan och fruktos är inte samma sak även om fruktos finns i fruktaner ;)

Fruktanhalten kommer att öka beroende på soltimmar, därför arr det INTE lämpligt att låta hästar beta på tempererade grässorter (ängsvingel, flerårig rajgräs, ev. timotej) just mitt på dagen fram till eftermiddag-kvällen.
Köper man fruktanteorin så bör man låta hästen beta sena kvällar till morgon, undvika att låta hästar äta gräs som varit frostig på morgon som följs av en solig dag. Vid temperaturer under 5 grader bör man begränsa betes tillgången.
Munkorg och "strip-betning" i kombination med putsning av betet (med återväxt möjlighet) är en taktik som verkar ge bra resultat på många håll.
Betfor är ett fodermedel som rekomenderas av fångforskare eftersom den innehåller mycket lätt smältbara fibrer (ej vattenlösliga kolhydrater) och är därför en bra energikälla.

Hur pass tidigt kan man slå på sjukbeslagen? Min lilla pålla verkar fortfarande vara hemskt öm i hovarna, och jag vet sedan förut att hon har problem på ojämnt underlag när hon går barfota. Att hon är ömfotad gör det ju jättesvårt att se hur pass öm hon är av fången.

Jag ska ju prata med veterinären i morgon för att få ut mer medicin, så då ska jag fråga henne, men jag ville bara veta vad ni tycker/har för erfarenheter?

Jenny

Vår ponny fick inga sjukbeslag, utan den hov där rotationen fanns blev gipsad. Han hade i gips i sammanlagt ca två månader, sedan var rotationen tillbaka i ursprungsläget.

Sv: Är det då helt kört?!

Gammal tråd!
Men om det är någon mer som undrar om kolhydraten Fruktan,
mer information finns nu att söka efter ex.
http://www.lillhagna.info/_pages/fakta_om_fruktan.htm
Hoppas att det kan vara till nytta - lite virrigt & hemskt, det är mest riktlinjer,
inte svart eller vitt, utan en hjälp att hitta nyanserna,
klart hästarna ska vara ute och beta. // Mi :)

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar