Är det då helt kört?!

Jamtland

Trådstartare
Lilla shettisen fick fång i går. :( :cry: Jag har varit till veterinär och fått fång utskrivet, men jag fick väldigt d¨ligt med information tycker jag.

Jag har letat runt här, men inte hittat några riktigt bra svar på dom frågor jag har.

Att fånget alltid kommer att finnas med henne nu är jag på det klara med, men vad innebär det egentligen?
Damen måste banta, och kommer sedan att måsta hållas smal resten av livet. Men kommer hon att kunna ponnytravtävlas igen? Om man tar det väldigt försiktigt och väldigt lugnt, kan en fånghäst tränas för fullt och äta kraftfoder?

Måste hon alltid fångverkas?

Vi fick diagnosen av en distriktare igår, och fick finadyn utskrivet, men jag funderar på om det inte ändå är behövligt att åka ner till kliniken och röntga hovarna för att se hur allvarligt det är. Hur snabbt kan man se förändringen om det blivit någon?

Har nog fler frågor, men dom återkommer jag med...

Jenny

Men kommer hon att kunna ponnytravtävlas igen? Om man tar det väldigt försiktigt och väldigt lugnt, kan en fånghäst tränas för fullt och äta kraftfoder?

Måste hon alltid fångverkas?

Vi fick diagnosen av en distriktare igår, och fick finadyn utskrivet, men jag funderar på om det inte ändå är behövligt att åka ner till kliniken och röntga hovarna för att se hur allvarligt det är. Hur snabbt kan man se förändringen om det blivit någon?

Tråkigt att höra om din häst, och jag håller tummarna att hon blir återställd.

Det är väldigt svårt att säga någonting NU om framtiden. Först måste man nämligen häva den akuta inflammationen. Ibland kan man inte det, men oftast lyckas man. Då är nästa fråga hur mycket skada det orsakat. När man vet det så kan man börja fundera på framtiden.

Men jag ska försöka svara lite generellt på dina frågor:

Ang träning - Om man lyckas häva den akuta inflammationen och det inte blir bestående men så finns det absolut inget som talar emot att hästen kan återgå i full träning. Men mycket hänger på om man får den helt återställd eller ej.

Ang foder - En fånghäst kan och ska fodras som en vanlig häst. Man ska INTE svälta en fånghäst, men man ska heller inte överutfodra den. Lite beroende på vem man frågar finns det olika teorier om att mans ka undvika protein, stärkelse, socker etc. Min erfarenhet är dock att i rimliga mängder och i en foderstat i BALANS så är det ingen fara. Det som utlöser fång är en en störning i mag-tarmkanalen. Alla störningar i magtarmkanalen ger inte fång, men vissa gör. Man har forskat och forskat på VAD som är den utlösande orsaken, och det finns många teorier, protein, stärkelse, fruktsocker etc. Men man hittar inga säkra svar. Så det VIKTIGASTE för att förebygga fång är:

1. En foderstat i balans där hästen varken under- elelr överutfodras och får sina behov tillsedda. Höanalys och räknad foderstat mao.

2. FÖRSIKTIGA foderbyten, gärna undersött med mag-tarmabalans. Foderbyten skall ske över 2- 3 veckor och succesivt. Betesinvänjning och invänjningen från bete till stall skall också ske LÅNGSAMT. Beta fem min per dag första dagen och öka seda sakta. Det tar ett tag innan man är uppe i heldagsbete, men det är värt att ta det försiktigt.

3. Noggran hovvård, inte tillåta hästens hovar att växa sig för långa.

4. Håll hästen i normalvikt (strax över är också okej). Inte överviktig.

När det gäller skoning/verkning så kan man med vissa återgå till normals koning, medan andra måste skos med tvärtå t ex resten av livet. Det där kan veterinär och hovslagare i samråd hjälpa dig med och där är en röntgen av hovbenet ovärderlig!

Ang hovröntgen - Det är oftast ovärderligt att flera gånger under tillfrisknande röntga hovarna för att se åt vilket håll det går. Hur fort man ser en förändring beror eg på hur allvarligt fånganfallet är?

Men om du berättar lite mer om just din ponnys insjuknande så är det lättare att besvara?

Och en sak - finadyne är magretande, så ge gärna mag-tarmbalans samtidigt med medicineringen =)

Så uppmuntringsdelen: Mitt kallblodssto fick sitt första (LINDRIGA) fånganfall 1999. Hon fick totalt fem lindriga anfall fram till 2001 då hon togs bort. I augusti 2000 var hon på fälttävlansläger och tränade således fullt ut =)

Så det behöver ABSOLUT INTE vara kört, det finns faktiskt en hel del att göra när det gäller fång, men man har inte hur lång tid som helst på sig, och det är olika från fall till fall hur mkt man måste göra/bör göra.

Så berätta gärna mer som sagt.

Det behöver absolut INTE vara kört med ponnytravkarriären för hennes del.
Mitt ena russ fick ett lindrigt fång-anfall på våren som fem-åring. Som sju-åring vann han SM...
Jag antar att han finns med i ponnytravhistorien ännu även om detta var på 80-talet..

Men det beror ju på hur allvarligt anfallet var...

/// ghost

Jag hade nog åkt till klinik med henne, som du säger för säkerhetsskull och se hur allvarligt det är.Usch stackare, fång är inte kul alltså.

Min lilla pålla var under igångträning, och jag gissar på att fånget utlöstes av att hon helt enkelt fick för mycket mat. Jag är ett klantarsel mao... :smirk:

Hon har gått för fullt (dvs 1½h varierad körning varannan dag) och har ätit hösilage i hagen, samt fått havre, betfor och Gain Race i kraftfoderväg. Hon är överviktig, så i nuläget så har hon fått gå över på halm och hö istället för hösilage (jag vet att det är dumt med foderbyte nu, men vad gör man...) och givetvis får hon inget kraftfoder.

Hon är öm i framhovarna, men jag kan inte känna någon direkt värme och hon ställer heller inte under sej. Jag ska som sagt ringa kliniken i morgon, för det känns inte bra i magen (min alltså, hästen är som vanligt i magen).

Jenny som kanske kontaktar martha för fodertillskott när hon varit på kliniken... :D

Hej! Jag råkade ut för precis samma sak på mitt NF-sto för 2 år sen. Räknade inte foderstat utan "fodrade med ögat" och hon var i full träning för kommande hopptävlingar när fånget slog till. Efter röntgen konstaterades ½ cm rotation på båda fram och nu började en långsam rehabilitering. Hon skoddes på framhovarna med skorna vända bakofram. På så vis blir det ett stöd i trakten och fritt i tån och dessutom kapar man tån så hästen lätt kan rulla över i steget. Detta har funkat perfekt och hon är nu helt återställd i hovarna och har fått tillbaks sitt härliga steg. Foderstaten har jag givetvis sett över och hon får hel havre, musli(som ska vara bra för kolikhästar mm) morötter och linfrö + hö och halm. I somras gick hon begränsad tid på bete. Jag är väldigt försiktig med att ge foder som innehåller kolhydrater (läs det Alexandra skrivit)
Hon har ridits hela sommaren och varit med på några hopp-CR på låga hinder och det märks inte på något vis att hon skulle ha några problem, tvärtom *S*!! Idag är hon en betydligt gladare och piggare häst än hon var före fånganfallet, så helt klart har det nog varit en längre tids felutfodring. Kanske borde jag sett tecknen tidigare att något inte stod rätt till....men man lär så länge man lever. Förhoppningsvis är jag en klokare människa idag...tyvärr på hästens bekostnad!
Jag håller tummen för dej och din häst!

Stackars lilla häst! :cry:

Men jag vet flera fånghästar som kommit tillbaka till lika aktivt liv som innan fången.
De som tävlats, har kunna tävlats på samma nivå igen.
En jag sett på nära håll, har dessutom inte de senaste åren "fångskotts".

Alla har de kunnat äta gräs i hagen igen, men ägarna har inte släppt dem på bete för säkerhets skull.

En jag vet som fick en liten fångattack, går tom numera på bete som vanlig. Tävlas aktivt och arbetas mkt.
Har tex kommit jag vill minnas, 2:a i brukskörnings SM härom året.

Då låter det ganska hoppfullt ändå =) Men ge magtarmbalans nu som sagt.

(Ang fodertillskott så laboreade jag en del med det åt mitt so men tyvärr med dåligt resultat, men man kan ju prova om man vill...)

Nu har jag precis pratat med ATG, så vi har tid för röntgen i morgon. Hästen har hitintills svarat bra på behandlingen med Finadyn, och jag tycker hon rör sej bättre redan nu. Men jag ska följa ditt råd och skaffa någon sorts mag-tarmbalans i morgon när jag är på kliniken. Allt för att lilla damen ska bli frisk och må bra igen.

Jag har funderat lite på det här med bete (tidigt ute...;) )och jag tror att om hon blir frisk så borde hon inte ha några problem att gå på bete. Vi har en rejäl hage där hästarna går året om (inte bra ur parasitsynpunkt men men) vilket ju gör att vi har en suverän inskolning, dom vänjer ju in sej själva eftersom det blir grönt. Måste väl funka även på fånghästar?

Jenny

om det blir bra & så nu, att hon blir frisk, så att det inte blir kroniskt går det troligen att tävla henne.
Kanske även om det bli kroniskt. Jag har en häst med kroniskt fång, men min underbara hivis :bow: har fixat henne nu & hon är jätte fin.

Att det alltid kommer finnas med henne även om hon blir frisk nu betyder att om hon en gång haft fång så har hon lättare att drabbas igen, återfall.

Kram

Jag har haft en fånghäst tidigare där den akuta fången övergick till kronisk (dvs hovbensrotation). Jätteviktigt att ta röntgenbilder så man vet HUR mycket det roterar och ett tips är att visa hovslagren bilderna så han/hon vet hur hästen måste verkas. Otroligt viktigt med en bra hovslagare i dessa fall som vet hur man verkar just hästar med rotation. Min häst hade jag 6 år efter första slängen av fång och tävlade hoppning utan några problem... han hade alltså inga besvär av sin fång. MEN efter 6 år så fick han en ny "fånginsjukning" helt till synes utan anledning. Ny hovbensrotation (trots att jag var mkt snabb till veterinär så gick det inte att hindra).... och då valde jag att ta bort honom :cry:

Nu har vi varit nere på kliniken och veterinären var försiktigt positiv :). Hon har en rotation på hovbenen fram :(, men inte så stor. Men om hon fortsätter att svara så bra på behandligen med Finadyn som hon gjort hitintills så tror veterinären att hon kommer att bli tillräckligt återställd för att kunna travtävlas :bow: (Vilket givetvis inte är det viktigaste, det viktigaste är att min lilla dam :love: blir frisk och inte har ont).

Så hovslagaren ska väl komma ut så fort som möjligt :bump:, ska strax ringa till honom, medicineringen fortsätter :p och trappas sakta ner, bantning pågår för fullt :banana:(under griniga :devil:protester men ändå)

Hon ska till en början gå barfota med korta tår och ska sedan skos med sulor fram. Tre till fyra månader trodde veterinären att det skulle ta att få henne frisk. Håll en tumme för mej i vinterstormen!

Jenny

Kramar båda tummarna! Jag vet ju hur det är med fånghäst :(

Ang bete så KAN det gå bra, men det finns inga garantier tyvärr, min fick sitt första fånganfall trots sådan invänjning, och även flera av de andra kom på samma sätt =/

Det var ju ett medvetet chanstagande men jag hade inte hjärta att ställa dne hästen i grushage allena.

Dock, om jag fick ett nytt fånganfall på en häst idag skulle jag faktiskt INTE ta risken alls med bete, utan ställa i grushage.

Det KAN gå som sagt, men det KAN också gå åt helvete igen, och idag skulle jag helt enkelt inte chansa. Risken är för stor och priset för ett misslyckande för högt.

Men det där får man ju avgöra själv.

Ides inte starta en ny tråd.... jag är VÄLDIGT dålig på hästens sjukdomar men håller på att låna böcker om det och sånt.
men vad kan orsaka fång?
Några förslag?

men vad kan orsaka fång?
Några förslag?

Mag-tarmstörning!

Sen även förgiftning ( t ex förlossningsfång, en kvabliven efterbörd t ex kan ge fång. Det frisläpps toxiner (gifter) i blodet då). Sen finns det överbelastningsfång, som är ovanligast. Då är det just somd et låter en överbelastning. Förr såg man det ofta på de stora, tunga vagnshästarna som gick mycket på gator. Idag ser man det ibland på distanshästar som gått länga distanser på hård mark.

Men den vanligaste typen är att det blir en mag-tarmstörning. DÅ blir det en feljäsning i tarmen och det frisläpps toxiner (gifter) som via tarmväggen tar sig ut i blodet. Enkelt förklarat har man en lindrig blodförgiftning. I hovarna cirkulerar blodet långsamt (långt från hjärtat) och dess struktur gör att toxinerna lätt kan frisläppas från blodet ut i omkringliggande strukturer och där ge en inflammation. Etc. (Läs även Hjalles inlägg). Det där är dock den ENKLA förklaringen.

Sen är problemet att ta rätt på VAR de där magtarmstörningarna kommer från. Och det EN häst får fång av får en ANNAN HÄST inte fång av.

Man har i försök försökt provocera fram fång men idagsläget VET man INTE exakt vad som utlöser det. Det man kunnat konstatera är att överviktiga hästar och hästar med eftersatt hovvård löper större risk att drabbas, att äldre hästar lättare drabbas etc.

Men några faktorer som kan ge fång är:

För snabba foderbyten
Kolik
Medicinering med vissa mediciner ( t ex kortison).
Magtarmstörning pga medicinering.
BETESSLÄPP; spec utan långsam invänjning.
Spätt, grönt gräs. Den grästillväxtsboom som sker vid regn efter ihållande torka.
Dålig hygienisk kvalitet på hösilage.

(och så de andra typrna av fång, då förlossningsfång ofta men inte alltid beror på helt eller delvis kvarbliven efterbörd. Men även vissa växter kan ge fång (minns inte vilka, för långa tår i samband med hård ridning på hårt underlag. Att hästen pga kada överbelastar motstående framben t ex)

För att undvika fång kommer man LÅNGT med att hålla hästen i lagom hull och inte låta den bli överviktig, att vara noga med hovvården och att göra ALLA foderbyten (inkl betessläpp och ta in hästen från betet till stall) LÅNGSAMT. och gärna understödja med magtarmbalans om man tvingas göra det snabbare än optimalt.

De senaste rönen som jag fått reda på, kommer från forskning som pågår i Australien. Källan vet jag inte, men jag har fått info från hovslagare som arbetar på djursjukhus. Man har kommit så långt att man kan framkalla fång exakt på minuten. Forskningen säjer att fång inte orsakas av proteiner, utan beror på kolhydrater och att det då ffa är kolhydraten Fruktan som är farlig. Det är enzymet som bryter ner Fruktan som det blir fel på och istället bildas toxiner(gifter) som i sin tur orsakar akut inflammation i hovens mjukdelar och senor. Forskning pågår nu med att försöka få ordning på det här enzymet.

Detta är alltså vad jag fått höra. Hur mycket som är riktigt i det här, vet jag inte och jag har försökt leta efter info på nätet, men inte kunnat hitta något spec. Jag har inte ens kunnat hitta någon vettig information om just Fruktan. Det skulle ju t ex vara väldigt intressant att få veta vilka fodermedel som innehåller just den kolhydraten. Men som det nu är, så försöker jag undvika kolhydrater i alla former på mina hästar. Ger t ex inte betfor. Och i alla lägen kör jag långsam tillvänjning av alla fodersorter, även byte av höparti.
/Monica

Fruktan/fruktoser har man varit inne på i flera år, men det är inte hela svaret, för det kommer en massa fall som INTE orsakats av fruktn. T ex den 'våg' man ser i januari/februari som ingen kan förklara.

Ang fruktaner så är det högst halt av detta i gräset i gryningen och på morgonen så man bör inte släppa en fånghäst då utan släppa den framåt lunch. Men som sagt, den teorin höll inte hela vägen utan är bara en av många. Man kan framkalla fång med diverse saker, men inget har visat sig ge fång hos alla, eller vara gemensam nämnare för alla fånganfall. Tyvärr.

och frågan kvarstår varför VISSA hästar reagerar på det och inte andra.

Mitt sto klarade btw både betfor och hösilage utan problem, något som många fånghästar inte gör.

Precis, det är en helknepig sjukdom, helt klart. Vcad jag hört så ska det finnas 19 olika sorters fång...eller hur man nu uttrycker sej. Men precis som du skriver så vet dom väl inte riktigt VAD det är som utlöser sjukdomen. Min lilla pålla fick som sagt fång för 2 år sen. Hon hade en liten släng när hon var 4 år (hon är 8 nu) Då, första gången fick hennes 1 år yngre helsyster oxå ett litet anfall medans deras mamma fick ett så svårt anfall att det inte gick att häva på något vis, det bara fortsatte att rotera i hovarna fast hon gick på 2 påsar fenylbuthazon om dagen och stod på box. Hela sommaren jobbade jag febrilt med henne, men kontaterade efter nya röntgenbilder att det var humanast att låta henne gå hädan. Då, den gången kunde jag ärligt erkänna att mycket (allt) var mitt fel...okunnighet och klantighet genom att släppa på bete utan tillvänjning 24 timmar/dygn efter att ha gått i jordhage och svältdiet pga fetma här hemma. KOnstigt bara att det inte slog lika hårt på alla hästarna. Nåja, jag trodde ju att jag lärt mej utav detta och var superförsiktig med hästarna efter det. Då slog det till igen för 2 år sen på pållan som var i tävlingskondition, inte ett uns fett...men hon hade gallor. Jag har nu efteråt kontaterat att det berodde på felutfodring under lång tid. Hon tål helt enkelt inte betfor. Hon har haft gallor i benen sen hon var 3 år och när jag inte lyckades få bort dom så ryckte jag på axlarna och tänkte "-Jaja, det är väl en sån där gallhäst då!" När hon fick fång igen så stod hon 1 v på djursjukhus och kom hem...utan gallor!! När jag fodrade henne så fick hon gallor igen...och nytt fånganfall som jag behandlade själv med butta. För att få i henne buttan så blandade jag ut det med lite betfor (klantigt). Efter 4:e anfallet den sommaren så slet jag mitt hår. ner till djursjukhus igen och tvingade dom att ta hand om henne i en vecka för nu stod jag inte ut. Jag vägrade ta hem henne förrän dom hade hävt inflammationen ordentligt. Under tiden läste jag allt jag kom över om fång och pratade med hovslagaren som jag skrev om i förra inlägget, även den behandlande veterinären läste det hon kunde komma över. Efter den gången har hon inte fått något mer anfall och hon är helt bra i sina hovar efter att ha gått med bakvända skor på fram i 1½ år. Sen jag tog bort betforet helt så har hon inte haft tillstymmelse till gallor...kruttorr i benen!! Hon har ridits och hoppats hela sommaren och har en livsglädje som hon inte visat sen hon var 2 år.
Nu är hon högdräktig och ska föla i slutet på april. Alla säjer att jag kan släppa henne på bete när hon har föl, men jag kommer att vara jätteförsiktig. Ska ha några halvblod att beta ner sommarhagen först och sen får hon gå och gnaga backe....lite synd om fölet kanske, men hellre det än en sjuk häst.
Som sagt, det här med gallorna är ju något som jag kunnat konstatera på min häst och ta som ett tecken på felutfodring, men precis som du säjer Alexandra, så reagerar ju alla hästarna olika...helknepigt. Kanske ändå värt att fundera på för alla er som har gallor på era hästar och ni inte kan hitta orsaken. Vifta inte bort det, utan kolla upp vad det beror på...oftast ligger det ju i utfodringen och även om det inte blir så illa som till fång, så är det ju inte bra för hästen.

/mvh Monica

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar