Är det bara jag som får tänka tvärtom ibland

Mussea

Trådstartare
Hej!

Om man tex rider på en bana och ska ut i höger varv, då får jag fortfarande efter ett par år tänka till. Jag vet att höger varv räknas som högerhanden in mot mitten på banan, men jag vill ha det tvärtom... För att kolla om jag var helt fel ute ritade jag upp en bana åt min icke rid intresserande sambo, och frågade vilket håll han skulle ut på om han skulle åt höger. Han valde samma som känns rätt för mig - alltså hö varv i det hållet där högerhanden är utåt mot väggen.

En annan sak jag har stora problem med är fram -och bakdelsvändning.
Jag vill ha det till att framdelsvändning - då vänder man framdelen runt, och bakdelsvändning, då vänder bakdelen. Men även här är det tvärtom.

Är det fler än jag som snurrar på begreppen och får tänka till lite extra?
Eller är det bara jag :o

/Mussea

Sv: Är det bara jag som får tänka tvärtom ibland

Ja det där med höger och vänster...

Jag är helt obildbar när det kommer till vilket som är vilket så det blir ofta förvirring när jag inte är själv på ridbanan. Men jag har ju störst häst så jag kör efter regeln störst går först;). Vid möten hojtar jag alltid saker som: -Jag håller mot staketet, du får lägga volt!

Funderar på att tatuera in höger och vänster på händerna. Mina stallkompisar kanske kan skramla ihop pengar till mig innan de blir ihjälridna?

Ang fram och bakdelsvändningar så är ju det lite snurrig med. Jag får lägga till ett "på". Alltså påframdelsvändning.

Hmm..När du rider i högervarv rider du år höger ju, om du rider åt vänster går du ju in i väggen/staketet ;)

Vid framdelsvändning då rör sig hästen runt framdelen och tvärt om.

Klart som korvspad :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Öh? :)
Hur i hela friden kan du få det till att höger skulle vara vänster i färdriktning?

Vet inte. Av någon anledning känns det naturligare för mig att höger varv är när högerhanden är mot väggen...

Inte bara jag som är snurrig då =). Störst går först var ju bra... eller :)

Fler som tycket det känns fel ibland?

Men alltså, glöm högerhanden. den har ju inget att göra med din färdriktning i sig, det är där du gör tankevurpan.
Höger är höger och vänster är vänster i fråga om färdriktning, inget annat :D

Men tänk om. Tänk istället höger = medsols (som klockan).

Eller är det då du går in på ridbanan som det känns konstigt att svänga till vänster för att komma in i höger varv?

Det är tex när hela gruppen ska ta samma varv, efter vi ridit fram självständigt i båda varven, då får jag tänka till liksom. Jag vet ju vilket håll som är höger & vä inne på ridbanan, men av ngn anledning känns det naturligare för mig om det varit tvärtom.
Precis som med fram - och bakdelsvändningar.

Höger varv är när man svänger åt höger och vänster när man svänger åt vänster. Har aldrig förstått vad som skulle vara svårt med det (inget illa menat, jag förstår bara inte). Har en bekant som också fastnat för det där och blir lite mörkrädd när jag inser att denne har haft körkort i massor med år och att h*n då borde ha samma problem när det kommer till rondeller :crazy:

Haft körkort i över 20 år och där har jag inte problem med höger & vänster. Som tur är :)

Jag har alltid kört på Nalle Puh-principen vad gäller höger - vänster:

"När du tittar på dina båda tassar, behöver du bara bestämma dig för vilken som är den högra, sedan kan du vara säker på att den andra är den vänstra." :P

Nämen skämt åsido. Höger-vänstervarv har jag aldrig haft problem med, däremot förstår jag ditt dilemma med fram- och bakdelsvändning. Känns lika konstigt för mig :).

Nalle Puhs princip =)
Däremot har jag inga problem att hålla till höger vid möte på ridbanan tex

Något annan som tycker något känns avigt?

tar man höger på ridbanan så kommer man alltid in i höger varv, höger = medsols, vänster = motsols.

är det svårt är det typ bara att dra i höger handen så går hästen automatiskt åt höger;).

fram och bakdels vändning hade jag dock lite problem med när jag red på ridskolan, men det var då ngt som man gjorde en gång i halvåret typ på hästar som knappt visste vad de skulle göra:cautious:.

Höger varv är när man svänger åt höger och vänster när man svänger åt vänster. Har aldrig förstått vad som skulle vara svårt med det (inget illa menat, jag förstår bara inte). Har en bekant som också fastnat för det där och blir lite mörkrädd när jag inser att denne har haft körkort i massor med år och att h*n då borde ha samma problem när det kommer till rondeller :crazy:

Rondeller är ju en grej, högerregeln därimot...
Jag hade haft körkort i nästan tio år innan jag lärde mig den. (Du får inte köra på en förare men en passagerare. Låter ologisk kanske men funkar i min lilla värld av blommor)

Jag fattar nog inte heller problemet.

Om du gör halt vi X, rider rakt fram mot väggen och sen svänger höger, så rider du ju i höger varv. Jag tror också du krånglar till det där med händerna.

Och släng till ett "på" så löser sig vändningar, som nån sa. Vändning på bakdelen.

Nu kan jag ha en tanke om varför det kör ihop sig!

När du inte sitter till häst, vilken sida är då hästens höger vs vänstra? När du bestämmer höger och vänster så ska din utgångspunkt vara att du står bakom hästen, inte framför. Hästens högra sida = din högra sida. Står du framför hästen när du namnger höger och vänster så blir det knasigt.

Kan jag vara nått på spåren?

Kan jag vara nått på spåren?

Troligen inte.... ;)

Om hästen till exempel har en strumpa på vänster fram, så har den fortfarande strumpa på vänster fram fast du ställer dig framför hästen. Det blir inte höger fram bara för det. Vänster är alltid vänster, och höger är alltid höger, oavsett var i förhållande till hästen du står.

Samma sak vid ridning på ridbana - då du dessutom förhoppningsvis sitter på hästen och din vänster är på samma sida som hästens vänster - svänger du höger så svänger både du och hästen åt höger. Ni har höger sida in mot mitten och svänger åt höger i varje hörn. Bara massa höger = höger varv.

Haft körkort i över 20 år och där har jag inte problem med höger & vänster. Som tur är :)
Alltså, om man jämför med trafiken så kan det röra till sig.
Högertrafik, då håller man till höger och har således höger hand ut mot ridhusväggen.
Höger varv är tvärt om, man svänger till höger när man når spåret och har höger hand in mot mitten.

Så jag kan hålla med om att det finns en snurrighet i det hela. Bara att banka in i skallen... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 313
Senast: Cha9
·
Kropp & Själ Jag postar detta under anonymt nick då det inte är jag utan sambo som har ont. Min sambo har haft smärtor i ljumskarna (framförallt den...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: Bufera
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka