Är det ärftligt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Axxxxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 885
A

Axxxxa

Jag har ett sto som jag gärna vill betäcka, men hon är superkänslig vid pälsfällning och pälssättning, går nästan inte att rida eller borsta henne de perioderna.
Är detta ärftligt?
Är det dumt isåfall att ta en avkomma efter henne??

Sv: Är det ärftligt??

Jag har absolut ingen aning om det är ärftligt eller inte men har själv haft en dam med hud och pälsproblem. Hon blev väldigt mycket bättre av kombinationen av Tokosel och Beviplex-tillskott i fodret. Min personliga åsikt är att det nog inte är några problem att avla på din häst om det bara är humörsvängningar vid pälslossning som stör temperamentet.

Okej, kanske skulle prova det där tillskotten då. Ja, det ju bara därför hon är sur och vresig annars är hon hur go som helst.

Jag tror inte det är ärftligt... Men jag vet ju inge fakta...

Vår gamla hingst fick mer och mer "ömhet" vid pälsfällning/sättnings perioderna ju äldre han blev.
Något bättre blev det om vi klippte honom kontenuerligt.

Har aldrig hört/märkt att någon av hans avkommor haft det problemet, så jag har svårt att tänka mig en ärftlighet på just den saken.
Däremot kan ju hästar ofta vara olika känsliga i huden...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka