Är den rak eller böjd? (ryggbild)

Sv: Är den rak eller böjd? (ryggbild)

Svårt att se på en bild men jag skulle då säga böjd! :idea:
Sen om det är bilden som gör att jag tycker det ser ut som det....

Sv: Är den rak eller böjd? (ryggbild)

Tänk på att det inte är manken eller hela ryggen och rumpan man ska kolla på - endast sadelläget. Bara för att en häst har en hög manke t.ex. har den inte ett böjt sadelläge. Sadeln ska ligga bakom manken, och har hästen en omusklad/relativt omusklad manke (som din har) så behöver hästen en rak bom med mkt mankfrihet för att manken ska gå fri. En välmusklad manke däremot behöver en bom som är mer böjd vid just manken så att manken får plats och så att blodflödet inte minskar i musklerna som leder till muskelatrofi.
Det är faktiskt väldigt sällan en häst är helt rak från manken till rumpan. Ändå är det många hästar som behöver rakare sadlar...

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Som rubriken lyder - hur länge brukar världscupfinalen i hoppning hålla på? Jag ska åka till Göteborg Horse Show både lördag och söndag...
Svar
7
· Visningar
1 422
Utrustning Ny ponny inhandlad och tyvärr sitter inte den befintliga sadeln något vidare. Den jag har är en Globus Esperanza. Uppelever att den är...
2
Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?