Sadelhjälp efterlyses!

Nu har jag varit hos Sadelmagasinet och visat bilder på hästen och fått rekommendationer.
De rekommenderade en nyare Prestige. Enligt dem kunde alla nyare modeller ev. funka. Andra de rekommenderade var Lippo Fazzino, Walsall och Jeffries JMX.
Jeffries tyckte jag var alldeles för framskuren, Walsallen ville jag inte prova då förra ägaren ju sa att det inte hade fungerat på honom och Lippon tyckte dottern inte var så skön.
Tog med två Prestige hem för att prova. En Roma (svart) och en Joy Jumper (brun). Båda i bomvidd 34. Det var det de hade hemma. De trodde att Versailles eller Paris också kunde funka.
Vad tycker ni? @caballus du verkar ju kunnig :)
Själv tycker jag att Joy Jumpern var alldeles för pytte på hästens rygg och dessutom tyckte jag inte den låg så bra.
Roman såg vid första anblick ut att ligga bättre men om ni ser på bilderna så kan jag ju t o m stoppa in handen mellan ryggen och sidobossan (heter det så?). Så ska det väl kanske inte vara? Sadeln är iofs helt ny så det kanske är därför.

Ska försöka få ut sadelprovare men det verkar inte vara så lätt att få en tid tyvärr.

Ja, som @mackan säger, de ligger ordentligt i bakvikt då bomvidden är säkert flera centimeter för smal. Svårt att orientera sig hur de kommer att ligga tyvärr, men inte alls omöjligt att de skulle passa om man bara breddar till rätt vidd. Det svåra är att få rätt känsla och kunna provrida innan ni bestämmer er.

Jag tycker inte sadlarna ligger i sadelläget, utan för långt fram om man ser till bogbladets övre spets. Prova att dra bak i sadelläget och se om de inte kommer i våg då.
Det kommer de tyvärr inte göra då heller så länge de är för smala, då kryper de gärna framåt och lägger sig över manke/hals/bogblad så det blir snarare ännu svårare att få dem att ligga kvar i rätt position bakom bogbladen där de ofta är ännu vidare vid mankbasen.

Ja, som @mackan säger, de ligger ordentligt i bakvikt då bomvidden är säkert flera centimeter för smal. Svårt att orientera sig hur de kommer att ligga tyvärr, men inte alls omöjligt att de skulle passa om man bara breddar till rätt vidd. Det svåra är att få rätt känsla och kunna provrida innan ni bestämmer er.

Tack, både till dig och @mackan :)

Har nu botaniserat i ridskolehästarnas sadlar och hittade en Prestige Versailles 16/35, dvs en bomvidd bredare än de på fotona innan. Den tyckte jag iaf vid första anblick satt mycket, mycket bättre. Bredare än så vet jag inte om han kan ha? Hann inte provrida den idag dock. Vad säger ni?

Det kommer de tyvärr inte göra då heller så länge de är för smala, då kryper de gärna framåt och lägger sig över manke/hals/bogblad så det blir snarare ännu svårare att få dem att ligga kvar i rätt position bakom bogbladen där de ofta är ännu vidare vid mankbasen.

Tänker mest utifrån ditt svar här på @Lovisaleonora s post att ingen passande sadel kommer ligga där man råkat sadla den ... om man sadlat lite långt fram kommer sadeln lägga sig där den ska ligga liksom.
Det är det som är grejen ang en sadel som verkligen passar ...

Eller problemet med de som INTE passar .

Är man ovan är det svårt att säga något om bomformen om den ligger för långt fram.

Tack, både till dig och @mackan :)

Har nu botaniserat i ridskolehästarnas sadlar och hittade en Prestige Versailles 16/35, dvs en bomvidd bredare än de på fotona innan. Den tyckte jag iaf vid första anblick satt mycket, mycket bättre. Bredare än så vet jag inte om han kan ha? Hann inte provrida den idag dock. Vad säger ni?

Ser även den ut att ligga långt fram.
Tips är att du med en svart penna märker ut bogbladet på hästens rygg, så blir det lättare att se i bild om sadelläget är såpass framskjutet eller om det bara är sadeln som är pålagd för långt fram.

En handsbredd mellan bogblad och ortspets vill man ha, annars kommer bogbladet blockeras från att rotera fullt bakåt i steget.

Så som du har lagt sadeln hamnar den i lätt bakvikt, sadelns djupaste punkt hamnar för långt bak. Spänn alltid fast sadeln med sadelgjord och se om den fortfarande ligger likadant.

Tänkte bara uppdatera lite. Hade en sadelutprovare ute som tog en titt på ponnyplutt och hon rekommenderade Prestige Versailles, Equipe expression eller Antares Altair. Provade en Antares som satt som smäck och ponnyn verkade tycka om den. Den som erbjöds till försäljning var dock väldigt sliten och otroligt välanvänd och i mitt tycke överprissatt med tanke på dess skick så jag tackade nej till den. Lyckades sedan hitta en likadan, nyare och i bättre skick för ett bättre pris på annons :) Tyvärr var ju ingen av de där direkt billig så nu är man skinnad intill benen igen, men what else is new när man har häst ;)

Lyckades iaf i samma veva sälja Globusen privat och fick tillbaka nästan samma som jag gav för den och det är ju alltid något :)

Liknande trådar

Utrustning Jag blir tokig rent ut sagt. Har en ganska grov bruksnordis korsning som gör mig tokig när det gäller det här med sadlar. Har haft...
Svar
10
· Visningar
1 301
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 270
Senast: caballus
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka