Nu har jag varit hos Sadelmagasinet och visat bilder på hästen och fått rekommendationer.
De rekommenderade en nyare Prestige. Enligt dem kunde alla nyare modeller ev. funka. Andra de rekommenderade var Lippo Fazzino, Walsall och Jeffries JMX.
Jeffries tyckte jag var alldeles för framskuren, Walsallen ville jag inte prova då förra ägaren ju sa att det inte hade fungerat på honom och Lippon tyckte dottern inte var så skön.
Tog med två Prestige hem för att prova. En Roma (svart) och en Joy Jumper (brun). Båda i bomvidd 34. Det var det de hade hemma. De trodde att Versailles eller Paris också kunde funka.
Vad tycker ni? @caballus du verkar ju kunnig
Själv tycker jag att Joy Jumpern var alldeles för pytte på hästens rygg och dessutom tyckte jag inte den låg så bra.
Roman såg vid första anblick ut att ligga bättre men om ni ser på bilderna så kan jag ju t o m stoppa in handen mellan ryggen och sidobossan (heter det så?). Så ska det väl kanske inte vara? Sadeln är iofs helt ny så det kanske är därför.
Ska försöka få ut sadelprovare men det verkar inte vara så lätt att få en tid tyvärr.
Ja, som @mackan säger, de ligger ordentligt i bakvikt då bomvidden är säkert flera centimeter för smal. Svårt att orientera sig hur de kommer att ligga tyvärr, men inte alls omöjligt att de skulle passa om man bara breddar till rätt vidd. Det svåra är att få rätt känsla och kunna provrida innan ni bestämmer er.