Är de och har lite roligt ?:)

Sv: Är de och har lite roligt ?:)

Men det är ju då vi säger att det faktiskt är en myt och att vi tror att veterinären inte är så kunnig om just det (en veterinär kan ju allt om alla djur). Om du vill kan du kolla upp det själv genom att t.ex. googla, kolla med en annan veterinär eller så.

Och då så skrev jag sedan att jag förstår att du litade på en veterinär, man gör ju lätt det. Men veterinären kan ju ha fel och om man tycker något låter konstigt så ska man inte vara rädd för att dubbel kolla det på annat håll. Bör man egentligen göra med allt som låter konstigt :)

Fast detta hade ju egentligen inget med din fråga att göra. Bara ett litet sidospår.

Angående åldern så finns det katthonor som fått kullar i den åldern (9 månader).

Jag hade en innekatt för flera år sen,som blev dräktig ung,runt 10-11 mån,absolut inget planerat!
Vi var tvungna att ta hem stallkatten(okastrerad hankatt) ett tag för en rejäl skada,och vi hade dom alltid åtskilda,hanen var rejält skadad,så han behövde lugn!
Men jag tror det var runt 5-10 min som jag missade en gång!
När jag kom på det,så var katterna var för sig,så jag stängde om dom,märkte ingenting!
Honkatten hade varken före eller efter visat att det var dags för löp! Så jag mitt dumma nöt tänkte då som så,att hon har nog inte börjat löpt..så det är nog ingen fara! Hade aldrig hört henne löp-skrika!
Men det kom 2 bebisar i alla fall!

Men hon blev sig aldrig lik efter den dräktigheten,och hade jag vetat att hon blivit påsatt,då hade hon fått abortspruta!
Hon blev aggresiv när ungarna började närma sig 8v,både mot hunden,oss och till slut även mot sina ungar(då var dom runt 9v),det fortsatte även efter att ungarna flyttat!

Vi tog bort henne!

Så,det är min erfarenhet av unga kattmammor!:( En väldigt dålig och tragisk erfarenhet!

Men fy, då vill jag inte att de har ungar i magen, får uppsöka en annan vetrinär och kolla upp dem, när kan man kolla om dom är dräktig?
Ursäkta mina dumma frågor men är inte så lätt när det är första katterna man har, så dumförklara mig inte :d

Okej, då ska jag beställa en tid hos en annan vet.
tack för svaren! var inte meningen att låts vrång, men som sagt man litar ju på sin vet iaf när man inte haft kissar förr.
men i hästsammanhang litar jag absolut inte på dom.

Tycker faktiskt du verkar klok och förnuftig.

Det är jättelätt att sätta en övertro till en veterinär,man tycker ju att de borde veta,men har själv varit med alltför många gånger då de inte vetat något alls,inte ens om vanliga husdjur.

Har illrar nu och det är jättesvårt att ens hitta en veterinär som ens vågar ta i dem :confused:

Har samma erfarenhet som "movi" ang unga honor,min smet ju ut,fick ungar och blev helt aggressiv efter det,ville inte se ungarna efter 5 veckors ålder och började sedan attackera oss. Tyvärr litade jag på grannen som ville ge henne en chans att kastrera henne och ha henne som ensamkatt,tyvärr hade hon andra tankar och tog en kull till,till sist blev katten så hysterisk att de fick avliva henne. Och ungarna ja,de blev väl inte riktigt som de skulle i skallen eftersom de inte hade någon mamma,sedan vet man ju inte vad pappan bar med sig men riktigt riktiga är de inte (idag är de 7 år)
Ena har noll förmåga att kommunicera med andra katter och tror att han är människa och snuttar på öronen trots sin ålder, den andra är instabil och kan få fruktansvärda vredesutbrott när något inte passar och då gallskriker han (dock är han stallkatt hos föräldrarna och en fena på att jaga)

Nej då,ingen fara,jag dumförklarar dig inte!
Om man inte frågar så får man inget veta!

Men fy, då vill jag inte att de har ungar i magen, får uppsöka en annan vetrinär och kolla upp dem, när kan man kolla om dom är dräktig?
Ursäkta mina dumma frågor men är inte så lätt när det är första katterna man har, så dumförklara mig inte

Boka tid för kastrering direkt.
Kastrering, INTE sterilisering (det trodde jag inte man gjorde på katter mera ens?)
Om de skulle vara dräktiga så är det ju i så fall så tidigt att vet kan plocka bort ungarna tillsammans med livmodern.

När jag skulle kastrera min hona så hann hon ha sitt första löp ngn vecka före den bokade tiden. Hon var då 7 månader gammal. Nu var hon inte dräktig, men skulle hon ha varit de skulle vet som sagt ha plockat bort ungarna.

Men det är ju då vi säger att det faktiskt är en myt och att vi tror att veterinären inte är så kunnig om just det (en veterinär kan ju allt om alla djur). Om du vill kan du kolla upp det själv genom att t.ex. googla, kolla med en annan veterinär eller så.

Och då så skrev jag sedan att jag förstår att du litade på en veterinär, man gör ju lätt det. Men veterinären kan ju ha fel och om man tycker något låter konstigt så ska man inte vara rädd för att dubbel kolla det på annat håll. Bör man egentligen göra med allt som låter konstigt :)

Fast detta hade ju egentligen inget med din fråga att göra. Bara ett litet sidospår.

Angående åldern så finns det katthonor som fått kullar i den åldern (9 månader).

Herregud, snart förbjuder jag mig att skriva inlägg. Skriver ju bara fel hela tiden. Det ska stå "en veterinär kan ju INTE allt om alla djur". Det blir väldigt fel när man missar 'inte'....

sandrabjelkelov: Jag tycker inte att du verkar dum, du verkar klok som frågar. Hur ska man annars lära sig någonting? Bara man kan ta åt sig av svaren på sina frågor så tycker jag att man ska fråga om det man undrar :)

Och som det påpekades, man kastrerar honkatter nuför tiden. Det betyder att man snittar upp buken på katten och tar bort hela livmodern. När man steriliserar så knipsar man av äggledarna har jag för mig. Då finns det faktiskt en 'risk' att kroppen självläker och katten blir fertil igen.

okej, ja man måste ju fråga. har beställt tid nu så vi ska i väg i veckan. tack så mycket!

men fy mina underbara missar ska då inte bli några monster iaf.
tack, de ska i väg till veckan alla tre.

Hur ska katten få livmosdersinflammation när den har opererats bort?! Det ska mycket till för att hitta en vet. idag som steriliserar. Då bör du söka upp en annan. Man kastrerar även honkatter sedan många år tillbaka.

Man borde skämmas som sätter nya katter till världen när det finns så väldigt många som inte har några hem

Ojojdå.. nu var jag för snabb på att skriva svar! Ursäktar så mycket

Lite OT iof..

Men alltså, var inne med mina hankatter på kastrering för ett par veckor sen..frågade jätte mycket och fick bra svar..
Var då inne på djursjukhuset här. Syrran steriliserade sin honkatt samtidigt, men ingen sa nåt om kastrering till henne? är det inte konstigt att djursjukhuset inte gör det om det är så ovanligt med sterilisering?

Vissa använder fortfarande termen felaktigt, de kastrerar men kallar det sterilisering.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 426
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 187
Senast: Gunnar
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama