Nu är det här förmodligen inte den typ av svar du är ute efter, då du tycks ha ganska klart för dig att det här är ett problem och kanske "fjantigt daltande". Jag väljer ändå att svara på den faktiska frågan, vad har hänt?
Svaret, tror jag, är: Internets utveckling. För inte allt för länge sedan fick man köpa eller låna en bok om man ville få ny kunskap, eller gå på kurs/föreläsning etc. Det var så man fick reda på vad som var farligt för hundar, lärde sig om sjukdomar och hundars matsmältningssystem och träningsmetoder och allt möjligt. Man gjorde förmodligen i större utsträckning "som man alltid gjort".
Nu finns all kunskap och all information i vår ficka. Det tar några minuter att hitta någon form av information om nästan vad som helst. Vi får oändligt med information varje dag, utan att ens behöva leta efter den. Det räcker att scrolla några minuter på sociala medier för att få väcka nya frågeställningar kring hundhälsa. Dessutom tycker jag att hundhållning, egentligen djurhållning överlag, tycks röra sig mot ett mer empatiskt sätt att se på djur. Vi är generellt mer intresserade av att veta mer om hur deras matsmältning fungerar, hur de påverkas på lång sikt av att äta olika typer av mat eller "snacks", hur vi kan förebygga sjukdomar och skador hos våra hundar. Inte så att man inte brydde sig om det förut, men det är lättare för gemene man att både få tag på, och själv sprida, kunskap nu tack vare internet.
"Allt" har mig veterligen inte blivit klassat som livsfarligt för hundar, varken i vår del av världen eller i någon annan del av världen. Däremot kanske det är fler "vanliga hundägare" som har koll på vad som är farligt, och varför, än vad det var för ett antal år sedan?