Är burkmat jättedyrt?

R

Real_Life

Till två hundar på ca 25-30 kg styck
Eller iallafall till den ena
Hur mycket kostar det ca (med ett medelbra märke och så) jämfört med vanlig torr mat?
Ena lilla odjuret har blivit så kräsen
Den andra äter vad som helst, speciellt potatisskal, saltgurka och morötter så han är inget problem :D

Burkmat blir otroligt dyrt om man inte har en chihuahua! Jag testade ett tag då jag också har kräsna hundar men det kostade ca 20-30 kr om dagen (billigaste burken typ Vov) till en hund på 15 kg! Det blir ca 1600 kr i månaden för två hundar. Burkarna innehåller mest vatten. Nu äter dom en säck Royal Canin varje månad för 400 kr så visst skiljer kostnaden radikalt...

Annars kan du ju testa fryst hundmat i "korvar". Typ Klass och Fodax. Det är inte dyrare än vanlig mat. Titta på deras hemsidor...

JA!!! Burkmat är JÄTTEDYRT om man betänker att det till största delen är VATTEN du betalar för!!! Kolla innehållsförteckningen och du ser att de flesta sorters burkmat innehåller 70-80% vatten! :crazy: Det är DYRT vatten det! Så för att hunden ska kunna leva på enbart burkmat så måste den äta STORA mängder, för att få i sig det den behöver = DYRT! Och dessutom får du en hund som är jättekissnödig hela tiden! Så personligen tycker jag att det måste finnas något bättre alternativ, tex. blanda i en liten skvätt burkmat i torrfodret och mosa allt väl (om man har en hund som "fiskar") :D

Färskfoder blir ett billigare och lika smaskigt alternativ :d Det kostar kring 10-12:-/kg. Mina hundar dansar piruetter om det står på matsedeln.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 812
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka