Sv: AR, bett?

Kan tipsa om att du kan köpa lösa kapson järn som du själv monterar på en nosgrimma skit enkelt och det billigaste allternative eftersom man brukar ha nosgrimmor över. Pm:ar dig om vart du kan köpa dom .

Detta är inget enbart reklambaserat forum, där man ska göra reklam för sina egna, eller andras butiker och skriva hur mkt de kostar och hur bra just XX's grejer är och vilket skit YY säljer.

Men om man klickar på SÖK däruppe i vinröda menyn och sedan skriver in kapson och väljer att söka på just Klassisk ridkonst, får man fram ALLA dessa trådar, som någonstans nämner ordet kapson...

Kapson.

Och på så vis, kan man ändå få lite tips och idéer om var man hittar, det man söker. :idea:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Kapar tråden lite... Har en fråga till alla ni som rider med stång.

Vilken tygel tycker ni ska sitta på kapsonen och vilken på stången? Jag har en smal delad tygel, och en bredare tygel som är ihopsydd i ändarna. Hombres i Spanien tycker att den smala delade tygeln är kapsontygel - och den andra stångtygel. Hur har ni?

:) Tack för kapningen

Jag har tvärtom, men det är iofs för att den tjockare tygeln är mycket kortare - känns "snällare" att ha lite för kort kapsontygel än stångtygel :angel: (är precis såpass att hästen kan sträcka ut halsen ordentligt men sen tar det stopp).
Tycker det funkar bra med smal stångtygel. Men har inte hört något argument varken för eller emot.

Jag har helst en smal stångtygel. Eftersom jag tycker att jag blir lättare i handen då och inte frestas att ta tag i tygeln och bli stum i handen tex. Fast jag vill egentligen också ha en relativt tung stångtygel, som lätt glider i en eftergift.

*knapplån och lite trådkap* :devil:

(Kändes onödigt att starta en ny tråd när det finns så många utrustningstrådar så jag lånar den här gamla tråden!)

Dom svängda stångbetten - ni om testat både och, hur tycker ni att de inverkar? Dom s-formade. Vilka hästar upplever ni det fungerar på och vilka fungerar det sämre på?

Innan tråden spårar ur (som vanligt :p) så vill jag bara påpeka att jag är fullt medveten om att ett ynka bettbyte inte löser några ridproblem, men tanken var ju att hästen ska få något i munnen som den trivs så nära 100% med som möjligt som utgångsläge iaf. Stångbetten är ju rätt så dyra, inget man kan köpa hem några olika varianter och helt enkelt prova vilket kusen trivs bäst med!

Har ett me bakåtböjda skänklar som e lite uppresande, men upplever att det e svårt att få till en bra längning i överlinjen i det. För oss. Om din kan ha 11,5 kan jag ta med det, om det blir så att vi kan komma på träff till Härnta :)

Gör gärna det! :) Den borde kunna ha 11,5..

Om det är svårt att få till längning i överlinjen med kanske det inte är någon hit (uppresande brukar man ju kunna använda kapson/bridong till medans dom inte är så bra att få till längning med.. ) men det skulle vara spännande att prova! :)

Jag har ett kimberwick/jaktkandar med tungfrihet eller så har jag ett vanligt 3 delat bett..... Jag har funderat på att använda en vanlig stång också...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 942
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 687
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka