Sv: AR, bett?

Jo, men som ägaren har sagt det så är det bettet hon trivs bäst med.
och hon har även provat rida med båda betten för instruktör och även hon tyckte att hästen såg ut att trivas bäst med stånget.
Men man kan ju aldrig veta, hästar kan ju inte prata.
Så därför får man ju prova sig fram och se vad hästen verkar trivas med? :)

Ja, fast det är många problem vi har kravlat oss över tillsammans, envetna som få. Somliga i min bekantskapskrets är förundrade över att jag inte gett upp och börjat med knyppling istället! :rofl:

Jo men man gör mycket för något man älskar :D

Har du några bra förslag på något bettlöst? :D
Jag försöker komma på något som är lämpligt dock har jag inte pengarna bara för att "köpa och lägga undan".

Vill du prova något billigt bettlöst så kan du ta en vanlig remontgrimma och sätta tygeln i de små ringarna. Spänn den aningen högre upp på nosryggen, ungefär där en engelsk nosgrimma brukar sitta. Jag upplever det som stadigare än sidepull, mildare än kapson och mer logiska signaler än med hackamore. Jag har ridit min ena häst så i flera år, det funkar utmärkt för oss.

Vill du prova något billigt bettlöst så kan du ta en vanlig remontgrimma och sätta tygeln i de små ringarna. Spänn den aningen högre upp på nosryggen, ungefär där en engelsk nosgrimma brukar sitta. Jag upplever det som stadigare än sidepull, mildare än kapson och mer logiska signaler än med hackamore. Jag har ridit min ena häst så i flera år, det funkar utmärkt för oss.

:bow: Får prova det! har ju faktiskt en remontgrimma liggandes i stallet någonstans :banana:

ja men stång var bara en tanke :angel:
Igentligen bryr jag mig inte det minsta vad det är för bett, bara min häst trivs med det.

Jo jag är på full gång att försöka hitta en bra instruktör som vi ska börja träna åt ;)
Har hittat 2 AR-tränare men vi får se hur det löser sig.
Du behöver ju inte rida på stång bara för att du inte vill ha ett delat bett. Det finns vanliga tränsbett odelade med tungfrihet. Min häst gillar heller inte tränsbettet (det delade) men hon går fint att rida på ett pelham med tygeln i bara den övre ringen t.ex. Det blir som typ ett baucherbett.

Du behöver ju inte rida på stång bara för att du inte vill ha ett delat bett. Det finns vanliga tränsbett odelade med tungfrihet. Min häst gillar heller inte tränsbettet (det delade) men hon går fint att rida på ett pelham med tygeln i bara den övre ringen t.ex. Det blir som typ ett baucherbett.

som du såg hade jag skrivit "Igentligen bryr jag mig inte det minsta vad det är för bett, bara min häst trivs med det." :)
jag ska prova andra bett/bettlösa och se vad hon tycker=)

Jag har ett Rollerbitt i rostfritt stål(stavning) som hästen trivs bäst med. Används därför flitigast.
Köpt via tränaren.

Sedan har vi en stång i svart med rullar på var sida om mundelen (vet inte vad bettet heter) Det trivs hästen ganska bra med. Använder det på träning och om jag ska "finslipa" någon gång...
Köpt via tränaren

Har dessutom en akademisk stång i svart som bara hänger, hästen tycker inte om det så jag rider aldrig med det. Provar ibland men hästen har hittills sagt samma sak varje gång. (Kniper tom igen munnen då jag ska betsla honom, medans med rollern så gapar han då jag för det mot munnen)
Köpt hos en här som säljer bla sånna bett.

Skulle vilja ha ett Alta Escaulela (stavning) i helt svart järn...

Jag har ett Rollerbitt i rostfritt stål(stavning) som hästen trivs bäst med. Används därför flitigast.
Köpt via tränaren.

Sedan har vi en stång i svart med rullar på var sida om mundelen (vet inte vad bettet heter) Det trivs hästen ganska bra med. Använder det på träning och om jag ska "finslipa" någon gång...
Köpt via tränaren

Har dessutom en akademisk stång i svart som bara hänger, hästen tycker inte om det så jag rider aldrig med det. Provar ibland men hästen har hittills sagt samma sak varje gång. (Kniper tom igen munnen då jag ska betsla honom, medans med rollern så gapar han då jag för det mot munnen)
Köpt hos en här som säljer bla sånna bett.

Skulle vilja ha ett Alta Escaulela (stavning) i helt svart järn...

Har hört folk som använt rollerbitt, men aldrig provat själv.

vart hittar man såna? :D

Mitt tips är att prova med något sorts bettlöst alternativ tänk på att din 3 åring är i den åldern att hon byter tänder och kan vara känslig pga det. Red själv min pålle på stång när han var över 4 år första gången hade då bara en vanlig kandarstång och en kapson naturligtvis. Red även ibland med en Billy allen stång. Använder fortfarande efter 3 år dom betten har även en akademisk stång som jag nu använder för det mesta vid dressyr arbete .

jo, jag ska prova med bettlöst nu och får se hur det går, hon är inte lätt att stanna med bett, så får ju ser hur det går bettlöst.

KL

Rollerbitbett har väl gigantiskt långa skänklar och mkt hög tungfrihet? kanske lite häftigt att rida på med en grön häst och ej inskolad (hjälpt av någon som kan bettet o ser om det används rätt o bra) ryttare?

Visst rekommenderas de till hästar som gärna kortar av sig och spänner emot massor i överlinjen? Lixom att tyngden plus rullarna ska lossa och få munnen och nacken att släppa loss?
Gäller nog att klara att rida utan så mycket tygelinverkan och ha koll på sitsen?!

Eller hur säger tränaren att det är bra och ska användas? Nyfiken!:)

Har hört folk som använt rollerbitt, men aldrig provat själv.

vart hittar man såna? :D

INTE på en treåring. SNÄLLA! (helst inte på någon häst)

Köp ridlektioner i stället. Varför är det så himla svårt att förstå att hästen behöver utbildning och inte en halv järnhandel?

:bow: Jag håller med. I de mång fall då ryttaren upplever att hästen inte passar på olika bett så är det i ryttaren problemet sitter. Jag har sett väldigt mycket av det.
Och själv upplevt det. Jag förstod inte på den tiden att det kunde vara så himla svårt att rida som det är. Mycket av min hästs munproblematik kom från mig. Visst är han lättstressad och kan bli okänslig. Men vore jag en bättre ryttare hade jag inte haft problem att kanalisera hans energi till riktigt arbete istället för att stressa emot.

Det här är absolut sant.
Fortfarande så vill man nog som "icke-proffs" hitta ett bett som hästen trivs så bra med som möjligt trots ryttarens små brister :angel:
Därav att jag i grunden gillar bettlöst bäst? :rofl:
Det utesluter inte att man jobbar med problemet menar jag.

jo, jag ska prova med bettlöst nu och får se hur det går, hon är inte lätt att stanna med bett, så får ju ser hur det går bettlöst.

Det där kan vara väldigt olika. Jag får busenkelt stopp på min pigga travare med bettlöst, vad som än händer (nåja, har väl inte råkat ut för precis allt än, men att uterittssällskapet skenar iväg och travarinstinkterna tar över t ex) vilket är mer än jag kan säga om vanliga bett.
Gäller att man vet hur man ska hantera det och lär hästen hur den ska reagera, som med allt.

Varför är det så himla svårt att förstå att hästen behöver utbildning och inte en halv järnhandel?

Eller som de sa redan på 1600-talet :idea:
de la Guérinière skrev:
om betslet av sig själv hade den underbara egenskapen att göra hästen lydig och sätta god mun på honom, så kunde både ryttare och häst komma färdiga ur sporrmakarens verkstad

Visst måste man ju anstränga sig för att hitta ett bett som hästen trivs med och som passar i hästens mun, men ibland känns det som att det hängs på det mest fantastiska grejer i något slags hopp om att utbildningen ska gå av sig själv...

Precis.

Jag tror inte att folk i tillräcklig utsträckning förstår att den här grundläggande skolningen av munnen med dess effekter på hela kroppen är det svåraste, men samtidigt också det viktigaste i hela hästens utbildning. Det är den största tröskeln. Alla utbildningssteg som kommer därefter är lättare.

Det är hundra gånger lättare för en grön ryttare att lära sig att rida piaff, passage och seriebyten på en läromästare, än att ge en häst den grundläggande skolningen.

Det finns inga genvägar i järnhandeln. Man måste köpa kunskap i stället.

Många är ju känsligare på nosen, i början iaf.
Red in en skengalen travarmärr med nosgrimma och var ute och travade o galopperade i alla tempon med noll problem att reglera henne.
Hon var känslig över nosen och förknippade inte det trycket med att dra emot och springa.

Min nuvarande springglade travare är oxå känsligare på nosen än i munnen pga inlärt beteende och svarar bättre på bettlöst. Skarpa stänger knäpper han av men går emot ändå, gapar och trycker emot. Ingen förhållning går igenom utan hästen bara knökas om i kroppen så länge som han inte "vill" svara på förhållningar.
Men bettlöst är otvetydigt o ger gensvar i kroppen. förhållningarna går igenom spärren..

Därför skulle jag nog inte sitta och nöta med ett tränsbett heller på travare då de lärt sig ett visst beteende mot bettet. -Så länge de är helt lugna och mottagliga och svarar på sitsen ok! Då man har möjlighet att volta, svänga och avleda framåttankarna, men vid uteritter är lite svårt för dem att tänka om.

Ska nog slänga på en nosgrimma eller hack på "unghästen" nu för han har visat att tränsbett det fattar han inte varför han ska ge efter mot.
Inte än iaf. Tids nog kommer vi till ridning på tränsbett!
Man får lixom ta en annan väg. Lite kringelikrok tills man når det utgångsläge man har på en okörd häst. Fast vid det laget har man kanske hunnit med en hel del på vägen och kan gör andra saker än på en grön ridhäst.
Så vägen blir kanske inte sju mil längre, mest annorlunda!

tex så kan den körda o nyinsuttna hästen lätt gå i öppna, är lättsvängd och spårar och har en rejäl styrka att ta av. Det gäller bara att få igång en fungerande kommunikation. Med det medel som fungerar bäst! Tar sits och skänklar men fattar inte vad bettet vill betyda. är ju van att ta stöd där och inte vara lealös och mjuk i halsen. Vill bara ha avslappning i nacken via bettet o ta resten från sitsen o skänklarna.

Tror faktiskt inte att ett tränsbett bär fram hälsningen även om en instruktör står där och påpekar vad som blir fel i det läget..

Jag tror inte att folk i tillräcklig utsträckning förstår att den här grundläggande skolningen av munnen med dess effekter på hela kroppen är det svåraste, men samtidigt också det viktigaste i hela hästens utbildning. Det är den största tröskeln. Alla utbildningssteg som kommer därefter är lättare.
Håller med.
Men om man har det där inrotade beteendet att komma ifrån, är det fel då att släppa tränsbettet en stund för att skola kroppen och sedan kliva tillbaka och då ha en häst som är lättare att skola i munnen för att den lärt sig ungefär vad man vill ha för känsla i den.

Jag kanske är helt ute o cyklar och ska ha "kör"bettet på och jobba mer med munnen innan jag börjar jobba med kroppen på dom?
Har tänkt att de lättare kan skilja på sina två jobb om tygeltagen kommer på att annat sätt än tömtagen.
I övrigt får ridplanen skilja de två sakerna åt. Så länge man inte rör sig längs en väg är det lättare med kommunikationen genom tränsbettet. Men den där jäkla gamla reflexen sitter i, att gå emot vid minsta svårighet.
Helt andra hästar på tex hack eller lite hävstång i bettet, som att det går upp ett ljus och de förstår:idea:. Men då eftergiften kommit vill jag ha tränsbettets känsla för att jobba vidare med detaljerna i övningarna.
babbel babbel... Nej nu ska jag rida lite. På en häst som fått lära sig gå bakom hand.. Pga stänger tror jag.. Hörde att hon piafferade bra, men nu går det knappt att få sökning i skritt.. Huvvaligen! Uut med halsen lilla häst!

INTE på en treåring. SNÄLLA! (helst inte på någon häst)

Köp ridlektioner i stället. Varför är det så himla svårt att förstå att hästen behöver utbildning och inte en halv järnhandel?

Jag har inte sagt att jag ska använda ett rollerbitt, jag frågade vart man kunde hitta ett för att sedan kolla hur det påverkar osv
jag har inte hört dåligt om det tidigare så därför trodde jag att det var ett bra bett.
Tack för att du upplyste mig :bow:

och till alla: jag säger inte att hästen inte behöver en utbildning, och som jag skrev jag ska köpa bettlöst.
Jag vet att både jag och hästen har brister och klart vi ska gå lektioner för tränare för att bättra det som är fel. men jag vill ju ha ett bett/bettlöst min hästen trivs med, det vill väl alla? :confused:
och bara för att jag får tips på bett här så betyder det inte att jag ska köpa bettet, såklart frågar jag någon tränare eller annan erfaren före. :D

skriver i denna tråd nu :angel:

Någon som vet vart jag kan hitta ett BRA och prisvärt kapson (ev. annat bettlöst)? har hittat några men har inte riktigt bestämt mig.
Skulle uppskatta tips :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 942
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 687
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka