Är avlivning så dyrt?

Sv: Är avlivning så dyrt?

Beklagar din sorg.
När jag avlivade mitt hbl hemma med somulosse kostade bara sprutan 2500kr.

Beklagar sorgen.....Jag vet hur det känns, jag tog bort min lilla älskling för tre år sedan och jag kan gråta synda floder över min Ivrig....:cry:

Men jag betalade 1500 kr för hans avlivning (eller rättare sagt hans ägare)
och det var en spruta som han fick. Sen en fin begravning hemma.

när min shettisfölis skulle akutavlivas för ca en månade sedan skulle det kosta 3300kr inkl bortforsling, nu hann han gå bort bara några minuter innan lantbrukstjänst kom så jag behövde bara betala för bortforslingen o destruktionen, 2900kr, försäkringen täckte allt, då hade jag haft vet. ute 3 gånger på mindre än ett dygn oxå.

Ja usch, detta är inte kul, min häst dog i sommras av tarmvred. Veterinär hann inte ens hit, vet var över en timme bort när vi ringde journummret och det fanns ingen annan (semestertider). Vet var en kvart bort när min älskling ramlade ihop i boxen och dog. Hela historien gick på strax över 3000:- med dödsförklaring, bilersättning och provtagning (kontant). Då fick hon ju inte ens avlivningspruta. Sen fick vi ringa nödslakt att hämta henne 3000:- (även det kontant) Fick av helt oförklarliga anledningar inte ut något på föräkringen heller, inte för att det betyder så mycket när ens vän dör, men man har ju inte 6000:- att slänga bort direkt. Urk och snyft.

Vad kostar det att ta ut en veterinär och låta denna söva ner hästen?

Jag tog bort min häst för ngn dag sen.
Vi körde henne till Djursjukhuset i Helsingborg, bult + kremering kosta 6900:-
Om man tar ut *minns inte vad dom heter* , iaf, kommer hem, bultar + tar hästen med sig så skulle det kosta 3500:- .

Så det är prisskillnad på var/hur man gör det.

Ja, men på ett ungefär.. bor i Småland på landsbygden! :)

Ush vad jag lider med dig vännen, sån otur.
När de skulle söva min och ta bort hans lösa benbit så stannade hjärtat, men där tog försäkringen hela men det var kanske för att han dog på operationsbordet?

Ja, men på ett ungefär.. bor i Småland på landsbygden! :)

Går inte att säga. Beror på medel, på veterinärens prislista, på hur lång framkörning det är osv osv. Kan diffa tusenlappar mellan samma vet i samma område.

Ring runt till olika veterinärer i ditt område och hör, så får du en prisbild. Enda säkra sättet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kalla hamburgare
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII