Är avlivning så dyrt?

K

Kelly

Min älsakde unghäst gick bort i kolik i tisdgas! De öppnade honom men mycket av tarmarna var skadat, och ja ville inte att han skulle vakna upp till ett ovärdigt liv! Han va ju inte så gammal. Så det svåra beslutet togs....

Men till saken... Fick hem papper från försäkringen vad de ersatte och inte ersatte. Min försäkring betalar avlivning upp till 3000:-
Jag ska själv lägga ut resten utav avlivningen som gick på 8086:-, kostar det verkligen så mycket att avliva en häst? Har för mig att de inte kostade mer än 3-4000:- när min förra häst togs bort.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är avlivning så dyrt?

Det beror ju på var avlivningen görs och utav vem den utförs.

Att avliva med hjälp av lantbrukstjänst (bulta + forslas bort) kostar mellan 2.500- 5000.

Beklagar soorgen förresten! Det är alltid jobbigt att förlora sin häst & nästan värre känns det när det är unga hästar!

Beklagar också sorgen :(

Antar att det blev så dyrt eftersom de öppnade buken, antar att det var ett försök att fixa problemet? Det var ju inte en vanlig avlivning så att säga.

Tack så mycket!

De öppnade buken på honom för att se vad problemet var.
Detta gjordes nere på helsingborgs djursjukhus.
Den totala summan blev ju mycket större, men bara själva avlivningen kostade 8086:-
Tycker de låter ovanligt dyrt.

Beklaga sörgen:
8000 låter lita mycket, fick nöd släkta en häst på gården för ett par år sen, gick på 4000 om jag minns rycktig, det var Sten Torp som kom.
kan vara som Skuggi sa dom oppnad upp hästen.
Du ska har en ny häst nu?
Arizona

Så här stod de i mailet jag fick från försäkringen;

Avlivning/omhändertagande 6 875 kr

Avlivningsvätska 815 kr

Livintyg 396 kr

Summa 8 086 kr

Försäkringen betalar 3 000 kr

Hemskt tråkigt att du fick ta bort din häst!

Orsaken till att det kan ha blivit dyrt är ju att hästen hann att hamna på operationsbordet innan man valde att avliva. Narkosgas är jätte dyrt!!
De bultar inte en häst på operation, den sprutas. Använder de somulose så är det dyrt, över 1000:- per flaska.
Kliniken får ju betala för att kroppen ska hämtas, vissa använder latbrukstjänst, kostar över 3000:- och på det tillkommer kostnaden för själva avlivningen.

Be kliniken kolla över fakturan igen, det kan ju ha blivit en miss någonstans. Har du tur gör det kanske någon tusenlapp.

Jag tog inte bort min på klinik, utan han somnade in hemma, han avlivades med bult, och den stora kostnaden var inte avlivningen, utan bortförseln och hanteringen av kroppen. Milkostnad och så. Prislappen på detta var 7100:-

Dock hade jag en plusförsäkring, så mitt bolag ersatte med 5000:-

Dock känns det som ett litet hån i sig när räkningen kommer. Inte nog med att man tar bort sin bäste vän, dyra tårar är det man ska gråta också.:cry:

Styrkekram till dig iaf.:crazy:

Om buköppningen finns med separat så är det nog tyvärr så att det är dyrare med avlivning på klinik då de säkert har det lite svårare med att förvara/transportera bort kroppen.
Vill minnas att det var galet dyrt bara att avliva hund om man ville lämna den på kliniken för destruktion.

Men ring och fråga för säkerhetsskull.

Jag tog bort två på klinik 2007. Avl med somulose, sederades innan. Hämtades på klinik av lantbrukstjänst sedan och gick till destruktion. Minns ine exakt summa då jag kastat räkningarna, men det gick på strax under 8000 kr. F-bolaget ersatte allt (försäkringen var sån då)

Tog bort häst härhemma med lantbrukstjänst 2008, gick på 3900 kr (bultning, transport till destruktion och destruktion). När jag tog bort 2002 kostade samma sak 1800 kr..

Är olika som sagt, kollade prisuppgifter i höstas och då skulle djurambulansen t.ex gå på 9000 kr, de har dock lång väg att åka hit, bult tror jag de använder.
Det var dyrast.

Och billigast (och även bäst) var Lantbrukstjänst på 3500 kr (bult, transport o destruktion).

Jag tycker det låter som ett helt normalt pris för en häst som får avlivas på operationsbordet. Då ingår ju arbetstidskostnaden för personalen för den tid det tar med både avlivning, bortforsling från operationssalen och sedan från kliniken, rengöring och all administration runt om. Är helt klart lite mer avancerat att flytta en buköppnad häst från en operationssal än en som kan ledas ut till en lämplig plats för avlivningen.

Har kollat upp det nu och kostnaderna stämmer.

Det är bara att bita ihop och betala. Inte så kul att betala för en sån sak men vad gör man. Han har det bra nu iaf och det är huvudsaken!
Han efterlämnar en stor tomhet och saknad!

Avlivning på klinik är dyrt.

Detta då dem tyvärr inte kan ha kvar kroppen.
Det är oftast bortforslingen av denna som är det dyra när man väljer att ta bort på klinik. Därför skriver jag alltid nu för tiden med i försäljningskontraktet att man ska lägga på 10.000 kr på livvärdet av hästen så att man kan få ut pengar till avlivningen om något skulle hända.

Jag beklagar sorgen det är alltid tråkigt när våra nära går bort så hastigt. :cry:

Min lilla fölunge som avlivades 8v gammal, i juli i år fick jag fakturan på idag. Försäkringsbolaget tog allt utom avlivningen.

Själva avlivningen gick på 950kr
Borttransport 2320kr

3270 plus moms, så det blev totalt 4087,50. Men hela räkningen gick på strax över 31000 och det vart billigt!!

När vi tog bort vår ena häst förra året så gick det på 5000 kr för avlivning och borttransport.
Det värsta med det var att det skulle vara kontanta pengar - därför att "hästfolk inte betalar fakturor" - dvs man tvingas lämna en akut dålig häst för att åka att ta ut pengar - för att kunna ta död på den.. Den känslan vill jag inte ens tänka på...
Ironiskt nog har samma människa varit lantbrukare i 25 år och fått alla avlivningar av andra djur på faktura, men när hästen ska tas bort akut, då är det bara kontanta medel som gäller.. Vem har 5000 i bakfickan..? :crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset