apropå MH

Och_Aye

Trådstartare
Hur gamla var era hundar när ni gick MH med dom?

Är ni nöjda med MHt, eller hade ni förväntat något helt annat resultat på jyckarna? :)

Sv: apropå MH

Min vovve var 2,5 år pga att tidigare ägare inte hade varit intresserade. Jag hade då haft honom ca 2 månader.

Jag är nöjd med resultatet, han var väldigt jämn och blev inte trött av hela balunset. Sen skulle jag väl vilja se skrivna kommentarer eftersom beskrivaren tyckte att min hund inte passade profilen riktigt... Ex. blev kyssat 2:a på kvarstående rädsla (både överraskning och ljud), men enligt beskrivaren såg det mer ut som intresse från hundens sida, men han uppförde sig enligt "rädsle-principen" på pappret.

Även på spökena, nu har i och för sig beskrivaren kryssat "rädsla 1:a" dvs. hunden uppehåller sig framför och bredvid föraren, men det var nog bara för att det inte fanns en ruta för hunden knallar runt som om spökena inte existerade både bakom och framför föraren. :angel: Beskrivaren skrattade lite gott åt detta, det är väl inte varje dag en hund käkar gräs och kissar medan spökena smyger mot honom...

Sen har min hund även en förmåga att "titta" på saker och bestämma sig hurvida dom är farliga eller inte utan att gå fram, pappret kräver att han ska fram, därför nyfikenhet på både överraskning och rädsla blir "bara" 3, fastän hunden har bestämt sig tidigare, men han har bestämt sig vid "fel" tidpunkt enligt papprena.

Jag gillar MH-beskrivningarna, men jag tycker att man ska ha dom för övergripande användning och framförallt så att man själv vet vad man har i kopplet :idea: . Jag anser själv att min hund är bättre än vad pappret visar och även beskrivaren hintade ju detta så det kan inte vara helt fel.

Min tjej var 1,5 år när vi gick MH:t. Jag blev sjuuuukt impad av henne: lilla larvpottan växte en halvmeter för varje moment och tyckte det var görskoj med spöken och dumpar och skrammel! :D Speciellt hennes hantering av spökena var kul att se:
8a Spöken hot/agg 4
8b Spöken kontroll 5
8c Spöken rädsla 1
8d Spöken nyfikenhet 5

Rätt tufft för att vara liten mesig collie. :D

Jag ska göra det nu om några v. Och min hund är snart 16 mån:)

Hur gamla var era hundar när ni gick MH med dom?

Är ni nöjda med MHt, eller hade ni förväntat något helt annat resultat på jyckarna? :)

Midas var 2,5år, jag är jättenöjd med resultatet, han reagerade bättre än förväntat.
Han är normalt rätt "skvättig" men de såg man inget av på testet.
Han reagerade "lagomt" och avreagerade direkt.

Föremålsintresse och kontakten var jag aldrig orolig för, han skulle göra vad som helst för att få ett föremål att slita i.
Och han älskar allt och alla.

Spökena var värst, när han gick runt och tog dom i vind och insåg att de bara var människor var de lugnt ;)

Tror att Loka var 2 år, anmälde för att göra när hon var 1,5, men hon började löpa och vi fick skjuta på det. Gick som det skulle och ganska väntat, hon är en stabil tös;)

Fortune har inte gjort det vad jag vet, men hon är betydligt mer ängslig och jag vet inte om jag skulle vilja göra det idag.

Jag ber att få återkomma efter början på oktober, då jag och lagotton har gått MH. Hon är snart 4 år.
Vi ska göra det för jag vill tävla spår och kanske sök, samt att jag vill veta hur hon reagerar på saker och ting.

Jag förväntar mig dock en fegis, hon är försiktig och lättskrämd....Skotten kommer vi att avstå, förhoppningsvis kan jag träna henne på dom innan vi ska tävla i annat än appellen.

Valpis var ett år och två månader. Både jag, hans uppfödare och "alla andra" var/är supernöjda med resultatet (som blev ungefär som förväntat).

Hel nöjd med hur hunden agera rent av tragiskt o få en gammal kärring som dessutom blir rädd när han råkar bita henne i handen.

han var då 20mån när han gick MHt.

KL:

Jag har för mig att hon var ca 1.5 år vid beskrivningen.
Jag hade noll förväntningar innan, både mitt och hundens första MH.

Hunden genererade inga överaskningar, mkt lekfull och social men en fegis vad gäller spöken mm. En etta på skottet dock, vilket känns bra.

Biten i handen i vilket moment?
Jag förstår väl om någon blir rädd, hundar ska väl faktiskt inte bita om det inte är "på riktigt" enligt vad föraren säger?

Hon klanta sig själv helt o hållet sa åt mig släpp hunden vid första leken o jag släppte han. Han var lugn ända tills han såg henne ta upp trasan på backen o smacka på duktigt o fick med nåt finger så vi fick avbryta o plåstra om henne sen starta vi igen vi kasta den fram o tillbax fram o tillbax sen när hon fånga den han hon inte få iväg den så han kasta sig på henne o tog trasan o en bit av jackan plus det nöp magfläsket lite :laugh:

Det hon inte räkna med att det är en hund som är helt orädd o drar i gång i 200 på så stora retningar att han blir över styr o skiter i allt bara ska ha trasan. det var hon nog inte van med så kampen vart ju väldigt passiv från henne sida. Sen lika så vart det väldigt lojt på slutet av testet när det gällde kampen från hennes sida.

bara se hur vi tränar skyddet idag väldigt lugnt o sansat i raggar skydd där inte för man ror han inte land då. Det är en hund som har ett ruskigt temprament o hur startar väldigt lätt på retningar.

Senast ändrad:

Min gick Mh-beskrivningen vid 16 månader och jag var nöjd med honom i det stora hela.

Mentaltestet fick han göra när han var 2 år och 3 månader gammal.

Focus var 2 år när han gjorde sitt MH. Allt gick väl som väntat, förutom kontakt och hantering. Där han visade sin finaste sida! Jag och flera andra var rädda för ett bett. Men icke, han var så glad. Kanske för att testledaren var två päron hög och en tändsticka smal?

En stor fegis, gick inte ut på avståndsleken, sket nästan ner sig på dumpen, mycket överslagshandlingar som att kissa osv. Spökena gick hyffsat men lite feg där med.

Korningen gjordes när han skulle fylla 4 år. Han hade växt på sig en hel del! Klarade av att stå pall för alltid. Sen blev jag väl lite ledsen på beskrivningen. Problemet är att Focus inte har någon som helst nyfikenhet. Han har aldrig haft ett behov av att gå fram och undersöka. Så dumpe och skrammel reagerade han likadant på. Kort stopp, titta, färdig. Sedan var det inget mer med det. Men där sades det överslagshandling, vilket jag vet att det inte var. Nåja, han ska inte gå i avel annars hade jag nog protesterat! Skotträdd vilket jag visste. Men han var faktiskt duktigare än vad jag trodde, speciellt på trumgubbe och släden :bow:

Min lilla malletik har inte gjort sitt MH än. Det blir spännande :)

Min dvärgschnauzer var 17 månader när jag mh-testade henne.
Jag blev positivt överraskad då jag innan tyckt att hon varit lite feg.

Dumpen och skramlet var inga problem alls. Det enda var att hon rättade in sig bakom mig vid passagen förbi dumpen, men detta gjorde hon enbart för att det var lättast att gå där + att hon nästan alltid går lite bakom mig. Det blev alltså 2:a på det som förmodligen inte hade varit med en annan testledarre.

Avståndsleken brydde hon sig inte om. Knappt några ds gör det så det är inget att prata om.

På aktivitet fick hon en 5:a. Rätt eller inte vet jag inte men stressad var hon inte. Mer uppmärksam på folk som kom i skogen än ngt annat.

På spökena blev det också lite tokigt då hon fastnade med kopplet och inte kunde gå fram själv. Ngt som inte uppmärksammades av vare sig testledare eller ngn annan fören efter en lång stund. :grin:

Jag är iaf supernöjd med min vovves mh! Ett otroligt stabilt intryck tycker jag att hon gjorde och jag tror resultatet skulle ha blivit lite annorlunda på en annan bana (mer anpassad för små hundar) och en annan testledarre.

Min tjej va 1,5 år på sitt MH
Hon gjorde gasnska bra i från sig.
Men hon va inte lekfull, ville inte kampa. Jag fick jobba som en gnu för att få henne intresserad.
Men en förklaring till olust. Hon va skendräktig, hade besvär med tonsillerna.
Spöken fick hon 5 på.
Skott fixade hon ..

Nu 5 oktober gör vi vårt MT 2,5 år är hon nu.
Opererad för tonillerna. Mår nu bättre. Är piggare.
Så vi hoppas på en pigg runda.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 253
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka