Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Meggan

Trådstartare
Ja rätt eller fel? Kan man / bör man få jobba som Barnmorska om man vägrar utföra aborter? Jag har läst hennes egen redogörelse och vi har disskuterat intensivt här på jobbet.

Sv: Apropå Barnmorskan som vägrar abort

Fel

Det får jag anta igår i jobbet, vill man inte utföra detta så får man söka sig till ett annat yrke

Det är fel.

Har man valt att jobba med det så får man även göra den tråkiga sidan av jobbet. Förstår att det inte är en enkel uppgift, men hon åtog sig den när hon valde att bli barnmorska. Hennes privata åsikt ska hon inte blanda ihop med jobbet.

Vägra utföra kan jag acceptera så länge hon kan ge objektiva råd och stöd till kvinnan som överväger det och inte låter sina personliga åsikter påverka den gravida kvinnans val. Men det är väl snarare upp till arbetsgivaren att avgöra om denne vill anställa en barnmorska som inte vill utföra vissa arbetsuppgifter.

Det är fel.

Har man valt att jobba med det så får man även göra den tråkiga sidan av jobbet. Förstår att det inte är en enkel uppgift, men hon åtog sig den när hon valde att bli barnmorska. Hennes privata åsikt ska hon inte blanda ihop med jobbet.

"Åh, du tänkte köpa köttfärs, två paket mjölk och en bit rökt lax? Tyvärr så är jag vegan, så jag tänker inte låta dig köpa det där. Men på måndag är Karina tillbaka i kassa 2, så då kan du passa på om du nu måste ha det där"?

Dagispedagog kanske hade varit bättre? Babysimlärare? Barnrytmikledare? Det finns så mycket annat småbarnrelaterat man kan vara, men där abortens vara eller icke vara inte längre är något värt att diskutera... Oprofessionellt.

Man kan inte vägra att utföra normala arbetsuppgifter som hör till tjänsten, hon borde kollat upp vad det innebär att jobba som barnmorska och jämfört det med vad hon kan tänkas klara av.

Tänk en läkare som inte tål att se blod tex :crazy:

Inga konstigheter.

Fel. Fy fysiken för att någon i svår sits ska möta en sådan där. Vill hon jobba med barn och rädda deras liv, som hon skriver, kan hon ju utbilda sig till pediatrik(?)-sjuksköterska, en som jobbar med barn istället. Valmöjligheter finns inom yrket. All heder åt arbetsgivaren som tog bort hennes studiebidrag.

"Åh, du tänkte köpa köttfärs, två paket mjölk och en bit rökt lax? Tyvärr så är jag vegan, så jag tänker inte låta dig köpa det där. Men på måndag är Karina tillbaka i kassa 2, så då kan du passa på om du nu måste ha det där"?

Då utgår du ifrån att denna barnmorska aktivt kommer att propagera mot abort?

Vägra utföra kan jag acceptera så länge hon kan ge objektiva råd och stöd till kvinnan som överväger det och inte låter sina personliga åsikter påverka den gravida kvinnans val. Men det är väl snarare upp till arbetsgivaren att avgöra om denne vill anställa en barnmorska som inte vill utföra vissa arbetsuppgifter.

Hur är det med en läkare då, som avgivit den sk läkareden "Hippokrates ed"

Där svär han ju bla. att "Jag skall icke ge någon gift, om man ber mig därom, ej heller råda någon till dylikt: ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel. "

Dagispedagog kanske hade varit bättre? Babysimlärare? Barnrytmikledare? Det finns så mycket annat småbarnrelaterat man kan vara, men där abortens vara eller icke vara inte längre är något värt att diskutera... Oprofessionellt.

Word!!

/Migo

Där svär han ju bla. att "Jag skall icke ge någon gift, om man ber mig därom, ej heller råda någon till dylikt: ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel. "

Avges den eden fortfarande idag så borde det ändras iom att abort är lagligt och utförs.

Hur ska man annars tolka någon som vill jobba som barnmorska men vägra utföra aborter? Tror du på allvar att hon vid rådgivning kommer kunna bortse från sina värderingar och stötta beslut att genomgå aborter när hon själv säger sig vilja välja yrket för att "rädda barnaliv"?

Jag tror att om man brinner så starkt för saken att man kontaktar nationell press och berättar om sin ståndpunkt är det nog svårt att förhålla sig neutral i kommande situationer. Har mött barnmorskor som låtit sin antiabortståndpunkt skina igenom och det önskar jag ingen.

Och vilken läkare nuförtiden har avgivit denna ed? Ingen utbildad i Sverige iaf. Eller jo, jag har uttalat första raderna under ett nollningsuppdrag en gång....

*kl
Svårt läge, men om hon kan vara neutral i sin rådgivning ser jag inga större problem med att hon inte vill utföra aborter, så länge arbetsgivaren är informerad i förväg. Kan hon inte vara neutral så har hon inte i en sådan situation att göra överhuvudtaget. Jobba på förlossningen/bb? Där är ju abortmöjligheten aningens överspelad... Oavsett finns det ju klart lämpligare yrken för abortmotståndare än barnmorska.

Senast ändrad:

Hur ska man annars tolka någon som vill jobba som barnmorska men vägra utföra aborter? Tror du på allvar att hon vid rådgivning kommer kunna bortse från sina värderingar och stötta beslut att genomgå aborter när hon själv säger sig vilja välja yrket för att "rädda barnaliv"?

Information som inte framkom i tråden tidigare. Var kan jag läsa om detta?

Jag svarade på frågan: "Kan man / bör man få jobba som Barnmorska om man vägrar utföra aborter?"

Då utgår du ifrån att denna barnmorska aktivt kommer att propagera mot abort?
Jag tror att de flesta som läst eller hört något från henne skulle förutsätta det.

Någon måste stå på de små barnens sida, någon måste ta upp kampen för deras rätt till liv. Argumentet att kvinnan skall ”ha rätt till sin kropp” håller inte. Det är ju två människor det handlar om.
Redan 21-23 dagar efter befruktningsögonblicket börjar barnets lilla hjärta att slå. Efter tio veckor finns anlagen och organen på plats, det lilla barnet skall bara växa klart.
Rätten till liv är den viktigaste mänskliga rättigheten av alla. De mänskliga rättigheterna innefattar inte rätten till abort, men de innefattar rätten till liv och dessutom rätten till samvetsfrihet.
Hon tycker att kvinnor som gör aborter dödar ett litet barn. Hur i helvete ska hon på ett etiskt sätt kunna möta dessa kvinnor? Hur ska någon kunna känna sig bekväm med att träffa henne med sina funderingar när hon i sitt eget namn går ut med dessa åsikterna?

LÄNK

Jag vill inte att vi ska gå samma väg som Spanien så jag säger nej - har man principiella problem med aborter får man välja ett annat yrke.

Näe, med den inställningen låter hon inte lämplig att jobba som barnmorska. Om det är en specifik person vi diskuterar och inte en generell fråga.

Ingen svensk läkare har svurit ed
sedan 1887. Nu tycks det finnas
en viss opinion för att läkareden
skall återinföras.

;)

Jag förutsatte att TS gjorde det i och med att TS skrev

Jag har läst hennes egen redogörelse och vi har disskuterat intensivt här på jobbet.

Men det var bara ett antagande från min sida :)

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat