Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är fel.
Har man valt att jobba med det så får man även göra den tråkiga sidan av jobbet. Förstår att det inte är en enkel uppgift, men hon åtog sig den när hon valde att bli barnmorska. Hennes privata åsikt ska hon inte blanda ihop med jobbet.
"Åh, du tänkte köpa köttfärs, två paket mjölk och en bit rökt lax? Tyvärr så är jag vegan, så jag tänker inte låta dig köpa det där. Men på måndag är Karina tillbaka i kassa 2, så då kan du passa på om du nu måste ha det där"?
Vägra utföra kan jag acceptera så länge hon kan ge objektiva råd och stöd till kvinnan som överväger det och inte låter sina personliga åsikter påverka den gravida kvinnans val. Men det är väl snarare upp till arbetsgivaren att avgöra om denne vill anställa en barnmorska som inte vill utföra vissa arbetsuppgifter.
"Åh, du tänkte köpa köttfärs, två paket mjölk och en bit rökt lax? Tyvärr så är jag vegan, så jag tänker inte låta dig köpa det där. Men på måndag är Karina tillbaka i kassa 2, så då kan du passa på om du nu måste ha det där"?
Dagispedagog kanske hade varit bättre? Babysimlärare? Barnrytmikledare? Det finns så mycket annat småbarnrelaterat man kan vara, men där abortens vara eller icke vara inte längre är något värt att diskutera... Oprofessionellt.
Hur är det med en läkare då, som avgivit den sk läkareden "Hippokrates ed"
Där svär han ju bla. att "Jag skall icke ge någon gift, om man ber mig därom, ej heller råda någon till dylikt: ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel. "
Hur är det med en läkare då, som avgivit den sk läkareden "Hippokrates ed"
Där svär han ju bla. att "Jag skall icke ge någon gift, om man ber mig därom, ej heller råda någon till dylikt: ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel. "
Hur ska man annars tolka någon som vill jobba som barnmorska men vägra utföra aborter? Tror du på allvar att hon vid rådgivning kommer kunna bortse från sina värderingar och stötta beslut att genomgå aborter när hon själv säger sig vilja välja yrket för att "rädda barnaliv"?
Jag tror att de flesta som läst eller hört något från henne skulle förutsätta det.Då utgår du ifrån att denna barnmorska aktivt kommer att propagera mot abort?
Hon tycker att kvinnor som gör aborter dödar ett litet barn. Hur i helvete ska hon på ett etiskt sätt kunna möta dessa kvinnor? Hur ska någon kunna känna sig bekväm med att träffa henne med sina funderingar när hon i sitt eget namn går ut med dessa åsikterna?Någon måste stå på de små barnens sida, någon måste ta upp kampen för deras rätt till liv. Argumentet att kvinnan skall ”ha rätt till sin kropp” håller inte. Det är ju två människor det handlar om.
Redan 21-23 dagar efter befruktningsögonblicket börjar barnets lilla hjärta att slå. Efter tio veckor finns anlagen och organen på plats, det lilla barnet skall bara växa klart.
Rätten till liv är den viktigaste mänskliga rättigheten av alla. De mänskliga rättigheterna innefattar inte rätten till abort, men de innefattar rätten till liv och dessutom rätten till samvetsfrihet.
Jag har läst hennes egen redogörelse och vi har disskuterat intensivt här på jobbet.