Appropå blandningar

Gnist

Trådstartare
Vad månade bliva av dessa i en och samma jycke måntro :confused:

Schäfer, New Foundland, Old English Sheepdog, Golden, Border Collie, Norrbottenspets, Karelsk Björnhund, Gråhund, Stövare och Laika.

10 olika raser, lite bruks, lite stort, lite vall och en massa olika jakt och de flesta av raserna har ju som bekant HD-problem..

Ja, jag upphörs aldrig någonsin att förvånas :eek:

Undrar som vanlig vad tanken bakom sådan här avel är?? :crazy:

Sv: Appropå blandningar

Men är det inte väldigt duktiga hundmänniskor som köper en sån valp:cool: Ja menar sådana människor som är expert på varje ras för att kunna tillgodose hundens behov:D Och som i hela sitt liv vilja få alla favoriter i en och samma hund:bump:

Människor som köper Blandraser är ju inte ALLTID så på det klara med vad detta innebär. Har nu en bekant som köpt en valp åt barnen - Labrador-Dalmatiner-Drever. Man knäpper sina händer och ber en bön att det ska gå bra...

Men det förstår du väl att med så många raser i samma hund som tio så blir det inget alls av någon av raserna och man kan forma hunden till soffliggare om man vill det, jakthund om man vill det eller till..ja, vad man vill helt enkelt:idea: det måste ju vara den optimala hunden;)

Men allvarligt så tror jag inte att man tänker med annat än plånboken i de fall sådana här korsningar blir till.
Man köper en billig blandrastik och en billig blandrashane och sätter igång och få valpar så fort tiken börjar löpa, det blir många tusenlappar om man får säg, 6 valpar i varje kull.

Och eftersom man ändå inte kan vara med i skk så behöver man inte följa deras regler utan kan ta så många kullar per år som tiken kan bli dräktig med också forsätter man ta kullar tills tiken inte längre kan få några fler kullar:(

Faktiskt så tror jag inte alltid att folk ens tänker SÅ långt... Dom har en fin gullig hund ... och vad KUL att ha VALPAR!!! ... ska vi para med grannens gulliga hund? JAAA det gör vi, och så blir det ÄNNU gulligare !!!!!!!

Ja det här med blandraser slutar ju aldrig förvåna mig.

Träffade en tant utanför matbutiken som stod där med sin hund. Tyckte hunden såg väldigt märklig ut. Som en schäfer med ALLDELES för korta ben. Så jag frågade vad det var för något. Jo mamman var ju då schäfer/border collie/labrador (rätt vanlig blandras har man ju märkt i det sista) och pappan han var 100% väst göta spets! Nog att man förstår att detta inte var ett resultat av planerad parning. Men jag blev riktigt mörkrädd...

kortben-schfer.jpg

Usel förkortning av benen, men är vad jag såg framför mig när jag läste ditt inlägg :rofl: :eek: :rofl:

Exakt :) något åt det hållet men mycket kortare ben....

Människor som köper Blandraser är ju inte ALLTID så på det klara med vad detta innebär. Har nu en bekant som köpt en valp åt barnen - Labrador-Dalmatiner-Drever. Man knäpper sina händer och ber en bön att det ska gå bra...

Det gäller väl lika mycket människor som köper renraser isåfall :grin:
Det är inte bara blandras köpare som inte alltid vet vad de pysslar med!

För övrigt håller jag med om att det är dumt att blanda kors och tvärs, och med så många olika raser!
Men det finns många vettiga blandraser också.

Något sådan här då?

kortben-schfer2.jpg

(orkar inte göra kapningen av benen snyggt :angel: )

Ja, jösses vilken hundtyp det blev av det :eek: :crazy:

Det såg jag på en stallplan en gång. En svart hund av schäfertyp kom utfarandes. Strax efter den kom en precis likadan hund, fast den hade bara hälften så korta ben som den första.
En låga var tydligen valp till den höga, och pappan var nån kortbent variant.
Såg jättekul ut.

Påminner om vår första hund...
Border collie, Västgötaspets, Chow-Chow, Golden retriever.

Det var en...skoj...hund.

/Syrsa

För övrigt håller jag med om att det är dumt att blanda kors och tvärs, och med så många olika raser!
Men det finns många vettiga blandraser också.

Uja de tycker alla vi med renras också att de finns...

inte

Fast chansen är större att det finns en hjälpsam och tjatig uppfödare till en renrasig valp! :idea: Då en renras oftast kostar dubbelt så mycket är risken för impulsköp mindre, dessutom!

Jag tycker att blandraserna i 1 årsåldern som annonseras ut för omplacering talar sitt tydliga språk.

(ingen kan allt från början men chansen att det inte blir katastrof är ju enormt mycket större om du köper en renras från en seriös och kunnig uppfödare!)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 390
Senast: FannyoArre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 079
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 998
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka