Apportering

HeddaVovven

Trådstartare
Idag fick jag av en slump se en tjej som tränade sin labbe i apportering och det såg så himla kul ut. Jag blev duktigt imonerad och fick lite inspiration till att prova själv så jag svängde förbi djuraffären och köpte ett par dummies och en visselpipa som man tydligen ska ha :D.

Ni som håller på med apportering kan väl berätta lite om er träning och era hundar? Hur börjar man? Vad ska man tänka på? Lite bilder är ju heller aldrig fel ...:)

Sv: Apportering

Jag har själv ingen aning om hur apportering går till, mer än sådan som man gör på lydnadsplan....
Ska försöka leta reda på nån kurs med min vovve (lagotto, de användes till apportering innan de skolades om och det finns bra i min hund), men det verkar inte vara så lätt att hitta såna kurser.

Jag har börjar med min lille.Vi är nybörjare.

Hur man gör? Det finns tydligen olika skolor beroende på instruktör, men apport betyder att de håller något i munnen.

Man kan hålla apportsaken i handen, säga apport och berömma skitfort när vovven tar tag i saken.

Min är inte så förtjust i att hålla, så jag lägger saken på golvet, säger apport när han tar den och sedan knallar han med den till mig. Det räcker för att bli gdk på den kurs vi nu går.

Okej, ja jag kan ju ingenting om hur det går till "egentligen" men jag har provat lite både igår och idag.
Hon tar apporten i munnen på kommando. Hon hämtar apporten om jag kastar den. Om jag går och gömmer apporten (hunden ser ungefär vart jag går) så springer hon och hämtar den på kommando. Om jag kastar apporten utom synhåll så letar hon upp den och kommer tillbaka till mig.
Apportering i vatten har jag inte provat ännu (förutom med pinnar och bollar).
Kul verkar det vara i alla fall! Ska se om jag hittar någon kurs här i närheten...

Jag går ut innan, lägger ut dem i en trekant kan man säga, där man själv står i "spetsen" och visar/dirigerr hunden sen var/hur den ska söka apporterna. Han kommer in, lämnar av och jag skickar ut honom på nytt. Vet inte om du fattade nått av den beskrivningen, är lite trött just nu :) Ananrs har vi kört med apportkastar, men det är ju istort sett att han reagerar på smällen med att kolla av var apporten hamnar och sen springa och hämta in den.

Hmmm, googla "klockan", vet många som har nytta av den när de lär dirigering (jag jag antar att det är mer det du menar?).

Själv lärde jag min bara att gå på handsignal på en kvart, minns inte riktigt hur jag gjorde, men jag hade tur och sen fattade hunden :p

När jag har haft ungdomskurser har vi lärt dem didrigering mest för att det är kul (ännu roligare när de vuxna står och traggar rutan och inte fattar hur se små kan lära hundarna det så snabbt).
Då har vi bara tagit typ 2 koner (eller vad som helst där en godis syns) och börjat med att lära dem gå till en kon där det ligger en godis. Skickat dem med "ut" och när de har fattat det så tar vi 2 koner och skickar dem till den där godiset las sist. Sedan kallas dem in och skickas till nästa kon och sen tragglar man det ett par gånger och sen kan man försöka börja skicka till den konen där man la godisen först.
Sen kan man bygga på och skicka mellan olika koner, stannakommando halvvägs osv.
Hade en tollare som lärde sig detta skitfort och verkligen visade att hon var som gjort för sådant arbete.
Sen är det egentligen inte svårare än att man byter ut godiset mot dummys, men eftersom dessa hundarna inte hade nåt störe föremålsintresse körde vi med godis bra länge...

Och YorkWann: Tack för era svar!

Jag tror att jag förstår hur ni båda menar. Låter ni hundarna se var ni lägger apporterna eller har ni lagt ut dem på förhand?
Använder ni båda "ut" som kommando eller om/när ska man säga "apport"?
Använder ni visselpipa och i så fall hur?

Många frågor blev det visst...:D

Kollade upp "klockan" och det verkar vara den övningen som jag råkade få se häromdagen. Ska se om jag kan prova själv när vi tränat lite mer.

Senast ändrad:

Jag delar upp apporteringen i tre delar:

linjetag - hunden ska rakt ut och apportera. Man tränar in genom att lägga synlig apport på rak stig/gång och utökar successivt avstånd och synretning för att lära hunden att "ut-tecken" betyder "rakt fram finns apporten".
Ska simulera när föraren har sett vart bytet landar men inte hunden.
Jag använder kommandot "ut". Sätter handen bredvid hundens nos och pekar med hel hand åt vilket håll apporten finns, när hunden är fokuserad släpper jag iväg henne.
När det sitter börjar man med dirigering. (Som är ett senare kapitel.)

sök - vanligt sök. Viltet finns i visst område, man skickar ut hunden att söka och komma in. I början tränar jag genom att hunden får se att jag går ut med apporter men kommer tillbaka utan. Brukar räcka för att hon (de) ska förstå.
Använder kommandot "sök". Vänder hunden åt rätt håll och säger kommandot.
Man utökar med större område, flera apporter.
Här är bra att kunna dirigera så småningom om man ser att hunden söker samma område och behöver förflyttas eller villar iväg för långt.

markeringar - man kastar apporten (vissa skriker PANG eller tjattrar samtidigt :D), hunden ska se apporten falla och lägga på minnet vart.
Jag använder kommandot "apport". Här är hunden så ivrig att mer inte behövs, hon skjuter iväg som ur en kanon.
Man utökar genom att kasta ut fler apporter, åt olika håll, som hunden ska komma ihåg. Dock får hunden när man väl släpper den bara hämta en åt gången, inte springa och byta eller försöka pula in flera i munnen samtidigt. Något vi *host* jobbar på med min ivriga tjej. :p
Bra att ha en hjälpreda som kastar en bit bort så man inte tränar för nära hela tiden.
Även här är dirigering en stor bit när grunden sitter.

Samma metoder gäller i vatten. Att tänka på där, hunden bör inte släppa apporten för att skaka sig. Att lära hunden skaka sig på kommando hjälper om det visar sig vara ett problem.

Pipsignaler jag använder hittills (grundnivå):

två korta: kom in/hit, inlämning
en kort: stanna upp ev. sitt och ta kontakt (för att kunna styra hunden framöver vid t.ex. dirigering)
flera snabba: används vid närsök, för att uppmundra hunden att leta noggrannare just där den befinner sig.

Så långt har jag kommit.

Det jag tränar till vardags är att hon får gå och bära apporten och gå "fot" och får känna sig lite stolt över det. Peppar alltså.
Avlämningar har jag klickat in, att hon lämnar apporten i min hand. (Loka har ganska stark egenintresse i föremålen och är lite ovillig att lämna ifrån sig dem, därför funkar klickermetoden skitbra för oss.)
Tränar mycket "anti-förväntan". Jag kastar och hämtar dummyn själv. Eller tar bara med dummyn på promenaden. Att ha en hund som kan vänta lugnt på kommando är ett måste. Där brister vi lite.

Får man hunden att fatta det roligaste är att få lämna apporten till matte och få beröm så brukar resten följa ganska enkelt.

TEBA har bra dummys. Jag har också kaninskinn på en dummy, lika bra att vänja vid vilt så snart som möjligt så det inte blir en så "stor sak av det". En av hundarna på min senaste kurs tycker inte om att ta vilt eftersom matte nästan bara jobbat med dummys. Men det hör till ovanligheten, vilt brukar vara populärt.

Loka med kanindummyn:

Senast ändrad:

Tack Skogstrollet för ditt långa svar!

Nu klarnade det lite för mig hur det hela ska gå till ...
Vi har en hel del att öva på märker jag ... :D

Ska gå igenom din text lite noggrannare senare ikväll, hinner inte nu. Återkommer säkert med fler frågor.

(Fin bild på Loka!)

Haha, det gjorde min, skakade sig så mycket när han kom upp ur vattnet, så han kastade dummiesarna åt helskotta :D

"två korta: kom in/hit, inlämning
en kort: stanna upp ev. sitt och ta kontakt (för att kunna styra hunden framöver vid t.ex. dirigering)
flera snabba: används vid närsök, för att uppmundra hunden att leta noggrannare just där den befinner sig."

Jag tränar in det ungefär så med, men har inte använt visselpipa i så stor utsträckning än, utan har delat upp det.

"Jag använder kommandot "ut". Sätter handen bredvid hundens nos och pekar med hel hand åt vilket håll apporten finns, när hunden är fokuserad släpper jag iväg henne."

så har jag gjort med, och bara använt en dummie, som alltid legat precis rakt fram, så man släpper hunden i den riktningen. Sen inte dirigerat med rösten alls, utan händer och vissel :D

Asch, känner att jag är så kass på att förklara, du gör ett bättre jobb där, skogstrollet :D

Samma metoder gäller i vatten. Att tänka på där, hunden bör inte släppa apporten för att skaka sig. Att lära hunden skaka sig på kommando hjälper om det visar sig vara ett problem.

Provade lite i vatten idag. Inte nog med att hon släpper apporten för att skaka sig, hon lägger sig ner och rullar sig på den för att riktigt markera att den är hennes ... Antar att det inte är riktigt så det ska gå till ;):D.

När vi var på kurs senast så försvann Loka ner i vassen med apporten och sen såg jag bara dummyn som flög upp - och ner. Upp - och ner. Upp - och ner....

:angel:

Teba har den. Du kan fästa vilken skinn som helst på dummyn, ta bara ett gummiband så kan du färst fågelfjädrar osv. Min ras ska apportera räv i ELIT-klass och då är det många som tar en tung dummy och fäster en bit rävmössa eller nåt i början:D

Jag tycker att du ska gå in på Svenska spanniel och retriver klubbens hemsida (ssrk.se) och ta kontakt med någon instruktör i närheten och kanske gå någon kurs.
Jag håller på med lite jakt apportering och varit med på kurser och hjälpt till på tävlingar och det har varit jätte roligt, nu vet inte jag hur gammal du är med dom brukar gilla att det kommer lite yngre folk som är intresserade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 894
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår...
2
Svar
37
· Visningar
4 338
Senast: Ratax
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka