apportering

Sv: apportering

Tuggandet är faktiskt enkelt o få bort så det behöver du inte vara nervös över ;)

Har beställt en 600 grammare nu. Testade med en lite större häromdagen, och då blev hon mer upptagen med att bära och hann inte fibbla så mkt. Den bör hinna komma innan vi åker till dig.

jag skulle också vilja ha tips på hur man störningstränar till det extrema. han är mycket störningskänslig och jag tycker att jag har tränat i olika miljöer men det räcker inte. man kanske skulle åka ner på stan och träna? hur gör ni andra med känsliga hundar?

Jag har idag och när det nu var Sverige spelade förra gången gått ner till grillplatsen här nedanför. Där står det minst ett dussin gulblåklädda grobianer och låter "öhhh, öööhh, ÖÖÖÖÖHHH!" och spelar fotboll. Idag levererade de dessutom några smällare också.(men då tog vi ut avståndet så att ingen får för sig att kasta PÅ hunden.) Annars fenomenal störning.

Skulle hunden flippa och springa och ta deras jäkla fotboll så kan de ju gärna inte gnälla, eftersom de medvetet provocerar och spelar nära.

Slappkäft: Jo att de håller så löst att apporten nästan trillar ur munnen på dem :p Tyckte att jag läste att han gjorde så..? Måste jag läsa inlägget igen? *fniss* Mitt minne...

Det här med ärevarv fick jag ofta i kombination med konflikt. Jag ställde ett för högt krav och hon fattade inte vad jag menade. Eller att hon var allmänt osäker på mig. Kom hon ändå så sa det *KNAK* Då tuggade hon istället.

Det gäller ju att lista ut om det är en konflikt i botten eller om han inte fattar att greppa?

jag tror det är en konflikt. att han helst inte vill komma och lämna något. har han lyft upp något så är det ju hans! hagalen var ordet...

jag ska träna i morgon igen (matte har varit för trött för att orka träna ordentligt) men i måndags såg det bra ut. vi tränade mest på återhoppet i apporteringen, att han ska hoppa tillbaka även om apporten ligger på vår sida om hindret. så klickern kom fram och jag klickade återhoppet. upprepade en 20-30 gånger och de sista 10 var upptaget helt perfekt! vet inte riktigt hur han fick till det där, för det var inte det jag klickade. men men, vi får se hur det ser ut i morgon.

kampade lite med träapporten och det gick bra, så länge jag höll den stilla. då drog han och ryckte för glatta livet.

en del fibbel med vittringsapporterna. funderar på att köra lite samma sak där, att helt enkelt upprepa måååånga gånger på samma träningspass. ska bara köpa några meter pinnar först ;)

metallen gick sådär. han har ju hög och fin fart in, men upptaget är inte bra. då och då får han till det, men jag lyckas inte öka frekvensen? han förstår inte/vill inte och jag begriper inte hur jag ska förklara det tydligt nog (inte särskilt klipsk hund). visst hade jag kunnat klicka upptaget, men det har vi provat förut och då började han veva ännu mer med tassarna.

ok, vi har inte kommit så lång så jag är inte mycket till hjälp där. Jag har nästan bara kampat och lättat trycket i några sekunder. Vi har jobbat mycket med att få apporten att bli en rolig och intressant sak. Nu kan hon sitta ner, hålla i apporten och dra, utan att jag behöver hålla emot. Vi går sakta fram i detta momentet.

Nu vet jag inte om jag är till någon nytta och du kanske har prövat ;)

I boken "sikte på 10an" elelr vad den heter har de ett ganska bra träningssätt på vittringsapporterna. Där lägger de ut godis mellan apporterna för att få det att gå lugnare till vid "avkollningen". Om du har tillgång att låna boken så är den klart värd att läsa!

Hundar som fibblar med metallapporten är aldrig roligt. På min bebis har vi gjort så att jag håller i den, fast på marken så hon måste plocka upp den ordentligt...sen tränar vi inte upptagen så mycket utan springer mest med den i munnen...du har ju kommit väldans mycket längre!
Ide kan ju vara också att du markerar genom att ta bort metall apporten att du inte uppskatttar hans beteende, så får ni pröva igen lite senare...

berätta hur det går och hur du tränar! apporterings knep kanm an aldrig få nog av :)

haha tänk nu på att det är en labbe jag har. finns det godis är det bara det han är intresserad av, inget annat. fick ett liknande tips om att lägga ut en godisbit strax innan pinnarna för att få ner näsan på honom. men han klarade inte riktigt det. utan släppte pinnen på tillbakavägen för att leta efter mer godis :D

Hur fungerar det om du gör samma sak fast med en leksak?

nu hänger jag inte med? var skulle leksaken ligga och hur ska han reagera på den? jag har inte provat, men jag tror att om jag lägger ut en leksak så kommer han välja den först.

Nää.. jag förstår det ;) Jag tänkte helt fel så strunt i mitt tidigare inlägg.

var tvungen att ge mig ut en runda. jag tänkte lite, och sedan tänkte jag om och beslöt mig för att klicka att han INTE sätter tassarna på, istället för att klicka att han tar med munnen. så jag satte fast metallapporten mellan två stenar, hjälpte honom med ett nej första gången tassarna åkte fram och sedan började jag klicka. upprepade ca 5 gånger, sedan la jag apporten fritt och sedan började klicka att han tog apporten med munnen. och se, det verkade som han fattade. inga tassar de sista 20 gångerna. varierade belöningen mellan boll och godis.

jag ska träna mer ikväll, och då får jag se om jag börjar kasta eller fortsätter ha den liggande på marken. kommer nog ta ett mellansteg där jag lyfter och släpper rakt ner, och sedan går ifrån och kastar sista biten innan jag kastar med honom vid sidan. antar att själva jakten efter apporten kommer trigga honom att ta fram tassarna igen.

Smart! Det är detta som jag tycker är det roliga med lydnadsträning, det kluriga problemlösandet.

det är skillnad på nej och nej. som en hint, eller hjälp, funkar det. men inte som förbud. förbjuder jag honom att banka med tassarna, men ändå vill att han ska komma ganska nära, då låser det sig.

det är skillnad på nej och nej. som en hint, eller hjälp, funkar det. men inte som förbud. förbjuder jag honom att banka med tassarna, men ändå vill att han ska komma ganska nära, då låser det sig.

Vem sa att man måste vråla ut ett "Nej", nej:et i ett sådant sammanhang är ju bara för att hunden ska förstå att det var inte detta vi ville.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 186
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 265
Senast: Sail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI