Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag kanske ska förtydliga mig, pratar alltså apporteringar på klass 3/elitnivå. säger jag apport så tar han upp apporten, och kommer in med den, oavsett om det är metall, vittring, hopp, dirigering. men det är inte snyggt nog. jag känner att han inte vill egentligen, utan gör allt pliktskyldigt. och då blir det inte så bra som jag vill ha det.
det är en gammal och erfaren hund så vi har hunnit prova det mesta, och jag har lite egna idéer, men jag vill gärna höra era åsikter också, framför allt om hur man tränar in ett bra upptag. som det är nu dundrar han på i 190, gör ett rävskutt och landar på apporten. jag tolkar detta rävskutt som att han tycker att momentet är lite jobbigt, men jag kan förstås ha fel.
ok, ska hålla utkik efter sådana apporter! under tiden ska jag se om det inte går att lära honom att kampa med träapporterna. har en gammal som det inte gör något om det blir märken på.
domarna gillar inte rävskutt. det blir två poängs avdrag direkt. min hund är en sån som fånar sig när det blir jobbigt, så att han lattjar rundor behöver inte betyda att han är glad. att gå in med mer krav tror jag kommer leda till protester.
Jag tror att Cillas hund tycker apporten är kul nog. Det handlar nog egentligen om att han slarvar. Eller har jag missat något?
Jaktgripande är inte ok någonstans, för mig handlar det om lek och okoncentration. En apportbock är inte en leksak, utan ett arbetsverktyg. Iallafall i mitt tänk.
ja det var ju steg två, men effekten var densamma. han väntade på en signal att gå vidare.
Om du har hunden i lina när ni kampar, låt han vinna lite och ska han då dra iväg och lattja runt kan du ju bara hiva in honom...bara en tanke! Då kanske han märker också att man bör komma med apporten, vad vet jag![]()
Jag körde två av samma. Det gick på en dag att lära bort, (fast då var hon ju liten.) Tog hon grejen själv och ville springa iväg så hade plötsligt jag en likadan, fast ROLIGARE såklart som man fick leka med så fort hon kom tillbaka.