apportering

Sv: apportering

I Tyskland inhandla jag den. Gappay har inte kommit in med den till Sverige än men är på G.

Vet inte om jag förstår dig riktigt. Eller om du förstår mig :D

Okey, att neja honom fungerar inte. Men sedan ska han inte "se" apporten släpas. Den ska ryckas undan när han är 1 dm ifrån att ta den. Kan garantera att han griper den snyggt nästa gång!

jag kanske ska förtydliga mig, pratar alltså apporteringar på klass 3/elitnivå. säger jag apport så tar han upp apporten, och kommer in med den, oavsett om det är metall, vittring, hopp, dirigering. men det är inte snyggt nog. jag känner att han inte vill egentligen, utan gör allt pliktskyldigt. och då blir det inte så bra som jag vill ha det.

det är en gammal och erfaren hund så vi har hunnit prova det mesta, och jag har lite egna idéer, men jag vill gärna höra era åsikter också, framför allt om hur man tränar in ett bra upptag. som det är nu dundrar han på i 190, gör ett rävskutt och landar på apporten. jag tolkar detta rävskutt som att han tycker att momentet är lite jobbigt, men jag kan förstås ha fel.

Jag förstår inte riktigt felet med rävskuttet. För mig verkar det som ett tecken på att han tycker det är roligt. Min håller på så när vi "bus-apporterar" och tycker det är kul att leka att det är en mus eller liknande hon ska ta, men när det gäller på alvar (i träning eller jakt) och hon ska koncentrera sig, så håller hon inte på med sånt "tjafs". Så det kanske går bort om du öker svårigheten eller om du får hunden att fatta att "NU är det allvar".

Det är väl jätte bra också att hunden skynder sig allt vad den kan för att hämta föremålet eller?:confused:

Om du skiter i att ropa och bara springer då, så han lixom "oj där försvann hon" förstår att du kanske inte vill det om han nu gjort som han gjort, men på nått sätt måste de ju också bli så att han vill skynda sig me den...

han hade tyvärr varit värdelös som jakthund, sin mjuka mun till trots. han har lätt till pip och hade nog inte kommit tillbaka med bytet i första hand. skulle jag skaffa en retriever till jakt skulle jag letat efter en som kunde vara tyst, som inte var så hagalen och helst en som var förigare än vad han är. men visst är hans mjuka mun bra ibland. det finns ju ingen som helst risk att man blir hårt biten av misstag.

nej jag förstod inte riktigt :). ja att rycka undan hade nog kunnat trigga rätt punkter. det kan åtminstone inte sabotera något. ska försöka få tag på lite fiskelina så han inte ser varför den rycks undan :).

ok, ska hålla utkik efter sådana apporter! under tiden ska jag se om det inte går att lära honom att kampa med träapporterna. har en gammal som det inte gör något om det blir märken på.

ok, ska hålla utkik efter sådana apporter! under tiden ska jag se om det inte går att lära honom att kampa med träapporterna. har en gammal som det inte gör något om det blir märken på.

Har en annan jag gjort själv där köpte jag läder av en sadelmakare o linda på apportbocken satte en nubb i start o slut sen borra jag två hål i ändarna sätta i två snören.Eller så lindar du eltejp kring pinnen den biter i.

den Bästa jag har till såna här problem det kom jag på nu jag har är den med uppborrad i ena änden o en metallklump i i hålet då måste hunden hålla den fast annars tappar den apporten.

domarna gillar inte rävskutt. det blir två poängs avdrag direkt. min hund är en sån som fånar sig när det blir jobbigt, så att han lattjar rundor behöver inte betyda att han är glad. att gå in med mer krav tror jag kommer leda till protester.

ja det var ju steg två, men effekten var densamma. han väntade på en signal att gå vidare.

Känner själv igen lite av detta, då jag själv har retriever, som mot förväntan kan visa lite motvilja mot apportering. Åtminstone när det gäller träning - i skarpt läge är det helt annat, men sen finns det ju en viss skillnad i våra situationer också eftersom att min tränas för jaktapportering och inte bruks/lydnad eller vad det kallas. Så ni får ursäkta mig om jag uttrycker mig på något klantigt vis, då jag inte är så insatt i denna del av "hundvärlden".

Har tyvärr inte löst problemt och har inte så många tips att komma med, men lite av mina egna funderingar över vad som har gått fel...

För min egen del började jag träna apportering för tidigt. Retriever har så mycket medfödd när det gäller apportering, så det behövs egentligen inte så mycket träning. Jag började med "alvaret" för tidigt för att jag tyckte hon var så duktig. För mycket krångel och korrigeringar för att inte knallapportera och lämna snygt etc. tar bort lusten för en ung hund (och kanske också för en äldre som din) och då börjar de hittar på andra saker, som att inte hålla riktigt och inte vilja lämna apporten, för att skapa lite skoj själv (eller för att testa).

En annan del av femman för min del är att ledarskapet inte funkar helt som det ska, så hon ifrågasätter mig för mycket.

Jag tror att ni behöver hitta det skojiga i apporteringarna igen. Nöta inte för mycket. Har tyvärr inga konkreta tips kanske någon annan som förstår vad jag menar kan hjälpa?;)

Sen om du vill att hunden ska komma snabbt tillbaka med apporten, ska du inte hålla på att rätta till avlämningen då - det är ju inte roligt att komma och lämna en sak om inte matte blir glad för den utan bara tramsar runt och ska visa hur man ska göra i stället. Öva dom två sakerna först var för sig innan du sätter i hop det.

Så till en början när hunden approterar lägger du inte så mycket energi vid avlämningen, ser bara till att peppa hunden att komma fort hem och sen få apporten i handen snabbt utan att den hamnar på backen, men det är inte nödvändigt att hunden sitter snällt och tittar upp. När du har fått den berömmer du och kaster ev snabbt igen - tänk fart och glädje hela tiden!;) Kan ev. kombineras med som Aliide skrev att dra bort den från hunden för att öka "spänningen".

Avlämningarna och att hålla fast kan man träna separat från börja, så att man har ett komando för det, som hunden förstår.

Nu blev det långt, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag tror att Cillas hund tycker apporten är kul nog. Det handlar nog egentligen om att han slarvar. Eller har jag missat något?

Jaktgripande är inte ok någonstans, för mig handlar det om lek och okoncentration. En apportbock är inte en leksak, utan ett arbetsverktyg. Iallafall i mitt tänk.

domarna gillar inte rävskutt. det blir två poängs avdrag direkt. min hund är en sån som fånar sig när det blir jobbigt, så att han lattjar rundor behöver inte betyda att han är glad. att gå in med mer krav tror jag kommer leda till protester.

Hmmm... Då var dom nog inte så lika i alla fall:grin:
Visst min kan försöka charma sig ur något också, men är det något som hon ser en mening med och tycker är roligt skulle hon inte larva sig så....

Däremot kan kan hon också springa segersrundor om hon får tag på något hon vet hon inte får ha, men det är mest för att retas och få igång mig, säger jag att "nu får det vara nog", slutar hon och ser besviken ut över att jag måste vara så tråkig:laugh::love:

Jag tror att Cillas hund tycker apporten är kul nog. Det handlar nog egentligen om att han slarvar. Eller har jag missat något?

Men då är det kanske ledarskapet i alla fall - om han vet vad som förväntas men inte vill göra det för att testa/retas. Samma som när han vill ha saker för sig själv.

Eller att han helt enkelt inte förstår...

Jaktgripande är inte ok någonstans, för mig handlar det om lek och okoncentration. En apportbock är inte en leksak, utan ett arbetsverktyg. Iallafall i mitt tänk.

Håller med! Antar att du med jaktgripande menar "rävskuttet". Det är inte okej med en dummy/apportbock, men med en boll om vi busar är det okej (men visst jag vet att jag kanske skulle vara mer konsekvent i bland, så kanske det inte borde vara okej heller...?:confused:))

Samtidigt tänker jag att det ett tag i Cillas fall (om det var så att hunden inte tyckte det var kul) kunde förlåtas tills man fick fram glädjen igen...

Senast ändrad:

Om du har hunden i lina när ni kampar, låt han vinna lite och ska han då dra iväg och lattja runt kan du ju bara hiva in honom...bara en tanke! Då kanske han märker också att man bör komma med apporten, vad vet jag ;)

Om du har hunden i lina när ni kampar, låt han vinna lite och ska han då dra iväg och lattja runt kan du ju bara hiva in honom...bara en tanke! Då kanske han märker också att man bör komma med apporten, vad vet jag ;)

Den metoden körde jag på min lilla. Ett koppel i en trasa, vi kampade, hon vann och skulle dra, jag halade in henne lugnt och sansat och kampade. Poff. Ägandet ur världen :D

Jag körde två av samma. Det gick på en dag att lära bort, (fast då var hon ju liten.) Tog hon grejen själv och ville springa iväg så hade plötsligt jag en likadan, fast ROLIGARE såklart som man fick leka med så fort hon kom tillbaka.

Jag körde två av samma. Det gick på en dag att lära bort, (fast då var hon ju liten.) Tog hon grejen själv och ville springa iväg så hade plötsligt jag en likadan, fast ROLIGARE såklart som man fick leka med så fort hon kom tillbaka.

Den brukar fungera för de flesta tror jag. Bråka sket fullkomligt i att jag hade något roligare :crazy: Sen vet jag många som får problem med att hunden släpper sakerna 5 meter innan, det problemet slipper jag! Har istället avlämningar i buken :o

Ok, ja. Här är problemet att få hunden att släppa överhuvudtaget.
"Släpp. Släpp sa jag! Ge bollen till matte. Släpp!"

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 186
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 265
Senast: Sail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut