apportering

Sv: apportering

jag har inte sagt att jag skulle vråla. nej betyder förbjudet. men med klicker och godis i näven vet han att han får bryta mot sånt som är förbjudet. hade jag inte klickat "inga tassar på apporten" hade han inte fattat. därför säger jag att jag inte kan neja honom till att ta apporten på rätt sätt.

jag har inte sagt att jag skulle vråla. nej betyder förbjudet. men med klicker och godis i näven vet han att han får bryta mot sånt som är förbjudet. hade jag inte klickat "inga tassar på apporten" hade han inte fattat. därför säger jag att jag inte kan neja honom till att ta apporten på rätt sätt.

Avancerat, bra att det löste sig. När tävlar ni nästa gång?

jag provade det enkla först, men det fungerade inte. alltså att jag enbart klickade upptag och enbart förbjöd honom att hamra med tassarna. det är bannemig rätt få grejer där han har fungerat "enligt boken". ibland blir jag så trött på att han ska vara så svår jämt. men å andra sidan är han den perfekta förstahunden. jag hade inte lärt mig hälften så mycket om jag hade haft en lättare hund. den 18:e tävlar vi igen, så vi har gott om tid att fördärva, plocka isär, reparera och sätta ihop ;).

får jag kapa tråden lite ?

Hur lärde ni eran hund att hon faktiskt kan sätta sig med apporten i munnen ? haha
Min har alltid haft svårt för apportering men jag har fått henne att klara ettans moment.
Däremot så "kan" hon inte göra något annat när hon har apporten i munnen.

Om hon står upp och jag ger henne apporten och säger sitt så spottar hon ut apporten och sen sätter sig.
Om jag försöker få henne att frivilligt sätta sig så spottar hon till slut ut apporten.

Så hur går man vidare från ettans apportering till tvåan när hunden inte "kan" sätta sig samtidigt som den har apporten i munnen ?

Jag skulle distrahera min vovve. Springa stanna-sitt godis uppåt (som en valp)...att göra saker sakta med en hund som inte vill hålla i tycker jajg är värdelöst :p

okej, fast problem är att om hon ¨då får godiset så tar hon inte apporten efteråt.
Vi har ist belönat med ett varsågod och att vi jagar varandra medans hon har apporten i munnen.

För när jag böt apporten mot en godis så sket hon i apporten.

sådärja, nu har vi tränat lite på klubben också. först åkte vi och köpte pinnar, hade tänkt köpa 5-6 m, men det var en usel sågbänk, så när jag var färdig med 3.5 meter orkade jag inte såga mer. de tittade lite konstigt på mig när jag sprang runt med plasthandskar (såna som man har inom vården ni vet) och sågade sönder pinnen i små små bitar ;). men vad gör man inte för att lyckas med träningen?

sedan stack vi och tränade. han var lite trött pga vädret, molnen har hängt nästan nere vid marken och det har varit fuktigt och varmt. så han var lite slö. men hitlermatte tog desvärre noll och ingen hänsyn till det.
hopp apport var en aning ofokuserat, men fortsatt superbra upptag! provade att kasta långt och nära marken, så den studsade och hade sig, för att väcka jaktlusten. men han höll tassarna från apporten :)

metallen gick inte riktigt lika bra som i morse. inga tassar på (viktigast) men inte lika glatt som innan. kan i o f s bero på att han var lite slö. jag vågade inte börja kasta utan den fick ligga på marken.

vittringsprovet mängdtränade vi. de första gångerna lekte han lite missil och dubbelkollade, men de tre sista gångerna gick han lugnt och fint och stack direkt tillbaka när han hittat rätt pinne! tidigare har vi tränat lite, men ofta (två ggr per dag), men att mängdträna vid ett och samma tillfälle verkar vara en mer passande strategi. pinnarna ligger i skrivande stund i diskmaskinen, så om någon dag tar vi och gör om det.

kapa på bara! det är kul om det kan bli en allmän tråd om apportering och inte bara handla om mina problem :).

jag har lärt hundarna ett kommando för att hålla fast. "håll" heter det här hos oss. har hunden spottat ut har jag lugnt men bestämt öppnat munnen och stoppat in apporten igen. sedan har vi gått lite fria följ och gjort inkallningar med apporten i munnen. i början berömde jag hela tiden med rösten, och sedan blev jag tystare och tystare. först när hunden kan det har jag tränat att hunden ska plocka upp själv.

Jag säger också "apport"och när hon tar den i munnen säger jag "håll".
Det där med att försiktigt öppna munnen tror jag inte fungerar på henne då en fd tränare smällde upp käften på henne och höll fast en gång, så efter det var hon väldigt upprörd när det gällde apportering.

Så jag är faktiskt jätte nöjd med att hon ändå tar apporten varje gång jag säger apport.
Sen att hon inte håller alla gånger tills jag säger loss är lite mitt fel också då jag inte velat sätta krav på henne för fort, just pga att hon blev apporterade som hon blev en gång och då hatade allt vad apport hette.

Så jag antar att jag borde kunna sätta mer press på henne, men jag är för feg för att hon jag ska göra något fel så att vi backar till noll igen.

Idag tog jag fram lite olika föremål och apporterade med, eller ja hon skulle bara ta dom i munnen och det gick över förväntan för jag var inomhus så jag belönade med godis.
Hon är väldigt osäker på andra föremål, träsaker är inga problem men ett körkort, en vante och ett dvdfodral var hon lite "trälig" på.
Fast jag har iof inte tränat apportering på olika föremål förut heller.

det måste inte vara så brutalt. man kan lirka upp munnen lite försiktigt, stoppa in apporten och klia lite under hakan så de håller munnen stängd. tänk "hjälpa" istället för "tvinga". apportering är flera delmoment, varav ett är plocka upp apporten och ett annat är hålla fast apporten. dessa kan du träna på olika sätt.

kan glatt meddela att loke gjorde en (nästan) hel metallapportering idag. kastade, skickade, upptag utan tassar och på tillbakavägen kastade jag bollen bakom mig. skitfint var det :). i morgon gör vi om mängdträningen av pinnarna. tack kopparbergs emme, som gav mig idén att apporten skulle sitta fast :).

Jo absolut att man kan ta det lugnt, jag är bara rädd att hon ska förknippa det med sist.

Men hur ska jag få henne att tex sätta sig samtidigt som hon håller i apporten ?
Så fort jag kommenderar något när hon har apporten så spottar hon ut den samtidigt..

det är där delmomentet "hålla fast" kommer in :). vill du inte stoppa in apporten kan du be henne plocka upp den själv, och sedan hjälpa henne att hålla kvar den när hon ska sitta.

Jag har försökt att, när hon har den i munnen, bett henne sitta och sen försiktigt "hålla in" apporten men det känns ändå inte helt rätt för hon drar sig direkt bakåt.
Hon håller den jätte bra och tappar den inte när vi väl busar eller springer med den, men så fort det krävs något så är det som om hela hunden blir låg och hellre släpper i tron om att hon gör fel ifall hon håller i den.

Det ser iaf så ut på hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 186
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 265
Senast: Sail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka