apportering

Sv: apportering

Ok, ja. Här är problemet att få hunden att släppa överhuvudtaget.
"Släpp. Släpp sa jag! Ge bollen till matte. Släpp!"

Den diskussionen har vi varje morgon och varje kväll när fröken får någon bokstavskombination och tömmer hela hemmet på grejor :o

"Loss! Men LOSS.."
"MOOOORR!!"
"Stilla!!!!"

många intressanta funderingar! nej, han är inte särskilt förtjust i själva momentet apportering. han har slavat en del, sprungit ärevarv för att visa upp sin fina apport för publik, domare och TL och jag har nog bråkat lite för mycket med honom. men samtidigt har en bra apportering alltid blivit rikligt belönad, och väljer han att komma tillbaka med apporten är farten ganska hög.

i morse tränade vi alla tre apporteringarna, och senaste tävlingen var han påväg att springa bredvid hindret på tillbakavägen. ett stort handtecken och vips försvann fyra poäng. så jag frestade honom att göra fel men han var så duktig så och sprang tillbaka till hindret och avslutade kanonfint.

metallen sedan, kastade ut, skickade och hundfan får syn på rutan så han skiter i metallen och sätter av mot rutan. kallade in och skickade till apporten igen, och då gör han en klockren apportering. perfekt upptag, hög fart in. som om han aldrig hade gjort annat.

vittringen sen, gick ut, luktade på alla, plockade upp rätt och sedan står han där och glor. spottar ut pinnen, luktar på alla igen innan han tar rätt pinne och kommer in med hög fart. gjorde två apporteringar till med exakt samma resultat. nu ikväll gjorde jag en ny vittring, han springer ut, luktar och när han kommer fram till den rätta tar han genast upp den och kutar i 190 till mig.

det här gör mig så förvirrad. att han ena stunden har enorma problem, och andra gör det 10-mässigt.

hur som helst, så går jag nöjd och glad hemåt. plötsligt springer loke iväg och kommer strax tillbaka med en vittringsapport som vi visst hade glömt kvar. svansen är hög och han är skitnöjd för att han får bära den *skratt*.

hur som helst så tävlar vi i morgon, men sedan är det ett tag tills nästa gång så då har vi god tid att pilla ner momenten till sina beståndsdelar och träna det. fortsätt gärna komme med fler idéer!

Jag älskar appotering för det krävs finlir.

Jag räkna mina apporter jag har 7st olika för o vara på den säkra sidan för alla problem.

Har tränat Appotering i dag med Jääkäri efter din tråd o nu på kvällen griper han hårt direkt o håller den hårt inne aldrig gjort så med 3pass så börjar han fatta..

Jag räkna mina apporter jag har 7st olika för o vara på den säkra sidan för alla problem.

Har tränat Appotering i dag med Jääkäri efter din tråd o nu på kvällen griper han hårt direkt o håller den hårt inne aldrig gjort så med 3pass så börjar han fatta..

Då får du ju berätta HUR du gjort :D

Är det "mirakelapportbockens" förtjänst?

nu åt bilen upp hela skatteåterbäringen, men nästa gång jag får lite pengar över kanske det vore läge att shoppa lite roliga apporter. eller, varför inte tillverka själv? det ÄR roligt med apportering, jag ska bara få hunden att fatta det också ;).

men visst är det skönt med en smart schäfer. som begriper vad man säger och har en arbetsmoral som inte är av denna värld. labben har jag verkligen fått för mina synder.

Du får visa den 22a!!

Då får du ju berätta HUR du gjort :D

Är det "mirakelapportbockens" förtjänst?

Ja faktiskt fick den för 3v inte användt den mer än en gång kort o fick det hyffsat gripande men vart lös inne vid mig varje gång men vagga apportbocken i munnen tills han höll den fast o då spotta jag ut bollen Så jag belöna att han höll den lite hårdare.

Idag har jag lekt massor på förmiddagen med apporten sen på eftermiddagen med inte brytt mig om tugg o att han skiftar betten sen på kvällen nu kasta jag den o han var både snabb ut med ett fint gripande o kom in utan o släppa greppet började då kampa med han istället flera gånger i rad sen 4 gången han kom in fick han släppa den belöna då med apportbocken o sen kamp igen.

Min idé med allt detta är att leka med den för o ha skoj få upp intresset att den faktiskt är rolig. Sen att hålla den fast för vi ska kampa om den håller man inte i den tappar man den o blir av med den.

Hur vet man att man blir av med tugget sen? En del av mig vill kampa och lajja med Rådi och apporten för att få fram nåt annat än ett tveksamt, frågande gripande. (Hon frågar ju inte om annat.) Samtidigt vill en del av mig absolut inte ha massa tugg och hafs.

Har du testat att klicka honom? Att bryta ner momentet till mindre delar och göra bakåtkedjan?

Hur vet man att man blir av med tugget sen? En del av mig vill kampa och lajja med Rådi och apporten för att få fram nåt annat än ett tveksamt, frågande gripande. (Hon frågar ju inte om annat.) Samtidigt vill en del av mig absolut inte ha massa tugg och hafs.

Det tar man sen med en kravfas i appoteringen.

Ok. Två händelser har nämligen färgat mig för alltid tror jag.
1. En hundägare från samma kennel tar fram en apportbock som ser ut att kunna vara av glas, så fläckfri och repfri är den. DEn här har min hund haft i sex år, säger hon.
2. Min hund gör en prova-på nosaktivitet när hon är dryga halvåret på kurs, och gör det rätt bra. Hon sitter själv kvar när jag lägger ut en strumpa. Jag går tillbaka, ger sökkommando, väntar på ögonkontakt och att hunden spänner sig lite, och kommenderar "utåt." Hunden jublar iväg, hittar strumpan, kommer rakt tillbaka och lämnar av i min hand. "Din hund TUGGAR!" meddelar instruktören, och vänder ryggen till och går.:mad:

Dessa två saker har fått mig lite onormalt nojig över tuggande.

Tuggandet är faktiskt enkelt o få bort så det behöver du inte vara nervös över ;)

Törs man ställa en fråga utan att bli helt idiot förklarad??
Jag provar!Varför är det negativt när hunden tuggar på apportbocken??

Törs man ställa en fråga utan att bli helt idiot förklarad??
Jag provar!Varför är det negativt när hunden tuggar på apportbocken??

För hunden har sönder den sen är det stressbettende som inte är acceptabelt på tävling. Samt att hunden har sönder nåt som inte dens egen.

Har inte läst hela tråden, så jag vet inte om du har testat bakåtbelöning? Jag säger inte att det funkar på sin hund, men jag skulle testa det här om jag var du:

Kasta en boll eller nåt annat som hunden tycker är kul bakom dig när han är halvägs tillbaka med apporten. Strunta i avlämningen, låt honom släppa apporten och springa efter bollen och hämta den... låter knäppt, jag vet, men som jag förstår det är det farten in du vill träna? Obs! Gör detta endast en eller max två gånger så att hunden fattar att det lönar sig att ha full fart tillbaka! Han han full fart så "glömmer" han förmodligen att tramsa och att tugga också;)

När du har gjort detta någon enstaka gång, så kan du istället lägga/kasta belöningen bakom dig innan du skickar iväg hunden på apporten, och hunden får ta belöningen efter avlämningen. Grejen är att han ska veta att belöningen finns bakom dig, men du bestämmer när han får ta den. De första gångerna kanske det blir en något "snabb" avlämning, men du kan öka kraven ganska snabbt. Gillar inte din hund boll eller andra leksaker så kan det funka lika bra med en liten skål med godis, huvudsaken är att han vet att belöningen finns där.
Det är faktiskt inte så ovanligt med retrievers som beter sig precis som din, det är precis som om de inte tar lydnadsapporteringen på allvar. Men den här metoden vet jag att många elitekipage, även på SM-nivå, har använt sig av;) Lycka till!

tävlingen gick ju käpprätt åt skogen. vi nollade både vittringen och hopp apport. metallen gav en åtta. han utförde både vittringen och hoppet, men släppte apporten i vittringen för att dubbelkolla innan han sprang tillbaka med den och i hopp apport blev han störd, sprang snett och var påväg vid sidan om hindret. ett dk (handtecken) gav 0 så det var lite snålt poängsatt kanske.

men 9 i fritt följ (en sned sitt) och 9 i fjärren (snusade lite när jag gick från honom) är jag väldigt nöjd med :).

Senast ändrad:

vi provade det där i morse och han började genast leka med apporten. han har en egenhet att när han koncentrerar sig så rör han sig mycket långsamt (kan bara göra en sak i sänder) så farten tillbaka blev långsammare redan andra gången eftersom han koncentrerade sig på bollen. och jag har en bredkäftad hund för han lämnade då inte av något utan fick plats med både apport och boll i munnen :D.

vi filar vidare lite. det är lång tid kvar till nästa tävling. återkommer med rapporter. fortsätt gärna diskutera ämnet!

jag skulle också vilja ha tips på hur man störningstränar till det extrema. han är mycket störningskänslig och jag tycker att jag har tränat i olika miljöer men det räcker inte. man kanske skulle åka ner på stan och träna? hur gör ni andra med känsliga hundar?

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 186
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 265
Senast: Sail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI