apportering

Milosari

Trådstartare
det är egentligen synd och skam när man har en retriever, men det vi tappar poäng på i lydnaden är apporteringarna :o. de är dåliga hela vägen, med slarviga upptag och motvilja vid inkommande. han gör (oftast) det han ska, har skaplig fart både ut och in, och ligger väl på en 7-8 normalt, men en dålig dag blir det ännu sämre. han håller mycket lätt i apporterna och när han hässjar har vi fått avdrag för tugg (men det är inget tugg utan just att han håller så löst i dem så de rör sig). men lyckas han stjäla en apport när han egentligen inte får, då går det bra att hålla dem i ett fast grepp. när jag precis köpt min nya fina metall stal han den helt fräckt och sprang några segervarv i triumf med apporten i högsta hugg. så det lösa greppet beror inte på tandproblem.

detta är ju så synd när det är så lätt att få höga poäng på de momenten. så hur har ni gjort för att få till bra apporteringar?

Sv: apportering

Någon vill ha en fight :angel: :D

TS: Har tyvärr inget tips, men följer tråden med intresse då vi har en ung man som också har vissa problem med apporteringen ;)

Efterlyser Pumah i den här tråden, jag tror hon skulle komma med bra tips!

Jag läste nyligen en mkt utförlig sida om just apporteringar, men vette sjuttsingen var det var. Mkt gick iaf ut på att hunden ska aktivt komma till apporten, ist för att man tex tröcker in den i munnen på hunden. Jag började med att backa ifrån Råda med apporten och hon följde då efter och tog självmant den.

Efter bara några dagar med sådana övningar kan hon sitta vid min sida, få apporten, hålla stilla och jag tar tillbaka. Däremot har jag inte utökat tiden särskilt mkt. Lite löst håller hon nog också, och hässjar hon så vill den vicka lite.

jag kanske ska förtydliga mig, pratar alltså apporteringar på klass 3/elitnivå. säger jag apport så tar han upp apporten, och kommer in med den, oavsett om det är metall, vittring, hopp, dirigering. men det är inte snyggt nog. jag känner att han inte vill egentligen, utan gör allt pliktskyldigt. och då blir det inte så bra som jag vill ha det.

det är en gammal och erfaren hund så vi har hunnit prova det mesta, och jag har lite egna idéer, men jag vill gärna höra era åsikter också, framför allt om hur man tränar in ett bra upptag. som det är nu dundrar han på i 190, gör ett rävskutt och landar på apporten. jag tolkar detta rävskutt som att han tycker att momentet är lite jobbigt, men jag kan förstås ha fel.

Har du provat att kampa med apporten?

Jag gjorde faktiskt det med Mimmi och fick upp otroligt mycket mer fart och bättre grepp.

just det har jag faktiskt inte provat. tror inte att jag kan få honom att kampa med metallen, men det borde funka med träapporterna. han är dock väldigt bytesmedveten, och har han vunnit en dragkamp kommer han inte gärna tillbaka med föremålet.

Jääkäri hade samma problem en kort tid som din.

Fart ut o in helt perfekt men höll den löst, köpte en special apport med jute i mitten o handtag sen kampa vi o ha de skoj nu griper han den hårt hela vägen.

Den kan man byta ut mittpinnen till trä,jute,plast så man kan träna olika samt snöre som handtag.

FOTON724.jpg

Senast ändrad:

Jag hade bundit fast apporten i ett litet snöre, dragit det halvt runt ett träd och till mig själv. Så när hunden tänker gripa rycker jag undan apporten. Det brukar ge ett snyggt och mer ordentligt gripande!

Ang. jaktgripandet så hade jag satt honom på vanligt avstånd. Gått ut och lagt apporten, ställt mig bredvid. Kommenderat och sedan "nej":at när du ser att han tänker dyka på den.

Jag upplever det som att man ofta kan få dessa problem med Retriever. Lydnadsapporteringen är känslig och går man på för mycket så tappar de lusten och vägrar. Eller tuggar...

Ang. hoppskutten så förvinner de om man kastar apporten nära en vägg. Kan man få ta med väggen på provet? För det fungerar lika dåligt som vanligt utan vägg ;)´

Nej jag har faktiskt kört med tungapport för att få bort hoppskutten. Min hund kunde inte skilja på vad det var för slags apport som låg där, så hon tog det lugnt efter att ha kört näsan i tungapporten ett par gånger.

Hur ska man kunna stå emot att hoppskutta när det är så roligt?? :D

Hon hade redan ett fast grepp så det har jag inte gjort något åt...

Jag vet att Grana har tragglat lite apport med en "slappkäft". Hur har du gjort? :idea:

tack för svar.

piru: han håller löst i alla apporter, alltså även de som är av trä. men jute är kanske lättare att bita hårt i?

aliide: jag vågar inte neja för mycket. han är inte särskilt smart, och försöker mycket sällan något nytt om det han gjorde först misslyckades. så då blir det "nej" hundra gånger på raken innan han provar något annat, och vid det laget är all lust borta. om att släpa, läs nedan. kanske hade det funkat med att låta honom titta på när den släpades, men inte ha någon möjlighet att ta den, och skicka när den låg stilla?

brandgul: det där med tungapport kanske hade varit nåt :devil:. kombinerat med hög motivation (boll t ex). slappkäft, vad är det?

han är försiktig med sin mun i de flesta situationer (utom när man har korv i handen). kampar vi med trasa biter han försiktigt först innan han griper tag ordentligt. drar jag en boll med snöre väntar han tills bollen är stilla. detta är en jättefin egenskap i många andra situationer, speciellt de med barn inblandade, men det begränsar ju möjligheterna att träna apportering.

för att få honom att inte släppa apporten har jag kört en mild variant av lydnadsapportering, och för att få upp farten har jag motiverat med boll. klicker/shaping har inte funkat, för när han inte fattar vad han ska göra så står han och tuggar, och det är inget jag vill befästa.

kan tillägga att jag har inte de här problemen med min schäfer. hon har ett järngrepp om allt, och är tränad på samma sätt. så det har nog en del med rasen att göra.

Annars kan man ju ge sig själva fan på att han ska hålla i den fint och tjata med de tills han jävlar i havet håller den :devil:

Beror ju på vilket humör man är på...

Annars så kan du väl träna att han ska ha den i många transporter, inkallning, budföring, gå fot, bära in till bilen osv....så han helt enkelt tycker den är "vad som helst"...fast å adra sidan vet du ju att han kan hålla i ordentligt:angel:

Om du kallar in han precis vid greppandet och springer ifrån han allt du kan, skiter han i den då eller tar han den ordentligt å löper efter?

jag har hjälpt honom (för) med att kalla in direkt vid upptaget, men han började vänta på mitt kommando. nu har jag lagt ner massor med träning på att han inte ska vänta på något kommando, så jag känner mig inte så sugen på att fördärva det igen. men till en annan hund hade det nog funkat bra.

jag kan nog inte tvinga honom att apportera bättre än han gör, för går jag på för hårt ger han mig fingret och totalvägrar att samarbeta. han måste tycka att det är roligt, annars blir det inte särskilt bra.

Oh jag har inga tips men jag blir lite såhär att jag får rysningar...
Hade gett vad som helst för att min hund skulle ha det lösa mjuka fina greppet som spaniels/retrivers ska ha. Han håller i rejält och tuggar (tyvärr!) även gärna.

Den retriver som länmnade av en fågel med bitmärken i sköt man på plats istället för att ta med hem (mer eller mindre sant). Så ett lätt fint grepp som bara är precis så man inte tappar det man bär är ju en mkt mkt god egenskap hos din vovve!

Sen att det inte är så kul om man ändå inte har nytta av det förstår jag...

Jääkäri höll också allt löst när det vart minsta uppstyrt i kring det pinnar o skräp, han hittar ute är alltid fast grepp på.

Så jag köpte denna behagligare o bita hårt i o sen behagligare o kampa i. Så det gick fort o få upp ett rejält sug o få kampa med den.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 186
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 265
Senast: Sail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI