Apportering

Silver Girl

Trådstartare
Om man vill träna lite apportering som aktivering, hur gör man egentligen?

Jag har en ung golden som gillar att bära. Hittills har jag gjort så att jag sätter henne, kastar en dummy och ber henne hämta. När hon kommer tillbaka byter jag dummy mot godis. Men är det bara så man gör? Tips och råd mottages gärna.

De få kurser jag sett häromkring är jaktinriktade och passar därmed inte oss.

Du kan absolut gå en jaktinriktad kurs, det är ju det apportering med dummies är - träning inför jakt :) Det du gör när du kastar en dummie och ber hunden att hämta kallas för markering. En markering är alltid synlig för hunden, men kan ha dold nedslagsplats.

Tipsar också om boken "Apportering till vardag och fest", där finns många bra övningar.
Apportering är mycket lydnad, där en fullutbildad hund bland annat ska kunna:
- sitta still (och tyst!) och ha stadga när det trillar dummies/fåglar och andra hundar apporterar
- kunna lämna av dummien i hand, även från vatten (de bör ej skaka sig innan avlämning)
- omedelbar inkallning
- på kommando kunna söka av ett större område efter vilt/dummies
- på kommando kunna söka ett litet område efter vilt/dummies ("närsök") och hålla sig där tills den hittar något eller du ber den att göra något annat
- dirigeras åt höger/vänster/rakt bakåt
- skickas på en lång rak linje ("linjetag"). På prov skickar man upp till 100-150m, först på synliga och så småningom på dolda/blinda dummies.
- stanna direkt på visselsignal och vända upp mot föraren för vidare anvisningar
- gå okopplad i jaktfot med bra stadga
- komma ihåg var dummies/fåglar landar, även om det kastas 3-4-5 stycken i tät följd ("markeringar")
- kunna följa löpan på en skadskjuten fågel/hare/kanin

Sedan sätter man ihop allt. T ex om du har gömt dummies/tennisbollar i ett område med högt gräs 60m ut, snett till höger om dig. Då kan du få hunden dit genom att skicka hunden 60m rakt ut, blåsa stoppsignal, dirigera hunden till höger, låta den gå iväg till det tänkta området, blåsa stopp när den befinner sig i området och sedan blåsa närsökssignal. När hunden hittat något kommer den direkt till dig och lämnar av. Om allt fungerar :D

Det finns alltså massor att träna på!

För hobbyträning hade jag börjat att träna lite närsök, t ex genom att göra så här (Länk).
Stoppsignal är också väldigt användbart, likaså enklare linjetag :)

Tror du att du skulle vilja starta på t ex working test, så tycker jag att du ska börja lägga lite tid på fotgåendet, det är ofta det som tar längst tid att få till.

Du kan absolut gå en jaktinriktad kurs, det är ju det apportering med dummies är - träning inför jakt :) Det du gör när du kastar en dummie och ber hunden att hämta kallas för markering. En markering är alltid synlig för hunden, men kan ha dold nedslagsplats.

Tipsar också om boken "Apportering till vardag och fest", där finns många bra övningar.
- sitta still (och tyst!) och ha stadga när det trillar dummies/fåglar och andra hundar apporterar
- kunna lämna av dummien i hand, även från vatten (de bör ej skaka sig innan avlämning)
- omedelbar inkallning
- på kommando kunna söka ett litet område efter vilt/dummies ("närsök") och hålla sig där tills den hittar något eller du ber den att göra något annat
- skickas på en lång rak linje ("linjetag"). På prov skickar man upp till 100-150m, först på synliga och så småningom på dolda/blinda dummies.
- stanna direkt på visselsignal och vända upp mot föraren för vidare anvisningar
- komma ihåg var dummies/fåglar landar, även om det kastas 3-4-5 stycken i tät följd ("markeringar")

Sedan sätter man ihop allt. T ex om du har gömt dummies/tennisbollar i ett område med högt gräs 60m ut, snett till höger om dig. Då kan du få hunden dit genom att skicka hunden 60m rakt ut, blåsa stoppsignal, dirigera hunden till höger, låta den gå iväg till det tänkta området, blåsa stopp när den befinner sig i området och sedan blåsa närsökssignal. När hunden hittat något kommer den direkt till dig och lämnar av. Om allt fungerar :D

För hobbyträning hade jag börjat att träna lite närsök, t ex genom att göra så här (Länk).

Tror du att du skulle vilja starta på t ex working test, så tycker jag att du ska börja lägga lite tid på fotgåendet, det är ofta det som tar längst tid att få till.
Tack för uttömmande svar. Kurs blir ändå svårt eftersom jaktintresserade har förtur på de få kurser som finns.
Ska titta efter boken och börja lite där. Vet inte vad working test är, men tror inte det är av intresse. Apportering är mest tänkt som kompletterande aktivering. Jag är mest intresserad av rallylydnad och ev lite spår eller nosework.

Tack för uttömmande svar. Kurs blir ändå svårt eftersom jaktintresserade har förtur på de få kurser som finns.
Ska titta efter boken och börja lite där. Vet inte vad working test är, men tror inte det är av intresse. Apportering är mest tänkt som kompletterande aktivering. Jag är mest intresserad av rallylydnad och ev lite spår eller nosework.

Ja, börja med boken, där finns många bra nybörjarövningar :)
Working test är ett inofficiellt "jaktprov" med dummies, med 5 olika stationer. Superroligt!

Jag vet inte om du är medlem i SSRK, men de brukar ju anordna en del kurser :)

- omedelbar inkallning

Åh, jag vill ha en (jakt-)golden!
Tror jag i varje fall :angel:
Mvh ras-ambivalent :cool:

Komma med din lokala Golden-klubb! Vi har gått på flera kurser genom den samt även varit med på "prova på"-dagar. Vi jagar inte och har inte heller tävlat men det har aldrig varit problem att få vara med ändå!

Och även om du knte tänker jaga eller satsa på apporteringen så tycker jag absolut att du ska försöka komma med på en kurs som GRK eller SSRK har just för att det ger så himla mycket. Och vem vet, kanske är det det roligaste du och hunden kan göra ihop så du därmed snöar in på det (jag skulle ställa ut och tävla i agility med min, tji fick jag, det enda vi någonsin tävlat i "seriöst" är apportering och det är dessutom det vi sysslar mest med på en rätt basic och vardaglig nivå :D Sen har vi gjort massa annat också, men inget är roligare än att apportera enligt Svansson och då är inte jag den som säger emot :) )

Ett problem med både SSRK och goldenklubben är att de har en klubb för hela Småland. Vilket innebär att det sällan är aktiviteter på lagom avstånd.
SSRK har t ex en grundläggande apporteringskurs nu i maj. Men den är ett par timmar bort enkel resa, 3 timmars-pass kvällstid vardagar.

Men både SSRK och GRK är ju till viss del styrda av medlemmarnas önskemål så hör av dig till dem och säg att du skulle vara jätteintresserad av kurs lite närmare och kolla om det går att ordna? :) @Silver Girl

Ett problem med både SSRK och goldenklubben är att de har en klubb för hela Småland. Vilket innebär att det sällan är aktiviteter på lagom avstånd.
SSRK har t ex en grundläggande apporteringskurs nu i maj. Men den är ett par timmar bort enkel resa, 3 timmars-pass kvällstid vardagar.

Var i småland bor du? Jag bor också i småland (västra, nära halländska och västergötska gränsen), om du vill träna ihop :)

Om man vill träna lite apportering som aktivering, hur gör man egentligen?

Jag har en ung golden som gillar att bära. Hittills har jag gjort så att jag sätter henne, kastar en dummy och ber henne hämta. När hon kommer tillbaka byter jag dummy mot godis. Men är det bara så man gör? Tips och råd mottages gärna.

De få kurser jag sett häromkring är jaktinriktade och passar därmed inte oss.

Jag rekommenderar att gå en kurs/utbildning för att få in grunder sen finns det massor att utveckla hemma och apportering för husbehov är inte så jättekomplicerat sas och är ganska enkelt sedan att utföra samt bygga vidare på :)
Det finns lite litteratur, bla apportering till vardag och fest men är man inte riktigt helt säker så skulle jag nog ändå rekommendera träningshjälp för grunder.

Vill man träna mer eller tävla eller få en duktig jakthund krävs det väl att man regelbundet kanske mer är aktiv på kurs etc men för hemmabehovet och grundlig apportering tror jag inte ni behöver så många tillfällen.

Apportering du är ute efter är ju jaktinriktad men träningen bygger på så himla många olika steg så jag tror absolut att ni har att hämta där även om du inte tänkt jaga..men träning mm bygger ju på samma sak med samma utgånspunkt.

Apportering är sjukt roligt och det är en så bred form av träning. Hur du jobbar med hunden och vad för slags uppgifter du ger den kan liksom varieras i all oändlighet. En dag kan man jobba med dirigeringar, nästa närsök, linjetag, söka av stora områden osv osv. En träning som bjuder både till samarbete eller t o m helt självständigt arbete för hunden.
Dessutom måste man inte alls vara i skogsmiljö. Jag brukade köra lite överallt, till och med en parkering eller industriområde kan duga

Senast ändrad:
Tycker dessutom brukssöket är väldigt enkelt att kunna kombinera med samt viltspår eftersom att man fått in grunderna i att hunden ska hitta något. Brukar inte vara svårare med en sele och lina på :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 800
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 597
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 807
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025