Apport lydnadsklass 1

Minta

Trådstartare
Vi har vewrkligen kört fast på apportmomentet och nu har jag inga mer idéer för hur jag skall få hunden att förstå vad jag vill. Jag har prövat det mesta tips som jag fått från tränare och vad jag själv kan komma på.

Det finns inget intresse till att bära saker alls.
Hon griper apportbocken men släpper direkt igen. Är det någon som har en idé om hur jag skall få henne att förstå att hon skall hålla kvar den tills jag ger kommando att släppa?

Sv: Apport lydnadsklass 1

Har du tränat med omvänt lockande? Det är super när det gäller till att få fram stadga i moment!

Skriver för att komma ihåg.
Jag har en lika dan... smakade på apporten på kursen senast och jag sa till ledaren innan att ja vi får väl se, hon inte föremålsintresserad för 5 öre. Varpå han säger, de va rottweiler i henne va? Ja sa jag frågande. Han svarade med ett flin och tummen upp.
Han hade tydligen en råtta som hade vart ett helvete o lära med hehe.
men jag fick henne iaf att göra som din, greppa, men inte mer och efter 3 ggr var den helt ointressant.. va man än gjorde med den, gömde, lekte osv..

Lite svårt att svara på när det inte framgår vad du har provat och inte. Inte lätt heller när man inte vet hur ni brukar jobba och hur hunden fungerar..
Om din hund tycker om att springa efter bollar eller liknande så har jag iaf ett tips som brukar funka i de allra flesta fallen om du har en en vettig lydnad annars och hunden klarar av kastande med grejer.

Du ger hunden apportbocken som den då ska gripa och kastar sen snabbt som ögat bollen (eller vad det nu kan vara) rakt fram, innan hunden hinner spotta ut apporten alltså. Hunden kommer då (finns undantag) att springa iväg efter bollen med apportbocken i munnen.

Så gör du några ggr tills det funkar. Nästa steg är att ge hunden (som nu förväntar sig bollen) apportbocken och vänta 1sek innan du slänger, steget efter det är 2sek osv osv. Säg inte loss i detta skedet. Först när hunden klarar av att vänta sina 5sek så börjar nästa fas med avlämning.

Det finns massor med mer tips men som sagt svårt när man inte vet vad som är provat och inte.

Svarar alla.
Jag hamnade i en diskussion med dottern, så det blev lite hastigt. :)

Jag har provat att berömma med godis så fort hon visar minsta intresse.
Att hålla lätt under hakan så hon inte skall släppa.
Provat olika storlekar på bockar. En liten hund, så jag tänkte att hon tyckte den var för tjock att gripa. Senast hämtade jag träsleven i köket.
Jag har t o m försökt linda in bocken i godis. :D
Jag har provat att få henne att hämta den om man kastar iväg den. Hon springer efter, luktar på den och går därifrån.

Hon springer efter bollar och annat. Sen sliter hon det helst i stycken. :crazy: :D
Skall prova att kasta bollen och se om hon håller kvar apportbocken.

Vad innebär omvänd lockelse?

Jag vet inte om mitt tips kan hjälpa, men jag tränar i stort sett endast apportering med min hund (jaktlabbe) hon har stor apportglädje men har haft problem med avlämningarna. Släppte apporten/ viltet på mina fötter:grin:
Jag har fått göra som så att jag morrar till, tillrättavisar henne så fort hon släppt. Hon får bara ta apporten på kommando och när hon gjort det är det beröm i massor. Jag fick vara hyffsat tuff mot henne så hon blev lite osäker. Eftersom hon körde sitt race och bara skulle ut och hämta nästa. Numera lämnar hon av i hand.
/LL

Det är alltid svårt att få med en hel förklaring i text, men jag ska göra ett försök :p.

Omvänt lockande innebär att hunden lär sig självbehärskning. Man lär hunden att för att få sin belöning så måste den bli kvar i samma position/samma moment tills dess att den får frisignal (varsågod eller liknande, att lära in frisignal är också en stor viktig bit i att få bra stadga på hunden), sen får den avsluta positionen/momentet och få sin belöning.

När jag börjar lära in omvänt lockande på valpar, så jobbar jag t.ex med "sitt", som de flesta valpar bjuder friskt på. När hunden har satt sig ner, så räcker jag fram en hand med godbitar i. Om hunden reser på sig och försöker ta godiset, så sluter jag handen och tar den bakom ryggen. Jag säger ingenting, bannar inte hunden eller rättar den på något sätt, utan bara väntar tyst.

Valpen brukar då försöka få tag på godiset på massa olika sätt, men det enda som får mig att sätta fram handen igen, är om hunden sätter sig igen. Då kommer handen snabbt fram och jag ger hunden en godis om den blir kvar i sittande position. Reser den på sig igen, försvinner handen.

Det brukar inte ta lång tid innan hunden fattar att :idea:, sitter den ner så kommer handen med godis fram och man får belöning. Då kan jag börja lägga på störningar (t.ex att jag rör handen långsamt framför valpen, sitter den kvar = belöning, reser den på sig = handen försvinner. Sen ökar man störningarna mer och mer, t.ex rör sig runt hunden, kastar godisbitar runt hunden, springer från hunden etc och hunden ska ändå hålla sin position tills man ger frisignal). Därav namnet omvänt lockande, man lockar hunden att göra något men den ska förstå att den ska välja att stå emot för att få belöningen :laugh:.

När hunden förstått saken med omvänt lockande, så kan man plocka in det i alla beteenden där man vill få mer stadga och utöka tiden. T.ex i apporten så när hunden har gripit apporten, så sätter man fram handen med godis. Släpper hunden apporten, så försvinner godishanden. Hunden kommer då komma fram till att det är hålla apporten som gäller för att sedan få sin frisignal och få belöning.

Det viktigaste är bara att inte gå för fort fram, utan att stegvis utöka tiden som hunden ska hålla apporten. Det är också bra att börja "gripa och hålla" träningen med andra föremål innan man går på apportbocken. Då kan man slippa få problem med just apportbocken, och kan istället träna bort alla småfel med föremål som inte är så viktiga vad gäller tävling.

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar. Jag har faktiskt tränat ungefär så på andra saker. T ex sitt/ligg kvar vid hundmöten och sånt. Men har faktiskt inte ens tänkt på att det skulle kunna fungera med apporteringen också.
Skall pröva detta. Polletten kanske trillar ner när vi tränar på liknande sätt som med andra saker. :laugh:

Lazy Lady: Problemet är ju att hon inte apporterar alls. Hon kommer inte tillbaka med saker. Hon drar iväg med det åt ett annat håll.
Hon resonerar väl så att har du kastat bort det, så får du skylla dig själv och nu är det mitt. :D

Jag fick till apporteringen med hjälp av klicker.:love:
Började med att klicka på minsta intresse, sen nosdutt, och så vidare via gripande och tillslut höll hon kvar...
Innan dess hade jag tragglat läääänge!

Jag har gjort så här:

Först lärt hunden att; nudda apporten med nosen = godis. Sedan när han verkligen fattat att nos mot apport = bra! att inte ge honom godis förens han stött till med nosen två gånger. Till slut ska han stöta till den flera, flera gånger och efter ett tag så blev han frustrerad och öppnade munnen och grep tag om den. (Det här övar man ju givetvis under en längre period, typ två dagar tog det innan min hund fattade att han skulle öppna munnen ;) Men då har vi övat nos mot hand innan och det är ju lite liknande)

Sedan fortsatte jag och ställde högre och högre krav. Det funkade jättebra för oss, tror inte att han rent spontant skulle få för sig att lyfta upp den nämligen :) Nu har vi dock inte övat på ett tag; men blev faktiskt lite sugen nu :D

Jag fick till apporteringen med hjälp av klicker.:love:
Började med att klicka på minsta intresse, sen nosdutt, och så vidare via gripande och tillslut höll hon kvar...
Innan dess hade jag tragglat läääänge!

Haha, då gjorde vi ju nästan lika, men du var snabbare med att posta ;):D

Jag har faktiskt funderat på att prova klicker. Har en som ligger och dammar i lådan till och med. Men jag har aldrig kommit mig för att använda den. Men det kanske är dags att damma av den. :laugh:

Tänk på att hunden måste lära sig vad klicket innebär först. :)
Be någon som är erfaren om hjälp irl att "klicka in" hunden. Sen har du ett kul projekt för regniga dagar, det är en perfekt inomhus aktivitet!!
Jag passade på att klicka in metallen också när jag ändå var på gång i vintras. ;)

Lite därför det inte blivit av. Jag vill lära mig hur jag skall använda klickern rätt. Skulle gärna gå en klickerkurs, men det har aldrig blivit av.
Det har blivit massa andra kurser istället. :)

Jag har en rottis som jag ofta far fragan om hon inte egentligen ar en retriever:p Hon ALSKAR att apportera. Nar hon var valp ville hon bara slita bytet i bitar dock sa jag larde henne att komma med vad jag an kastar ... sa antingen kastar jag igen, eller hon far en godis. Jag borjade med att kasta boll och anvande ett mellanting med clicker/godis och langt koppel sa jag kunde "hala tillbaka" henne nar hon fangat bollen ... sedan blev det godis nar jag fick den. Plus att hon fick bollen igen ocksa.
Nu ar hon, som sagt, fenomenal pa att apportera. Hon ALSKAR det och rusar jatte lyckligt fram till apport bocken och kommer lika lyckligt tillbaka for att lamna av den till mig.

Jag håller ett finger under hakan. Efterhand som hunden blir säkrare kan man plocka bort fingret helt. det man ska tänka på är att inte trycka under hakan utan det brukar bara behövas en lätt beröring med fingret för att hunden ska hålla och inte släppa.

Man kan även leka med apporten för att få upp intresset för den. Jag trodde det var big no no men min instruktör sa till mig att fästa ett snöre i ena änden och sedan ha "jaktlek" med apporten. Och voila, ett par dagar senare hade jag en hund som tyckte att det var världens grej att få "låna" den lite av matte en stund. (och ska du ha jaktlek så akta så hunden inte får den i skallen, har man en försiktigare hund kan dom bli rädda för den i fortsättningen) passa bara så hunden inte börjar tugga på apporten, för DET är big no no :D

Låter som en blandning av inkallningsträning och loss- träning jag gjorde som valp. :laugh:

Numera betyder sele och lina viltspår.

lady_vip och Sörlatungu: Jag skall kolla upp de klickerkurserna. Tack. :laugh:

Och så skall jag prova alla tips jag fått här och se om jag inte kan få henne att förstå poängen.
Annars får vi väl köpa en flytande apportbock och öva i sjön. Simma och hämta pinnar är roligt. Då lämnar hon till och med tillbaks de ibland. :D

Hehe ... precis. Jag larde henne det med boll som valp, numera plockar hon upp precis vad som helst jag ber om och kommer rusande med. Hon ar sa ivrig att komma med apporten att folk skrattar at henne pa tavlingar.:p

Jag har ocksa kort ett par sessions for att hon ska halla, och halla stilla. Jag satte snore i varje anda av en rund pinne av samma tjocklek som apport bocken. Sendan satt jag pa en stol med klicker i handen. Nar jag forsiktigt drog i snoret och hon holl i blev det klick och kottbulle, om hon slappte sa jag 'eh-he' och skakade pa huvudet. Fran borjan var jag beredd att halla fingret under hakan ocksa, men det behovs inte riktigt pa min tjej, det racker att jag skakar pa huvudet.:grin:

Fran borjan tranade jag och lekte 'tug of war' med den och fick henne att alltid halla den tills jag bad om den, men det gjorde ocksa att hon borjade tugga pa den, det fick jag bort genom att trana med clikern. Nu haller hon HART ... men stilla och apportera ar en av hennes favorit sysselsattningar.:cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 895
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 050
Senast: Pilot
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31