Apport lydnadsklass 1

Sv: Apport lydnadsklass 1

Jag får prova med att dra i snöre när, eller om, vi kommit så långt att hon faktiskt håller i apporten. :D

Det där med att hålla lätt under hakan har jag provat, men hon vänder bara bort hela huvudet.

Har provat en massa av tipsen jag fått här. Att försöka leka fram ett intresse var lögn. Samma sak med att kasta boll samtidigt. Det är tydligen bara pinnar kastade ut i sjön som är värda att hämtas. :D

Men godis och att utöka momentet lite i taget verkar fungera nu när jag fått lite tips om hur jag skall göra det. Nu greppar hon om apporten i alla fall, men håller inte ännu. Men det kommer nog. :laugh:

Klickerkurs på internet ligger på att göra i sommar- listan. :laugh:

Tack för alla tips och idéer. :laugh:

Min rotta ville inte hålla apporten,
hon tog den o släppte den innan jag hann säga ordet bra.
Fick då tipset/rådet att säga "loss" innan hon hann släppa.
O berömma som om hon vunnit os då :)
Vilket blev omgående, för att hinna :P
Men det fick min lilla Ina att hålla tills jag sa loss.
O hon höll längre o längre,
nu tar hon den på kommando, håller den till jag ber henne :D

Jag får prova med att dra i snöre när, eller om, vi kommit så långt att hon faktiskt håller i apporten. :D

Det där med att hålla lätt under hakan har jag provat, men hon vänder bara bort hela huvudet.

Jag var ra nog att halla fast hela huvudet och halla igen munnen. Tva ganger. Sedan visste hon vad jag ville.:p

En av mina cockrar apportvägrade. Precis som din sprang hon direkt dit, markerade och sedan räckte det. Då band en av mina vänner ett snöre i dummyn. När hunden kom fram ryckte hon undan dummyn precis framför nosen på henne, varpå jaktlusten klickade in och hon nästan utan att veta det själv kastade sig över dummyn och tog upp den. Min väninna drog lite lagom i snöret och "styrde" hunden mot mig. Eftersom dummyn gav motstånd ville hunden inte släppa och ett, tu tre hade hon levererat dummyn.

På det sättet löste vi vissa knutar och sedan tränade jag som en galning. Först själv med snöret ett tag, sedan kunde jag ta bort det.

Om din hund apporterar i vatten så kan man kanske börja där. Apportbocken är väl av trä. Kasta först pinne, sedan bocken och se vad som händer (om man inte vill riskera att simma ut kan man även här använda sig av det gudomliga snöret första gången:D).

På samma spår;

Denna tycker jag brukar fungera; http://klickerklok.se/apportering.php

Bah, missade visst hälften; När hunden och du är införstådda med klickerträning - följ länken! ;)

Den artikeln är kanonbra och om man följer den till punkt och pricka så får man garanterat bra resultat :laugh: Man behöver inte kunna ngt om klickerträning innan, det står precis hur man ska göra. Hunden behöver man inte heller klicka in, de brukar fatta väldigt fort. Vill man klicka in så tar det 5 min (klick=ge godis, klick=ge godis etc). Man kan så klart belöna med annat än mat även i klickerträning, men godis är enklast och passar bra när man lär in apportering tycker jag.

Att ta med apportbocken till sjön skulle kanske fungera. Fast det var ett bra tips att knyta på ett snöre. Annars kunde varit många bockar runtflytandes i sjön i slutet på sommaren. :D

brandkattis:
Fungerar det även om man har ett väl inlärt loss- kommando redan?

hastflicka:
Det går inte att hålla fast den här hunden. Hon är som en blandning mellan ål och iller. :D
Dessutom bråkar vi tillräckligt mycket när vi klipper klorna, så jag vill inte hålla fast mer än nödvändigt.

Den artikeln är kanonbra och om man följer den till punkt och pricka så får man garanterat bra resultat :laugh: Man behöver inte kunna ngt om klickerträning innan, det står precis hur man ska göra. Hunden behöver man inte heller klicka in, de brukar fatta väldigt fort. Vill man klicka in så tar det 5 min (klick=ge godis, klick=ge godis etc). Man kan så klart belöna med annat än mat även i klickerträning, men godis är enklast och passar bra när man lär in apportering tycker jag.

Att klicka in en hund tar inte lång tid, det håller jag med om.
Men jag tror ändå att det är ÄNNU enklare och smidigare att "följa" artikeln med en hund som är van vid "tänk-själv!".

En äldre hund tar ju gärna lite längre tid på sig innan den hänger med på noterna gällande att ta egna initiativ och verkligen själv jobba så att säga. (Om den är van vid att bli visad vill säga). Enklare kanske då är att "börja" med en hund som sedan innan är van vid att jobba aktivt för sin belöning?

Att klicka in en hund tar inte lång tid, det håller jag med om.
Men jag tror ändå att det är ÄNNU enklare och smidigare att "följa" artikeln med en hund som är van vid "tänk-själv!".

En äldre hund tar ju gärna lite längre tid på sig innan den hänger med på noterna gällande att ta egna initiativ och verkligen själv jobba så att säga. (Om den är van vid att bli visad vill säga). Enklare kanske då är att "börja" med en hund som sedan innan är van vid att jobba aktivt för sin belöning?

Jo, jag håller med om att det så klart är enklare att följa artikeln med en hund som är klickerklok. Men jag tror absolut att det kommer att fungera ändå om TS inte vill lägga apporteringen åt sidan och börja klickerträna med annat först innan hon börjar med apporteringen :)

Nu har du säkert redan löst ditt apportproblem men om inte; Om jag hade varit du så hade jag skippat godisbelöning i detta moment.

När jag skulle lära in min rottis så skiftade jag mellan godis och lek. Och jag tror de ofta släpper direkt för att godiset väntar. Gick betydligt bättre när jag tog bort godiset som beröm i alla fall.

Precis som din så tog hon apporten, men släppte direkt. Så jag höll om munnen när hon tagit apporten och berömde. Försökte hålla upp huvudet på henne, släppte jag då så böjde hon ner huvudet igen, och då var jag snabb och vinklade huvudet uppåt igen (med handen under hakan) så hon inte kunde "tappa" den, och berömde varje gång hon var "uppe". Tillslut så släppte hon inte den mer.

Sen började hon istället tugga på apporten, gjorde det ganska rejält ett tag, men nu är det minimalt tuggande imellanåt och tror snart det är borta helt.
Det har vi jobbat på genom att hålla om munnen samt berömma varje gång hon är "stilla" och rätta henne när hon tuggar.

Godisbelöning är det enda som funkat på henne. Hon är helt ointresserad av kamplekar och det är ytterst sällan hon jagar en boll eller något när vi tränar. Men nu har jag klickat in henne och det har fungerat över förväntan. :laugh: Jag har gjort en massa andra övningar med klicker också. Det är jättekul. Nu funderar jag på att klicka in katten också och undulaterna när de blivit lite mer handtama. :D

Vi har inte löst apporten helt ännu men nu är det på gång. Hon har börjat greppa ordentligt i alla fall och apporterar i vatten. Problemet där är att hon släpper innan jag gett kommando om det.

KL
Min hund har inga problem att apportera. Däremot att hålla dummyn. Ja har inte börjat med apportbock, men skah prova apport lydnadsklass blir det väl det.
Jag har använt mig lite av klicker och han vet att han ska lämna den i handen på mig, men jag får liksom ta den av honom, för ananrs lämnar den på golvet. Så han kan inte sitta och ge mig den, om det är viktigt vid avlämnandet.
Jag har tränat lite på att han ska hålla i dummyn men han har itne varit särskilt intresserad. Har inte tränat mycket på det då jag inte vet om jag kommer tävla nåt i det, men har tränat lite idag igen. Har använt klickern. Han vet ju att han ska ta dummyn, det förstår han, men säger jag "håll" tar han det som "loss". Eller så tar han dummyn och håller i max 3 sekunder sen släpper han för han vet ju att klicket kommer snart och han skulle ju ta dummyn och sen släppa den.... Har försökt länga tiden men det är svårt. Men det går ju inte på en gång självklart. Men det känns lite svårt att gå vidare. För för han är det att ta dummyn, hålla i den en stund och sen släppa, för det är ju det matte vill att han ska göra...
Jag tror att om jag skulle hålla om munnen på honom för att han inte ska släppa som nån sa, tror jag han skulle tappa intresset, och förmodligen ta det som att han gör fel.

Senast ändrad:

Håller också på att träna apport då hon skall hämta apporten och komma in och sitta fot, och precis som för dig så vill hon ibland gärna bara släppa av den på marken. Jag berömmer hela tiden från när hon hämtar apporten och kommer mot mig. Jag rör mig lite bakåt och berömmer och får henne till mig, kan typ höras såhär ;) : "bra, bra, duktig tjej , ja kom då, duktig tjej bra, foot. bra, duktig" Beröm slutar om hon släpper den. Just att jag backar ifrån henne gör att hon blir lite mer intresserad av vad som är i görningen, så hon inte bara släpper den lite slappt och ointresserat sisådär en halvmeter ifrån en.

När jag har sagt håll så har jag hållt hunden om munnen så den inte kan släppa. "Håll!, bra duktig tjej, håll, bra". Berömmer man medan man håller så kommer hunden inte tro att den gör fel.
Om han släpper för han väntar på klicket så är det ju dags att klicka senare, vänta med beröm.

Just i apporteringen så nöjer jag mig inte med att säga bra en gång - under inlärning att inte släppa. Utan "bra, duktig, bra, håll, bra, duktig, håll".
Släpper hunden så händer det inget. Ingen lek, beröm, klick eller vad man nu använder för belöning.
Ett annat tips är att inte hålla på för länge. Just i detta moment upplever jag i alla fall att min hund blir lätt uttråkad. (Fast sen finns det ju hundar som tycker det är jätteskoj att hålla apporten).

Hoppas nån förstod mitt lite luddiga inlägg sisådär halv ett en torsdagnatt.. :)

Jag är kanske för dålig på att berömma, jag vet inte... När han gör rätt får han godis och så klappar jag han. Någon enstaka klapp kan han få ändå ibland, men "stora" berömmet blir bara om han lämnar den i handen på mig. Onh det lärde han sig ju med klickern. Men oftast om han lämnar den på golvet och inte i min hand tar jag bara upp dummy och börjar om.
Jag har försökt vänta längre innan klicket, men då hinner han ju släppa, eller så blir klicket samtidigt som han släpper.... Men det ska förhoppninsvis bli bättre när vi tränar mer på det.
Har provat lite att hålla om munnen på han men första gångerna släppte han. Sen gick det lite bättre, men då kom frambenen upp också, som att man leker med honom, men det gör kanske inget såhär i början, bara han håller dummyn....
Annars fungerar själva apporteringen väldigt bra. Han galopperar iväg många gånger och tycker det är hur roligt som helst. Det är själva avlämnandet som är problemet....

Om du ska gora det bara med clicker skulle jag "rakna" secunder ... och bestamma hur manga ganger mellan varje ovning for att inte den medfodda "impatience" ska ta over.
Min tjej, om hon gor fel skakar jag pa huvudet och sager med neutral rost "Not good enough". Hon kan gjora vad som helst for en godis ... eller att jag leker med henne med bollen sa det fungerar jatte bra, hon har lart sig att forsoka igen och igen nar jag sager det. Om hon fjollar sig anvander jag en nagot irriterad rost och sager att hon ska skarpa sig.

Oh ... och nar han gor ratt ... Hoppa upp och ner i luften och jubla, klappa handerna och dela ut godis. (I storsta allmanhet gjor dig sjalv till atloje. Jag vill inte ens tanka pa vad mina grannar sager om mig. LOL) Gor sa det VERKLIGEN star ut nar det blir ratt.

Jag har inte räknat sekunder men vet ju ändå om han håller längre än förra gången. När han håller så länge som jag vill klickar jag, ger godis och berömmer med "bra" och klappar.
släpper han för tidigt har jag ju inte gjort nåt av det utan får han bara att förstå att han ska ta upp dummyn igen, ibland pekar jag med handen eller foten och ibland säger jag "ta den" eller liknande. Men jag kanske får överdriva berömmet lite så han förstår att det är bra att hålla länge...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 895
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 050
Senast: Pilot
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil