Apport för dummies

Ainon

Trådstartare
Jag måste göra något totalt fel för det funkar bara inte. Har under 1år försökt lära Uno detta med apport men det fastnar verkligen inte :confused:

Har prövat lite olika metoder som ex
*Leka och kampa med apporten och klicka när han biter, men vi kommer aldrig längre än så. Han älskar att kampa men jag får han inte att koppla att han ska bita tag i apporten, hålla kvar, släppa i min hand.
*Kasta iväg apporten och klicka när han tar upp den i munnen. Han älskar att springa efter saker man kastar. Men så springer han bara efter den och tar inte upp saken, altenativt tar upp den men släpper den direkt eller innan han kommer fram. Folk säger att kasta och locka med godis som du ger efter han lämnat apporten, men vad fasiken han släpper ju apporten innan.
*Trycka in apporten i munnen på han och tvinga han att hålla fast den. Problemet är bara att han vill släppa hela tiden och det är svårt att se till att en apport stannar mellan käkar stora som tummar.

Ibland tänker jag att jag har en extremt korkad hund, men innser att det nog är jag själv som är lite korkad :angel:

Hur tränade ni in apport på era hundar som inte har någon naturlig fallenhet för detta öht?

Vad jag vill lära honom är 2 saker, momentet i LK 1 samt vanlig hederlig apport av grejer där grejerna avlämnas i handen. Klarar vi det innan detta år är slut så är vi mycket nöjda :D

Sv: Apport för dummies

Börja med att dela upp det i pyttedelar.
Som jag fattade det så har du kommit så långt att du klickar när han biter, men kommer inte längre, han håller inte, bara griper?

Hur har du gjort när du försökt få hållande?

Jag valde att, mest för jag har ett kommando för att gapa. Jag petar i mungipan och säger gapa och han öppnar munnen. Då la jag in apporten (inte shejping jag vet, men jag blandar vilt) och klickade i samma ögonblick jag la in den. Han grep ju aldrig utan bara lät den falla ut, men jag klickade för apport 'i munnen'. Tog inte lång stund innan han började gripa, jag klickade direkt, och då spottade han ju blixtsnabbt ut den igen. Men det GÖR ju ingenting liksom, klicket 'avslutar' ju.

När han var stensäker på det, att han grep - klickades - spottade ut (sittandes/liggandes/ståendes vid mig, den kom från min hand, inget kastande) så började jag sluta klicka exakt i gripögonblicket. Naturligtvis spottade han ut den lika direkt, jag bara ignorerade, plockade upp den och presenterade den igen. Han spottade, jag gjorde om. Poletten trilade ner rätt snabbt och han höll den den sekund som jag krävde, och så klick. Och han spottade apporten (helt okej, det är meningen)

Sen utökade jag det bara, två sekunder nästa gång osv.

Nu är vi där att han griper, håller, och illstirrar på mig och väntar på klick. Dvs han har lärt sig hålla den. Han håller utan problem 30 sek, och mer har jag inte krävt och tänker inte på ett bra tag. De behöver ju bara hålla i 5 sek i LK1 så han klarar det med råge. Nu ska vi finslipa istället (han biter väl löst och snett ibland, och 'rättar' den då i munnen. Inte tugg, men han rättar till)

Vet att det inte är helt 'accepterat' att lägga in apporten, men då han är såpass förtjust i att tugga på träsaker (brädor, pinnar etc) så valde jag att göra så iom att jag hade kommando för gapa, och ville minska risken för tugg. Av samma anledning leker vi aldrig med apporten, och jag har valt att vänta med att kasta den (med en annan hund kan ju dock leka, kasta, fresta etc fungera).

Kvittot på att apporten ändå hade ett 'värde' fick jag den dag han snodde den undanlagda apporten, och sprang till mig och tyckte 'kolla, duktig jag är, klicka nu då' (Naturligtvis klickade jag, även om det inte var på mitt initiativ, just att han inte lekte med den etc, utan direkt kom till mig för att få sitt klick och godis var fullt nog för att få ett klick)

Jag har tränat i ungefär 2 år och nu har det börjat lossna för oss. ;)

Det som fungerat bäst för oss är träna lite varje dag 5-10 försök sen räcker det men gör det varje dag.

Jag har klickat vid visat intresse och sen succesivt ökat på kraven över vad hon ska göra, Sen körde jag fast när hon bara gapade över den ... Då höll jag på att ge upp och pausade ett tag men sen försökte jag igen. Då var hon helt låst vid apportföremålet och vägrade att titta på den... Då bytte jag och körde med spårpinne ett tag och det gick bättre. Sen bytte jag tillbaka till apportbocken och efter ett tag började det fungera med den också.

Jag har också märkt att det är stressande för hunden att man tittar på den så det kan var bra att titta bort så man inte sätter så stor press på hunden. Speciellt för en liten hund där man både böjer sig ner över den och tittar samtidigt.

Så nu när jag tränat apportering i ungefär 2 år kan hon göra ettans och tvåans moment hemma och inomhus, jag ska börja träna utomhus så fort vädret blir bättre, nu vill jag inte förstöra det jag byggt upp med kallt och äckligt väder. Jag har börjat med metallapporten inomhus också för nu är jag så glad att det har lossnat

Här kör vi 3:ans hopp med apportering hemma, och jag lovar min hund har inte haft något som helst intresse av apportering från början: http://www.youtube.com/watch?v=gCJLIPIE2fc

Hur stor apport kör du med förresten? Uno är ju inte så stor, har du testat med mindre föremål jag fick ett hopp framåt när jag hittade en smalare apportbock att över med.

Klicker är jättebra men jag tycker att du börjar litegrann i fel ände.

Att hunden hämtar apporten och lämnar av den hos dig efter att du kastat iväg den kommer senare, och är lite överkurs. Börja hellre med att lära hunden ta den från din hand (eller om du sitter på golvet, precis bredvid dig) och lämna tillbaka den i din hand. Det är ju så momentet ser ut i ettan (fast föraren står upp och hunden i fotposition såklart) Jag har gjort såhär:

Lär först hunden att klick = godis. Är hunden inte inklickad så googla och lär dig och hunden, tar inte lång tid.

Håll apporten framför hunden eller ha den precis bredvid dig på golvet. Så fort hunden tittar på apporten så klick o godis. Utöka till att den ska titta längre tid, sedan till att den ska gå bort mot den, sedan att den ska nudda vid nosen och sedan till att den ska ta upp den för att klicket ska komma.

Sedan kommer den svåraste biten vilket är att få hunden att förstå att utan att du sagt loss-kommando så kommer inget beröm. Detta kan du lära in genom att så fort hunden tagit apporten ge loss-kommando och ta apporten innan den hinner släppa den. Detta kan man få göra många gånger...

Släpper den apporten så vänta tills den tar upp den igen och ge loss-kommando. Detta kan ta ett tag men på min hund var det som en pollett som trillade ner. Plötsligt en dag så förstod hon!

Ja det är precis det som är problemet, han håller inte kvar apporten utan när jag släpper den åker den i baken i princip direkt. Har försökt att få han att hålla genom att utebli med klicket, att han ska hålla en sekund innan jag klickar, men än har han inte greppat det...

Vi tränar med en penna, så den är absolut inte svårt att hålla för honom :p
Ska testa att inte stirra på honom, har inte tänkt på om jag gör det, men det gör jag nog.

Tack för tipsen, antar att det bara är att träna träna träna...

Hej.
Han är inklickad, klickertränar mycket och han greppar allt snabbt, förutom just detta med apporten. Så det borde vara något jag gör och tänker fel...

Det är exakt så vi tränar som du beskriver. Det andra är tips jag fått av andra hundfolk om altenativa vägar för att hunden kanske ska fatta att man ska hålla, men det har han inte gjort :p
Det är här vi fastnat i 1år:
Sedan kommer den svåraste biten vilket är att få hunden att förstå att utan att du sagt loss-kommando så kommer inget beröm. Detta kan du lära in genom att så fort hunden tagit apporten ge loss-kommando och ta apporten innan den hinner släppa den. Detta kan man få göra många gånger...
Han tar apporten men släpper den blixtsnabbtmarken, gärna så att han backar undan från en också samtidigt.

Jag hoppas att det kanske trillar ner någon gång, men det känns lite jobbigt när det redan tagit ett år utan framsteg...

Senast ändrad:

Min hund var jätteduktig på att markera dummyn, men hon tog inte upp den. Då band min påhittiga väninna ett snöre i dummyn och ryckte undan den när hunden kom fram:devil:. Jaktlusten kopplade in, hund for efter och greppade dummyn = beröm/klick. Detta löste upp de första knutarna.

Nr 2 var att jag slängde ut en massa dummies på golvet och berömde så fort hunden tog upp en och i nästa steg när hon kom mot mig med den. Sedan hade jag en dummy i fickan och tränade 1-3 kast varenda promenad.

Vidare "busade" vi med bollkastare med tennisboll. Denna apporterade hon hellre än dummy och bollkastaren gjorde det hela extra kul.

Nu, 1,5 år senare kan hunden spika tio dummies på raken tror jag, så nu är vi back to basics för att få samma säkerhet i apportering av vilt.

Bra inlägg, men jag tycker losskommando är överkurs i början. Jag bryr mig inte om att hunden släpper direkt vid klick. Utan först när hunden ur rätt position griper på 'apport' (och inte annars), sitter kvar i position och håller apporten tills jag klickar (och då spottar) så lägger jag till loss. Som då är jättelätt för hunden spottar apporten på klick.

När de ska lära sig hålla, så om hunden spottar/tappar apporten innan klick, så tar jag bara upp den, och börjar om. Brukar dock klappa och klia under hållandet men innan klicket för att signalera 'rätt väg, snart så'.

Till TS - hur länge har ni tränat, alltså sen ni nådde 'griper men släpper direkt'? Tror det bara är att härda ut. Vad gör hunden när den släppt apporten förresten, om du bara är passiv? Sitter den och stirrar på dig, gör ngt annat, eller visar den efter en stund (kan ta sin lilla tid) nytt intresse för apporten, dvs funderar på att ta upp den igen?

TS - håller han annat än 'apporten' (pennan)? I så fall skulle jag prova byta ut pennan, kanske mot en spårpinne (är ju små och lättgreppade, eller blir det med för stort för hunden?). Kan ju vara just pennan han inte vill hålla då?

Bra inlägg, men jag tycker losskommando är överkurs i början. Jag bryr mig inte om att hunden släpper direkt vid klick. Utan först när hunden ur rätt position griper på 'apport' (och inte annars), sitter kvar i position och håller apporten tills jag klickar (och då spottar) så lägger jag till loss. Som då är jättelätt för hunden spottar apporten på klick.

Ja, helt rätt, fel av mig!

När jag hade kommit en bit på väg i träningen så släppte jag faktiskt klickern, därav att jag inte påpekade det som du gör här. Klicket betyder ju att hunden kan sluta med det den gör och det blir ju då naturligt att den släpper när man klickar.

Hej.
Han är inklickad, klickertränar mycket och han greppar allt snabbt, förutom just detta med apporten. Så det borde vara något jag gör och tänker fel...

Det är exakt så vi tränar som du beskriver. Det andra är tips jag fått av andra hundfolk om altenativa vägar för att hunden kanske ska fatta att man ska hålla, men det har han inte gjort :p
Det är här vi fastnat i 1år:

Han tar apporten men släpper den blixtsnabbtmarken, gärna så att han backar undan från en också samtidigt.

Jag hoppas att det kanske trillar ner någon gång, men det känns lite jobbigt när det redan tagit ett år utan framsteg...

Jag inser att jag kanske skrev lite konstigt ovan. När jag väl började träna loss så gjorde jag det utan klicker. Om man tränar detta med klicker så blir det ju fel att först klicka men ändå kräva att hunden ska ha kvar apporten. Men det kanske inte är så du gör?

Annars, vad händer om du inte ger honom någon belöning när han släpper innan du hinner ge kommando? Det man vill åt är ju att hunden ska ta upp apporten igen och att man då snabbt hinner ge kommando. Och slutligen att hunden håller apporten längre och längre tid och väntar på kommando.

Testa att fånga den/hålla tag i den innan den når marken, min hund gjorde så också. Jag tror hon släppte den så fort för hon var rädd för att den trillade ner, så när jag började ta den så den inte trillade ner gick vi ett stort steg framåt i fasthållandet. Hon fattade rätt snabbt att obehaget inte kom om hon väntade med att släppa till jag tog den. (Även om det tog lång tid för mig att förstå att det var det som var problemet)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 384
Senast: Acto
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 446
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 818
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur