Jag undrar om @Angel menar konservering utan socker och andra konserveringsmedel utan bara genom upphettning. Det fungerar med allt som är lufttätt men kräver ju upphettning då till över hundra grader. Vanlig sylts, saft inläggning etc fungerar ju utmärkt i vanliga burkar med vanliga lock.
Skrev bara om sylt och saft = massor av socker + atamon. Uppfattade svaret som att det gällde allt.
 
Fast vaccumet märker jag vell när jag öppnar burken. Sylt och sånt används Paraffin.
Syltburkar med mycket socker kan kladda igen rätt bra oavsett om det är undertryck eller inte i burken. Patentburkarna som TS använde är ju också konstruerade för att lagra utan knäppet fastsatt just för att inte få falskt förseglade burkar. Paraffin och/eller vax använde man för att kompensera för dåligt tätade kärl, ser faktiskt inte alls varför man skulle behöva det till moderna glasburkar? Vad tillför det?
 
Nej, det jag menar precis det jag har skrivit. När någon faktiskt undersökt det vetenskapligt så finns det bättre moderna metoder även för sylt. Sen är det som jag skrev liten sannolikhet att bli riktigt sjuk av kraftigt sockrade, sura produkter som sylt gjort på bär. Päronmos däremot är tex något man faktiskt skulle kunna få botulismtillväxt i.
Okej jag följer livsmedelsverkets rekommendationer och det verkar ju fungera bra.
 
Rätt förvarade? Visste inte de skulle förvaras på något särskilt sätt. Jag har mina i ett köksskåp.
Vad jag har lärt mig är att i öppen luft så torkar de. Blir spröda/spruckna på ytan. Därför ska de vara i burk/påse.
Potatismjölet är för att de inte ska klibba ihop under förvaringen.
Och mörker antar jag är för UV-ljus eller liknande, ett skåp med stängd dörr duger, så det behöver inte vara komplett helmörker.

Men jag har bara erfarenhet av gamla sortens burkar med lösa glaslock. Kanske beror på att det är naturgummi i de ringarna? Har ingen aning vad det är i den typen av nya ringar? Kan det möjligen vara något (delvis) plastbaserat? Hade inte litat på att de är hållbara för upprepat återbruk om det inte specas tydligt vid köp, eller har en prisnivå om indikerar det.

Om jag minns rätt ska den typen av burkar med fasta metallklämmor vara sämre? större risk att locken inte lägger sig på plats på rätt sätt, om klämman är lite skev så blir de fel styrda av den. Men ska inte svära på att jag minns det rätt. 15+ år sedan jag konserverade något.

Återigen: varför vill du ha just äppelmos i just kokkonserverade burkar?
Eftersom du efterfrågande tips så är mitt att använda en annan metod.
 
Vet inte om det är någon särskild typ av burkar du syftar på men uppvuxen i ett hem där det saftades och syltades i mängder har jag inget annat minne än atamon i burkarna/saftflaskorna och (över)fyllda till bredden och på med locket. Användes vanliga återanvända glasburkar som det varit annat köpeinlagda grejer i och sen förvarade svalt i källaren. Klarade sig mer än väl hela vintrarna och säkert lite till av det som inte gick åt så mycket.

Har själv använt glasburkar jag ärvt med lock anno 80-tal (fina med bär och blommönster på) bara häromåret. Det äts dock upp snabbare än på senvintern.
Vad är poängen med att överfylla till bredden om du ändå har atamon i? Är det inte bättre då att fylla en bit under och (förhoppningvis) få ett bättre vacuum med rena gängor?

Jag kan förstå poängen om man försöker nå bevarande utan konserveringsmedel och av någon anledning inte kan eller vill koka "riktiga konserver". Typ eliminera all form av syre.
 
Vad är poängen med att överfylla till bredden om du ändå har atamon i? Är det inte bättre då att fylla en bit under och (förhoppningvis) få ett bättre vacuum med rena gängor?

Jag kan förstå poängen om man försöker nå bevarande utan konserveringsmedel och av någon anledning inte kan eller vill koka "riktiga konserver". Typ eliminera all form av syre.
Det får du fråga min kära mor. 😊
 
Nej, det jag menar precis det jag har skrivit. När någon faktiskt undersökt det vetenskapligt så finns det bättre moderna metoder även för sylt. Sen är det som jag skrev liten sannolikhet att bli riktigt sjuk av kraftigt sockrade, sura produkter som sylt gjort på bär. Päronmos däremot är tex något man faktiskt skulle kunna få botulismtillväxt i.
Botulism är ju något som uppstår i syrefria miljöer där det är låg socker eller syra. Det hjälps alltså inte av att du har ett tätt lock tvärtom. Det som kan hända om du inte har täta lock är ju att du får mögel eller en jäsningsprocess.

https://www.livsmedelsverket.se/glo...ring-livsmedelsverket-rapport-8-2017del-1.pdf

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/risk-for-botulism-i-hemkokt-sylt/
 
Botulism är ju något som uppstår i syrefria miljöer där det är låg socker eller syra. Det hjälps alltså inte av att du har ett tätt lock tvärtom. Det som kan hända om du inte har täta lock är ju att du får mögel eller en jäsningsprocess.

https://www.livsmedelsverket.se/glo...ring-livsmedelsverket-rapport-8-2017del-1.pdf

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/risk-for-botulism-i-hemkokt-sylt/
Det är fukt, pH över 4,6 (lite lägre vid riktigt proteinrika livsmedel) och syrefri miljö man pratar om som behövs för att det ska kunna bli tillväxt av botulism om det finns sporer i råvaran. Vilken temperatur som behövs verkar variera en del beroende på stam på bakterien men förvaras det i kylskåp är man hyfsat säker. Konserveringsmedel som Atamon motverkar till viss del men många recept utesluter ju det. Socker fungerar visserligen också lite som konserveringsmedel men det hindrar inte helt mikrobiell tillväxt. Helt korrekt att de flesta bär är för sura för det men tex päron och rabarber är det inte och det kan bli tillräckligt syrefritt om det är så att varm produkt hälls i tätslutande burk.

En del av den referenslitteratur som livsmedelsverket hänvisar till (tänker specifikt på USDAs guide for home canning) är uppdaterad sen 2015 och en del recept har plockats bort eftersom när de testats inte varit säkra så det har hänt en del i närtid inom forkningen.
 
Senast ändrad:
Det är fukt, pH över 4,6 (lite lägre vid riktigt proteinrika livsmedel) och syrefri miljö man pratar om som behövs för att det ska kunna bli tillväxt av botulism om det finns sporer i råvaran. Konserveringsmedel som Atamon motverkar till viss del men många recept utesluter ju det. Socker fungerar visserligen också lite som konserveringsmedel men det hindrar inte helt mikrobiell tillväxt. Helt korrekt att de flesta bär är för sura för det men tex päron och rabarber är det inte och det kan bli tillräckligt syrefritt om det är så att varm produkt hälls i tätslutande burk..
Det står i länken att rabarber är för sura.
 
Det står i länken att rabarber är för sura.
De är de inte, åtminstone inte alla sorter. Det är en av de produkter som blivit uppdaterade nyligen. Nu tror jag väl att risken att bli allvarligt sjuk av rabarbermarmelad, oavsett recept är oerhört liten men man bör kunna kolla pH åtminstone. Problemet verkar mest vara med moderna sorter som innehåller mindre syra, samma problem som med tomater.
 
Vad jag har lärt mig är att i öppen luft så torkar de. Blir spröda/spruckna på ytan. Därför ska de vara i burk/påse.
Potatismjölet är för att de inte ska klibba ihop under förvaringen.
Och mörker antar jag är för UV-ljus eller liknande, ett skåp med stängd dörr duger, så det behöver inte vara komplett helmörker.

Men jag har bara erfarenhet av gamla sortens burkar med lösa glaslock. Kanske beror på att det är naturgummi i de ringarna? Har ingen aning vad det är i den typen av nya ringar? Kan det möjligen vara något (delvis) plastbaserat? Hade inte litat på att de är hållbara för upprepat återbruk om det inte specas tydligt vid köp, eller har en prisnivå om indikerar det.

Om jag minns rätt ska den typen av burkar med fasta metallklämmor vara sämre? större risk att locken inte lägger sig på plats på rätt sätt, om klämman är lite skev så blir de fel styrda av den. Men ska inte svära på att jag minns det rätt. 15+ år sedan jag konserverade något.

Återigen: varför vill du ha just äppelmos i just kokkonserverade burkar?
Eftersom du efterfrågande tips så är mitt att använda en annan metod.
Anledningen till att jag vill ha konserver är för att jag har begränsad plats i mina frysar.
 
Atamon och honungsburkar med bra lockvakuum?
Man behöver inte kokkonservera i glasbruk bara för att man inte kan frysa.
Vad är ens Atamon?

Och blir det verkligen så tätt som det måste vara med honungsburkar? Har för övrigt begränsat med sådana burkar.
 
De här hade vi hemma då jag växte upp, alltid fresh sylt av diverse slag fram till nästa skörde tid.

Vi kokade alltid glasen innan vi hälde upp den nykokade varma sylten i de fortfarande ca 80grader varma glasen och så direkt på med locket så kylprocessen skapade vakum.

107364_Norgesglass_skrulokk_0_4L_1_1.jpg



https://www.hadeland.com/norgesglass-0-4l-skrulokk-4pk#nosto_cmp
 
Senast ändrad:
Glasen finns i flera storlekar från 0.4l till 2 liter. Reservlock och gummiband finns som reservdelar och så finns de även med det i Sverige så populära "vipp" locket:

107244_Norgesglass_hengslet_lokk_0_4L_1.jpg
 
Vad är ens Atamon?

Och blir det verkligen så tätt som det måste vara med honungsburkar? Har för övrigt begränsat med sådana burkar.
Konserveringsmedel, finns på mataffären.

Vakuumet är inte det konserverande, men det bidrar så klart till en del att det i burken får ligga ifred ännu bättre.
Honungsburkar brukar ge ett bra vakuum om man fyller fullt och drar på locket direkt när det är varmt. Jag måste använda sked för att släppa i luft i kanten på locket för att komma in i mina syltburkar och de håller flera år, utan att det är någon stor mängd konserveringsmedel i.

1726056561073.png
 
Konserveringsmedel, finns på mataffären.

Vakuumet är inte det konserverande, men det bidrar så klart till en del att det i burken får ligga ifred ännu bättre.
Honungsburkar brukar ge ett bra vakuum om man fyller fullt och drar på locket direkt när det är varmt. Jag måste använda sked för att släppa i luft i kanten på locket för att komma in i mina syltburkar och de håller flera år, utan att det är någon stor mängd konserveringsmedel i.

Visa bifogad fil 153049
Vad för konserveringsmedel? Vad innehåller det? Är det farligt? Har det långsiktiga negativa hälsoeffekter? Är det naturligt? Är det miljöskadligt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 179
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp