Äppelcidervinäger på regnskållor?

Blåsippan

Trådstartare
Min häst har troligen regnskållor utmed ryggraden och nu har jag läst här på bukefalos om behandling med äppelcidervinäger.
Hur har ni gjort som har använt det, har ni spätt ut det med vatten och i så fall hur mycket? Efter hur lång behandling har ni märkt något resultat? Ska krustorna pillas av eller ska man låta det sköta sig själv? Tydligen olika åsikter om det...

Sv: Äppelcidervinäger på regnskållor?

När unghästen fick regnskållor fick vi rådet, av veterinären, att smörja in dem med barnolja (ganska mycket olja) och därefter lägga på ett täcke så mjuknar de upp och går att pilla bort utan att det blir obehagligt för hästen. Gjorde detta ett par nätter och tvättade sedan med lacacyd. Fungerade kanonbra och de kom inte tillbaka.
/Pia

Äppelcidervinäger utspätt är bra mot mycket, ett underskattat hjälpmedel som man har hemma. Har använt det på sårskador med mycket bra effekt.
Det med regnskållor, är det mest unghästar som drabbas? Kan friska hästar få det också eller bara de som är allmänt nedsatt i kondition?
Om man inte hittar något annat än att hästen ömmar, tappar päls på ryggen är det regnskållor?
Det var många frågor men ni är ju så duktiga här på Buke o klura ut saker o ting..;)

Det är väl hästar utan täcken och tjock vinterpäls som får regnskållor. Vår häst tappade ingen päls utan det var som skorpor under pälsen.
/Pia

jag duttade på outspädd äppelciedrvinäger på min förra häst. Det hjälpte, minns dock inte hur lång tid det tog. När man pillar av krustorna kan det spridas bakterier, har jag för mig. kanske bättre att låta dem trilla av självs,k men vet inte säkert.

Det är väl hästar utan täcken och tjock vinterpäls som får regnskållor. Vår häst tappade ingen päls utan det var som skorpor under pälsen.
/Pia

Precis så är det med min islänning, pälsen är blank men ligger som ett hårt och tätt täcke just i ryggraden med krustor under, pälsen lossnar inte. Kanske bäst att låta krustorna försvinna eller ramla bort av sig själva? Behandlar nu med utspädd äppelcidervinäger som jag läste här på bukefalos i en gammal tråd, kan man då våga ta outspädd tro?
Hur länge ska man behandla?

vad är det?
hur känns det, som "fnas" under pälsen?
drabbar det hästar m tjock päls eller?

Det är väl hästar utan täcken och tjock vinterpäls som får regnskållor.
/Pia

Det är väl kanske därför många unghästar blir drabbade, de går ju oftast
utan täcke och med tjock päls.

Äppelcidervinäger ska spädas 1 x 4 och sen tas på med bomull. Låt skorvorna vara.
Jag såg förbättring på de senaste 3 hästarna på bara några dagar.

Personligen skulle jag inte våga ta outspädd äppelcidervinäger eftersom detta fungerat så bra för oss.

Fick detta rådet av en mycket duktigt vetrinär :)

Hästarna kan få regnskållor av att ha täcke på sig också. När det blir varmt och instängt.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka