giffan

Trådstartare
Ja hur knasigt kan det inte bli när man ska ha medicin till ett djur. har haft en häst ståendes på box ganska länge p.g.a skada, och nu ska den få börja gå ut. Tyckte då att lite lugnande kunde vara lämpligt om man vill ha både häst och hagar i behåll. Vet höll med och skrev ut något som ska lugna, men inte göra henne drogad.

När jag så åker m receptet till apoteket så visar det sig att det är medicin som det behövs licens för att skriva ut... har din vet det frågar hon på apoteket. -Ja det tror jag väll han har då han skrivit ut det säger jag. Hon måste iaf kolla upp det och hittar inte att min vet har någon licens... konstigt...

Hon ringer då upp vet som talar om att licens finns. Ring till Uppsala säger han, de har alla licenser. Okej, hon på apoteket ringer, och efter ett bra tag kommer hon tillbaka till mig.

Jag får be så mkt om ursäkt säger hon, men då det här apoteket är ett privat så kan vi inte se vilka veterinärer som har licens... och då kan vi inte heller ge ut någon medicin. Det finns ett apotek till i stan som inte är privat, där kan de se om din vet har licens, men då de inte har någon djur medicin, då vi är djurapoteket... så kommer du iaf inte få ut din medicin.

Nähä... vad bra.... inte. Så för mig blir det då att åka till närmaste stad som har ett djurapotek där de har tillgång till att kolla licenser... dvs minst 10 mil enkel väg.... Eller så får jag åka upp till det här apoteket i min stad som kan kolla licensen, be dem att ta hem medicinen och sen hämta den när de fått hem den. Det betyder att jag iaf måste åka en massa mil.

Så nu kan hästen iaf inte räkna med att komma ut förrens tidigast till helgen...
Ska det verkligen behöva vara så här för lite djur medicin. Man får iaf säga TUR att det inte va "viktigare" medicin i det här fallet.

Sv: Apotek

Jag tycker verkligen inte om den här konstiga uppdelningen de gjort med apoteken, allt har blivit så snurrigt!

I morgon ska jag (äntligen!) hämta hem min häst som stått i Uppsala ett par veckor efter operation. Jag bad de att ringa in ett recept på lugnande till mig. Det visade sig vara så krångligt för dem så jag får köpa direkt av dem istället. Helt sjukt att man ska behöva jobba ihjäl sig för att få ut medicin till sina djur!

Tråkigt med att din totto inte får komma ut tidigare. Hoppas allt går bra för er!!!

Jag tycker inte heller det blev så bra det här med privata apotek. Jag skulle ha nytt recept till katten men det gick inte att ringa in sa djursjukhuset utan jag fick åka och hämta receptet. Det var väl inte hela världen men det är väldigt oroväckande att det ska vara så svårt att få tag på medicin.

På sista tiden har jag dessutom blivit påpackad massa stämpelkort (köp 10 gånger så får du en peng tillbaka typ) samt diverse andra konstiga erbjudande. Allt för att jag ska handla på samma ställe igen antar jag. Men jag handlar ju för att få den medicin jag behöver inte för att få ett fullt stämpelkort

Jag gillar inte heller vad de gjort med apoteken!

Jag skulle hämta ut helt vanlig sketen Penovet och fick till svar att jag bara kunde få en flaska (jag skulle ha sex totalt) resten skulle beställas och kunde hämtas efter två dagar.Anledningen var att de inte längre hade lika stora lager som innan de blev privata.Denna procedur tillämpade de varje gång någon skulle ha ut Penovet sa de......SUCK!

Vad jag förstod på personalen så tyckte de att det var ganska jobbigt för det händer varje dag att djurägare kommer in och inte får den medicin de behöver till sina djur,utan att de måste komma tillbaka.

Jag är också mycket irriterad över att de inte längre kan "se" vilka andra apotek som har en medicin inne.Nu får man själv ringa runt till varje aktör.Dåligt!

Vad jag förstod på personalen så tyckte de att det var ganska jobbigt för det händer varje dag att djurägare kommer in och inte får den medicin de behöver till sina djur,utan att de måste komma tillbaka.

Jag är också mycket irriterad över att de inte längre kan "se" vilka andra apotek som har en medicin inne.Nu får man själv ringa runt till varje aktör.Dåligt!

förut fanns ju det här apoteksnumret man kunde ringa och de kunde kolla varenda apotek i hela Sverige. Det var jättebra men det fick ju inte vara kvar i och med detta. Undrar om de styrande eller vem det nu var är som beslutade detta verkligen är så nöjd?

Det jag har svårt att förstå är varför vissa preparat måste ha licens för att vet ska få skriva ut det. "för att läkemedelsverket vill ha koll på hur mkt som skrivs ut" Kan de inte ha koll iaf??
Och varför ska då vissa apotek vara "djurapotek" när de inte kan få kolla dessa licenser? Det är ju nästan som att idiot förklara veterinärena att de inte kan få skriva ut till djuren.

Den här avregleringen är skit.

Jag har haft Kafka-artade upplevelser för att få ut vetranquil till min häst. just för att det är licensbelagt.

Första svängen så vet ringer in receptet på en måndag. Jag ger dem några dagar att beställa hem och är där på onsdagen. Då frågar de om jag vill de ska beställa hem? Jag tycker men har ni inte gjort det? Näää, att vet ringt in recept betyder ju bara att det finns där, inte att kunden vill ha det *dunkar huvudet i väggen*. Ber dem beställa hem, det är noterat av den som tog emot receptet att 'licens kollad, finns'

På lördagen kommer jag för att hämta, de ska bara 'skriva in det i datorn'. Då hittar de inte licensen. Ingen tar ansvar för att tagite mot receptet och skrivit 'licens finns'. De tycker att 'kan du inte ringa ngn annan veterinär' och jag tycker att det är LÖRDAG? De jagar tag på min stackars klinikveterinär som är ledig, och hon tycker att hon kan ju inte göra ngt på lördag, men licensen finns.

Slutar med att de lämnar ut vetranquilen ändå så får de lösa det på måndag. Tar upp det med vet på ÅB som tycker att det finns licens, hon ringde tom läkemedelsverket och dubbelkollade och japps.

Sen ska jag hämta ut nästa burk. Varvid de tycker 'det finns ingen licens'. Jag ringer vet och få 'diarienumret' för licensen, apoteket tycker 'det finns inte'. JAG ringer läkemedelsverket och får bekräftat att det FINNS licens. Apoteket säger 'det finns inte'. Apoteket har nu BÅDE var licensen ligger (djurapoteket i eskilstuna), och diarienumret från läkemedelsverket men nej det finns ingen licens, de får 'ringa läkemedelsverket sen, när de har tid'.

Slutade med att jag var så desperat att jag fick blanda in min hemmaveterinär, som fick kolla på hästen och skriva ut ett NYTT identiskt recept, som jag åkte ner med och bokstavligen dängde i disken. Min hemmaveterinärs licens ligger nämligen i just det aktuella apoteket.

Men som sagt, hitills har den här avregleringen INTE inneburit nåt annat än problem. Och just vetranquil/sedalin tycks vara extremt svårt för dem att 'få ihop'. Och jag kommer behöva hämta ut vetranquil måååånga gånger närmsta halvåret, jag bävar redan för nästa gång =/

Sen, ang privat apotek och inte se licenser? MItt apotek kunde välja att se både licenser hos 'sina' apotek, och på 'alla apotek'. Jag förutom då att de misslyckades med att hitta en licens som finns då, men det gick att se licenser som låg på andra apotek med (varför 'min' vets licens inte syns är fortfarande ett mysterium, men jag såg ju skånska veterinärers licenser där i listan med t ex)

Senast ändrad:

Det jag har svårt att förstå är varför vissa preparat måste ha licens för att vet ska få skriva ut det. "för att läkemedelsverket vill ha koll på hur mkt som skrivs ut" Kan de inte ha koll iaf??
Och varför ska då vissa apotek vara "djurapotek" när de inte kan få kolla dessa licenser? Det är ju nästan som att idiot förklara veterinärena att de inte kan få skriva ut till djuren.

Fast licensen är ju inte för att läkemedelsverket ska ha koll på utskrivningen bara. Utan de preparat/produkter som ligger på licens, de är inte godkända i Sverige, och apoteken får inte lämna ut/sälja dem. Men om alternativ saknas, så kan dessa medel få tillhandahållas just på licens. Då ansöker veterinären om licens, läkemedelsverket beviljar (eller avslår), och apoteken får expediera läkemedlet.

Det är därför licenspreparat inte finns med i fass förresten, eftersom de inte är godkända i Sverige eg.

T ex när det gäller lugnande, så det finns ingen godkänd form av acepromazin (verksam substans i plegicil, vetranquil, sedalin) att ges oralt till häst i Sverige. Nu nyss har ju domosedan mungel kommit (annan verksam substans), men innan fanns det inga orala sederande till häst alls godkända.

Det är inte okej för djurägare att administrera plegicil själv intramuskulärt, vilket var alt innan i teorin, och alltså har vi ett svart hål där, det finns till häst inget oralt lätt sederande preparat att skriva ut. Samtidigt som det finns ett behov av just ett sådant preparat för djurägarna att ge, vid just t ex promenader under boxvila, kontrollerad igångsättning osv och hästen är för pigg.

Alltså ansöker veterinären om att få skriva ut läkemedelet, och att apoteket ska få försälja det på licens. Men licensen är i grunden för att läkemedlet inte är godkänt i Sverige egentligen.

VARFÖR det försvann för oralt acepromazin vet jag inte faktiskt.

Enligt DV på orten försvann sirapsformen av Plegecil då den missbrukades.
En slurk till hästen, två till skötaren ;)

I Danmark finns den kvar :idea:

Jag ringer alltid deras kundservice innan och kollar vad som finns hemma och var. På så sätt får jag utrett alla de där detaljerna innan jag sätter mig och kör. Finns det inte hemma kan de dessutom beställa till mitt utlämningsställe till dagen efter.

Licenspreparat funkar inte lika enkelt ang beställning etc. (Och finns aldrig i lager). Men annars gör jag likadant.

Jag har faktiskt fått jättebra hjälp just vad gäller licenspreparat. Det är ju lite krångligare, därför vill jag ha gjort så mycket som möjligt (och fått besked) innan jag sätter mig i bilen.

SKiljer kanske från apoteksgrupp till apoteksgrupp. Men här så hjälper det inte alls att ringa 'kundtjänst' ang licensprep, däremot kan de om de är på gott humör koppla till apoteket, och om den som svarar är på gott humör så ska de lägga in en beställning utan att ha sett receptet. Men lika ofta tycker de att 'du måste komma in med receptet'.

Jätteirriterande då jag likt dig har en bra bit att åka, och de inte har det i lager (någonstans alltså, inget apotek/apoteksgrupp här har det i lager, förståeligt iofs), så blir det minst 7 mils åkning bara för att beställa. Men ofta får jag göra just det.

Men 'vanliga' recept fungerar det super med att bara ringa, båda höra om det finns, eller beställa till nästa dag om en finns hemma =)

Här är det Apotek Hjärtat för hela slanten. Och det som ligger nära jobbet (och har djursortiment) blev också något annat (varken Hjärtat eller Apoteket AB, men minns inte vilket) - så här är det 'de nya' för hela slanten =/

"mitt" apotek är det i stan som har djurmediciner har alltid använt det. men tydligen kan de inte få ut vilka veterinärer som har licens till vad. Men de har preparatet hemma... vad jag förstår kommer de aldrig kunna lämna ut det så varför de har det hemma fattar jag inte. det andra apoteket (som kan se licenser) har inte preparatet hemma.
Så nu får jag åka in idag, hämta mitt recept, åka till det andra apoteket med det, lämna det där och de kan kolla licensen, sen ska de beställa preparatet, och sen i bästafall kan jag åka in i morgon och hämta ut det. Lite onödigt mkt åkande tycker jag.

vetranquil är det jag ska ha (tror jag har inte receptet här)
Ger man det någon dag före man ska ha den lugnande efekten, eller fungerar det direkt? Fungerar det bra?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 911
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 227
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 632
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?