Användning av viktboots på kurs/lektion

Yeahnny

Trådstartare
Efter en tids funderande och reflekterande över sakfrågan så har jag nu tagit mig i kragen för att starta denna tråden.

Jag har sett bilder, både här och på andra ställen där ekipage blivit fotade när de rider kurs eller lektion och personen i fråga har viktboots på hästen.

Min fråga är då varför rider ni med boots på kurs/lektion?
Rider ni varje pass på kursen med boots?

Min reflektion är så att dessa viktboots borde ju hjälpa hästen både takt och i vissa fall balansmässigt och på så sätt gömma några av de problemen man har på hästen. Bootsen har en förmåga att förbättra hästens gångarter, men är det den sidan som man vill visa på en kurs/lektion?

Jag för min del rider nästintill aldrig med boots när jag rider lektion, kanske någon enstaka gång inför tävling etc för att träna lite inför det, men aldrig vid det vanliga grundarbetet. Jag vill inte förbättra min hästs gångarter, jag vill visa hur han ser ut i vanligt arbete utan bootsen, och få hjälp därifrån.

Hur tänker ni om detta?

Sv: Användning av viktboots på kurs/lektion

Det beror väl på!

Ska vi träna galoppen använder jag alltid boots.

I övrigt brukar jag fråga instruktören om han/hon tycker att jag ska rida med eller utan, så får instruktören avgöra vad som är bäst i det läge vi befinner oss och utifrån vad vi ska träna. Är det första passet för en ny instruktör börjar jag förståss utan för att personen ska få en så rättvisande bild som möjligt.

Innebär lektionen sista finslipningen inför en tävling använder jag viktbootsen eftersom jag tävlar med dem.

Jag andvänder nästan alltid skyddsboots på min häst eftersom han inte har så bra balans ännu och lätt slår sig annars, om jag skall ha viktboots eller ej brukar jag isf fråga tränaren om.

Det beror ju lite på hästen och vilka problem men har.
Om man skall tävla och hästen blir bättre av boots, vilket brukar innebära att man vill tävla med bots måste hästen tränas för uppgiften. Om hästen inte tränas med boots då och då orkar den inte gå ett helt program med boots i balans på banan när det är dags.

På Tindra har jag inga taktproblem, så bootsen är enbart för aktionen, som blir bättre med dom.
Jag brukar växla lite mellan att rida med och utan boots på kursen.
För Stefan (Spak, dressyrinstruktören) rider jag aldrig med boots då vi jobbar mest i skritt och långsam trav och med öppnor och slutor.
För Nina brukar jag rida ett pass med boots och ett utan, lite beroende på vad vi jobbar med och hur det kännts.
Generellt rider jag med boots kanske 1-2 ggr/vecka. Mindre under hösten och aldrig när jag skall ut i skogen.

När det gäller mina elever ser jag till hur hästen går.
Ex.
En tjej har inte haft islandshäst förr och visste inte riktigt hur ren tölt känns. Hästen grisepassade väldigt mycket och var väldigt anti mot tölten öht. (och rätt felmusklad).
Vi började med att hon inte red tölt alls på ca 3 månader och vi jobbade enbart med att kunna rida grundgångarterna i ren takt och hitta form i skritt (till att börja med).
Första gångeen vi skulle tölta satte vi på 230 gr boots fram och värmde upp i grundgångarterna. När hon sedan red fram i tölt töltade han fram mjukt och glatt i ren takt.
Bootsen gjorde en rätt stor skillnad på den här hästen och utan dom var han passtaktig och aktionsfattig.
Nu vet ägaren hur det känns att rida ren tölt och vet vad hon strävar efter. Hon kommer rida tölten rätt sparsamt, med boots för att hästen skall muskla sig bra tölta rent.
Men självklart skall hästar kunna tölta rent utan boots, men ibland behövs de som korrigeringsjälpmedel på vägen dit. :)

/Malin

Oftast när jag rider kurs/lektion med min valack så håller vi på med "tävlingsträning", dvs jag lär mig hur jag ska rida o maxa honom på tävling. Därför använder jag boots då, eftersom det är det jag kommer ha på tävling.

Med mitt sto har vi inte kommit så långt utan där grundtränar vi mest. Henne har jag aldrig boots på. I framtiden när hon är stark och vi ska "tävlingsträna" på kurs/lektion, då kommer jag säkert ha det :)

För många är då vägen väldigt lång, alltid boots....

Jag håller med Freyr, för att hästen ska kunna ha bootsen på tävling så måste man träna då och då (för min del HÖGST 2 ggr/v innan tävling) för att hästen ska orka genomföra programmet.

Men annars rider jag aldrig med viktboots när det är vinter eller inga tävlingar på G. Min häst har inga större taktfel, men när vi ökar i tölt blir han lätt lite passaktig men det tränar jag utan vikter. Har 240 g boots men tränaren trodde att de skulle vara för tunga, rekommendera att köpa 165 g G-boots istället, som för övrigt kostar 900 kr :crazy:. Men vad gör man inte...

Glömde skriva att jag tycker det är fel när en del rider med vikter flera ggr i veckan, även lågsäsong för att hästen inte går rent i ex tölt. Är det inte tävling på G och man bara tränar för att få gångarterna rena, då tycker jag det är fel. Jag tycker det sliter onödigt mycket, sen vänjer sig ju hästen när man rider med det för ofta. Men som den hästen Freyr beskrev, med mer grova fel i gångarterna, då kanske det är rätt.

Jag har nästan aldrig viktboots under vinterhalvåret. Under tävlingssäsongen har jag det typ sista träningen innan tävling. Också tävling då förstås :p

Nu spinner jag vidare lite på h'r tråden.. att bootsen förbättrar aktionen har jag inga problem att förstå, men hur kan de förbättra takproblem? Hur kan enbart ett par boots göra så att hästen töltar rent?
När är det lämpligt att använda? Ger det vbäst resultat om hästen är passtaktig eller travtaktig?
Eller är det helt enkelt bara att prova på, och se hur det funkar?

Den extra vikten på hoven fördröjer det aktuella benets steg.
Med vikt på en framhov lyfter hästen benet lite mera och det samsidiga bakbenets hov hinner komma i marken innan frambenets hov = bättre takt.
Så aktionen har med saken att gör apå sätt och vis.

Förstod du förklaringen?

/Malin

Jag håller definitivt med om det ni skrivit, att man t.ex. inte ska träna med boots för mycket. Jag har gummiboots på mitt sto när vi tränar trav, jag fick råd av min tränare att använda dem. Det hjälper verkligen :) Målet är ju självklart att hon ska kunna trava rent utan dem :D

har bara boots på tävling och ca. 1 gång i veckan för att pållan ska vänja sig vid bootsen...

tycker som dig jenny att man måste kunna tölta osv. utan boots lika bra som med, bootsen ska bara hjälpa till att få grunden ännu bättre...

sen om jag rider in på en träning på en häst som inte har grundtakten behöver man nog ha lätta boots för att hjälpa den på traven och visa vart vi ska... sen ta av dem om det går bra och fortsätta tränandet där... (nu har jag ingen sådan häst just nu men har haft och kommer nog få igen)

Jag kan tänka såhär:

Visst att man kan undahålla vissa taktproblem osv men om ryttaren är duktig och vet att hästen har taktproblem men att varje lektion går åt att först tänka på takten (som då kanske är ett problem man måste jobba långvarigt med) och då kan jag tycka det är ok att man slänger på boots för att komma förbi den första "tröskeln" och börja arbeta med annat, förstår ni?
På Askur t.ex. brukade jag ha boots när vi tränade men han var ju alltid taktren i tölten så det var mer på aktionens skull. Sen blev han lite mer balanserad i trav och galopp men det visste jag ju om själv men balansen påverkas inte på bara en lektion och då kan man jobba med annat när man får stabilitet gratis sas.

Jag använder nästan alltid SKYDDSBOOTS utan vikt, men det är för att min häst inte skall slå på sig och speciellt nu så här i broddtider.

Viktboots använder jag på min häst när min häst arbetar rätt och är mjuk och smidig och lydig och känns stark, då använder jag bootsen för att förbättra hästen ännu mer, alltså förstärker gångarterna med bootsen alltså tränar rätt redan innan och med bootsen mer styrka i gångarterna. Om detta skulle vara ett kurstillfälle så använder jag bootsen om hon känns fin och jag vill " få till det där extra" och jobba upp henne mer och bli starkare!

Är det så att min häst inte känns bra stel och styv m.m.m vet jag att bootsen inte hjälper mig mer än för stunden? I det fallet skulle jag spola tillbaka bandet och lösgöra och lydnad. Det finns inte några genvägar.

Bootsen åker ibland på också vid cavaletti arbete tex för hand! perfekt att sätta boots runt om för att få dem att ta i ordentligt.

Den extra vikten på hoven fördröjer det aktuella benets steg.
Med vikt på en framhov lyfter hästen benet lite mera och det samsidiga bakbenets hov hinner komma i marken innan frambenets hov = bättre takt.
Så aktionen har med saken att gör apå sätt och vis.

Förstod du förklaringen?

/Malin

Jag förstår.. Logiskt att en större rörelse med benet oxå tar längre tid.. Funderar fortfarande och kommer säkert med nån mer fråga!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 539
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 326
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar