Användning av grimma/halti

Sv: Användning av grimma/halti

Du svarar fortfarande inte varför du anser att det är fel att använda ex halti eller strypkoppel på en hund.

De sprider fördomar om att det är något farligt, hemskt eller fult med dessa halsband utan att på något sätt kunna verifiera orsaken .

Det är bara en bråkdel av ägarna till sveriges nära en miljon hundar som har orken och tålamodet att gå bruksutbildning med sina hundar. Resten ska kunna använda de hjälpmedel som finns utan att bli påhoppade eller nedvärderade av folk som dessutom inte vet ens orsaken till att man nedvärderar.

Skulle personligen vilja se DIN hund... :devil:

Du är sällan särskilt sympatisk nämligen...

Min hund är en synnerligen trevlig Vorsteh. Den har, liksom mina tidigare hundar aldrig dragit i koppel. Självklart använder jag alltid dressyrhalsband, även kallat stryp, på mina hundar från det att de är valpar. Det är varken farligt eller fult.

Däremot så håller jag inte på med en massa fånerier med mina hundar, som att först låta dem göra fel och sedan jobba som en tok för att lära om felaktiga beteenden.

De som träffat mig och mina hundar är alla övertygade om att jag är synnerligen sympatisk, och ber mig ofta om hjälp med besvärliga hundar.
Dock skriver jag inte i detta forum för att fjäska utan de som håller på med felinformation eller begår andra felaktigheter får räkna med att få kritik.

Det var ju trevligt att veta.

Däremot så håller jag inte på med en massa fånerier med mina hundar, som att först låta dem göra fel och sedan jobba som en tok för att lära om felaktiga beteenden.

Har det någonsin fallit dig in att det finns folk som inte är lika förbaskat duktig på hundar som du är. INGEN människa vid sina sinnes fulla bruk lär in felaktiga beteenden med flit, det bara blir så. Alla kan inte vara proffs.

Dessutom så kan man "förstöra" hunden även med ett stryp så frågan om hurvida det är farligt eller fult är väl fullt disskutabel eftersom det är den som håller i kopplet som bestämmer hur "farligt" det är.

Du (och Gnist ioförsig) får ursäkta mitt något låga inlägg förut, men när jag läst igenom tråden så får jag det till att "någon" försöker trötta ut alla andra disskussionsvilliga och tillslut bara få sin egen åsikt kvar, eftersom alla andra känner sig påhoppade... Det gör att disskussionen blir aningen enkelspårig...

Skulle personligen vilja se DIN hund... :devil:

Du är sällan särskilt sympatisk nämligen...

Anledningen till detta även att det finns rätt många ihärdigadebattörer som faktiskt inte har någon egen erfarenhet i frågan... Skönt att få veta att du inte hör dit.

(Ett tillägg till mitt tidigare inlägg)

Det var ju trevligt att veta.

Har det någonsin fallit dig in att det finns folk som inte är lika förbaskat duktig på hundar som du är. INGEN människa vid sina sinnes fulla bruk lär in felaktiga beteenden med flit, det bara blir så. Alla kan inte vara proffs.

Dessutom så kan man "förstöra" hunden även med ett stryp så frågan om hurvida det är farligt eller fult är väl fullt disskutabel eftersom det är den som håller i kopplet som bestämmer hur "farligt" det är.

QUOTE]

Jag är fullt medveten om att en mycket stor del av hundägarna är unga, många gånger förstahundsägare.
De läser på forumet och när "etablerade" forumister med många tusen inlägg skriver och antyder att olika koppeltyper är farliga, då tar de åt sig som svampar och dessa felaktigheter sprider sig och får till följd att de inte vågar lära sina hundar rätt beteende.

Om du följt med i debatterna så handlar ett oändligt antal inlägg om hundar som sliter, hundar som ska flyga på andra hundar, osv. alltså till största delen problem som beror på bristande eller felaktig koppelträning p.g.a att man är rädd för att skada hunden för XX har sagt att det nog är mycket farligt för hunden.

Det är dessa skrönor som jag bekämpar. Det finns inga bevisade koppelskador, eftersom INGEN hittills kommit med några bevis, trots att jag efterlyst konkreta bevis i många olika trådar.
Då kommer konstruktionerna, hunden böjer sig hit eller dit och då är det farligt. Med halti så orkar till och med en svag gammal människa gå ut med sin hund. Men oj då, då måste det vara farligt och ska varnas för, usch hur kan man godkänna så verksamma saker.

Genom att få fram sanningen så hundägarna utan skamkänslor kan lära av sina hundar att bråka i koppel, så skulle så otroligt många hundar få ett värdigare liv, något de nu saknar eftersom deras ägare inte vågar gå ut med dem, eller om de får gå ut så ska de dra en människa efter sig i kopplet.

Fattar du nu vad det handlar om.

Fast jag vet inte om du syftar på mig, då tycker jag att du är orättvis...

Jag har faktiskt ändrat lite inställning när det gäller Halti, jag är inte totalt emot som jag varit innan ( för att jag då enbart sett folk som missbrukar haltin gravt )

Men eftersom jag på senare tid sett folk som behöver använda halti och som är insatta i hur den verkar och verkligen bara ser haltin som ett hjälpmedel som man förhoppningsvis kan plocka bort så fort som möjligt, så har även jag ändrat lite inställning.

Tycker fortfarande att man bör veta hur haltin fungerar och vad för inverkan det har på en hund, när man är insatt i det och inget annat fungerar så visst då kan man använda haltin i träningssyfte.

Jag ger inte folk skuldkänslor, jag försöker inte skrämma folk för haltin, men jag tycker ändå att man kan varna för inverkan det har på hunden....

Men att skriva att jag i princip ljuger om haltin, jag hittar på skrönor och konstruerar något nytt påhitt att jag tappar trovärdighet, ja det tycker jag är förbannat orättvist.

Inte hoppar jag på dig och anser att dina kunskaper är skönor för att du INTE kan bevisa ( med hjälp av vetenskapliga faktan ) att haltin INTE är farlig ...

Senast ändrad:

Fast jag vet inte om du syftar på mig, då tycker jag att du är orättvis...

Jag har faktiskt ändrat lite inställning när det gäller Halti, jag är inte totalt emot som jag varit innan ( för att jag då enbart sett folk som missbrukar haltin gravt )

Men eftersom jag på senare tid sett folk som behöver använda halti och som är insatta i hur den verkar och verkligen bara ser haltin som ett hjälpmedel som man förhoppningsvis kan plocka bort så fort som möjligt, så har även jag ändrat lite inställning.

Tycker fortfarande att man bör veta hur haltin fungerar och vad för inverkan det har på en hund, när man är insatt i det och inget annat fungerar så visst då kan man använda haltin i träningssyfte.

Jag ger inte folk skuldkänslor, jag försöker inte skrämma folk för haltin, men jag tycker ändå att man kan varna för inverkan det har på hunden....

Men att skriva att jag i princip ljuger om haltin, jag hittar på skrönor och konstruerar något nytt påhitt att jag tappar trovärdighet, ja det tycker jag är förbannat orättvist.

QUOTE]

Lika fullt har du 11 inlägg i denna tråd där du på olika sätt antyder och försöker få fram att det är farligt. Synd för det skulle vara så mycket bättre om du i stället gav stöd och uppmuntrade de som då åtminstone försöker göra något åt problemet med hundar som inte kan gå i koppel.

Fortfarande så saknas verifikation på att hunden tar skada av haltin och jag vidhåller att varningar då sänker trovärdigheten. Det är helt OK om inte du vill använda hjälpmedel, men det stora antalet hundägare har inte den tid och de kunskaper som krävs för att nöta in en bra koppelhantering.

Varna i stället för de skador som både hund och förare kan få genom att förare dras omkull, eller hundar som i koppel drar ut i trafiken eller ryker på andra hundar. Sådant är mycket vanligare och mycket farligare än både halti och stryp tillsammans.

Kul att du slutat med påhoppen om att mina hundar inte kan gå i koppel åtminstone. Nivån börjar stiga här ser jag.

Jag anser inte att det är fel att använda varken stryp eller Halti. Mina hundar har helstryp som vardagskoppel, och det har alla tidigare också haft. Helt enkelt för att det är ett bekvämt halsband, som är lätt att ta av/på och som kan användas alltid. På träning, promenader, middagar på stan etc etc. Finns alltid en användning för det. Och eftersom ingen av mina drar i kopplet, så används inte strypeffekten.

Jag anser dock att man inte bör använda Halti som någon permanent lösning, eftersom det endast döljer symptomen på problemet och inte löser någonting. Man har inte lärt hunden att gå fint i koppel, man har lärt hunden att uppföra sig enbart när en grimma sitter på som gör ont när man drar..

Stöter du bara på hundar på 65 kg med ägare på 40 kg? Du snackar om ägare som dras omkull, hundar som drar ut i trafiken i koppel osv. Jag är både kort och liten, men klarar av att hålla vuxna GD-hanar utan problem.. Och jag är inte direkt någon vältränad person.

Ja jag antyder att det ÄR farligt om man missbrukar den och i de flesta fall där jag sett haltin missbrukas är pga okunskap...

Alltså jag har ingen vetenskaplig fakta som stöder mig, men det har ju inte du heller ...

Så du menar att det är genom obehag som man ska lära sin hund gå i koppel?
Du skriver gång på gång att de flesta hundägare varken har tid eller ork att träna in korrekt koppelgång och då tycker du att det är ultimat lösning att sätta på hunden ett redskap som gör att man slipper träna och lägga ner tid på koppelträning, men jag tycker att det är fel...

Jag tycker att om man inte har varken tid eller ork att träna hunden så ska man f*n inte ha någon hund...

Och varför i hela fridens dar ska jag varna för omkulldragningar m.m i en tråd som handlar om halti ?

Tala inte om för mig vad jag ska skriva tack!

Din åsikt väger otroligt lätt mot hur hundens anatomi bevisligen ser ut. Halti fungerar enligt samma princip som stackel, stryp och alla andra hjälpmedel som korrigerar genom obehag.

Felet med just halti är att det ser alldeles för jävla snällt ut och det marknadsför som ett mjukt hjälpmedel. Det ger i förlängningen att haltin alltid sitter på och inte används som korrigering som det var tänkt.

Hellre stryp där det i alla fall finns en viss visuell fingervisnig om vad det är kapabelt att göra.

jag har oxå använt grimma o tyckte den var bra, min hund försökte dra 1 gg sen gick hon snällt, men man ska ju inte använda den jämnt utan som ett tillägg i träningssyfte,,,,,o man håller faktiskt dom mellan tummen o pekfingret,,,,,har aldrig hört nåt om skador med halti.,,,,,bara den används me förstånd:bow:

Din åsikt väger otroligt lätt mot hur hundens anatomi bevisligen ser ut. Halti fungerar enligt samma princip som stackel, stryp och alla andra hjälpmedel som korrigerar genom obehag.

Jag tvivlar inte en sekund på vad du säger men tycker inte riktigt att du respekterade att jag faktiskt skrev att jag inte var intresserad av att bli tillrättavisad.
Jag talar även om mina åsikter. Vissa föredrar stryp framför halti, jag är tvärtom. Och det borde väl inte spela någon roll vilket man föredrar om dom ändå hjälper till att korrigera det man behöver hjälp att korrigera?

Jag har inte påstått annat än att den fungerar enligt samma princip. Men jag ser en otroligt stor skillnad. Har ingen erfarenhet av just stackel, men jag kan mycket väl jämföra vad jag har sett med halti och stryp.
Jag har sett hundar hänga, slita, rycka och dra med stryp.
Detta har jag aldrig sett med halti. Jag skulle vara väldigt intresserad av att faktiskt se bevis på att det finns folk som missbrukar haltin så. För med tanke på hur den är utformad (slappt koppel ger inget tryck på vare sig nos eller nacke, såvida man inte har satt den på tok fel isf), tycker iaf jag att det verkar vara väldigt jobbigt att försöka missbruka den på samma sätt som folk kan missbruka t ex stryp?
Det värsta jag kan tänka mig är väl om någon håller sin hand ovanför hundens huvud för att hålla kopplet sträckt hela tiden.. Det verkar konstigt.

Så någon får mer än gärna visa bilder/film eller iaf förklara ingående hur man missbrukar en halti lika illa som många gör med ett stryp.

Jag tvivlar inte en sekund på vad du säger men tycker inte riktigt att du respekterade att jag faktiskt skrev att jag inte var intresserad av att bli tillrättavisad.

Detta är ett forum, vill du inte att folk ska svara dig så är du definitivt på fel plats...

Jag skulle vara väldigt intresserad av att faktiskt se bevis på att det finns folk som missbrukar haltin så.

Det skull i sådantfall betyda att jag måste smygfilma och lägga upp här och så lågt tänker jag inte sjunka...

Men det står dig fritt att tro att jag sitter här och ljuger ihop allt, frågan är vad jag skulle vinna på det ....

Nu vet inte jag vart du bor någonstans, men du är mer än välkommen till parkerna i och omkring GBG för en liten koll...

Senast ändrad:

Felet med just halti är att det ser alldeles för jävla snällt ut och det marknadsför som ett mjukt hjälpmedel. Det ger i förlängningen att haltin alltid sitter på och inte används som korrigering som det var tänkt.

Hellre stryp där det i alla fall finns en viss visuell fingervisnig om vad det är kapabelt att göra.

Jaha!

Återigen en som går ut med antydningar om farligheter som inte finns.

Varför ska haltin inte kunna användas konstant? Fungerar det så att hunden inte drar utan följer föraren i stället för tvärtom så kan jag inte se något som helst fel i det.
Haltin är bara en kopplingspunkt mellan koppel och hund bland alla andra.
Den är inte farligare än en sele. Den är inte farligare än ett stumt halsband. Genom att vika undan hundens huvud och blick från ett mål så får hunden något annat att tänka på.
Med ett stryp så korrigerar du med ett ryck som går igenom hundens tankeväg och bryter vad den tänker på. Samma effekt om du drar kopplet i en ögla runt hundens buk. Det är är alla olika sätt att bryta vad hunden tänker göra, och det är ju det som är meningen eller hur.
Når du inte fram till hundens hjärna ska du banne mig inte rycka vad är du använder för metod.

Har du konkreta forskningsresultat om koppels farlighet så kom fram med det! Jag fortsätter att efterlysa fakta, men än så har ingen kommit med annat än egenhändigt konstruerade teorier.

Jag har använt halti på min hund men det var inte en bra lösning men ändå nödvändig. Han gjorde utfall mot hundar och halsband tog han sig ur, i sele var det omöjligt att hålla honom. Han lyckades tom att slita sönder ett par koppel om nån stark person höll honom i sele så det fanns bara haltin kvar att prova.
När jag började med haltin så trodde jag att han bara skulle behöva den under en kort period eftersom jag jobbade hårt med att få bort utfallen. Men utfallen fortsatte och bara ett par månader så hade han fått så starka nackmuskler så att han var svår att hålla även i haltin. Ett år senare blev det regelbundna besök till kiropraktorn och massören för han hade ont i rygg och nacke. Allt slutade med att hunden fick avlivas då han kom på hur han tog sig ur haltin också. En lång historia men jag kommer aldrig mer sätta på en halti på min hund.

*lån*

Alla korrigeringsattrialjer (halsband, halti, antidragselar etc.) Kan ju vara skadliga om det används fel. Så är det bara. Det ena är inte "värre" än det andra egentligen.. Rätt använt är heller inget bättre än något annat.

Jag personligen har inte använt halti, men behövs det och används rätt är det inte värre än kedjestryp som används korrekt.

Har fått en del kommentarer om mina "stackars" terriers när jag har kedjestryp på dem (vilket jag har när jag åker till ex. utställningar). I förhållande till deras storlek så har deras halsband rätt grova länkar tycker folk och när jag förklarar att ju tunnare länkar, desto skarpare halsband så fattar de inte och ser ut :confused: :confused: Det är ju synd om hundarna för att de har så "tunga" halsband :smirk:

Att bara hänga ut halti som en styggelse tycker jag är lite galet, då det som sagt inte egentligen är värre än något annat. Man kan ju inte förutsätta att de som använder det alltid använder det på fel sätt enligt min mening.

Och bättre för de själva, för hunden och för omgivningen att de har hunden under kontroll med hjälp av halti, än att de ska flyga som en vante bakom sin hund och ha noll kontroll..

Detta är ett forum, vill du inte att folk ska svara dig så är du definitivt på fel plats...

Om du läser mitt första inlägg så ser du vad jag menar. Menar alltså inte att jag inte vill ha svar, bara att jag vill kunna ha mina egna åsikter utan att folk ska säga att det är fel. Att ha egna åsikter är inte fel.

Det skull i sådantfall betyda att jag måste smygfilma och lägga upp här och så lågt tänker jag inte sjunka...

Men det står dig fritt att tro att jag sitter här och ljuger ihop allt, frågan är vad jag skulle vinna på det ....

Nu vet inte jag vart du bor någonstans, men du är mer än välkommen till parkerna i och omkring GBG för en liten koll...

Jag har inte heller påstått att du ljuger. Jag har bara bett om en mer beskrivlig förklaring på HUR folk missbrukar haltin. Och gav bilder/filmer som ett exempel på vettiga bevis. Ord fungerar lika bra. Men då vill jag ha mer detaljerat.

Vet inte heller om du tittat på min avatar. Där är min äldre tik med halti. Vet inte om någon här tycker att hon ser lidande ut på den bilden... Det syns även tydligt att hon inte har några snören vid ögonkanterna eller öht har nosen det minsta hindrad av haltin.
Jag vet, det är bara en bild. Men den säger tillräckligt, eftersom det är så där hon oftast ser ut i halti.
Som tidigare nämnt har jag nu inte haft halti på henne öht på över ett år då hon inte behöver det längre.

Jag bor sedan 8 mån i jönköping. Innan dess bodde jag i sthlm. Där halti var en mycket ovanlig syn för mig.

Jag delar även med mig av bilden i full strl så ni verkligen ser hur min stackars hund lider av sin halti...

B002D954-EA38-48EA-8141-AA3637B82B4.jpg

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 750
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vill ha lite tankar och funderingar ang. hur "min" hund betedde sig när hon kom till sin första utställning.. Jag är fodervärd till...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Mixess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka