Användning av grimma/halti

Sv: Användning av grimma/halti

Jag tror bestämt vi har haft den här disskussionen förut...

Nej jag menar en helt vanlig hund och inte alls någon övergödd Tax, dessutom så har jag aldrig sett en hund som välver ryggen när den har spänd hals som drars nedåt och åt sidan..

Knappt hästen går i sådan form när man drar ner huvudet på den ...

Senast ändrad:

Fast där får jag hålla med pangare. Jag får det också till att en hund/häst som går ner med huvudet välver ryggen (iallafall mer är blir svankig). Och svankig blir den om huvudet höjs upp för mycket...
När man pratar om ridning så säger man ju att man vill hästen ska bära sig, och det gör den ju absolut inte med huvudet högt upp, utan snarare när man jobbar hästen neråt..

Ja fast jobbar och drar är ju två helt olika saker...

Jag har aldrig påstått att en häst går i form när den har huvudet uppåt, men ska man ha äkta bärighet kan man ju inte bara dra ner huvudet, då släpper oftast hästen ryggen och bakkärran halkar efter...

Men nu hamnade vi lite utanför ämnet kanske...

Det sa dom säkert :D

Ifrågasatte domaren varför du hade haltin också?

Min lilla tjej är ju helt hemsk när hon går utan halti när det finns störningsmoment. Hon är snäll och rar när det inte finns något man kan störas av.. Men förstå då hur hon flippade ur på utställningen :p

Jepp, det frågade dom;) hehe
Testade utan sen andra kollen, men då hm.. drog han som fasen!
Gick iallafall bra på slutprovet på br.hundklubben igår, alltid nåt:D

Jepp, det frågade dom;) hehe
Testade utan sen andra kollen, men då hm.. drog han som fasen!
Gick iallafall bra på slutprovet på br.hundklubben igår, alltid nåt:D

Jo samma här. när vi kom in i ringen andra gången så höll tösen på och skulle hälsa på alla. antingen dra som satan eller stanna och titta efter andra hundar :p vilket litet monster man har :D

men det är ju jättebra att det funkade på slutprovet iaf :) då går det ju framåt.
Det konstiga är ju att min tjej oftast håller sig inom koppellängd när jag har henne lös (visserligen bara typ i skogen när det intre är annat folk där), men kopplar jag henne på samma ställe så drar hon :p

Haha, skönt att inte vara ensam;)

När jag testade utan haltin med dom andra hundarna på utställningen så drog han åt alla håll, fick gå med godis i bacek för att få hans uppmärksamhet:D

På alla slutprov på br.hundklubben har han gått som ett ljus och varit JÄTTEduktig:) (med tanke på att han alltid varit den vildaste där:o ) Men han går helst med huvudet i backen och i sin egna värld, hm.

Haha, skönt att inte vara ensam;)

När jag testade utan haltin med dom andra hundarna på utställningen så drog han åt alla håll, fick gå med godis i bacek för att få hans uppmärksamhet:D

På alla slutprov på br.hundklubben har han gått som ett ljus och varit JÄTTEduktig:) (med tanke på att han alltid varit den vildaste där:o ) Men han går helst med huvudet i backen och i sin egna värld, hm.

Haha jo min tjej var lika hemsk hon :p
Och dessutom hade hon svårt att äta (allergisk reaktion av getingstick dagen före utställningen! (typisk tajming. Det har aldrig hänt något liknande med henne förr :p)
Och hon fick ju inget kortison hos vet eftersom det räknas som doping och vet ändå tyckte att hon (eftersom svullnaden var helt borta på kvällen) var i bra skick.
Dock gjorde ju utställningen henne stressad och svullen så vi åkte hem efter halva dagen..

Ja men herregud, varför skulle hundarna bry sig om oss när dom går kopplade? Dom vet ju att kopplet finns där och att vi därmed hänger med, så då behöver dom ju inte ha någon vidare koll :rofl:

Haha jo min tjej var lika hemsk hon :p
Och dessutom hade hon svårt att äta (allergisk reaktion av getingstick dagen före utställningen! (typisk tajming. Det har aldrig hänt något liknande med henne förr :p)
Och hon fick ju inget kortison hos vet eftersom det räknas som doping och vet ändå tyckte att hon (eftersom svullnaden var helt borta på kvällen) var i bra skick.
Dock gjorde ju utställningen henne stressad och svullen så vi åkte hem efter halva dagen..

Ja men herregud, varför skulle hundarna bry sig om oss när dom går kopplade? Dom vet ju att kopplet finns där och att vi därmed hänger med, så då behöver dom ju inte ha någon vidare koll :rofl:

Oj då! Typiskt när man ska iväg på utställning då..:crazy:
Hann du få henne bedömd då?

Ja det där med att inte ha någon koll på matte har min humd verkligen tagit som något att följa, hm..:smirk:
Ska man ställa ut igen så gäller det nog att lära honom gå fint, om det nu går:crazy::crazy::angel::angel:

Någon som vet ngt annat man kan göra för att ens hund ska sluta dra förutom att vända ?

Alltså det krävs en hel del från dig som förare om hunden ska sluta dra, du måste få hunden uppmärksam på dig.

Det "lättaste" sättet att få en följsam hund är ofta att vara väldigt aktiv själv på ex promenader, det är du genom att växla tempo och göra vändningar i olika riktningar, om för så bara några steg...

Oj då! Typiskt när man ska iväg på utställning då..:crazy:
Hann du få henne bedömd då?

Ja det där med att inte ha någon koll på matte har min humd verkligen tagit som något att följa, hm..:smirk:
Ska man ställa ut igen så gäller det nog att lära honom gå fint, om det nu går:crazy::crazy::angel::angel:

Jo men jag hann få henne bedömd.. precis när vi kom ut från ringen sista gången så svullnade hon upp :p

Jo precis. Det krävs mycket träning för oss innan vi ger oss iväg på utställning igen :p

Jo men jag hann få henne bedömd.. precis när vi kom ut från ringen sista gången så svullnade hon upp :p

Jo precis. Det krävs mycket träning för oss innan vi ger oss iväg på utställning igen :p

Hehe, vi skulle varit på samma utställning;):)

*knapplån*

Letade efter lite information om Haltin, och hittade den här tråden.

Jag har precis blivit dagmatte åt en 8 år gammal labrador-hane, som är både stark och överviktig.... Och ouppfostrad :P
När vi går promenad och han bestämemr sig för att dra iväg, så flyger jag först med ett par meter innan jag kan bromsa honom- eftersom han aldrig behövt vara uppmärksam på föraren.

Därför köpte vi en Halti häromdagen och tog en sväng på stan. Sammanlagt tre ggr har kämpat emot den, men insett att han styrka och vikt inte gör någon skillnad när han har grimma, och efter det går han med helt löst koppel.

Så jag trivs ju såklart med grimman, eftersom detinte är min hund så kan jag ju inte träna honom och hoppas på konsekvens, tyvärr....

Men min fråga är: Ni som säger att Haltin kan vara skadlig- gäller inte det bara om hunden drar i den....?
Alla hundar jag sett med Halti försöker komma undan den typ första gången de har den på sig, och sen går de med löst koppel. Och Halti med löst koppel känns väl precis lika lite som halsband med löst koppel?

Sen vet jag inte om jag har fel, men det gjorde mer ont i mig att se honom dra i strypkopplet så han började rossla, än att han skakar på huvudet ett par gånger för att han inte kan dra med haltin?

Jag tror helt enkelt jag behöver lite mer fakta om varför det skulle vara skadligt med grimma på en hund som inte drar emot den hela tiden?

/Maria

Jag har aldrig använt en halti och vet inget om det, men jag har lite funderingar faktiskt efter att ha läst i tråden här...

Hur kommer det sig att många är så fientliga till Halti'n? Skall man påstå att det är ett träningshjälpmedel som inte skall behövas så kan jag ju påstå att halskoppel oxå är ett hjälpmedel som inte skall behövas. En bra lydnad kräver ju inte fysiskt förbindelse.

Det är väl som med hästfolk kanske, avsticker man från det normala -vare sig det är bättre eller sämre- så gör man fel.

Jag skulle personligen ALDRIG sätta på en nosgrimma på min hund. Precis som någon annan sa så finns det alltid något annat sätt och det går att lära alla hundar att int edra. Man får vara konsekvent och int ege upp. Jag har också en livlig hund och har fått lägga ner otroligt mycket jobb med honom ända sen han var valp. Nu drar han aldrig och kan gå fot lös utan problem. Innan kunde han inte gå förbien hund utan attsticka. Så ge inte upp, det går med alla hundar utan att använda nosgrimma osv.

Hmm finns lite knep...

Våran förra hund som var schäfer/bc drog som vara den. Vi fick han som tre åring och då kunde han inget alls. Han var riktigt jobbig att gå med. Men direkt när han började dra vände vi och gick några steg åt andra hållet och så vände vi och gick igen. Gansak jobbigt för man kom inte så långt i början men han fattade till slut att sluta jag inte dra kommer vi ingen stans. så han lungade ner sig med att dra...sen testade vi med att varje gång han drig fick han gå bakom mig och ha tråkigt tills han lyssnade så det funkade med bra...

Bara att kämpa på med träningen för en hund som drar är inget kul alls och hund skall vara trevligt och roligt att ha hela tiden.:)

Jag lärde min rottistik att inte dra genom att bara stanna och vänta till hon slackade med kopplet eller tog kontakt med mig och då fick hon belöning i form av röst och/eller godis. Så fort hon drog så stannade jag och det fungerade jättebra och jag behövde bara påminna henne ibland.

Likadant om vi mötte folk: då fick hon gå vid sidan till vi kommit förbi och en godbit efteråt passagen. Till slut blev det så att hon vid varje trångt möte tog kontakt för att få sin godbit (som hon inte alltid fick utan fick röstberöm då istället) och alla tyckte hon var jätteduktig :)

Om du läser mina inlägg så förstår du varför jag ogillar haltin..

Jag får nog tyvärr erkänna att jag inte förstått varför haltin är ett dåligt "koppel"?

Tänk dig en stor hund med lång rygg som har halti på sig, så fort hunden drar så dras hundens huvudet snett nedåt.
När en hunds nacke är spänd och huvudet neråt så är oftast ryggen lite som en hängmatta.
Om det i detta läge kommer en kisse eller något annat ?

Ja du förstår min poäng....

Jag är inte alls bra på hundens anatomi, men är det alltså en skaderisk för ryggen om hunden gör en plötslig rörelse och har ett tryck från grimman? Vad är skillnaden (anatomiskt) om man i samma situation har ett vanligt halv/helstryp?

Ursäktar min okunskap :o Jag hänger inte riktigt med...

Alltså det är risk för både nack och rygg skador ...

Alltså det som är med halti :

Hunden får gå i en onaturlig form med sin nacke nedåt och sidleds, att dessutom i detta lägga få ett ryck ... Förstår du ?

Ja det är väl inte sådan stor skillnad på att rycka hutlöst i ett stryp, båda kan ge stora skador om det vill sig illa..

Men just att hundens nacke hålls nedåt och åt sidan är väl vad som skiljer en halti från ett stryp .

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 750
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vill ha lite tankar och funderingar ang. hur "min" hund betedde sig när hon kom till sin första utställning.. Jag är fodervärd till...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Mixess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka