Användning av grimma/halti

Sv: Användning av grimma/halti

Ja, jag anser att Halti inte bör användas för att gå promenader med alls ;) Utan ska det användas ska det vara under ren träning, kort och intensivt och inte av vem som helst som tycker att ett ryck borde lära hunden att inte dra ju..

Typ.
Men alltså, jag är egentligen inte emot något hjälpmedel alls som finns. Men jag tycker inte att något av dom, i princip, ska användas av vem som helst som bara chansar på hur det ska göras. Varken elhalsband eller Halti ska användas av Sture Svensson som nu är trött på att hans hund sen 7 år tillbaka drar i kopplet, för att han aldrig lärt den något annat.

har bandet tryckandes mot ögonen konstant.. Det måste göra ONT.
Detta har jag sett! Och skavsår. Men så kvarstår fortfarande att jag inte gillar halti över huvud taget.

Jag har helstryp som vardagshalsband på mina hundar. På hanen för att kunna korrigera på det bästa sättet för nå just honom om de behövs, och på tiken bara av gammal vana. Hon skulle aldrig tänka tanken att dra i kopplet, och kan gå lös för det mesta.
Kan man använda det ser jag ingen anledning att inte ha det. Jag använder det ibland vid dressyr, dock inte på min nuvarande hund. Det behövs inte

Jag är väl skum jag, men som finhalsband har hanen ett brett halsband som det står Amstaff på, och tiken ett läderhalsband med nitar på :D

Jag vet ju om att dom KAN uppföra sig, så strypet är inget måste. Bara bekvämt att ta av/på, och jag gillar att ha det iom korrigeringen av hanen som fortfarande behövs i vissa situationer som fortfarande finslipas..

Knapplån.

Visst är detta ett underligt forum. Ja inte bara detta utan även övriga forum. Skrönorna om olika halsbands skador florerar livligt och alla vet minsann att de är skadliga.
Det har dock ännu aldrig framkommit någon forskning eller något vetenskapligt bevis på att så är fallet, men alla varnar och antyder att hundar plågas med koppel och olika halsband.

Finns skador så kom med konkreta bevis!

Däremot så har jag aldrig sett att någon varnar för att släppa ut hundar i klorofyllen, trots att alla vet att där är fullt med fästingar, ormar och andra saker som skadar hundar långt mer än vad koppel kan åstadkomma. Då är det tyst.

Man skriver om söndervärkta hundar som man hoppas kunna hålla vid liv några år till. Direkt kommer snyftsvaren, stackars dig gråter med dig och så vidare. Men ingen skriver: Du håller på med djurplågeri som inte ser till att hunden avlivas. Inte ens veterinärerna törs säga det.
Men varna för koppelskrönorna det hör liksom till.

Fast nu blandar du väl in en helt annan diskussion ...

Varken Bebben eller jag tycker väl att det är OK att hålla en hund som lider vid liv, vi båda har också verklig erfarenhet av att ta bort ett ungt djur.

Att varna är väl aldrig fel, både jag och Bebben skriver dessutom att det INTE finnas någon vetenskaplig forskning på att halti skadat..

Men som redan skrivet, jag har sett hur haltin missbrukas och det ser fan inte mysigt ut för hunden/hundarna..

Men som med så mycket annat: I fel händer är haltin ett elakt verktyg, i rätt händer och i nödvändiga situationen kan det vara befogat!

.

Att varna är väl aldrig fel, både jag och Bebben skriver dessutom att det INTE finnas någon vetenskaplig forskning på att halti skadat..

Men som redan skrivet, jag har sett hur haltin missbrukas och det ser fan inte mysigt ut för hunden/hundarna..

Men som med så mycket annat: I fel händer är haltin ett elakt verktyg, i rätt händer och i nödvändiga situationen kan det vara befogat!

Men varna det gör ni.
Varför när det inte finns någon vetenskaplig forskning på att ex. halti skadat? Vad är det som gör att ni står över all känd vetenskap?
Det ser inte mysigt ut. Är det mysigare med en flåsande halvstrypt hund än en som viker av direkt för att föraren har övertaget?

Varningar som gör att folk inte törs använda koppel och halsband så de kan klara av sina hundar. Trots att det är riskfritt. Att kunna skada sin hund med koppel och halsband är praktiskt taget omöjligt. Ytterst få har den kraften.
Att en halti ska kunna skada hunden som du påstår är rent nys. Skavsår kan uppstå om man använder en halti som till sin konstruktion inte passar till en viss sorts hundnos, men det kan justeras av en normalt händig ägare. Det är inte haltins fel
Skador kan däremot uppstå pga att man inte vågar använda kopplet så att hunden ständigt går och sliter, dock sällan på hunden, men vanligt på den som håller i kopplet. Men det spelar tydligen ingen roll.

Men nu är folk så uppskrämda att de i stort sett angriper den som fortfarande vågar ha sina hundar kopplade. Då skrivs det direkt "jag såg en som ryckte i kopplet, säkert en djurplågare".

Varför?:confused::confused:

Senast ändrad:

Men nu får du ge dig, jag varnar väl för att hänga sin hund i stryp också..

Det ena utesluter väl inte det andra ...

Min hund drog i början, och då började jag berömma henne när hon faktiskt gjorde rätt (klicker). Om hon drog stannade jag bara och "väntade ut henne", och berömde när hon vände sig mot mig. Hon sökte sig sakta men säkert närmare mig och nu drar hon aldrig. Hon har lärt sig att det inte lönar sig att dra, för då stannar matte. Den här träningsformen kräver givetvis att man är konsekvent, men det gäller ju det mesta i hundträning.

Men varna det gör ni.
Varför när det inte finns någon vetenskaplig forskning på att ex. halti skadat? Vad är det som gör att ni står över all känd vetenskap?
Det ser inte mysigt ut. Är det mysigare med en flåsande halvstrypt hund än en som viker av direkt för att föraren har övertaget?

Varningar som gör att folk inte törs använda koppel och halsband så de kan klara av sina hundar. Trots att det är riskfritt. Att kunna skada sin hund med koppel och halsband är praktiskt taget omöjligt. Ytterst få har den kraften.
Att en halti ska kunna skada hunden som du påstår är rent nys. Skavsår kan uppstå om man använder en halti som till sin konstruktion inte passar till en viss sorts hundnos, men det kan justeras av en normalt händig ägare. Det är inte haltins fel
Skador kan däremot uppstå pga att man inte vågar använda kopplet så att hunden ständigt går och sliter, dock sällan på hunden, men vanligt på den som håller i kopplet. Men det spelar tydligen ingen roll.

Men nu är folk så uppskrämda att de i stort sett angriper den som fortfarande vågar ha sina hundar kopplade. Då skrivs det direkt "jag såg en som ryckte i kopplet, säkert en djurplågare".

Varför?:confused::confused:

Det är väl ganska uppenbart att hundar som under en lång tid går med stryphalsband, halti, grimma eller ständiga ryck i kopplet mår dåligt av det? Att en hund inte kan gå i koppel är i de flesta fall ägarens fel, men ändå tycks det alltid vara hunden som straffas.

Men nu får du ge dig, jag varnar väl för att hänga sin hund i stryp också..

Det ena utesluter väl inte det andra ...

Fortfarande dessa varningens ord. :confused::confused:

Dessa segdragningar, hängningar, blir ju resultatet av dina och andras varningar, folk vågar ju inte korrigera.

Varför inte i klartext skriva att, sätt på ett strypkoppel och ta kontakt med en som klarar av att visa hur det används. Denne kommer att lära dig rycka i kopplet så hunden överraskas och reagerar, men det är ingenting som kan skada hunden. Efter ett par upprepningar så har du en hund som inte sliter i kopplet. Men observera att du ska överraska hunden så den tar kontakt och undra vad som händer. Hur hårt ska du rycka? Din hund avgör, du skadar inte hunden men du måste nå fram till hundens hjärna. Annars är du borta, då har hunden inte känt något och då har hunden bara triggats.
Klarar du inte det så ska du sätta på ett halti. Då orkar du med att styra hunden. Men hunden har då inte lärt sig gå i vanligt koppel för det. Svårare än så är det inte.

Men daltandet för att en massa här varnar för att allt är farligt gör att folk inte vågar lära sin hund.

Fortfarande: Vill man vara trovärdig så tycker jag inte att man ska varna och skrämma för skrönor som inte kan bevisas.

Man kan nog inte påstå att jag är en sådan som daltar med hundar, men det hade du vetat om du kände mig lite bättre genom alla mina inlägg här på forumet genom åren som gått.

Däremot gillar jag inte hjälpmedel som används fel, eller som slutar att vara hjälpmedel och övergår till att alltid användas eftersom det är den enkla vägen.

Jag använde mig av Halti på min GD, för att försöka förhindra hennes våldsamma utfall, och det lyckades delvis. När jag var klar med det, så lades det på hyllan och användes inte igen utan jag gick vidare till annat. Jag vet om hundar som fortfarande använder Halti efter 4-5 år. DET tycker jag är fel. Lika fel som att gå och rycka i ett helstryp i 4-5 år.

Jag tycker att alla ska LÄRA sina hundar att gå i koppel ordentligt. Hur dom gör det är upp till var och en, och genvägar kan självklart användas. Men genvägarna ska inte bli den normala vägen..

Som sagt tidigare. Jag har en superstark hane här hemma. Han är mer intresserad av tikar och andra hundars lukter än mig. Han är nonchalant, smärttålig (= Han kan utan problem stå ut med smärta för att göra det han vill just då), envis, självständig och har inget intresse alls för godis eller andra belöningar. Jag har trots det lärt honom att gå fint i koppel, och det kan han göra utan helstryp för den delen också. Jag går med 2 hundar och 1 barnvagn mitt inne i stan, och det är inga problem alls.

Däremot gillar jag inte hjälpmedel som används fel, eller som slutar att vara hjälpmedel och övergår till att alltid användas eftersom det är den enkla vägen.

Jag vet om hundar som fortfarande använder Halti efter 4-5 år. DET tycker jag är fel. Lika fel som att gå och rycka i ett helstryp i 4-5 år.

Jag tycker att alla ska LÄRA sina hundar att gå i koppel ordentligt. Hur dom gör det är upp till var och en, och genvägar kan självklart användas. Men genvägarna ska inte bli den normala vägen..

Som sagt tidigare. Jag har en superstark hane här hemma. Han är mer intresserad av tikar och andra hundars lukter än mig.

Varför är något fel för att det är enkelt? Har hunden lärt sig att inte slita så är ju målet uppnått oavsett vilken metod man använder eller hur?
Varför ska en hundägare inte få fortsätta med ex. halti om det fungerar?

Vad är det för fel med att alltid använda hjälpmedel som fungerar? Är det fel för att det är enkelt?

Varför är det fel att använda ex halti eller stryp om det fungerar?

Alltså du har inte kontakt med hunden, han läser av dig genom kopplet och kan när om helst ge sig iväg med dig och barnvagnen hängande efter om han får se något verkligen intressant. Låter i mina öron oroande med en sådan hund. Hunden kan inte gå i koppel om det finns andra intressen som är större än intresset för matte/husse.
Sätt på ett stryp och se till att nå fram till hundens hjärna. Det finns instruktörer i din närhet som kan ge dig proffsig hjälp.

Tack, men min hund går perfekt i koppel bredvid barnvagnen just för att jag LÄRT honom det. Vad jag ville få fram var att det går att lära hunden det, trots att han inte alls är intresserad av att lyda egentligen utan helst går och luktar efter tikar.

Jag tycker att man inte ska behöva använda helstryp eller Halti för att få en fungerande promenad, DET är min åsikt. Man kan använda sig av det som hjälp mot målet, men jag anser inte att det ska vara målet.

Med tanke på att jag kan promenera med min hane ihop med min löpande tik, med barnvagnen, på stan, så anser jag att jag har fullgod kontakt med honom. Att det sen inte varit lätt att komma dit, är något annat. Jag har fått träna mycket och länge, men är nöjd med resultatet. Som finns där UTAN helstryp, Halti, gå-fint-sele eller annat. Han går lika bra i vanligt halsband som med stryp.

Det finns instruktörer i din närhet som kan ge dig proffsig hjälp.

Jag är uppväxt med hundratals kurser och en pappa som var instruktör inom dom flesta grenarna. Jag brukar inte ha några problem att lösa koppelträningen med mina hundar :smirk:

Varför är något fel för att det är enkelt? Har hunden lärt sig att inte slita så är ju målet uppnått oavsett vilken metod man använder eller hur?

Vad är det för fel med att alltid använda hjälpmedel som fungerar? Är det fel för att det är enkelt?

Varför är det fel att använda ex halti eller stryp om det fungerar?

Alltså du har inte kontakt med hunden, han läser av dig genom kopplet och kan när om helst ge sig iväg med dig och barnvagnen hängande efter om han får se något verkligen intressant. Låter i mina öron oroande med en sådan hund. Hunden kan inte gå i koppel om det finns andra intressen som är större än intresset för matte/husse.
Sätt på ett stryp och se till att nå fram till hundens hjärna. Det finns instruktörer i din närhet som kan ge dig proffsig hjälp.

Skulle personligen vilja se DIN hund... :devil:

Du är sällan särskilt sympatisk nämligen...

Skulle personligen vilja se DIN hund... :devil:

Du är sällan särskilt sympatisk nämligen...

Lägre än glocalnet...

Att ha bestämda åsikter och inte alltid tassa runt är inte ett tecken på osympati. Vissa är raka och fasta i sina åsikter och alla håller inte alltid med. Så är det här i livet..

Men om man måste fortsätta använda det HAR det ju inte fungerat!
Det är en sak att ägaren ska slippa gå och dra som en vettvilling.
Men att konstant använda halti är inte lösningen på problemet, det är att släta över det. Behandling av symptomen men inte orsaken.

Är det bara jag här som faktiskt aldrig sett någon missbruka halti?

Båda mina hundar har haft ungefär samma reaktion på haltin. Det har inte tagit många minuter innan dom förstått att det blir konstigt om dom försöker dra och därför helt enkelt givit upp alla tankar på dragande. Därmed går ingen och drar så att huvudet hamnar snett nedåt i en spänd vinkel.

Jag har aldrig sett en hund som fortsatt kämpa och dra när den har halti på sig. Däremot har jag rekommenderat min egen mamma att ej använda halti, då hon har kort stubin och gärna rycker tag ordentligt i hunden så fort den försöker dra. Så anser iaf inte jag att en halti bör användas.

Jag vill även tillägga att jag inte använder halti på mina hundar konstant.
Den äldre har aldrig halti längre då hon inte behöver det.
Den yngre kan jag ha halti på vid ren träning och när vi vistas på platser som stressar och hetsar upp henne (t ex när vi är i sthlm, åkte på utställning osv). Dvs ytterst sällan.
Hon är fruktansvärt lyhörd (går oftast lös och tillbringar mest tid ute på landet) och lyder bra. Men när hon är på röriga platser som hon inte är van vid så stressar hon gärna upp sig och blir orolig.
Då hon är så stark vill jag ännu (så länge hon inte är van vid all rörelse omkring henne) inte ta risken att inte orka hålla henne.

Detta innebär dock inte att jag alltid använder halti när jag har henne kopplad, för så är inte fallet.
Tränar henne även i vanligt koppel och halsband, inga problem där heller.
Det är just när hon är stressad och stark som jag (för både hennes och min egen säkerhet) väljer att använda halti.
Och jag ser inget fel i detta.

Skulle dock aldrig sätta på henne ett helstryp, då jag personligen (detta är min åsikt, är inte intresserad av någon lektion i hunden anatomi, forskningar eller liknande) ser haltin som skonsammare.

Jag varnar inte för skrönor, jag varnar för att jag med egna ögon sett hur haltin missbrukas och jag har faktiskt ändrat min varning....

Nu varnar jag för att använda haltin som permanent lösning, måste man så måste man = inget snack om saken....

Men man ska veta hur haltin verkar på hunden innan man trär den över skallen på sin hund...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 750
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vill ha lite tankar och funderingar ang. hur "min" hund betedde sig när hon kom till sin första utställning.. Jag är fodervärd till...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Mixess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka