Sv: Användning av grimma/halti
Men snälla. Min GD var väldigt intelligent och lättlärd, men inte fan slutade hon alltid när det gjorde ont för det.
Hon kunde hänga sig i ett helstryp, slita allt hon kunde i ett Halti osv osv. Är hunden blockerad slutar dom inte alltid bara för att det gör ont.
Många av dina kommentarer är hemskt löjliga faktiskt. Du är säkert kunnig, men du framstår inte alls som det längre.
Just det. En hund som drar i koppel , oavsett typ av halsband, är helt blockerad av något annat, och du når aldrig fram. Den hunden kan verka mer än halvstrypt, men alla muskler är så spända att den känner ingenting. I stället för att sträcka upp kopplet och signalera fara, så ska du ju släppa efter för att ge signalen det är jag som leder.
Därför säger jag åter, som jag sagt många gånger tidigare, att du måste reagera innan hunden spänt musklerna, alltså en markering med slakt koppel, för att nå fram. Då överraskas hunden och tar kontakt och då ska du berömma och gå vidare. Då spelar det ingen roll vilket halsband som sitter på. Hur hårt du måste korrigera beror alltid på hundens hårdhet, når du inte fram så har det varit helt meningslöst och rycker du för hårt är det djurplågeri. Och den som bäst känner till vad din hund tål är ju du själv, det är inte omgivningen.
Har du inte den kunskapen så har du i alla fall största chansen att leda undan en bråkig hund om du har en halti på hunden. Du får en större hävstångsverkan på hunden, så att du rimligen kan klara av att rädda din hund undan den största delen av tokigheterna som den kan ställa till med.
Detta är det ytterst få som har lärt sig, man sliter, drar och låter sig bogseras av hunden, och det bekommer inte hunden det minsta för den känner då inte någonting. Omgivningen gör, som moraltanter i allmänhet, skriker direkt om djurplågeri. Stackarn som släpar i kopplet har inte ork eller saknar kunskap att klara av problemet, skäms, och när han/hon försöker göra få hjälp så är allting farligt, det skadar hunden för det har XX sagt i buke. AJJJ Ajj.
Går denne då till bruks för att få hjälp så blir de skickade till utkanten för att inte störa den etablerade eliten, och nästa gång de kommer så blir de hemskickade med rådet att söka sig till en hundpsykolog eller privattränare, andra hundägarna har klagat för de var rädda.
Så ser verkligheten ut.
Det är klart att jag verkar löjlig när jag i detta gäng håller mig till verkligheten i stället för underblåsa en massa konstruerade fantasier. (skrönor)