Användning av grimma/halti

Sv: Användning av grimma/halti

Jag bor sedan 8 mån i jönköping. Innan dess bodde jag i sthlm. Där halti var en mycket ovanlig syn för mig.

Samma här. Jag har sett halti en enda gång under det senaste året här i Stockholm. Vet inte hur det ser ut på till exempel brukshundsklubbarna, men ute i "verkligheten" tycker jag det verkar vara ytterst få som går runt med sina hundar i halti konstant. Kanske har jag bara lyckats missa dem.

Samma här. Jag har sett halti en enda gång under det senaste året här i Stockholm. Vet inte hur det ser ut på till exempel brukshundsklubbarna, men ute i "verkligheten" tycker jag det verkar vara ytterst få som går runt med sina hundar i halti konstant. Kanske har jag bara lyckats missa dem.

Jo jag måste också verkligen ha missat dem. Har ingen erfarenhet av klubbarna, bara själva verkligheten. Men jag har flyttat runt en del i sthlm - vårberg, järfälla, vällingby, solna, city, sundbyberg, högdalen osv.
Tycker inte att jag borde ha missat för mycket. Men jag måste vara helt blind isf, för jag har bannemej inte sett många med halti i sthlm (bodde ju bara där i 19 år visserligen ;))...

Jag & ex Bebben har redan beskrivit hur man kan missbruka en halti, bara att läsa det sista inläggen igen...

Nej jag har väl aldrig påstått att en halti är obehaglig för hunden jämt, att din hund inte känner obehag är ju för att kopplet hänger helt löst under hakan ....

Man kan nog göra lika mycket skada med ett stryp eller stackel, det har jag också skrivit tidigare i tråden...

Det enda jag nu säger är att oftast missbrukas haltin pga okunskap, man vet inte vad den har för inverkan på hunden och därför missbrukas den...

Jag säger inte att det är många som använder haltin, men att jag sett ett flertal som missbrukat den = stor skillnad.

Jag & ex Bebben har redan beskrivit hur man kan missbruka en halti, bara att läsa det sista inläggen igen...

Nej jag har väl aldrig påstått att en halti är obehaglig för hunden jämt, att din hund inte känner obehag är ju för att kopplet hänger helt löst under hakan ....

Man kan nog göra lika mycket skada med ett stryp eller stackel, det har jag också skrivit tidigare i tråden...

Det enda jag nu säger är att oftast missbrukas haltin pga okunskap, man vet inte vad den har för inverkan på hunden och därför missbrukas den...

Jag säger inte att det är många som använder haltin, men att jag sett ett flertal som missbrukat den = stor skillnad.

Jag kanske bara är korkad, men jag tycker inte att ni har givit några särskilt detaljerade beskrivningar på hur den missbrukas....

Det stämmer bra, kopplet hänger helt löst under hakan. Det gör det på båda mina hundar om dom har halti på sig då dom redan första gångerna dom hade det på sig insåg att det var obehagligt att dra och därför låter bli.

Sen är jag ganska så naiv. Jag tror nämligen inte att särskilt många fortsätta använda en halti när dom inser att det inte fungerar på deras hund, utan försöker hitta ett annat alternativ. Jag har som sagt aldrig sett en hund gå och dra i en halti.
Jag har sett folk använda det men jag har aldrig sett den missbrukas på något sätt, därför är jag nyfiken på detaljerade beskrivningar till hur den missbrukas.

Alltså inte att ni har sett remmarna dra åt hårt runt nosen eller klämma vid ögonen, utan HUR hundägaren faktiskt har missbrukat den. Det är det jag är nyfiken på.

Nu börjar det faktiskt bli löjligt, men okej jag kan ge dig ett exempel då jag sett personen missbruka haltin, men jag vet intevad för något de ska tillföra diskussionen..

Hunden ( Grand Danois alt någon stor blandrasliknande hund ) var nog ganska aggressiv mot andra hundar, ute på ängarna vid universitetet i Luleå.

Mycket öppna ytor och han ser en annan hund lite längre bort, börjar studsa rakt upp och ner ( Ni som har sett GD vet vad jag pratar om )
Husse håller emot så varje gång hunden hoppar upp så blir hvuudet böjt nedåt och åt sidan ( som en halti ska göra när hunden drar )

Men Husse blir irriterad och tar ett kliv mot hunden ( dvs kopplet slakar ) och gör ett ordentligt ryck just som hunden gör ett jämfota hoppa igen..

AJ tänkte jag och AJ AJ AJ kände nog hunden....

Alltså det jag vill få fram är att många som använder haltin vet inte om hur man ska använda den eller vad den har för verkan på hunden, dom som säljer haltin ( ex djuaffärer ) ja dom vet inte heller.

= OKUNSKAP

Nu börjar det faktiskt bli löjligt, men okej jag kan ge dig ett exempel då jag sett personen missbruka haltin, men jag vet intevad för något de ska tillföra diskussionen..

Hunden ( Grand Danois alt någon stor blandrasliknande hund ) var nog ganska aggressiv mot andra hundar, ute på ängarna vid universitetet i Luleå.

Mycket öppna ytor och han ser en annan hund lite längre bort, börjar studsa rakt upp och ner ( Ni som har sett GD vet vad jag pratar om )
Husse håller emot så varje gång hunden hoppar upp så blir hvuudet böjt nedåt och åt sidan ( som en halti ska göra när hunden drar )

Men Husse blir irriterad och tar ett kliv mot hunden ( dvs kopplet slakar ) och gör ett ordentligt ryck just som hunden gör ett jämfota hoppa igen..

Alltså det jag vill få fram är att många som använder haltin vet inte om hur man ska använda den eller vad den har för verkan på hunden, dom som säljer haltin ( ex djuaffärer ) ja dom vet inte heller.

= OKUNSKAP

Tack så mycket. Mycket bra beskrivning fick jag till slut.
Dock kan jag inte riktigt förstå (som tidigare nämnt, jag är naiv) att det verkligen är många som använder halti som har lika svårt för sunt förnuft som denna hundägare hade? :(
Väldigt tråkigt att det ska behöva hända sådant.
Det är ju just av den anledningen jag har rekommenderat min mor att inte använda det.

Men enligt mig handlar det egentligen bara om sunt förnuft. Att hitta ett hjälpmedel som fungerar för både hund och ägare. En hundägare som har lite sunt förnuft bör förstå förstå att en halti är annorlunda som hjälpmedel mot något som sitter runt halsen och att man därför bör vara försiktigare med den.

Alltså jag kan erkänna att jag under denna sommar kommit till insikt med att Haltins vara eller icke vara inte behöver vara SVART eller VITT..

Eftersom jag själv är skadad ( använder dock inte halti ) så har jag väl ökad förståelse för att det ibland är det säkra alternativet att välja haltin.

Det jag vänder mig emot, som jag skrivit tidigare är denna okunskap kring användandet av Haltin, hur folk som säljer produkten är så dåligt pålästa m.m

Och att man som hundägare skulle vara för lat för att lära hunden gå i koppel ( den långa vägen ) är för mig helt vansinne...

Jo det är självklart... Allra främst dom som säljer bör ju vara pålästa. Eller så borde där finnas en varningstext med när man köper haltin (borde även gälla stryp och antidragselar etc) där man iaf blir informerad om riskerna och rätt och fel gällande användandet av hjälpmedlet.
Det skulle säkert inte helt ta bort problemet men kanske iaf skulle öka riskmedvetenheten...

jag har också använt halti innan jag kom på bättre tankar. min labbe lyckades trots haltin dra omkull min far som vägde 115 kg. så jo, de kan dra rätt ordentligt med halti när de väl kommer på tekniken.

det är faktiskt ganska lätt att lära en hund gå ordentligt med koppel, det är gjort på en eftermiddag. och en eftermiddag måste man väl ändå kunna lägga ner på sin hund?

pangare; jag kan inte tänka mig att någon här inne skulle vara emot att en person som verkligen inte kan hålla sin aggressiva hund sätter på halti. tvärtom, det är helt klart att rekommendera.

Det är meningslöst att göra koppelryck med sträckt kopppel, det är grundregel ett enl. A. Hallgren, hunden är då så blockerad att du inte når fram.
Eftersom hunden fortsatte att dra och bråka så visar det att husses slitningar inte gick fram till hundens hjärna. Om det hade tagit ont så hade garanterat inte hunden fortsatt att slita. En GD är ju räknad som en intelligent hund och den skulle definitivt ha slutat om det gjorde ont. Kan du inte "nå fram till hunden" då har korrigeringen varit för dålig och är i sådana fall helt meningslös. Mannen hade säkert gjort detsamma om han haft sele eller vilket halsband som helst. Mannen var ju tvungen att ta kommandot eller hur?

Alltså DU bestämde att det tog ont i hunden, det var inte hunden som fällde avgörandet.

Tveksamheten ökar måste jag säga.

Jag bestämde inte att det gjorde ont på hunden, det bestämde hunden alldeles utan min inrådan ....

Du tycker alltså att man kan göra ett väldigt kraftig ryck likt det jag bevittnade när hunden har en Halti på sig ?

Senast ändrad:

Men snälla. Min GD var väldigt intelligent och lättlärd, men inte fan slutade hon alltid när det gjorde ont för det.

Hon kunde hänga sig i ett helstryp, slita allt hon kunde i ett Halti osv osv. Är hunden blockerad slutar dom inte alltid bara för att det gör ont.

Många av dina kommentarer är hemskt löjliga faktiskt. Du är säkert kunnig, men du framstår inte alls som det längre.

men är det lämpligt att nå fram till hunden med smärta? hur mycket smärta är i så fall lämpligt? hade jag tagit i tills jag fick en reaktion på min labbe så hade jag fått bryta varenda ben i kroppen på honom. det låter inte helt lagligt.

jag har också använt halti innan jag kom på bättre tankar. min labbe lyckades trots haltin dra omkull min far som vägde 115 kg. så jo, de kan dra rätt ordentligt med halti när de väl kommer på tekniken.

det är faktiskt ganska lätt att lära en hund gå ordentligt med koppel, det är gjort på en eftermiddag. och en eftermiddag måste man väl ändå kunna lägga ner på sin hund?

pangare; jag kan inte tänka mig att någon här inne skulle vara emot att en person som verkligen inte kan hålla sin aggressiva hund sätter på halti. tvärtom, det är helt klart att rekommendera.

En eftermiddag bara? Du får gärna dela med dig av lite tips eftersom du verkar sitta på bra teknik. :)

Och jag är INTE ironisk nu om det verkade så, jag vill verkligen ha tips. :D

Om du läst mina tidigare inlägg så skulle du säkerligen inte ens skriva sådär, om det nu var riktat till mig?
Då jag nämligen har förklarat varför och i vilka situationer jag använder halti till min lilla fröken.

Och jag beklagar att din hund hittade tekniken för att dra hårt i halti. Mina har aldrig gjort det. Men dom koppeltränas också mycket och är inte så särskilt dragiga (däremot starka när dom väl drar).
Hoppas även du då hittade en annan lösning istället för att låta din hund dra i haltin.

När jag läste igenom detta inlägg insåg jag att jag låter ganska snäsig och otrevlig. Menar absolut inte att verka sådan, så ber om ursäkt för detta.

Jag bestämde inte att det gjorde ont på hunden, det bestämde hunden alldeles utan min inrådan ....

Du tycker alltså att man kan göra ett väldigt kraftig ryck likt det jag bevittnade när hunden har en Halti på sig ?

Vad hade mannen för alternativ i den situationen?

En bråkig hundelak GD på väg till en ennan hund. Du skulle förståss bara ha hängt efter och gullat.

Men snälla. Min GD var väldigt intelligent och lättlärd, men inte fan slutade hon alltid när det gjorde ont för det.

Hon kunde hänga sig i ett helstryp, slita allt hon kunde i ett Halti osv osv. Är hunden blockerad slutar dom inte alltid bara för att det gör ont.

Många av dina kommentarer är hemskt löjliga faktiskt. Du är säkert kunnig, men du framstår inte alls som det längre.

Just det. En hund som drar i koppel , oavsett typ av halsband, är helt blockerad av något annat, och du når aldrig fram. Den hunden kan verka mer än halvstrypt, men alla muskler är så spända att den känner ingenting. I stället för att sträcka upp kopplet och signalera fara, så ska du ju släppa efter för att ge signalen det är jag som leder.

Därför säger jag åter, som jag sagt många gånger tidigare, att du måste reagera innan hunden spänt musklerna, alltså en markering med slakt koppel, för att nå fram. Då överraskas hunden och tar kontakt och då ska du berömma och gå vidare. Då spelar det ingen roll vilket halsband som sitter på. Hur hårt du måste korrigera beror alltid på hundens hårdhet, når du inte fram så har det varit helt meningslöst och rycker du för hårt är det djurplågeri. Och den som bäst känner till vad din hund tål är ju du själv, det är inte omgivningen.
Har du inte den kunskapen så har du i alla fall största chansen att leda undan en bråkig hund om du har en halti på hunden. Du får en större hävstångsverkan på hunden, så att du rimligen kan klara av att rädda din hund undan den största delen av tokigheterna som den kan ställa till med.

Detta är det ytterst få som har lärt sig, man sliter, drar och låter sig bogseras av hunden, och det bekommer inte hunden det minsta för den känner då inte någonting. Omgivningen gör, som moraltanter i allmänhet, skriker direkt om djurplågeri. Stackarn som släpar i kopplet har inte ork eller saknar kunskap att klara av problemet, skäms, och när han/hon försöker göra få hjälp så är allting farligt, det skadar hunden för det har XX sagt i buke. AJJJ Ajj.

Går denne då till bruks för att få hjälp så blir de skickade till utkanten för att inte störa den etablerade eliten, och nästa gång de kommer så blir de hemskickade med rådet att söka sig till en hundpsykolog eller privattränare, andra hundägarna har klagat för de var rädda.

Så ser verkligheten ut.

Det är klart att jag verkar löjlig när jag i detta gäng håller mig till verkligheten i stället för underblåsa en massa konstruerade fantasier. (skrönor)

Vad jag ville komma fram till var att jag fick lösa det värsta av problemen UTAN att använda mig av halsband, Halti eller annat som kunde göra ont på henne. Det hjälper inte att göra illa en hund som är totalt livrädd, och därför vill attackera allt.
(För övrigt, från tidigare i debatten, hon var alltså en GD och vägde mer än mig, men jag klarade av att hålla henne under aggressiva utfall utan Halti..)

Jag lyckades i alla fall få bukt med problemet, och hade till slut en hund som kunde ligga plats trots främmande hundar/människor i närheten och slutade att göra utfall. Tyvärr gick det aldrig att få bort hennes medfödda rädsla, så jag avlivade henne när hon började må dåligt av allt som ett vanlig liv innbär. Gäster, åka bil etc.

Så nej, jag anser fortfarande inte att man behöver använda sig av Halti för att få en hund som inte drar i kopplet. Man behöver inte använda sig av helstryp heller. Vad man dock behöver använda sig av, det är sin egna hjärna. Fast det är oftast för jobbigt för gemene man har jag märkt.

Så nej, jag anser fortfarande inte att man behöver använda sig av Halti för att få en hund som inte drar i kopplet. Man behöver inte använda sig av helstryp heller. Vad man dock behöver använda sig av, det är sin egna hjärna. Fast det är oftast för jobbigt för gemene man har jag märkt.

:bow::bow:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 750
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vill ha lite tankar och funderingar ang. hur "min" hund betedde sig när hon kom till sin första utställning.. Jag är fodervärd till...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Mixess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka