Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästar och hundar har som alla däggdjur i stort sett lika uppbyggnad av skelettet vad gäller antalet kotor. En giraff och en råtta har t.ex sju halskotor var enligt vad fått lära mig (valar har färre och någon form av bältdjur har åtta kotor). Längden på kotorna är av förklarliga skäl olika, men muskler och senor är ju anpassade till detta, så jag förstår fortfarande inte varför grimma går bra på häst, men halti är fult på hund
Ja det förutsätter att hunden drar, men du kan ju inte förutse att en hund inte ska göra ett ordentligt ryck under en promenad såvitt du inte är siare ..
Men alltså har man stora problem med att hunden drar eller på annat sätt inte orkar hålla hunden så må så vara, jag tycker dock inte man ska se haltin som en permanent lösning ..
MrsScabtree skrev:En häst har dessutom en tyngre kropp i förhållande till hunden så att nacken torde ta mer skada vid en eventuell tvist.
Hur tänker du då?
Med tanke på att Hästen väger ca 10 ggr så mycket som en hund och att en människa som håller en häst i grimma inte har så mycket att säga till om i det stora hela ?
Jag vet att det inte finns någon dokumenterad forskning om Halti och dess konsekvenser, men jag ser hur hundar jag provat den på böjer sin kropp fel om dom drar, och det utsätter jag dom inte för.
Ett halsband eller sele gör inte så att hunden behöver vara i en dålig position för kroppen, även om stryp exempelvis ger obehag vid drag/ryck.
Nej jag förstår inte hur du menar med att det skulle vara värre för en häst som är så pass överlägset människan i styrka att få ett sådant ryck än hunden ??
Ja alltså jag förstår principen men jag förstår inte hur det kan skada en häst mer än en hund om man rycker till i det läget ?
Och med tanke på att man kan stanna en häst på 500kg med en hand genom en grimma så bör man inse att Grimma är ett starkt hjälpmedel....
Japp. Jag förstår hur du menar och håller med dig.
Är det inte just den grejen (förutom tryck) att det ska just vara obekvämt för hunden att dra. Det ska inte behövas råstyrka från hundföraren för att orka hålla hunden/korrigera. Kan man träna en stark hund med en halti utan att behöva bli öm i armar/nacke/axlar så är det väl bättre än att rycka till rejält i strypkopplet eller ha en sele på hunden så den har alla förutsättningar för att dra mera bekvämt.
Jo, och som ngn sa/citerade så är haltin svårare att missbruka än ett stryp. Jag ser fler fall där stryp missbrukas än halti.
´Fast nu talade vi ju ur en använda halti eller ej synpunktMjae. Jag lär hundarna att inte dra istället, det fungerar bäst tycker jag. Och det går absolut att lära utan Halti, det finns så många olika metoder ju.
Ja där kan jag hålla med dig, jag ser minst en hund varje dag som får sig ett oftjänat "fulryck" i stryp...