Användning av grimma/halti

Sv: Användning av grimma/halti

Men att hunden går med sitt huvud neråt/åt sidan förutsätter väl att hunden drar trots att den har grimman på sig?
Det var därför jag undrade om det är skadligt att ha Halti på en hund som drar i halsband, men faktiskt går med löst koppel i en Halti?

Ja det förutsätter att hunden drar, men du kan ju inte förutse att en hund inte ska göra ett ordentligt ryck under en promenad såvitt du inte är siare ..

Men alltså har man stora problem med att hunden drar eller på annat sätt inte orkar hålla hunden så må så vara, jag tycker dock inte man ska se haltin som en permanent lösning ..

Hästar och hundar har som alla däggdjur i stort sett lika uppbyggnad av skelettet vad gäller antalet kotor. En giraff och en råtta har t.ex sju halskotor var enligt vad fått lära mig (valar har färre och någon form av bältdjur har åtta kotor). Längden på kotorna är av förklarliga skäl olika, men muskler och senor är ju anpassade till detta, så jag förstår fortfarande inte varför grimma går bra på häst, men halti är fult på hund

Kors i taket men jag håller med dig. Faktiskt ser jag större anledning att använda halti på hund än häst då hunde är ett rovdjur som attackerar med munnen och därefter kräver en stadig kraftig nacke som ska tåla påfrestning. Hästens hals och nacke är längr främst för att precis som de flesta flyktdjur kunna utnyttja sina goda syn optimalt över vidder när de spanar efter rovdjur på lur. En häst har dessutom en tyngre kropp i förhållande till hunden så att nacken torde ta mer skada vid en eventuell tvist.

Kanske skulle funka på min som gör "utfall" mot min kompis iller:banana:
Han är i vanliga fal väldigt lyhörd och lyssnar direkt om man säger nej, stanna ligg osv. men inte när det finns en sådan konstif varelse..då är det stendöv som gäller:mad:

Ja det förutsätter att hunden drar, men du kan ju inte förutse att en hund inte ska göra ett ordentligt ryck under en promenad såvitt du inte är siare ..

Men alltså har man stora problem med att hunden drar eller på annat sätt inte orkar hålla hunden så må så vara, jag tycker dock inte man ska se haltin som en permanent lösning ..

Nu är du ute och försöker konstruera något underligt.

Nicholas Dodman skriver i sin bok Fostra din hund, en bra bok förresten, om problemet med hundar som drar i koppel citat

"Det första lämpliga alternativet är nosgrimman, en anordning som utvecklats under många år och som i dag finns i de flesta butiker. Dessa selar utdelar en biologiskt korrekt signal till hunden som garanterar fullständig kontroll. En justerbar ögla över nosen stramas åt då man drar i kopplet och signalerar auktoritet på samma sätt som när tikmamman tillrättavisar sina valpar. Samtidigt sker ett lätt tryck mot nacken genom ett nackband - vilket också är en biologiskt korrekt auktoritetssignal.
Det fantastiska med en nosgrimma är att man aldrig behöver rycka i den och den är praktiskt taget omöjlig att missbruka. Dessutom är den signal den överför, att likna vid en servostyrning på en bil, och låter även fysiskt svaga ägare ha en god kontroll över sin hund.. Slutligen kräver den enkla tillämpningen av en nosgrimma inte timmar av träning som en valig hundägare ofta behöver för att kunna ge en vältajmad signal med ett strypkoppel." Slut citat.

Han påpekar att i England använder över 60% av hundägarna grimma. Han ironiserar även över svenskarna som inte har insett att grimma är bra.

Vem är då denne Dodgman? född -46, vet i Glasgow. Numera professor vid Tufts University School of Veterinary Medicine i Massachusetts, USA, och förestår Tufts djursjukhus.

Han om någon borde väl känna till om det fanns någon skaderisk med grimma.

Tror någon verkligen, att en sådan man skulle rekommendera användning av grimma, med tanke på vilka skadeståndskrav man ställer på allt som på någort sätt kan orsaka en skada i Amerika?

Nej jag försöker inte konstruera något alls..

Det finns ingen forskning ( så vitt jag vet ) på att Haltin är farlig, men om man utgår ifrån hur hunden är byggd och på de veterinärer jag träffat ( kanske inte överdrivet många ) så finns den risken i och med att hunden utsätts för tryck över nacke samtidigt som huvudet dras snett nedåt.

Alltså den som vill använda Halti står den personen fritt att testa, men för den skull kan jag inte bara sitta och hålla med
- Jo men haltin är super bra...

När jag m.f inte tycker den är speciellt konsam, eller hur?

MrsScabtree skrev:
En häst har dessutom en tyngre kropp i förhållande till hunden så att nacken torde ta mer skada vid en eventuell tvist.

Hur tänker du då?
Med tanke på att Hästen väger ca 10 ggr så mycket som en hund och att en människa som håller en häst i grimma inte har så mycket att säga till om i det stora hela ?

Senast ändrad:

Men han glömmer ju att påpeka att hela nacken vrids om hunden drar lite hårdare, eller om föraren får ta tag ordentligt i kopplet pga obstinat hund.

Sätter jag Halti på min starka hane, så får jag dra så hårt att hela hans huvud vrids mot mig, och bandet runt nosen dras åt hårt så att det blir väldigt obekvämt. Sen trycker även bandet mot ögonkanterna om dom drar hårt.

Jag vet att det inte finns någon dokumenterad forskning om Halti och dess konsekvenser, men jag ser hur hundar jag provat den på böjer sin kropp fel om dom drar, och det utsätter jag dom inte för.
Ett halsband eller sele gör inte så att hunden behöver vara i en dålig position för kroppen, även om stryp exempelvis ger obehag vid drag/ryck.

För övrigt är inte direkt djurägarna överrepresenterade vid stämningar i USA. Där har dom liksom sällan problem med att det kan hända hundarna något.. Stackel, elhalsband och annat som bevisligen kan skada hundarna vid felanvändning används flitigt där borta. Utan stämningar om att elen visst råkade vara för stark, eller att stacklet minsann förstörde hundens hals med sina piggar.

Hur tänker du då?
Med tanke på att Hästen väger ca 10 ggr så mycket som en hund och att en människa som håller en häst i grimma inte har så mycket att säga till om i det stora hela ?

Jag förstår inte din poäng. Om en häst gör utfall framåt och du hamnar i en position brevid /vid sidan av bog eller buk /rumpa är risken större att hästen sätta ur balans och kan knycka till nacken.
Det är ju en ganska välkänd metod för att få tillbaka kontrollen över en häst som gör utfall när man leder den. Med viss risk ja, men samma princip blir det ju som en halti. En hund är ju ändå tåligare än hästen vad gäller nacksving så då torde det vara värre för hästen som hamnar i den positionen med sitt huvud.

Men då är du ju även villig att riskera att du skadas istället. Jag vet flera som har skador i nacke/rygg armar för att ha promenerat en dragande hund.
(Obs, vill påpeka att jag inte är ett stort fan av halti för att klargöra)

Jag vet att det inte finns någon dokumenterad forskning om Halti och dess konsekvenser, men jag ser hur hundar jag provat den på böjer sin kropp fel om dom drar, och det utsätter jag dom inte för.
Ett halsband eller sele gör inte så att hunden behöver vara i en dålig position för kroppen, även om stryp exempelvis ger obehag vid drag/ryck.

Nej jag förstår inte hur du menar med att det skulle vara värre för en häst som är så pass överlägset människan i styrka att få ett sådant ryck än hunden ??

Nej jag förstår inte hur du menar med att det skulle vara värre för en häst som är så pass överlägset människan i styrka att få ett sådant ryck än hunden ??

Därför att hamnar man i samma position som när man är ute och promenerar med en hund ( en bit framför för en hund som drar eller är på) med en häst är hästens styrka obefintlig. Jag kan utan problem stanna upp en häst som drar rejält om jag ställer mig vid buken och ca en halv meter ifrån den med endast en hand. Huvudet vrids och hästen tappar balansen. Prova själv om du har möjlighet.

Ja alltså jag förstår principen men jag förstår inte hur det kan skada en häst mer än en hund om man rycker till i det läget ?

Och med tanke på att man kan stanna en häst på 500kg med en hand genom en grimma så bör man inse att grimma/haltin är ett starkt hjälpmedel....

Senast ändrad:

Japp. Jag förstår hur du menar och håller med dig.

Är det inte just den grejen (förutom tryck) att det ska just vara obekvämt för hunden att dra. Det ska inte behövas råstyrka från hundföraren för att orka hålla hunden/korrigera. Kan man träna en stark hund med en halti utan att behöva bli öm i armar/nacke/axlar så är det väl bättre än att rycka till rejält i strypkopplet eller ha en sele på hunden så den har alla förutsättningar för att dra mera bekvämt.

Ja alltså jag förstår principen men jag förstår inte hur det kan skada en häst mer än en hund om man rycker till i det läget ?

Och med tanke på att man kan stanna en häst på 500kg med en hand genom en grimma så bör man inse att Grimma är ett starkt hjälpmedel....

Ja, grimma ÄR ett starkt hjälpmedel om man vet hur man ska använda den (nämnt exempel) och det har jag inte sagt ngt om.
Jag tycker personligen inte alls om halti.

En häst tar mer skada just för att hunden för det första redan har en kraftigare nacke dom de flesta rovdjur som ska tåla påfrestning på ett helt annat sätt, utsätts bägge djuren för samma "knyck" i ovan nämna exempel tar hästen med största sannolikhet mer skada just för att den väger mer än vad hunden gör. Likaså tar en häst mer stryk om den slår över i en kullerbytta medan en hund med större sannolikhet klarar sig bättre.

Japp. Jag förstår hur du menar och håller med dig.

Är det inte just den grejen (förutom tryck) att det ska just vara obekvämt för hunden att dra. Det ska inte behövas råstyrka från hundföraren för att orka hålla hunden/korrigera. Kan man träna en stark hund med en halti utan att behöva bli öm i armar/nacke/axlar så är det väl bättre än att rycka till rejält i strypkopplet eller ha en sele på hunden så den har alla förutsättningar för att dra mera bekvämt.

Jo, och som ngn sa/citerade så är haltin svårare att missbruka än ett stryp. Jag ser fler fall där stryp missbrukas än halti.

Mjae. Jag lär hundarna att inte dra istället, det fungerar bäst tycker jag. Och det går absolut att lära utan Halti, det finns så många olika metoder ju.

Så nej, jag utsätter inte mig själv för dragande hundar som kan förstöra min kropp.
Enda gången jag faktiskt blivit skadad av en hund rent fysiskt, var när min Gd gav mig några sprickor i revbenen. Hon skulle hoppa över mig när jag sov, men missade :p

Mjae. Jag lär hundarna att inte dra istället, det fungerar bäst tycker jag. Och det går absolut att lära utan Halti, det finns så många olika metoder ju.
´Fast nu talade vi ju ur en använda halti eller ej synpunkt ;)

Ja där kan jag hålla med dig, jag ser minst en hund varje dag som får sig ett oftjänat "fulryck" i stryp...

:(

Eller ännu värre, att hunden fullkomligt hängt sig i stypet och stapplande rör sig framåt med ett pipande ljud av andnöd medan ögonen fullkomligt ser ut att tränga ut ut skallen:eek: *ryys*

Helstryp är hur enkelt som helst att missbruka ja. Och händer dagligen.
Men menar du seriöst att du inte ser alla Halti-missbrukare också? Jag såg dom framför allt när jag fortfarande bodde i Sthlm. Hundar som får fulryck så att hela huvudet slits bakåt, ägare som håller så hårt så att hundens mun inte kan öppnas osv osv. Dessutom har jag sett så många som har bandet tryckandes mot ögonen konstant.. Det måste göra ONT.

Jag har helstryp som vardagshalsband på mina hundar. På hanen för att kunna korrigera på det bästa sättet för nå just honom om de behövs, och på tiken bara av gammal vana. Hon skulle aldrig tänka tanken att dra i kopplet, och kan gå lös för det mesta.

För övrigt, vill ni se en hund som man visst måste vara stark för att hålla med Halti på, så är ni välkomna att träffa min väldigt starka Amstaff :angel:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 750
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vill ha lite tankar och funderingar ang. hur "min" hund betedde sig när hon kom till sin första utställning.. Jag är fodervärd till...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Mixess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka